Siirry suoraan sisältöön

Maailman paperiteollisuus ja asiakassuhteiden hallintaLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: PTK-P32

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa paperiteollisuuden ja B to B-markkinoinnin tunnuspiirteet ja haasteet sekä asiakasuhdemarkkinoinnin hyödyt. Opiskelija osaa eri paperilajien asiakasketjut. Opiskelija asiakaslähtöisen mukaisen tuotekehityksen. Opiskelija osaa EU:n sisäkaupan ja EU:n ulkopuolelle suuntautuvan kaupan tunnuspiirteet. Opiskelija osaa maailman kuituraaka-ainevarat, sellun ja paperin valmistuskapasiteetit sekä kysyntäennusteet ja niiden indikaattorit. Opintojakso vahvistaa opiskelijan paperialan ammatillista kehittymistä.

Sisältö

B to B-markkinoinnin tavoitteet ja sisältö. Paperiteollisuuden markkinointistrategiat. Asikassuhdemarkkinoinnin kilpailukeinot: tuoteratkaisut, hinnoittelu, saatavuus ja markkinointiviestintä sekä niiden soveltaminen paperiteollisuuden tuotteisiin ja tuotekehitykseen. Asiakassuhteiden hallinta ja asiakkaiden sitouttaminen yritykseen sekä asiakaspalveluratkaisut paperiteollisuudessa. Paperin kansainvälinen kauppa: vuosisopimukset, tarjoukset, maksuehdot, Incoterms-toimituslausekkeet, tullit ja käytetyt valuutat. Maailman metsävarat, kiertokuituresurssit, sellun ja paperin valmistuskapasiteetit maanosittain, paperin kysyntäennusteet ja niihin vaikuttavat indikaattorit.

Siirry alkuun