Ammatillinen vuorovaikutus (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00BC54-3012
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 28.07.2014 - 19.10.2014
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 20.10.2014 - 31.01.2015
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Heleena Laitinen
- Heidi Valtatie
- Gitte Taulo
- Heimo Outinen
- Anne Silvan
- Vastuuhenkilö
- Heimo Outinen
- Pienryhmät
- Ryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Ryhmä 1
- Ryhmä 2
- Ryhmä 3
- Opintojakso
- 7K00BC54
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
- osaa toimia ammatillisesti työyhteisössä
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa kohtaamistilanteissa
- osaa kehittää vuorovaikutustaitojaan erilaisten, eri-ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa ja eri kulttuureissa olevien ihmisten kanssa
Sisältö (Opintojakso)
- ammatillinen vuorovaikutus yhteistyösuhteessa yksilöiden ja perheiden kanssa
- ammatillinen toiminta työyhteisössä
- omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
- monikulttuurinen hoitotyö
- muistisairaan ihmisen kohtaaminen
- uhkaavasti käyttäytyvän ihmisen kohtaaminen
Esitietovaatimukset (Opintojakso)
- ei esitietovaatimuksia
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Osa2 Muistisairaan kohtaaminen
-Tenttiajankohta täsmentyy myöhemmin
-uusintapäivät täsmentyvät myöhemmin
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1 Ammatillinen vuorovaikutus hoitotyössä 3 op
- Kirjallinen tehtävä: numeerinen arviointi 0-5
- painokerroin 3
.
Osa 2 Muistisairaan ihmisen kohtaaminen 1op
-tentti: numeerinen arviointi 0-5
-painokerroin 1
.
Osa 3 Pienryhmätyöskentely
-pakollinen osallistuminen opetukseen
-hyväksytty / hylätty
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- Yhteistoiminnallinen oppiminen
- Lähiopetus
- Opetuskeskustelu
- Pienryhmätyöskentely
- Toiminnalliset menetelmät
- Oppimispäiväkirja
Oppimateriaalit
-ajankohtaiset artikkelit
-kirjallisuus:
• Vilén, Leppämäki, Ekström: Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla 1-2 p. ja 3. uudistettu painos
• Mäkisalo-Ropponen: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2012
• Kauppila: Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. PS-kustannus 2006
• Voutilainen P. & Tiikkainen P. (toim. ) Gerontologinen hoitotyö. WSOYpro oy. 2010 ss. 219-246
Lisätietoja opiskelijoille
Pienryhmätyöskentelyssä läsnäolovelvoite.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa luetella vuorovaikutuksen peruselementtejä ammatillisessa vuorovaikutuksessa, työelämätaidoissa ja muistisairaan potilaan kohtaamisessa.
Osallistuu harjoituksiin, reflektio- itsearviointitaidot kehittymässä
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Tietää mitä vuorovaikutus on
- Tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
- Tietää mitä ovat tiimityötaidot sekä työelämän odottamat vuorovaikutustaidot
.
Osaa muistisairaan kohtaamisen perusperiaatteet ja harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa. Osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä.
.
Osallistuu aktiivisesti harjoituksiin ja arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti, sekä käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- Osaa antaa rakentavaa palautetta ja kehittää tätä kautta koko ryhmän toimintaa
- Osaa kuvata ja perustella eri vuorovaikutustilanteisiin vaikuttavia tekijöitä
- Osaa analysoida ammatillisia vuorovaikutustilanteita
- Osaa kuvata ja perustella muistisairaan ihmisen hyvän kohtaamisen osatekijät