Skip to main content

Paper Marketing and Customer Relation Management (5 cr)

Code: PTK-P32-3002

General information


Enrolment period
27.07.2015 - 06.09.2015
Registration for the implementation has ended.
Timing
07.09.2015 - 18.12.2015
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Bioproduct Engineering
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Paper, Textile and Chemical Engineering, students who began in 2013 or earlier
Teachers
Juha Tuominen
Merja Hanhimäki
Person in charge
Ulla Häggblom
Course
PTK-P32

Objectives (course unit)

The students know the characteristics and challenges of paper industry and B-to-B marketing as well as the benefits of customership marketing. They know the customer chains of different papers. The students know the customer-based product development. They know the EU trade and characteristics of trade outside EU. The students are familiar with the raw fibre materials of the world, production capacity pf pulp and paper as well as the demand predictions and their indicators. The course strengthens the students’ professional development.

Content (course unit)

Aims and contents of B-to-B marketing. Marketing strategies of paper industry. Competitive weapons of customership marketing: products, pricing, availability and marketing communication and how to apply them in the products and product development of paper industry. Managing customer relationships and committing customers to a company. Customer service in paper industry. International paper trade: annual agreements, offers, terms of payment, Incoterms, customs and currencies. World’s forestry, recycled fibre resources, pulp and paper production capacity in each continent, paper demand predictions and indicators.

Exam schedules

Luentotentti 14.12. Uusinnat tammikuu ja maaliskuu .

Assessment methods and criteria

Tentti 25 %, itsearviointi 15 %, harjoitustyöt 3 x 20 %

Teaching methods

Luennot, ryhmätyöt, harjoitustyöt

Learning materials

Tabula
Opiskelijoiden harjoitustöihin hakema materiaali

Student workload

Lähityöskentely 68 tuntia sisältäen luentotentin.
Itsenäinen työskentely (harjoitustyöt 3 kpl ja tenttiin valmistautuminen)68 tuntia.

Content scheduling

7.09.2015 Opintojakson toteutussuunnitelma, oj:n harjoitustöiden aihealueet + metsäteollisuus selvitys harjoitustyön tarkka tehtävänanto. Markkinoinnin osaamisalueet. Markkinoinnin ajattelun muutos vuosikymmenien aikana. BtoB markkinoinnin sisältö, tavoitteet ja haasteet.
14.9.2015 Liiketoimintaympäristön kartoitusmekanismi. Markkinatieto ml. kilpailijatieto ja tiedon hyödyntäminen markkinoinnin suunnittelussa. Toimintaympäristön tiedonhankinta ja tulkinta (SWOT, PESTLE ja 5-forces).
21.09.2015 Yrityksen kansainvälistymisstrategia ja – mahdollisuudet. Markkinointistrategia ja markkinoinnin suunnittelu.
28.09.2015 Metsäteollisuus/sovitun toimialan selvitys. Opiskelijoiden esitykset. Tehtävänanto: ”Miten valittu yritys hyödyntää egologisuutta (raaka-aineet, valmistusprosessit, lopputuote) markkinoinnissaan ?”
5.10.2015 Asiakastarpeet ja niiden ymmärtäminen ml. analyysityökalun käyttö. Asiakassegmentointi. Esimerkkejä asiakassegmennoinnista metsäteollisuudessa.
19.10. Asiakassuhdemarkkinoinnin kilpailukeinot: tuote-, hinta-, saatavuus- ja markkinointiviestintä.
26.10. Yrityksen tuotteet ja palvelut - asiakas- ja toimintaympäristölähtöinen tuotekehitys. Palveluiden tuotteistaminen. Kansainvälistymisvalmiudenarviointityökalu – kuva mihin ja miten omat valmiudet vaikuttavat työssä onnistumiseen.
2.11. Yritysten vihreän/ekologisen markkinoinnin ratkaisut. Opiskelijoiden esitykset.
9.11. Jakelustrategiat. Markkinointikanavien selvittäminen prosessina ja valintakriteerien käyttö. Incoterms-lausekkeet. Markkinakanavaratkaisut metsäteollisuudessa.
16.11. Markkinointiviestintästrategia ja –mahdollisuudet BtoB markkinoinnissa. Myyntityö. Tehtävänanto opiskelijoille – tuotteen myyminen ja ostaminen. Vierailijaluennoitsija myyntipäällikkö Joni Välimaa, Kemira
23.11. Paperitukkukauppa. Rooli ja toiminta paperi- ja pakkauskaupassa. Vierailu Antalis, Tampere.
30.11. Maailman paperi-, kartonki- ja selluteollisuus – tuotteiden kysyntä, kysyntään vaikuttavat tekijät. Tuotantokapasiteetit ja ennusteet.
7.12. Tuotteen myynti ja ostaminen. Opiskelijoiden tehtävän purku.
14.12. Yhteenveto opintojaksosta. Tentti.

