Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten fysioterapia, harjoitustunnit (6 op)

Toteutuksen tunnus: 7F00BA32-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.05.2015 - 30.09.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
10.08.2015 - 21.12.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
6 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Fysioterapeutti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 38
Koulutus
Fysioterapian koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Opettajat
Liisa Sittig
Hannu Järvinen
Terttu Roivas
Marja Tuorila-Rinne
Raija Jaakkola
Pienryhmät
Ryhmä A (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmä B (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmä C (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Tutorryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Tutorryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Tutorryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Ryhmä A
Ryhmä B
Ryhmä C
Tutorryhmä 1
Tutorryhmä 2
Tutorryhmä 3
Opintojakso
7F00BA32

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa ohjata ja perustella liikkumisen apuvälineiden valintaa ja käyttöä,
- osaa arvioida ja tehdä päätelmiä lapsen motorisen kehityksen tasosta osana kokonaiskehitystä,
- osaa tukea eri-ikäisten lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa liikunta- ja fysioterapiatilanteissa,
- osaa toteuttaa tarkoituksenmukaisia ja tavoitteellisia lasten ja nuorten fysioterapiakeinoja,
- osaa suunnitella ja ohjata lasten ja nuorten fysioterapiaryhmiä.

Sisältö (Opintojakso)

- liikkumisen apuvälineet lapsilla ja nuorilla
- lasten ja nuorten fysioterapeuttiset ryhmät
- fysioterapeuttinen tutkiminen ja ohjaus lapsen ja nuoren ehdoilla

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Käytännön koe tulee olla suoritettu ennen ohjattuun harjoitteluun lähtöä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Käytännön kokeet Caseinä - pienryhminä ja oma yksilötehtävä (0-5)- perusryhmä sekä proakatemiaryhmä
Liikunnan ohjaukset Liisanpuiston koululla (0-5)- perusryhmä sekä proakatemiaryhmä
Muut ohjaustilanteet hyväksytysti suoritetut ( valinnainen sekä ryhtitutkimiset kouluilla)

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Harjoittelu, Itsenäinen harjoittelu, Tehtävät, Ohjaukset eri ohjaustilanteissa

Oppimateriaalit

Pääasialliset lähteet - täydentyy jakson kuluessa
Beckung, E. ym 2014. Fysioterapi för barn och ungdom. Teori och tillämpning. Denmark: Eurographic Danmark A/S
Tecklin, J. 2015 (5.painos), 2008(4. painos): Cardiopulmonary physical therapy. Lippincott Williams& Wilkins
Neuro- Tule-ft, hengitys ja psyfymateriaali täydentyy jakson aikana
Gerhardt, S. 2008. Rakkaus ratkaisee. Varhaisen vuorovaikutuksen merkitys aivojen kehittymiselle. Helsinki: Edita Prima Oy
Sajaniemi, n ym 2015: Stressin säätely - kehityksen, vuorovaikutuksen ja oppimisen ydin
Sinkkonen, J 2010: Nuoruusaika
Burns, Y. 1996: Physiotherapy and the growing child

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Valinnaisena yksi näistä: MALIKE/Terapeuttinen uinti/Urheiluseuraohjaus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ohjaukset erityiskoululla ja peruskouluissa
Aktiivinen toiminta Apuvälinemessuilla 4.11.-7.11.2015 (Huom lauantaipäivä mukaanlukien)

Lisätietoja opiskelijoille

Decription of course is completed in 15th June 2015

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija vetäytyy, valikoi tai laiminlyö tehtäviään ja harjoittelua tunneilla tunneilla/ ohjaustilanteissa. Opiskelijalla on runsaasti poissaoloa harjoitustunneilta. Perustiedot ja -taidot puutteelliset.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Suoriutuu harjoituksista ja tehtävistä osittain tuettuna ja ohjattuna. Tiedot ja taidot harjoitusten toteutuksessa ovat niukat, toiminta ulkokohtaista ja kaavamaista, perustelut puuteellisia.Ohjauksessa epätarkoituksenmukaisuutta.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan tarkoituksenmukaisesti, perustelee toimintaansa pääosin hyvin. Tiedot ja taidot hyvät, valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti, harjoittelee aktiivisesti ja hyödyntää ohjausta.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa olla hyvässä vuorovaikutuksessa ohjattavan/ryhmän kanssa erityiskouluohjauksissa ja toimii aktiivisesti avustajan roolissa. Valitsee tarkoituksenmukaisen lapsiryhmän voimavaroihin pohjautuvan sisällön/liikkeet ja suunnittelee toteutuksen etenemisen ja "roolit" tarkasti.
Muut liikunnan ohjaukset vastaavalla tavalla.
Osaa valita ja toteuttaa perustellusti lasten ja nuorten erilaisiin liikkumisen ja toiminnan ongelmiin (tule-ja neurologisista ongelmista hengitys- syömishäiriöihin tai ahdistuneisuusongelmiin) sopivaa fysioterapeuttista tutkimista ja fysioterapian menetelmiä huomioiden lapsen kyvyt ja voimavarat sekä lapsen ikäkauden.

Siirry alkuun