Siirry suoraan sisältöön

Opettaja yhteiskunnallisena tulevaisuuden toimijanaLaajuus (5 op)

Tunnus: 1L00GC00

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa:
- kuvata koulutuksen historiallisen kehityksen osana yhteiskunnallista kehitystä
- tunnistaa koulutuksen sekä opettajan roolin tulevaisuuden tekijänä
- toimia kansallisissa ja kansainvälisissä oppimis- ja työympäristöjä kehittävissä verkostoissa
- tunnistaa opettajan työn eettiset periaatteet ja arvot sekä toimia niiden mukaisesti
- edistää kestävää kehitystä työssään
- arvioida ja edistää turvallisuutta ja hyvinvointia erilaisissa toimintaympäristöissä
- tarkastella tietoa kriittisesti ja ohjata opiskelijoita kriittiseen ajatteluun.

Sisältö

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millainen on suomalainen koulutusjärjestelmä ja mitkä ovat sen tehtävät?
- Miten koulutuksen, oppimisen ja ammattialojen tulevaisuutta ennakoidaan?
- Mitä kestävä kehitys tarkoittaa opettajan työssä?
- Mitkä globaalit muutostrendit vaikuttavat koulutukseen ja opettajan työhön?
- Miten oppimis- ja työympäristöjen hyvinvoinnin ja turvallisuuden tarpeet muuttuvat?
- Millainen on opettajan työn arvoperusta sekä eettinen ja yhteiskunnallinen vastuu?
- Miten ajankohtaiset yhteiskunnalliset ilmiöt vaikuttavat opettajan työhön?

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytyn suorituksen kriteerit

Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.

Opettajaopiskelija:
- ymmärtää opettajan merkityksen yhteiskunnallisena toimijana ja ammattialansa tulevaisuuden tekijänä
- tuntee oppilaitosturvallisuuden ja hyvinvoinnin keskeiset määräykset
- tuntee tulevaisuustutkimuksen trendejä ja tulevaisuusskenaarioita
- ymmärtää kestävän kehityksen merkityksen laajasti osana opettajan työtä.

Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.

Opettajaopiskelija:
- suunnittelee oman alansa vaikuttavan teon toteutuksen sekä dokumentoi ja esittää sen
- toimii omalla opetusalallaan tulevaisuustutkimuksen ja -trendien vaikutukset monipuolisesti huomioiden
- selvittää ja arvioi omaan työhönsä liittyvät turvallisuus- ja hyvinvointitekijät ja edistää oppilaitosturvallisuutta toiminnassaan.

Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.

Opettajaopiskelija:
- toteuttaa opetusalansa vaikuttavan teon eettisesti, sitoo sen opettajuuteen ja kestävään kehitykseen
- arvioi omaa toimintaansa kestävän kehityksen ja tulevaisuusosaamisen näkökulmista
- toimii rakentavasti ja kehittävästi yhteistyöverkostoissa
- tunnistaa opetuksen ja yhteiskunnallisten ilmiöiden välisiä yhteyksiä ja tuntee omat vaikutusmahdollisuutensa.

Ilmoittautumisaika

09.02.2024 - 23.05.2024

Ajoitus

06.05.2024 - 31.08.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Ammatillinen opettajankoulutus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
  • Mikko Turunen
  • Katariina Hakala
  • Ville Palkinen
  • Eveliina Asikainen
  • Sanna Brauer
Vastuuhenkilö

Ville Palkinen

Ryhmät
  • 24OPE
    Ammatillinen opettajankoulutus 2024
  • 22OPE
    22 opettajankoulutus
  • 23OPE
    23 opettajankoulutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa:
- kuvata koulutuksen historiallisen kehityksen osana yhteiskunnallista kehitystä
- tunnistaa koulutuksen sekä opettajan roolin tulevaisuuden tekijänä
- toimia kansallisissa ja kansainvälisissä oppimis- ja työympäristöjä kehittävissä verkostoissa
- tunnistaa opettajan työn eettiset periaatteet ja arvot sekä toimia niiden mukaisesti
- edistää kestävää kehitystä työssään
- arvioida ja edistää turvallisuutta ja hyvinvointia erilaisissa toimintaympäristöissä
- tarkastella tietoa kriittisesti ja ohjata opiskelijoita kriittiseen ajatteluun.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millainen on suomalainen koulutusjärjestelmä ja mitkä ovat sen tehtävät?
- Miten koulutuksen, oppimisen ja ammattialojen tulevaisuutta ennakoidaan?
- Mitä kestävä kehitys tarkoittaa opettajan työssä?
- Mitkä globaalit muutostrendit vaikuttavat koulutukseen ja opettajan työhön?
- Miten oppimis- ja työympäristöjen hyvinvoinnin ja turvallisuuden tarpeet muuttuvat?
- Millainen on opettajan työn arvoperusta sekä eettinen ja yhteiskunnallinen vastuu?
- Miten ajankohtaiset yhteiskunnalliset ilmiöt vaikuttavat opettajan työhön?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytyn suorituksen kriteerit

Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.

