Maailman paperiteollisuus ja asiakassuhteiden hallinta (5 op)
Toteutuksen tunnus: PTK-P32-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 27.07.2015 - 06.09.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.09.2015 - 18.12.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Biotuotetekniikka
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Paperi-, tekstiili- ja kemiantekniikan koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija osaa paperiteollisuuden ja B to B-markkinoinnin tunnuspiirteet ja haasteet sekä asiakasuhdemarkkinoinnin hyödyt. Opiskelija osaa eri paperilajien asiakasketjut. Opiskelija asiakaslähtöisen mukaisen tuotekehityksen. Opiskelija osaa EU:n sisäkaupan ja EU:n ulkopuolelle suuntautuvan kaupan tunnuspiirteet. Opiskelija osaa maailman kuituraaka-ainevarat, sellun ja paperin valmistuskapasiteetit sekä kysyntäennusteet ja niiden indikaattorit. Opintojakso vahvistaa opiskelijan paperialan ammatillista kehittymistä.
Sisältö (Opintojakso)
B to B-markkinoinnin tavoitteet ja sisältö. Paperiteollisuuden markkinointistrategiat. Asikassuhdemarkkinoinnin kilpailukeinot: tuoteratkaisut, hinnoittelu, saatavuus ja markkinointiviestintä sekä niiden soveltaminen paperiteollisuuden tuotteisiin ja tuotekehitykseen. Asiakassuhteiden hallinta ja asiakkaiden sitouttaminen yritykseen sekä asiakaspalveluratkaisut paperiteollisuudessa. Paperin kansainvälinen kauppa: vuosisopimukset, tarjoukset, maksuehdot, Incoterms-toimituslausekkeet, tullit ja käytetyt valuutat. Maailman metsävarat, kiertokuituresurssit, sellun ja paperin valmistuskapasiteetit maanosittain, paperin kysyntäennusteet ja niihin vaikuttavat indikaattorit.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Luentotentti 14.12. Uusinnat tammikuu ja maaliskuu .
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti 25 %, itsearviointi 15 %, harjoitustyöt 3 x 20 %
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyöt, harjoitustyöt
Oppimateriaalit
Tabula
Opiskelijoiden harjoitustöihin hakema materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähityöskentely 68 tuntia sisältäen luentotentin.
Itsenäinen työskentely (harjoitustyöt 3 kpl ja tenttiin valmistautuminen)68 tuntia.
Sisällön jaksotus
7.09.2015 Opintojakson toteutussuunnitelma, oj:n harjoitustöiden aihealueet + metsäteollisuus selvitys harjoitustyön tarkka tehtävänanto. Markkinoinnin osaamisalueet. Markkinoinnin ajattelun muutos vuosikymmenien aikana. BtoB markkinoinnin sisältö, tavoitteet ja haasteet.
14.9.2015 Liiketoimintaympäristön kartoitusmekanismi. Markkinatieto ml. kilpailijatieto ja tiedon hyödyntäminen markkinoinnin suunnittelussa. Toimintaympäristön tiedonhankinta ja tulkinta (SWOT, PESTLE ja 5-forces).
21.09.2015 Yrityksen kansainvälistymisstrategia ja – mahdollisuudet. Markkinointistrategia ja markkinoinnin suunnittelu.
28.09.2015 Metsäteollisuus/sovitun toimialan selvitys. Opiskelijoiden esitykset. Tehtävänanto: ”Miten valittu yritys hyödyntää egologisuutta (raaka-aineet, valmistusprosessit, lopputuote) markkinoinnissaan ?”
5.10.2015 Asiakastarpeet ja niiden ymmärtäminen ml. analyysityökalun käyttö. Asiakassegmentointi. Esimerkkejä asiakassegmennoinnista metsäteollisuudessa.
19.10. Asiakassuhdemarkkinoinnin kilpailukeinot: tuote-, hinta-, saatavuus- ja markkinointiviestintä.
26.10. Yrityksen tuotteet ja palvelut - asiakas- ja toimintaympäristölähtöinen tuotekehitys. Palveluiden tuotteistaminen. Kansainvälistymisvalmiudenarviointityökalu – kuva mihin ja miten omat valmiudet vaikuttavat työssä onnistumiseen.
