Siirry suoraan sisältöön

Oppimisympäristöharjoittelu (3op)

Opintojakson tunnus: 1L00BQ55

Opintojakson perustiedot


Laajuus
3 op

Osaamistavoitteet

Opettajaopiskelija

- kuvailee ja arvioi erilaisia ammatillisen koulutuksen toiminta- ja oppimisympäristöjä
- arvioi erilaisia oppimisympäristöjä ja niiden mahdollistamaa osaamista omalla koulutusalalla
- tunnistaa oppilaitoksissa olevia erilaisia toimintakulttuureita ja perustelee niiden vaikutusta opettajan työhön.

Sisältö

Ydinkysymyksiä

- Miten rakennetaan tarkoituksenmukaisia oppimisympäristöjä omalla koulutusalalla?
- Miten koulutusalallani voidaan rakentaa oppimista edistäviä oppimisympäristöjä?
- Miten opettaja voi vaikuttaa erilaisten oppimis- ja toimintaympäristöjen ja oppilaitoskulttuurin rakentumiseen?
- Miten esteettömyyttä/saavutettavuutta edistetään oppimisympäristöissä?

Lisätiedot

Opintojakson toteutus: Opintojakso toteutetaan harjoittelusuunnitelman mukaisesti perehtymällä opettajan toimintaympäristöihin, oppimis- ja toimintakulttuureihin ja oppilaitosorganisaatioiden toimintaan. Perehtyminen tapahtuu vierailuilla, jotka sisältävät tutustumista, haastatteluja ja havainnointeja. Opettajaopiskelija valitsee seuraavista teemoista mahdollisimman monta teemaa, joihin perehtyy opintojakson aikana. Perehtymiskäyntejä on vähintään seitsemän.

Perehtymisteemat

- erilaiset oppimis-, toiminta ja kasvuympäristöt
- opiskelijoiden moninaisuus, monikulttuurisuus ja kansainvälisyys
- taitojen oppiminen
- työpaikoilla tapahtuva oppiminen
- opiskelun tuen järjestäminen ja opintojen ohjaus
- opiskelijahuolto
- inklusiivinen lähestymistapa
- opiskelun nivelvaiheet
- yritysyhteistyö
- oppilaitosten erilaiset kokoukset
- hyvinvointia tukevat käytänteet oppilaitoksissa
- oppilaitoksen toimintaa ohjaavat asiakirjat
- nuorisokulttuurit
- kansalaisvaikuttaminen

Kokemuksista keskustellaan pienryhmässä ja laaditaan yhteinen raportti. Lisäksi opettajaopiskelija tuottaa kokemuksistaan ja ajatuksistaan aineistoa Opettajuuden käsikirjaan. Aiheita käsitellään opintokokonaisuus 1:n seminaarissa. Toteutusta voidaan eriyttää opettaja-/kouluttajakokemuksen ja harjoittelusuunnitelman mukaisesti.
Hyväksilukeminen: Opintojakso voidaan hyväksilukea aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisella ja tunnustamisella, joka voi perustua opettajaopiskelijan antamaan näyttöön osaamisestaan.

Opintojakson arvioinnissa käytetään Seminaari 1:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa.

Siirry alkuun