Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen vuorovaikutus (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00BC54-3012

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.07.2014 - 19.10.2014
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.10.2014 - 31.01.2015
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettajat
Heleena Laitinen
Heidi Valtatie
Gitte Taulo
Heimo Outinen
Anne Silvan
Vastuuhenkilö
Heimo Outinen
Pienryhmät
Ryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmä 3 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
Pienryhmät
Ryhmä 1
Ryhmä 2
Ryhmä 3
Opintojakso
7K00BC54

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
- osaa toimia ammatillisesti työyhteisössä
- tunnistaa omat vahvuutensa ja kehittämishaasteensa erilaisissa kohtaamistilanteissa
- osaa kehittää vuorovaikutustaitojaan erilaisten, eri-ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa ja eri kulttuureissa olevien ihmisten kanssa

Sisältö (Opintojakso)

- ammatillinen vuorovaikutus yhteistyösuhteessa yksilöiden ja perheiden kanssa
- ammatillinen toiminta työyhteisössä
- omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
- monikulttuurinen hoitotyö
- muistisairaan ihmisen kohtaaminen
- uhkaavasti käyttäytyvän ihmisen kohtaaminen

Esitietovaatimukset (Opintojakso)

- ei esitietovaatimuksia

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Osa2 Muistisairaan kohtaaminen
-Tenttiajankohta täsmentyy myöhemmin
-uusintapäivät täsmentyvät myöhemmin

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osa 1 Ammatillinen vuorovaikutus hoitotyössä 3 op
- Kirjallinen tehtävä: numeerinen arviointi 0-5
- painokerroin 3
.
Osa 2 Muistisairaan ihmisen kohtaaminen 1op
-tentti: numeerinen arviointi 0-5
-painokerroin 1
.
Osa 3 Pienryhmätyöskentely
-pakollinen osallistuminen opetukseen
-hyväksytty / hylätty

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- Yhteistoiminnallinen oppiminen
- Lähiopetus
- Opetuskeskustelu
- Pienryhmätyöskentely
- Toiminnalliset menetelmät
- Oppimispäiväkirja

Oppimateriaalit

-ajankohtaiset artikkelit
-kirjallisuus:
• Vilén, Leppämäki, Ekström: Vuorovaikutuksellinen tukeminen sosiaali- ja terveysalalla 1-2 p. ja 3. uudistettu painos
• Mäkisalo-Ropponen: Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. Sanomapro 2012
• Kauppila: Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. PS-kustannus 2006
• Voutilainen P. & Tiikkainen P. (toim. ) Gerontologinen hoitotyö. WSOYpro oy. 2010 ss. 219-246

Lisätietoja opiskelijoille

Pienryhmätyöskentelyssä läsnäolovelvoite.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa luetella vuorovaikutuksen peruselementtejä ammatillisessa vuorovaikutuksessa, työelämätaidoissa ja muistisairaan potilaan kohtaamisessa.
Osallistuu harjoituksiin, reflektio- itsearviointitaidot kehittymässä

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Tietää mitä vuorovaikutus on
- Tietää mitä ammatillinen vuorovaikutus on
- Tietää mitä ovat tiimityötaidot sekä työelämän odottamat vuorovaikutustaidot
.
Osaa muistisairaan kohtaamisen perusperiaatteet ja harjaantuu ammatillisissa kohtaamistaidoissa ja erilaisissa yhteistyösuhteissa. Osaa reflektoida vuorovaikutustaitojaan ja kykenee hyödyntämään sitä omien vuorovaikutustaitojensa kehittämisessä.
.
Osallistuu aktiivisesti harjoituksiin ja arvioi osallistumistaan ja toimintaansa realistisesti, sekä käyttäytyy toisia kohtaan kunnioittavasti.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

- Osaa antaa rakentavaa palautetta ja kehittää tätä kautta koko ryhmän toimintaa
- Osaa kuvata ja perustella eri vuorovaikutustilanteisiin vaikuttavia tekijöitä
- Osaa analysoida ammatillisia vuorovaikutustilanteita
- Osaa kuvata ja perustella muistisairaan ihmisen hyvän kohtaamisen osatekijät

Siirry alkuun