Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten fysioterapia, teoria (8 op)

Toteutuksen tunnus: 7F00BA31-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.05.2015 - 30.09.2015
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
10.08.2015 - 21.12.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Fysioterapeutti
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 38
Koulutus
Fysioterapian koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Opettajat
Jussi Savolainen
Tarja Tittonen
Anne-Marja Hammar
Sosionomi Virtuaalihenkilö
Hannu Järvinen
Liisa Sittig
Jarmo Perttunen
Gitte Taulo
Terttu Roivas
FYSIO Luennoitsija
Vesa Joutsen
Marja Tuorila-Rinne
Raija Jaakkola
Liisa Mannisenmäki
Pienryhmät
Tutorryhmä t1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Tutorryhmä t2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Tutorryhmä t3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Proakatemia-ryhmä RC (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä RA (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Harjoitusryhmä RB (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Tutorryhmä t1
Tutorryhmä t2
Tutorryhmä t3
Proakatemia-ryhmä RC
Harjoitusryhmä RA
Harjoitusryhmä RB
Opintojakso
7F00BA31

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tietää yhteiskunnan ja sen muutosten vaikutuksia perheeseen,
- ymmärtää lapsen sairastumisen aiheuttamaa kokemusta perheelle ja lapselle,
- tietää tyypillisten lasten ja nuorten sairauksien vaikutuksia liikkumis- ja toimintakykyyn ja kokonaiskehitykseen,
- osaa etsiä tutkittua ja käytännössä hyväksi koettua tietoa lasten ja nuorten fysioterapiasta hyödyntäen niitä toiminnassaan,
- osaa valita lapsen ja nuoren liikkumis- ja toimintakyvyn arviointikeinoja ja suunnitella johtopäätösten perusteella tavoitteellista fysioterapiaa,
- tietää lääkkeiden vaikutukset tavallisissa lastensairauksissa.

Sisältö (Opintojakso)

- motorinen kehitys osana lapsen kokonaiskehitystä
- viivästynyt kehitys
- lapsen kehitykseen liittyvät refleksit
- kiintymyssuhdeteoria ja varhainen vuorovaikutus
- sosioemotionaaliset häiriöt ja psyykkiset häiriöt lapsilla ja niiden fysioterapia
- autismin kirjon häiriöt ja fysioterapia
- oppimishäiriöiset lapset
- lasten ja nuorten hengitysfysioterapia
- tuki- ja liikuntaelimistön fysioterapia lasten ja nuorten kohdalla
- neurologisen lapsen fysioterapia
- psykofyysinen fysioterapia
- lääkkeet lasten sairauksissa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

11.9.2015 Neuro- ja tule tentti
15.12.2015 Tuotosseminaari ( mukana Perusryhmä sekä proakatemialaiset)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Soveltavan liikunnan tentti (0-5)
Tentti Tule-neuro (0-5),
Tutortyöskentely (0-5)
Kirjalliset tuotokset ja esitykset (Hyväksytty/hylätty) - perusryhmä sekä proakatemia

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, opetuskeskustelut ja ryhmätyöt
Itsenäinen työskentely
PBL tutorointi
Seminaari

Oppimateriaalit

Pääasialliset lähteet - täydentyy jakson kuluessa
Beckung, E. ym 2014. Fysioterapi för barn och ungdom. Teori och tillämpning. Denmark: Eurographic Danmark A/S
Tecklin, J. 2015 (5.painos), 2008(4. painos): Cardiopulmonary physical therapy. Lippincott Williams& Wilkins
Neuro- Tule-ft, hengitys ja psyfymateriaali täydentyy jakson aikana
Gerhardt, S. 2008. Rakkaus ratkaisee. Varhaisen vuorovaikutuksen merkitys aivojen kehittymiselle. Helsinki: Edita Prima Oy
Sajaniemi, n ym 2015: Stressin säätely - kehityksen, vuorovaikutuksen ja oppimisen ydin
Sinkkonen, J 2010: Nuoruusaika
Tamminen T: Olipa kerran lapsuus
Burns, Y. 1996: Physiotherapy and the growing child

Sisällön jaksotus

10.8.-29.9. ja 16.11.-20.12.2015
Orientaatiotunti on 17.8.2015 klo 8.30 (Viikolle 33 itsenäinen tehtävä, joka annettu 27.5.2015 ja palautetaan 14.8.2015)
Jakson päivämäärien välissä toteutuu viiden viikon Ohjattu harjoittelu sekä IT itsensäisen työskentelyn viikko 9.-13.11.2015

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Lapsen motorisen ja kokonaiskehityksen seuraaminen - päiväkoti tms

Lisätietoja opiskelijoille

Ohjaaja-yhteistyökokoukseen aktiivisesti osallistuminen 22.9.2015

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Perustiedoissa on puutteita, irrallisuuksia ja virheellisyyksiä. Tietojen käyttäminen on yksipuolista ja kritiikitöntä.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa valita joitakin tutkimisen ja fysioterapian menetelmiä sekä perustella valinnat. Osaa ohjattuna suunnitella ja soveltaa osin fysioterapiaa lapsen ja nuoren elinpiirissä huomioiden eri yhteistyötahot kuten perhe, päiväkoti, koulu, harrastukset jne. Tietää apuvälineistä ja niiden käytöstä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa valita tutkimisen ja fysioterapian menetelmät sekä perustella valinnat. Osaa suunnitella fysioterapiaa lapsen ja nuoren elinpiiriin sopivasti huomioiden eri yhteistyötahot kuten perhe, päiväkoti, koulu, harrastukset jne. Tietää apuvälineistä ja niiden valinnasta sekä käytöstä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa valita tarkoituksenmukaiset ja kattavat tutkimisen ja fysioterapian toteutuksen menetelmät sekä perustelee valinnat monipuolisesti. Osaa suunnitella monipuolisesti ja luovasti fysiorapiaa lapsen ja nuoren elinpiiriin sopivasti huomioiden ohjauksessaan eri yhteityötahot kuten perhe, päiväkoti, koulu, harrastukset jne.
Tietää miten valitaan, hankitaan ja ohjataan apuvälineitä ja niiden käyttöä yksilöllisesti.

Siirry alkuun