Lasten ja nuorten fysioterapia, harjoitustunnit (6 op)
Toteutuksen tunnus: 7F00BA32-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 15.05.2015 - 30.09.2015
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 10.08.2015 - 21.12.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 6 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Fysioterapeutti
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 38
- Koulutus
- Fysioterapian koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
- Opettajat
- Liisa Sittig
- Hannu Järvinen
- Terttu Roivas
- Marja Tuorila-Rinne
- Raija Jaakkola
- Pienryhmät
- Ryhmä A (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmä B (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmä C (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Tutorryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Tutorryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Tutorryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Ryhmä A
- Ryhmä B
- Ryhmä C
- Tutorryhmä 1
- Tutorryhmä 2
- Tutorryhmä 3
- Opintojakso
- 7F00BA32
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa ohjata ja perustella liikkumisen apuvälineiden valintaa ja käyttöä,
- osaa arvioida ja tehdä päätelmiä lapsen motorisen kehityksen tasosta osana kokonaiskehitystä,
- osaa tukea eri-ikäisten lasten ja nuorten kehitystä erilaisissa liikunta- ja fysioterapiatilanteissa,
- osaa toteuttaa tarkoituksenmukaisia ja tavoitteellisia lasten ja nuorten fysioterapiakeinoja,
- osaa suunnitella ja ohjata lasten ja nuorten fysioterapiaryhmiä.
Sisältö (Opintojakso)
- liikkumisen apuvälineet lapsilla ja nuorilla
- lasten ja nuorten fysioterapeuttiset ryhmät
- fysioterapeuttinen tutkiminen ja ohjaus lapsen ja nuoren ehdoilla
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Käytännön koe tulee olla suoritettu ennen ohjattuun harjoitteluun lähtöä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Käytännön kokeet Caseinä - pienryhminä ja oma yksilötehtävä (0-5)- perusryhmä sekä proakatemiaryhmä
Liikunnan ohjaukset Liisanpuiston koululla (0-5)- perusryhmä sekä proakatemiaryhmä
Muut ohjaustilanteet hyväksytysti suoritetut ( valinnainen sekä ryhtitutkimiset kouluilla)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Harjoittelu, Itsenäinen harjoittelu, Tehtävät, Ohjaukset eri ohjaustilanteissa
Oppimateriaalit
Pääasialliset lähteet - täydentyy jakson kuluessa
Beckung, E. ym 2014. Fysioterapi för barn och ungdom. Teori och tillämpning. Denmark: Eurographic Danmark A/S
Tecklin, J. 2015 (5.painos), 2008(4. painos): Cardiopulmonary physical therapy. Lippincott Williams& Wilkins
Neuro- Tule-ft, hengitys ja psyfymateriaali täydentyy jakson aikana
Gerhardt, S. 2008. Rakkaus ratkaisee. Varhaisen vuorovaikutuksen merkitys aivojen kehittymiselle. Helsinki: Edita Prima Oy
Sajaniemi, n ym 2015: Stressin säätely - kehityksen, vuorovaikutuksen ja oppimisen ydin
Sinkkonen, J 2010: Nuoruusaika
Burns, Y. 1996: Physiotherapy and the growing child
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Valinnaisena yksi näistä: MALIKE/Terapeuttinen uinti/Urheiluseuraohjaus
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ohjaukset erityiskoululla ja peruskouluissa
Aktiivinen toiminta Apuvälinemessuilla 4.11.-7.11.2015 (Huom lauantaipäivä mukaanlukien)
Lisätietoja opiskelijoille
Decription of course is completed in 15th June 2015
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija vetäytyy, valikoi tai laiminlyö tehtäviään ja harjoittelua tunneilla tunneilla/ ohjaustilanteissa. Opiskelijalla on runsaasti poissaoloa harjoitustunneilta. Perustiedot ja -taidot puutteelliset.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suoriutuu harjoituksista ja tehtävistä osittain tuettuna ja ohjattuna. Tiedot ja taidot harjoitusten toteutuksessa ovat niukat, toiminta ulkokohtaista ja kaavamaista, perustelut puuteellisia.Ohjauksessa epätarkoituksenmukaisuutta.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan tarkoituksenmukaisesti, perustelee toimintaansa pääosin hyvin. Tiedot ja taidot hyvät, valmistautuu huolellisesti ja järjestelmällisesti, harjoittelee aktiivisesti ja hyödyntää ohjausta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa olla hyvässä vuorovaikutuksessa ohjattavan/ryhmän kanssa erityiskouluohjauksissa ja toimii aktiivisesti avustajan roolissa. Valitsee tarkoituksenmukaisen lapsiryhmän voimavaroihin pohjautuvan sisällön/liikkeet ja suunnittelee toteutuksen etenemisen ja "roolit" tarkasti.
Muut liikunnan ohjaukset vastaavalla tavalla.
Osaa valita ja toteuttaa perustellusti lasten ja nuorten erilaisiin liikkumisen ja toiminnan ongelmiin (tule-ja neurologisista ongelmista hengitys- syömishäiriöihin tai ahdistuneisuusongelmiin) sopivaa fysioterapeuttista tutkimista ja fysioterapian menetelmiä huomioiden lapsen kyvyt ja voimavarat sekä lapsen ikäkauden.