Becoming a Bachelor of Social Services (4 cr)
Code: 7S-8-3003
General information
- Enrolment period
- 02.12.2013 - 28.02.2014
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2014 - 31.07.2014
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services, students who began in 2013 or earlier
Objectives (course unit)
Opiskelija
- osaa tarkastella omaa identiteettiään ja sen suhdetta sosiaalialan arvoihin, eettisiin periaatteisiin ja työhön
- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa arvioida omia oppimistapojaan sekä aktiivisuuttaan ja lähtökohtiaan toimijana ja oppijana
- osaa toimia itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä sekä ymmärtää asiakkaan maailmaa.
Content (course unit)
- Oma elämänhistoria, arvomaailma, minäkuva ja identiteetti
- Ammatillisen kasvun prosessi, sosiaalialan kompetenssit, sosionomikoulutus, sosiaalialan työ, arvot ja etiikka, ihmiskäsitys, hyvä elämä, yksilöllisyys, osallisuus
- Itsearviointi- ja reflektiotaidot, toisten näkemysten kuunteleminen, arvostaminen ja huomioiminen
- Itseohjautuva oppija, sosiokonstruktivistinen oppiminen, oppimistyylit, aktiivisuus, itsensä hyväksyminen, sisäinen motivaatio
- Yhteistoiminnallisuus, ryhmädynamiikka, asiakkaan kohtaaminen
Assessment methods and criteria
Hops-seuranta sekä oppimissopimus/ammatillisen kasvun kokoava portfolio. Hyväksytty suoritus sisältää arviointikriteerin 3-4 tason - ks. alempaa kriteerit.
Ammatillisen kasvun ryhmään osallistuminen.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
-pienryhmätyöskentely
-yhteistoiminnallinen oppiminen
-itsenäinen työskentely
-oppimissopimus/portfoliotyöskentely
Opintojakso perustuu sosiaalialan opetussuunnitelman mukaiseen OSALLISTAVAAN ja DIALOGISEEN pedagogiikkaan. Tämä tarkoittaa konkreettisesti opiskelijoiden jatkuvaa kuuntelemista, kasvavaa osallisuutta oppimisprosessin eri vaiheisiin sekä opiskelijoiden ja opettajien yhteistoiminnallista toimintatapaa. Opetuksessa korostetaan myös kokemusperäistä oppimista, jossa opiskelijoiden ja opettajien kokemukset sekä niiden työstäminen toimivat ammatillisen kasvun perustana.
Learning materials
PORTFOLIO-ORIENTAATIONA JA JOHDATUKSENA AMMATILLISEN KASVUN PROSESSIIN:
Heikkinen, M. 2009. Portfolio ammatillisen kasvun tukena. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) Sosionomilta eivät hommat lopu. Ammattikäytäntöjen kehittäminen haasteena sosionomi (AMK)-tukinnoissa. Kemi-Tornion AMK. Raportteja ja tutkimuksia 1/2009, 95-109.
Muu kirjallisuus opintojakson aikana, jonka lisäksi opiskelija voi käyttää itse opintojaksoon sopivaa kirjallisuutta.
Student workload
Ammatillisen kasvun aloituspäivä 1.2.14 "Missä olen ollut" (identiteetti) ja oma jaksaminen + ennakkotehtävä, 16 tuntia
Ammatillinen kasvupäivä ja ennakkotehtävä 23.5.ip = 12 tuntia
Ammatillisen kasvun sadonkorjuupäivä (portfolion esitys) yhteisesti sovittuna aikana syyskuussa 2014 = 10 tuntia
Itsenäinen työskentely (hops-suunnittelu ja seuranta, hops-keskustelut pienryhmissä ja yksilöllisesti, portfolio/oppimisopimustyöskentely) yht 70 tuntia
Content scheduling
yksilöllinen "Missä olen ollut" -valokuvatehtävä
Aloitus la 1.2. klo 10-16
Itsenäistä työskentelyä
Ammatillinen kasvupäivä 23.5. klo 13-16
Portfolion/oppimissopimuksen työstäminen
Ammatillisenkasvun sadonkorjuupäivä yhdessä sovittuna päivänä syyskuun alussa 2014
Completion alternatives
Opintojakso on yksilö- mutta myös ryhmäprosessi, jonka vuoksi valinnaisia suoritustapoja ei ole.
Further information
Aikuiryhmälle 14ASOSI tarkoitettu toteutus.
Assessment criteria - good (3-4) (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa tarkastella omaa identiteettiään ja sen suhdetta sosiaalialaan
- osaa arvioida omaa oppimistapaansa ja itseään itseohjautuvana oppijana
- osaa toimia itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa tarkastella omaa identiteettiään ja sen suhdetta sekä sosionomin roolia sosiaalialaan
- osaa arvioida omaa aktiivisuuttaan ja oppimistapaansa, oppii hyväksymään itsensä ja tiedostaa sisäisen motivaationsa
- osaa toimia itsenäisesti ja ryhmän jäsenenä