Learning Environment Practice (3cr)
Code: 1L00BQ55-3033
General information
- Enrolment period
- 02.07.2015 - 31.12.2016
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2015 - 31.12.2016
- Implementation has ended.
- Credits
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Professional Teacher Education
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Professional Teacher Education
- Teachers
- Maarit Kolari
- Course
- 1L00BQ55
Objectives (course unit)
Opettajaopiskelija
- kuvailee ja arvioi erilaisia ammatillisen koulutuksen toiminta- ja oppimisympäristöjä
- arvioi erilaisia oppimisympäristöjä ja niiden mahdollistamaa osaamista omalla koulutusalalla
- tunnistaa oppilaitoksissa olevia erilaisia toimintakulttuureita ja perustelee niiden vaikutusta opettajan työhön.
Content (course unit)
Ydinkysymyksiä
- Miten rakennetaan tarkoituksenmukaisia oppimisympäristöjä omalla koulutusalalla?
- Miten koulutusalallani voidaan rakentaa oppimista edistäviä oppimisympäristöjä?
- Miten opettaja voi vaikuttaa erilaisten oppimis- ja toimintaympäristöjen ja oppilaitoskulttuurin rakentumiseen?
- Miten esteettömyyttä/saavutettavuutta edistetään oppimisympäristöissä?
Exam schedules
Ei tenttejä.
Assessment methods and criteria
Opettajan arvioinnin lisäksi oppijan omaa aktiivisuutta korostavaa, vastavuoroista arviointia, johon kuuluu itse-, vertais ja työelämäarviointia.
Teaching methods
Osallistavan pedagogiikan mukaisia toiminnallisia ryhmätyöskentelymenetelmiä. Vuorovaikutteisia asiantuntijaluentoja. Itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä lähipäivinä, muissa pienryhmätapaamisissa ja verkkotyöskentelyssä.
Learning materials
Ks. OPS, opintokokonaisuuden kirjallisuus s. 23. Lisäksi opiskelijoiden ja opettajien yhdessä valitsemaa opetusmateriaalia.
Student workload
Opintojakson laajuus on 3 op, johon sisältyy kontaktiopetusta sekä opiskelijoiden itsenäistä ja pienryhmätyöskentelyä.
Practical training and working life cooperation
Opintokokonaisuuteen kuuluu aeitsemän oppimisympäristöihin tutustumista.
Further information
Opintojakson toteutus: Opintojakso toteutetaan harjoittelusuunnitelman mukaisesti perehtymällä opettajan toimintaympäristöihin, oppimis- ja toimintakulttuureihin ja oppilaitosorganisaatioiden toimintaan. Perehtyminen tapahtuu vierailuilla, jotka sisältävät tutustumista, haastatteluja ja havainnointeja. Opettajaopiskelija valitsee seuraavista teemoista mahdollisimman monta teemaa, joihin perehtyy opintojakson aikana. Perehtymiskäyntejä on vähintään seitsemän.
Perehtymisteemat
- erilaiset oppimis-, toiminta ja kasvuympäristöt
- opiskelijoiden moninaisuus, monikulttuurisuus ja kansainvälisyys
- taitojen oppiminen
- työpaikoilla tapahtuva oppiminen
- opiskelun tuen järjestäminen ja opintojen ohjaus
- opiskelijahuolto
- inklusiivinen lähestymistapa
- opiskelun nivelvaiheet
- yritysyhteistyö
- oppilaitosten erilaiset kokoukset
- hyvinvointia tukevat käytänteet oppilaitoksissa
- oppilaitoksen toimintaa ohjaavat asiakirjat
- nuorisokulttuurit
- kansalaisvaikuttaminen
Kokemuksista keskustellaan pienryhmässä ja laaditaan yhteinen raportti. Lisäksi opettajaopiskelija tuottaa kokemuksistaan ja ajatuksistaan aineistoa Opettajuuden käsikirjaan. Aiheita käsitellään opintokokonaisuus 1:n seminaarissa. Toteutusta voidaan eriyttää opettaja-/kouluttajakokemuksen ja harjoittelusuunnitelman mukaisesti.
Hyväksilukeminen: Opintojakso voidaan hyväksilukea aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisella ja tunnustamisella, joka voi perustua opettajaopiskelijan antamaan näyttöön osaamisestaan.
Opintojakson arvioinnissa käytetään Seminaari 1:n yhteydessä olevaa arviointitaulukkoa.