Minä ja sinä matkalla sosionomiksi (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7S-8-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2013 - 28.02.2014
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2014 - 31.07.2014
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomi
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaalialan koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa tarkastella omaa identiteettiään ja sen suhdetta sosiaalialan arvoihin, eettisiin periaatteisiin ja työhön
- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa arvioida omia oppimistapojaan sekä aktiivisuuttaan ja lähtökohtiaan toimijana ja oppijana
- osaa toimia itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä sekä ymmärtää asiakkaan maailmaa.
Sisältö (Opintojakso)
- Oma elämänhistoria, arvomaailma, minäkuva ja identiteetti
- Ammatillisen kasvun prosessi, sosiaalialan kompetenssit, sosionomikoulutus, sosiaalialan työ, arvot ja etiikka, ihmiskäsitys, hyvä elämä, yksilöllisyys, osallisuus
- Itsearviointi- ja reflektiotaidot, toisten näkemysten kuunteleminen, arvostaminen ja huomioiminen
- Itseohjautuva oppija, sosiokonstruktivistinen oppiminen, oppimistyylit, aktiivisuus, itsensä hyväksyminen, sisäinen motivaatio
- Yhteistoiminnallisuus, ryhmädynamiikka, asiakkaan kohtaaminen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hops-seuranta sekä oppimissopimus/ammatillisen kasvun kokoava portfolio. Hyväksytty suoritus sisältää arviointikriteerin 3-4 tason - ks. alempaa kriteerit.
Ammatillisen kasvun ryhmään osallistuminen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
-pienryhmätyöskentely
-yhteistoiminnallinen oppiminen
-itsenäinen työskentely
-oppimissopimus/portfoliotyöskentely
Opintojakso perustuu sosiaalialan opetussuunnitelman mukaiseen OSALLISTAVAAN ja DIALOGISEEN pedagogiikkaan. Tämä tarkoittaa konkreettisesti opiskelijoiden jatkuvaa kuuntelemista, kasvavaa osallisuutta oppimisprosessin eri vaiheisiin sekä opiskelijoiden ja opettajien yhteistoiminnallista toimintatapaa. Opetuksessa korostetaan myös kokemusperäistä oppimista, jossa opiskelijoiden ja opettajien kokemukset sekä niiden työstäminen toimivat ammatillisen kasvun perustana.
Oppimateriaalit
PORTFOLIO-ORIENTAATIONA JA JOHDATUKSENA AMMATILLISEN KASVUN PROSESSIIN:
Heikkinen, M. 2009. Portfolio ammatillisen kasvun tukena. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) Sosionomilta eivät hommat lopu. Ammattikäytäntöjen kehittäminen haasteena sosionomi (AMK)-tukinnoissa. Kemi-Tornion AMK. Raportteja ja tutkimuksia 1/2009, 95-109.
Muu kirjallisuus opintojakson aikana, jonka lisäksi opiskelija voi käyttää itse opintojaksoon sopivaa kirjallisuutta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ammatillisen kasvun aloituspäivä 1.2.14 "Missä olen ollut" (identiteetti) ja oma jaksaminen + ennakkotehtävä, 16 tuntia
Ammatillinen kasvupäivä ja ennakkotehtävä 23.5.ip = 12 tuntia
Ammatillisen kasvun sadonkorjuupäivä (portfolion esitys) yhteisesti sovittuna aikana syyskuussa 2014 = 10 tuntia
Itsenäinen työskentely (hops-suunnittelu ja seuranta, hops-keskustelut pienryhmissä ja yksilöllisesti, portfolio/oppimisopimustyöskentely) yht 70 tuntia
Sisällön jaksotus
yksilöllinen "Missä olen ollut" -valokuvatehtävä
Aloitus la 1.2. klo 10-16
Itsenäistä työskentelyä
Ammatillinen kasvupäivä 23.5. klo 13-16
Portfolion/oppimissopimuksen työstäminen
Ammatillisenkasvun sadonkorjuupäivä yhdessä sovittuna päivänä syyskuun alussa 2014
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso on yksilö- mutta myös ryhmäprosessi, jonka vuoksi valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Lisätietoja opiskelijoille
Aikuiryhmälle 14ASOSI tarkoitettu toteutus.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa tarkastella omaa identiteettiään ja sen suhdetta sosiaalialaan
- osaa arvioida omaa oppimistapaansa ja itseään itseohjautuvana oppijana
- osaa toimia itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa tarkastella omaa identiteettiään ja sen suhdetta sekä sosionomin roolia sosiaalialaan
- osaa arvioida omaa aktiivisuuttaan ja oppimistapaansa, oppii hyväksymään itsensä ja tiedostaa sisäisen motivaationsa
- osaa toimia itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä