Markkinointitutkimus, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: HA100A-10-2000
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 03.12.2012 - 13.01.2013
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2013 - 31.07.2013
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- TAMK Virrat
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 25
- Opettajat
- Eero Laitinen
- Pirkko Varis
- Opintojakso
- HA100A-10
Sisältö (Opintojakso)
Opintojakson tyyppi
Pakollinen
Opintojakson taso
Ammattiopinnot
Opintojakson tavoite
Opiskelijalla on kokonaisnäkemys markkinoinnin suunnittelusta, organisoinnista ja seurannasta. Hän ymmärtää markkinoinnin suunnittelun merkityksen yritykselle osana yrityksen kokonaissuunnittelua. Opiskelija osaa käsitellä ja analysoida hankkimaansa markkinainformaatiota sekä hyödyntää suunnittelutekniikoita oman alansa tuotteiden ja palvelujen sekä kilpailukeinojen kehittämisessä asiakaslähtöisesti. Opiskelija perehtyy markkinoinnin strategiseen suunnitteluun päätöksenteon perustana sekä markkinointisuunnitelmien ja -ohjelmien laatimiseen. Opiskelija pystyy arvioimaan kannattavuutta toiminnan mukaan. Asioiden tarkastelussa otetaan huomioon PK-yritysten näkökulma. Opiskelija tuntee markkinointitutkimuksen merkityksen markkinoinnin johtamisen apuvälineenä sekä markkinointitutkimuksen prosessin, tutkimusmenetelmät ja niiden käyttömahdollisuudet. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa markkinointitutkimuksia sekä hyödyntää niitä päätöksenteossa. Opiskelija ymmärtää ostojen vaikutuksen kansainvälistä liiketoimintaa harjoittavan yrityksen kannattavuuteen ja perehtyy alihankintatoimintaan.
Opintojakson sisältö
- markkinoinnin informaatiojärjestelmät
- markkina-, kysyntä-, kilpailutilanne- ja yhteisötekijäanalyysit
- yritysanalyysit
- markkinoinnin johtaminen
- markkinoinnin strateginen ja operatiivinen suunnittelu
- kannattavuuden suunnittelu ja kannattavuuden arviointi sekä kannattavuuden parantaminen
- informaatiolähteet
- markkinointitutkimuksen kohteet ja käyttö suunnittelussa ja valvonnassa
- markkinointitutkimuksen menetelmät
- markkinointitutkimuksen suunnittelu ja toteutus eri vaiheineen
- marketing management and marketing mix decisions
- rahoitus ja maksuliikenne
- riskien hallinta kv. liiketoiminnoissa
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset, case-tehtävät, esseet, osittain virtuaalitoteutuksena, tutkimusprojekti
Arviointimenetelmät
Aktiivinen osallistuminen luentoihin, harjoituksiin ja muuhun toimintaan, case-tehtävien tekeminen ja niiden käsittelyyn osallistuminen, esseet ja tentti.
Edellytys opintojaksolle pääsemiseksi
Ei vaadita
Kirjallisuus
Sovitaan opintojakson alussa.
Opettajan nimi
Pirkko Varis,vierailevat luennoitsijat
Opetusvuosi
3
Kevät- vai syyskaudella/ Periodit joissa opintojakso menee
syys- ja kevätlukukausi
Opetuskieli
Suomi ja englanti
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti 4. periodissa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen luentoihin, harjoituksiin ja muuhun toimintaan, case-tehtävien tekeminen ja niiden käsittelyyn osallistuminen, esseet/markkinointisuunnitelma ja tentti (markkinointitutkimus).
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähiopetus|opetuskeskustelu|harjoitukset|raportti/työselostus|referaatti/essee|tentti|ohjattu verkko-opiskelu|projektityöskentely|itsenäinen verkko-opiskelu
Oppimateriaalit
Jaettavat materiaalit, markkinointisuunnitelmapohjat sekä markkinointijohtamisen ja markkinointitutkimuksen kirjallisuus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus 5 kertaa/opintojakso.
Sisällön jaksotus
Opettajat Pirkko Varis ja Eero Laitinen. Markkinointitutkimuksen osio Eero Laitinen, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen Pirkko Varis.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
HOPSin mukaisesti opiskelija voi suorittaa opintojakson vaihtoehtoisella tavalla, kun se sovitaan opiskelijan kanssa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toimeksannot yrityksiltä.
Lisätietoja opiskelijoille
Ajankohta
11.1.-30.6.2013
Tavoitteet
Opiskelijalla on kokonaisnäkemys markkinoinnin suunnittelusta, organisoinnista ja seurannasta ja hän ymmärtää markkinoinnin suunnittelun merkityksen yritykselle osana yrityksen kokonaissuunnittelua. Opiskelija osaa käsitellä ja analysoida hankkimaansa markkinainformaatiota sekä hyödyntää suunnittelutekniikoita oman alansa tuotteiden ja palvelujen sekä kilpailukeinojen kehittämisessä asiakaslähtöisesti. Opiskelija perehtyy markkinoinnin strategiseen suunnitteluun päätöksenteon perustana sekä markkinointisuunnitelmien ja -ohjelmien laatimiseen erityisesti PK-yritysten näkökulma huomioon ottaen. Opiskelija tuntee markkinointitutkimuksen merkityksen markkinoinnin johtamisen apuvälineenä sekä markkinointitutkimuksen prosessin, tutkimusmenetelmiä ja niiden käyttömahdollisuuksia. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa markkinointitutkimuksia sekä hyödyntää niitä päätöksenteossa.
Oppimistavoitteet
Opiskelijalla on kokonaisnäkemys markkinoinnin suunnittelusta, organisoinnista ja seurannasta ja hän ymmärtää markkinoinnin suunnittelun merkityksen yritykselle.
Opiskelija perehtyy markkinoinnin strategiseen suunnitteluun päätöksenteon perustana sekä markkinointisuunnitelmien ja -ohjelmien laatimiseen erityisesti PK-yritysten näkökulma huomioon ottaen.
Opiskelija tuntee markkinointitutkimuksen merkityksen markkinoinnin johtamisen apuvälineenä sekä markkinointitutkimuksen prosessin, tutkimusmenetelmiä ja niiden käyttömahdollisuuksia.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa markkinointitutkimuksia sekä hyödyntää niitä päätöksenteossa.
Toteutustapa
Aikuiskoulutus. Iltaopetus ja erilaiset projektit.
Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Palautekeskustelun avulla