2.11. Yritysten vihreän/ekologisen markkinoinnin ratkaisut. Opiskelijoiden esitykset.
9.11. Jakelustrategiat. Markkinointikanavien selvittäminen prosessina ja valintakriteerien käyttö. Incoterms-lausekkeet. Markkinakanavaratkaisut metsäteollisuudessa.
16.11. Markkinointiviestintästrategia ja –mahdollisuudet BtoB markkinoinnissa. Myyntityö. Tehtävänanto opiskelijoille – tuotteen myyminen ja ostaminen. Vierailijaluennoitsija myyntipäällikkö Joni Välimaa, Kemira
23.11. Paperitukkukauppa. Rooli ja toiminta paperi- ja pakkauskaupassa. Vierailu Antalis, Tampere.
30.11. Maailman paperi-, kartonki- ja selluteollisuus – tuotteiden kysyntä, kysyntään vaikuttavat tekijät. Tuotantokapasiteetit ja ennusteet.
7.12. Tuotteen myynti ja ostaminen. Opiskelijoiden tehtävän purku.
14.12. Yhteenveto opintojaksosta. Tentti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Vieraileva luennoitsia Kemira.
Vierailu paperitukkukauppa Antalis.
Harjoitustyöt pohjautuvat valittuihin yrityksiin.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson lähitunneille osallistuminen erittäin suotavaa oppimisen tavoitteiden saavuttamiseksi sekä hyvä/kiitettävän arvosanan saavuttamiseksi.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ei ole suorittanut hyväksytysti opintojakson pakollisia harjoitustehtäviä (3 kpl). Opintojakson tentti ei ole hyväksytysti suoritettu.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa ja ymmärtää jossakin määrin Busines to Busines markkinoinnin käsitteet ja tavoitteet sekä tunnistaa markkinoinnin toimintaympäristön ja markkinatiedon merkityksen markkinointistrategiaan ja markkinoinnin suunnittelulle . Opiskelija osallistuu opintojakson tunneille jossakin määrin ja tuo ajoittain esille omia näkemyksiään. Opintojakson pakolliset harjoitustyöt on suoritettu hyväksytysti, tiedon kattavuudessa sekä lopputuotoksissa kehittämistä (raportti,esitys, case-työskentely). Harjoitustyöt on tehty ja palautettu. Tentti on hyväksytysti suoritettu.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa ja ymmärtää hyvin Busines to Busines markkinoinnin käsitteet ja tavoitteet sekä osaa ja ymmärtää hyvin markkinoinnin toimintaympäristön ja markkinatiedon merkityksen markkinointistrategiaan ja markkinoinnin suunnittelulle . Opiskelija osallistuu opintojakson lähiopetukseen hyvin ja tuo hyvin esille myös omia ajatuksiaan ja on aktiivinen ryhmätyöskentelyssä. Opiskelija suhtautuu myönteisesti opintojakson oppimistavoitteisiim ja sen toteutukseen. Opintojakson pakolliset harjoitustyöt on suoritettu hyvin niin tiedon hankinnan, käsittelyn ja lopputuotosten suhteen (esitys, raportti, case-työskentely). Harjoitustyöt on tehty ja palautettu ajallaan. Tentissä opiskelija osoittaa hyvää ymmärrystä markkinoinnin merkityksestä yrityksen menestystekijänä.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa ja ymmärtää erittäin hyvin Busines to Busines markkinoinnin käsitteet ja tavoitteet sekä osaa ja ymmärtää erittäin hyvin markkinoinnin toimintaympäristön ja markkinatiedon merkityksen markkinointistrategiaan ja markkinoinnin suunnittelulle . Opiskelija on aktiivinen opintojakson tunneilla, tuoden esille omia kokemuksiaan ja hänen asenteensa tuntityöskentelyyn ja ryhmätöihin on aloitteellinen ja rakentava. Opintojakson pakolliset harjoitustyöt on suoritettu esimerkillisesti niin tiedon hankinnan, käsittelyn ja lopputuotosten suhteen (esitys, raportti, case-työskentely). Harjoitustyöt on tehty ja palautettu ajallaan. Tentissä opiskelija osoittaa kiitettävää ymmärrystä markkinoinnin merkityksestä yrityksen menestystekijänä.