Completion alternatives

Ei ole

Practical training and working life cooperation

Vieraileva luennoitsia Kemira.
Vierailu paperitukkukauppa Antalis.
Harjoitustyöt pohjautuvat valittuihin yrityksiin.

Further information

Opintojakson lähitunneille osallistuminen erittäin suotavaa oppimisen tavoitteiden saavuttamiseksi sekä hyvä/kiitettävän arvosanan saavuttamiseksi.

Assessment criteria - fail (0) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija ei ole suorittanut hyväksytysti opintojakson pakollisia harjoitustehtäviä (3 kpl). Opintojakson tentti ei ole hyväksytysti suoritettu.

Assessment criteria - satisfactory (1-2) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa ja ymmärtää jossakin määrin Busines to Busines markkinoinnin käsitteet ja tavoitteet sekä tunnistaa markkinoinnin toimintaympäristön ja markkinatiedon merkityksen markkinointistrategiaan ja markkinoinnin suunnittelulle . Opiskelija osallistuu opintojakson tunneille jossakin määrin ja tuo ajoittain esille omia näkemyksiään. Opintojakson pakolliset harjoitustyöt on suoritettu hyväksytysti, tiedon kattavuudessa sekä lopputuotoksissa kehittämistä (raportti,esitys, case-työskentely). Harjoitustyöt on tehty ja palautettu. Tentti on hyväksytysti suoritettu.

Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa ja ymmärtää hyvin Busines to Busines markkinoinnin käsitteet ja tavoitteet sekä osaa ja ymmärtää hyvin markkinoinnin toimintaympäristön ja markkinatiedon merkityksen markkinointistrategiaan ja markkinoinnin suunnittelulle . Opiskelija osallistuu opintojakson lähiopetukseen hyvin ja tuo hyvin esille myös omia ajatuksiaan ja on aktiivinen ryhmätyöskentelyssä. Opiskelija suhtautuu myönteisesti opintojakson oppimistavoitteisiim ja sen toteutukseen. Opintojakson pakolliset harjoitustyöt on suoritettu hyvin niin tiedon hankinnan, käsittelyn ja lopputuotosten suhteen (esitys, raportti, case-työskentely). Harjoitustyöt on tehty ja palautettu ajallaan. Tentissä opiskelija osoittaa hyvää ymmärrystä markkinoinnin merkityksestä yrityksen menestystekijänä.

Assessment criteria - excellent (5) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

Opiskelija osaa ja ymmärtää erittäin hyvin Busines to Busines markkinoinnin käsitteet ja tavoitteet sekä osaa ja ymmärtää erittäin hyvin markkinoinnin toimintaympäristön ja markkinatiedon merkityksen markkinointistrategiaan ja markkinoinnin suunnittelulle . Opiskelija on aktiivinen opintojakson tunneilla, tuoden esille omia kokemuksiaan ja hänen asenteensa tuntityöskentelyyn ja ryhmätöihin on aloitteellinen ja rakentava. Opintojakson pakolliset harjoitustyöt on suoritettu esimerkillisesti niin tiedon hankinnan, käsittelyn ja lopputuotosten suhteen (esitys, raportti, case-työskentely). Harjoitustyöt on tehty ja palautettu ajallaan. Tentissä opiskelija osoittaa kiitettävää ymmärrystä markkinoinnin merkityksestä yrityksen menestystekijänä.

Go back to top of page