Siirry suoraan sisältöön

Minä ja sinä matkalla sosionomiksi (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7S-8-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2013 - 28.02.2014
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2014 - 31.07.2014
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sosiaalialan koulutusohjelma, vuonna 2013 tai aiemmin aloittaneet
Opettajat
Minna Putous
Vastuuhenkilö
Minna Putous
Opintojakso
7S-8

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- osaa tarkastella omaa identiteettiään ja sen suhdetta sosiaalialan arvoihin, eettisiin periaatteisiin ja työhön
- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa arvioida omia oppimistapojaan sekä aktiivisuuttaan ja lähtökohtiaan toimijana ja oppijana
- osaa toimia itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä sekä ymmärtää asiakkaan maailmaa.

Sisältö (Opintojakso)

- Oma elämänhistoria, arvomaailma, minäkuva ja identiteetti
- Ammatillisen kasvun prosessi, sosiaalialan kompetenssit, sosionomikoulutus, sosiaalialan työ, arvot ja etiikka, ihmiskäsitys, hyvä elämä, yksilöllisyys, osallisuus
- Itsearviointi- ja reflektiotaidot, toisten näkemysten kuunteleminen, arvostaminen ja huomioiminen
- Itseohjautuva oppija, sosiokonstruktivistinen oppiminen, oppimistyylit, aktiivisuus, itsensä hyväksyminen, sisäinen motivaatio
- Yhteistoiminnallisuus, ryhmädynamiikka, asiakkaan kohtaaminen

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hops-seuranta sekä oppimissopimus/ammatillisen kasvun kokoava portfolio. Hyväksytty suoritus sisältää arviointikriteerin 3-4 tason - ks. alempaa kriteerit.
Ammatillisen kasvun ryhmään osallistuminen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

-pienryhmätyöskentely
-yhteistoiminnallinen oppiminen
-itsenäinen työskentely
-oppimissopimus/portfoliotyöskentely



Opintojakso perustuu sosiaalialan opetussuunnitelman mukaiseen OSALLISTAVAAN ja DIALOGISEEN pedagogiikkaan. Tämä tarkoittaa konkreettisesti opiskelijoiden jatkuvaa kuuntelemista, kasvavaa osallisuutta oppimisprosessin eri vaiheisiin sekä opiskelijoiden ja opettajien yhteistoiminnallista toimintatapaa. Opetuksessa korostetaan myös kokemusperäistä oppimista, jossa opiskelijoiden ja opettajien kokemukset sekä niiden työstäminen toimivat ammatillisen kasvun perustana.

Oppimateriaalit

PORTFOLIO-ORIENTAATIONA JA JOHDATUKSENA AMMATILLISEN KASVUN PROSESSIIN:
Heikkinen, M. 2009. Portfolio ammatillisen kasvun tukena. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) Sosionomilta eivät hommat lopu. Ammattikäytäntöjen kehittäminen haasteena sosionomi (AMK)-tukinnoissa. Kemi-Tornion AMK. Raportteja ja tutkimuksia 1/2009, 95-109.

Muu kirjallisuus opintojakson aikana, jonka lisäksi opiskelija voi käyttää itse opintojaksoon sopivaa kirjallisuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ammatillisen kasvun aloituspäivä 1.2.14 "Missä olen ollut" (identiteetti) ja oma jaksaminen + ennakkotehtävä, 16 tuntia

Ammatillinen kasvupäivä ja ennakkotehtävä 23.5.ip = 12 tuntia

Ammatillisen kasvun sadonkorjuupäivä (portfolion esitys) yhteisesti sovittuna aikana syyskuussa 2014 = 10 tuntia


Itsenäinen työskentely (hops-suunnittelu ja seuranta, hops-keskustelut pienryhmissä ja yksilöllisesti, portfolio/oppimisopimustyöskentely) yht 70 tuntia

Sisällön jaksotus

yksilöllinen "Missä olen ollut" -valokuvatehtävä
Aloitus la 1.2. klo 10-16
Itsenäistä työskentelyä
Ammatillinen kasvupäivä 23.5. klo 13-16
Portfolion/oppimissopimuksen työstäminen
Ammatillisenkasvun sadonkorjuupäivä yhdessä sovittuna päivänä syyskuun alussa 2014

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on yksilö- mutta myös ryhmäprosessi, jonka vuoksi valinnaisia suoritustapoja ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Aikuiryhmälle 14ASOSI tarkoitettu toteutus.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa tarkastella omaa identiteettiään ja sen suhdetta sosiaalialaan
- osaa arvioida omaa oppimistapaansa ja itseään itseohjautuvana oppijana
- osaa toimia itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa tarkastella omaa identiteettiään ja sen suhdetta sekä sosionomin roolia sosiaalialaan
- osaa arvioida omaa aktiivisuuttaan ja oppimistapaansa, oppii hyväksymään itsensä ja tiedostaa sisäisen motivaationsa
- osaa toimia itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä

Siirry alkuun