Skip to main content

Learning Environment Practice (3cr)

Code: 1L00BQ55-3033

General information


Enrolment period
02.07.2015 - 31.12.2016
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2015 - 31.12.2016
Implementation has ended.
Credits
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Professional Teacher Education
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Professional Teacher Education
Teachers
Maarit Kolari
Course
1L00BQ55

Objectives (course unit)

Opettajaopiskelija

- kuvailee ja arvioi erilaisia ammatillisen koulutuksen toiminta- ja oppimisympäristöjä
- arvioi erilaisia oppimisympäristöjä ja niiden mahdollistamaa osaamista omalla koulutusalalla
- tunnistaa oppilaitoksissa olevia erilaisia toimintakulttuureita ja perustelee niiden vaikutusta opettajan työhön.

Content (course unit)

Ydinkysymyksiä

- Miten rakennetaan tarkoituksenmukaisia oppimisympäristöjä omalla koulutusalalla?
- Miten koulutusalallani voidaan rakentaa oppimista edistäviä oppimisympäristöjä?
- Miten opettaja voi vaikuttaa erilaisten oppimis- ja toimintaympäristöjen ja oppilaitoskulttuurin rakentumiseen?
- Miten esteettömyyttä/saavutettavuutta edistetään oppimisympäristöissä?

Exam schedules

Ei tenttejä.

Assessment methods and criteria

Opettajan arvioinnin lisäksi oppijan omaa aktiivisuutta korostavaa, vastavuoroista arviointia, johon kuuluu itse-, vertais ja työelämäarviointia.

Teaching methods

Osallistavan pedagogiikan mukaisia toiminnallisia ryhmätyöskentelymenetelmiä. Vuorovaikutteisia asiantuntijaluentoja. Itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä lähipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.

Learning materials

Ks. OPS, opintokokonaisuuden kirjallisuus s. 23. Lisäksi opiskelijoiden ja opettajien yhdessä valitsemaa opetusmateriaalia.

Student workload

Opintojakson laajuus on 3 op, johon sisältyy kontaktiopetusta sekä opiskelijoiden itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä.

Practical training and working life cooperation

Opintokokonaisuuteen kuuluu aeitsemän oppimisympäristöihin tutustumista.

Further information

Opintojakson toteutus: Opintojakso toteutetaan harjoittelusuunnitelman mukaisesti perehtymällä opettajan toimintaympäristöihin, oppimis- ja toimintakulttuureihin ja oppilaitosorganisaatioiden toimintaan. Perehtyminen tapahtuu vierailuilla, jotka sisältävät tutustumista, haastatteluja ja havainnointeja. Opettajaopiskelija valitsee seuraavista teemoista mahdollisimman monta teemaa, joihin perehtyy opintojakson aikana. Perehtymiskäyntejä on vähintään seitsemän.

Perehtymisteemat

- erilaiset oppimis-, toiminta ja kasvuympäristöt
- opiskelijoiden moninaisuus, monikulttuurisuus ja kansainvälisyys
- taitojen oppiminen
- työpaikoilla tapahtuva oppiminen
- opiskelun tuen järjestäminen ja opintojen ohjaus
- opiskelijahuolto
- inklusiivinen lähestymistapa
- opiskelun nivelvaiheet
- yritysyhteistyö
- oppilaitosten erilaiset kokoukset
- hyvinvointia tukevat käytänteet oppilaitoksissa
- oppilaitoksen toimintaa ohjaavat asiakirjat
- nuorisokulttuurit
- kansalaisvaikuttaminen

Kokemuksista keskustellaan pienryhmässä ja laaditaan yhteinen raportti. Lisäksi opettajaopiskelija tuottaa kokemuksistaan ja ajatuksistaan aineistoa Opettajuuden käsikirjaan. Aiheita käsitellään opintokokonaisuus 1:n seminaarissa. Toteutusta voidaan eriyttää opettaja-/kouluttajakokemuksen ja harjoittelusuunnitelman mukaisesti.
Hyväksilukeminen: Opintojakso voidaan hyväksilukea aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisella ja tunnustamisella, joka voi perustua opettajaopiskelijan antamaan näyttöön osaamisestaan.

Opintojakson arvioinnissa käytetään Seminaari 1:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa.

Go back to top of page