Skip to main content

Markkinointitutkimus, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen (5 cr)

Code: HA100A-10-2000

General information


Enrolment period
03.12.2012 - 13.01.2013
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2013 - 31.07.2013
Implementation has ended.
Credits
5 cr
Virtual portion
2 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
TAMK Virrat
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 25
Teachers
Eero Laitinen
Pirkko Varis
Course
HA100A-10

Content (course unit)

Type of course
Compulsory

Level of course
Professional studies

Objective of course
The objective is to provide the student with an overall framework of the planning, organising and monitoring of marketing. The student understands the significance of well-planned marketing to the company as part of its overall planning. The student is able to analyse the market information he/she has gathered and to apply planning techniques in developing customer-orientated products, services and competitive strategies. The student becomes familiar with strategic planning of marketing as a basis for decision-making and with the formulation of marketing plans and programmes. The student knows how to select suitable competitive strategies and means for various situations on the basis of market information, economic and other resources. The student is able to analyse the profitability and to draw up the needed budgets and to use measures needed to manage the operations. The perspective of SMEs will be taken into consideration. The student understands the importance of marketing research for marketing management decisions and he/she becomes familiar with the process of marketing research, research methods and techniques and their potential use. The student learns to plan and conduct marketing research and to use marketing research in the decision-making process. The student understands the influence of purchasing on the profitability of an enterprise/company involved in international business and he/she studies subcontracting.

Course contents
- marketing information systems
- market, demand, competition and environmental analyses
- analyses of company factors (internal analyses)
- marketing management and management/leadership skills
- strategic and operational planning of marketing
- planning of profitability, analysis and improvement of profitability
- sources of information
- marketing research and its use in planning and control
- methods and techniques of marketing research
- planning and implementation of a marketing research with all the phases
- marketing management and marketing mix decisions
- risk management of international business operations, money transactions


Teaching methods
Lectures, assignments, case studies, essays, partly virtual studies, a research project

Assessment
Active participation in contact teaching, assignments and other activities, completing case studies and participation in case study sessions, essays and examination.

Prerequisites
None

Required/Recommended reading
To be agreed upon at the beginning of the course

Name of lecturer
Pirkko Varis, guest lecturers

Year of study
Third year

Semester/Period
Autumn and spring semester

Language of instruction
Finnish and English

Exam schedules

Tentti 4. periodissa

Assessment methods and criteria

Aktiivinen osallistuminen luentoihin, harjoituksiin ja muuhun toimintaan, case-tehtävien tekeminen ja niiden käsittelyyn osallistuminen, esseet/markkinointisuunnitelma ja tentti (markkinointitutkimus).

Assessment scale

0-5

Teaching methods

lähiopetus|opetuskeskustelu|harjoitukset|raportti/työselostus|referaatti/essee|tentti|ohjattu verkko-opiskelu|projektityöskentely|itsenäinen verkko-opiskelu

Learning materials

Jaettavat materiaalit, markkinointisuunnitelmapohjat sekä markkinointijohtamisen ja markkinointitutkimuksen kirjallisuus.

Student workload

Kontaktiopetus 5 kertaa/opintojakso.

Content scheduling

Opettajat Pirkko Varis ja Eero Laitinen. Markkinointitutkimuksen osio Eero Laitinen, markkinoinnin suunnittelu ja johtaminen Pirkko Varis.

Completion alternatives

HOPSin mukaisesti opiskelija voi suorittaa opintojakson vaihtoehtoisella tavalla, kun se sovitaan opiskelijan kanssa.

Practical training and working life cooperation

Toimeksannot yrityksiltä.

Further information

Ajankohta
11.1.-30.6.2013

Tavoitteet
Opiskelijalla on kokonaisnäkemys markkinoinnin suunnittelusta, organisoinnista ja seurannasta ja hän ymmärtää markkinoinnin suunnittelun merkityksen yritykselle osana yrityksen kokonaissuunnittelua. Opiskelija osaa käsitellä ja analysoida hankkimaansa markkinainformaatiota sekä hyödyntää suunnittelutekniikoita oman alansa tuotteiden ja palvelujen sekä kilpailukeinojen kehittämisessä asiakaslähtöisesti. Opiskelija perehtyy markkinoinnin strategiseen suunnitteluun päätöksenteon perustana sekä markkinointisuunnitelmien ja -ohjelmien laatimiseen erityisesti PK-yritysten näkökulma huomioon ottaen. Opiskelija tuntee markkinointitutkimuksen merkityksen markkinoinnin johtamisen apuvälineenä sekä markkinointitutkimuksen prosessin, tutkimusmenetelmiä ja niiden käyttömahdollisuuksia. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa markkinointitutkimuksia sekä hyödyntää niitä päätöksenteossa.

Oppimistavoitteet
Opiskelijalla on kokonaisnäkemys markkinoinnin suunnittelusta, organisoinnista ja seurannasta ja hän ymmärtää markkinoinnin suunnittelun merkityksen yritykselle.
Opiskelija perehtyy markkinoinnin strategiseen suunnitteluun päätöksenteon perustana sekä markkinointisuunnitelmien ja -ohjelmien laatimiseen erityisesti PK-yritysten näkökulma huomioon ottaen.
Opiskelija tuntee markkinointitutkimuksen merkityksen markkinoinnin johtamisen apuvälineenä sekä markkinointitutkimuksen prosessin, tutkimusmenetelmiä ja niiden käyttömahdollisuuksia.
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa markkinointitutkimuksia sekä hyödyntää niitä päätöksenteossa.

Toteutustapa
Aikuiskoulutus. Iltaopetus ja erilaiset projektit.

Opintojakson toteutukselta kerätään palautetta
Palautekeskustelun avulla

Go back to top of page