Siirry suoraan sisältöön

Markkinointitutkimus, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: HA100A-10-2000

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
03.12.2012 - 13.01.2013
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2013 - 31.07.2013
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
TAMK Virrat
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 25
Opettajat
Eero Laitinen
Pirkko Varis
Opintojakso
HA100A-10

Sisältö (Opintojakso)

Opintojakson tyyppi
Pakollinen

Opintojakson taso
Ammattiopinnot

Opintojakson tavoite
Opiskelijalla on kokonaisnäkemys markkinoinnin suunnittelusta, organisoinnista ja seurannasta. Hän ymmärtää markkinoinnin suunnittelun merkityksen yritykselle osana yrityksen kokonaissuunnittelua. Opiskelija osaa käsitellä ja analysoida hankkimaansa markkinainformaatiota sekä hyödyntää suunnittelutekniikoita oman alansa tuotteiden ja palvelujen sekä kilpailukeinojen kehittämisessä asiakaslähtöisesti. Opiskelija perehtyy markkinoinnin strategiseen suunnitteluun päätöksenteon perustana sekä markkinointisuunnitelmien ja -ohjelmien laatimiseen. Opiskelija pystyy arvioimaan kannattavuutta toiminnan mukaan. Asioiden tarkastelussa otetaan huomioon PK-yritysten näkökulma. Opiskelija tuntee markkinointitutkimuksen merkityksen markkinoinnin johtamisen apuvälineenä sekä markkinointitutkimuksen prosessin, tutkimusmenetelmät ja niiden käyttömahdollisuudet. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa markkinointitutkimuksia sekä hyödyntää niitä päätöksenteossa. Opiskelija ymmärtää ostojen vaikutuksen kansainvälistä liiketoimintaa harjoittavan yrityksen kannattavuuteen ja perehtyy alihankintatoimintaan.

Opintojakson sisältö
- markkinoinnin informaatiojärjestelmät
- markkina-, kysyntä-, kilpailutilanne- ja yhteisötekijäanalyysit
- yritysanalyysit
- markkinoinnin johtaminen
- markkinoinnin strateginen ja operatiivinen suunnittelu
- kannattavuuden suunnittelu ja kannattavuuden arviointi sekä kannattavuuden parantaminen
- informaatiolähteet
- markkinointitutkimuksen kohteet ja käyttö suunnittelussa ja valvonnassa
- markkinointitutkimuksen menetelmät
- markkinointitutkimuksen suunnittelu ja toteutus eri vaiheineen
- marketing management and marketing mix decisions
- rahoitus ja maksuliikenne
- riskien hallinta kv. liiketoiminnoissa


Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, case-tehtävät, esseet, osittain virtuaalitoteutuksena, tutkimusprojekti

Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen luentoihin, harjoituksiin ja muuhun toimintaan, case-tehtävien tekeminen ja niiden käsittelyyn osallistuminen, esseet ja tentti.

Edellytys opintojaksolle pääsemiseksi
Ei vaadita

Kirjallisuus
Sovitaan opintojakson alussa.

Opettajan nimi
Pirkko Varis,vierailevat luennoitsijat

Opetusvuosi
3

Kevät- vai syyskaudella/ Periodit joissa opintojakso menee
syys- ja kevätlukukausi

Opetuskieli
Suomi ja englanti

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti 4. periodissa

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen luentoihin, harjoituksiin ja muuhun toimintaan, case-tehtävien tekeminen ja niiden käsittelyyn osallistuminen, esseet/markkinointisuunnitelma ja tentti (markkinointitutkimus).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

lähiopetus|opetuskeskustelu|harjoitukset|raportti/työselostus|referaatti/essee|tentti|ohjattu verkko-opiskelu|projektityöskentely|itsenäinen verkko-opiskelu

Oppimateriaalit

Jaettavat materiaalit, markkinointisuunnitelmapohjat sekä markkinointijohtamisen ja markkinointitutkimuksen kirjallisuus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus 5 kertaa/opintojakso.

Sisällön jaksotus

Opettajat Pirkko Varis ja Eero Laitinen. Markkinointitutkimuksen osio Eero Laitinen, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen Pirkko Varis.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

HOPSin mukaisesti opiskelija voi suorittaa opintojakson vaihtoehtoisella tavalla, kun se sovitaan opiskelijan kanssa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Toimeksannot yrityksiltä.

Lisätietoja opiskelijoille

Ajankohta
11.1.-30.6.2013

Tavoitteet
Opiskelijalla on kokonaisnäkemys markkinoinnin suunnittelusta, organisoinnista ja seurannasta ja hän ymmärtää markkinoinnin suunnittelun merkityksen yritykselle osana yrityksen kokonaissuunnittelua. Opiskelija osaa käsitellä ja analysoida hankkimaansa markkinainformaatiota sekä hyödyntää suunnittelutekniikoita oman alansa tuotteiden ja palvelujen sekä kilpailukeinojen kehittämisessä asiakaslähtöisesti. Opiskelija perehtyy markkinoinnin strategiseen suunnitteluun päätöksenteon perustana sekä markkinointisuunnitelmien ja -ohjelmien laatimiseen erityisesti PK-yritysten näkökulma huomioon ottaen. Opiskelija tuntee markkinointitutkimuksen merkityksen markkinoinnin johtamisen apuvälineenä sekä markkinointitutkimuksen prosessin, tutkimusmenetelmiä ja niiden käyttömahdollisuuksia. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa markkinointitutkimuksia sekä hyödyntää niitä päätöksenteossa.

Oppimistavoitteet
Opiskelijalla on kokonaisnäkemys markkinoinnin suunnittelusta, organisoinnista ja seurannasta ja hän ymmärtää markkinoinnin suunnittelun merkityksen yritykselle.
Opiskelija perehtyy markkinoinnin strategiseen suunnitteluun päätöksenteon perustana sekä markkinointisuunnitelmien ja -ohjelmien laatimiseen erityisesti PK-yritysten näkökulma huomioon ottaen.
Opiskelija tuntee markkinointitutkimuksen merkityksen markkinoinnin johtamisen apuvälineenä sekä markkinointitutkimuksen prosessin, tutkimusmenetelmiä ja niiden käyttömahdollisuuksia.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa markkinointitutkimuksia sekä hyödyntää niitä päätöksenteossa.

Toteutustapa
Aikuiskoulutus. Iltaopetus ja erilaiset projektit.

Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Palautekeskustelun avulla

Siirry alkuun