Opettajaopiskelija:
- ymmärtää opettajan merkityksen yhteiskunnallisena toimijana ja ammattialansa tulevaisuuden tekijänä
- tuntee oppilaitosturvallisuuden ja hyvinvoinnin keskeiset määräykset
- tuntee tulevaisuustutkimuksen trendejä ja tulevaisuusskenaarioita
- ymmärtää kestävän kehityksen merkityksen laajasti osana opettajan työtä.

Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.

Opettajaopiskelija:
- suunnittelee oman alansa vaikuttavan teon toteutuksen sekä dokumentoi ja esittää sen
- toimii omalla opetusalallaan tulevaisuustutkimuksen ja -trendien vaikutukset monipuolisesti huomioiden
- selvittää ja arvioi omaan työhönsä liittyvät turvallisuus- ja hyvinvointitekijät ja edistää oppilaitosturvallisuutta toiminnassaan.

Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.

Opettajaopiskelija:
- toteuttaa opetusalansa vaikuttavan teon eettisesti, sitoo sen opettajuuteen ja kestävään kehitykseen
- arvioi omaa toimintaansa kestävän kehityksen ja tulevaisuusosaamisen näkökulmista
- toimii rakentavasti ja kehittävästi yhteistyöverkostoissa
- tunnistaa opetuksen ja yhteiskunnallisten ilmiöiden välisiä yhteyksiä ja tuntee omat vaikutusmahdollisuutensa.

Aika ja paikka

24.-25.5. TAMK, Kuntokatu 3

Pe 12-18
12.00 Opintojakson rakenne ja suorittamistavat, esittelyt, (verkostoituminen)
13.00 Koulutusjärjestelmä ja historialliset perusteet (haastattelutehtävän ohjeistus)
14.30 tauko
15.00 Paremmintietäjän paikka ja toisintietämisen tila
16.30 Tulevaisuus: luento ja megatrendipohdintaa
18.00 Lopetus

La 9-14
9.00 Koulutus kestävän kehityksen edistäjänä (osaamismerkkien ohjeistus)
11.45 lounas
12.30 Koulutuksen tulevaisuus ja verkosto-tehtävä
13.30 Vaikuttavan teon ohjeistus ja ideointi

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson osaamisen osoittamisen tapa on suunnitella, toteuttaa, raportoida ja teorialähteillä perustella pedagogisesti vaikuttava teko, jossa opiskelija osoittaa osaavansa
- koulutusjärjestelmän kehittymisen historialliset päälinjat
- taustoittaa tekoansa oman alan koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavilla globaaleilla trendeillä ja tulevaisuusnäkymillä
- soveltaa kestävän koulutuksen periaatteita työssään ja työyhteisössään
- edistää omaa ja työyhteisönsä hyvinvointia ja turvallisuutta
- suunnitella toimintatapojaan tarkoituksenmukaisiksi muuttuviin toimintaympäristöihin

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, opetuskeskustelut sekä ryhmätehtävät ja –pohdinnat, itsenäiset verkkotehtävät Moodlessa.

Pedagogisesti vaikuttavan teon suunnittelu, toteutus ja raportointi Moodleen.

Opintojaksolla käytetään itsenäistä työskentelyä annettujen ohjeiden mukaisesti. Opintojaksolla sovelletaan vaihtelevia, aktivoivia ja yhteistä oppimista tukevia ratkaisuja. Tehtävien raportointimuotoja ovat mm. kirjalliset tuotokset, kommenttikirjoitukset ja videot. Pedagogisesti vaikuttavan teon suunnittelu, toteutus ja raportointi videona Moodleen.

Ajoitus: suoritusaika 24.5.2024-25.8.2024
Moodle-pohja aukeaa 24.5.2024.
Moodle-pohjan tehtävät tulee olla tehtynä 25.8.2024 mennessä.
Moodle-pohja sulkeutuu 9.9.2024.

Oppimateriaalit

Opetuksen aikana ja oppimisalustalla esitelty aineisto.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetusta 10 tuntia, itsenäistä opiskelua ja pienryhmätyöskentelyä 125 tuntia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Erillinen verkkokurssi.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso sisältää verkostojen tunnistamista ja niissä toimimista joko kotimaisissa tai kansainvälisissä verkostoissa.

Kansainvälisyys

Ei

Lisätietoja opiskelijoille

Vastuuopettaja Ville Palkinen, ville.palkinen@tuni.fi

Ilmoittautumisaika

26.09.2023 - 31.05.2024

Ajoitus

01.05.2024 - 30.09.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Ammatillinen opettajankoulutus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
  • Mikko Turunen
  • Katariina Hakala
  • Ville Palkinen
  • Eveliina Asikainen
  • Sanna Brauer
Vastuuhenkilö

Ville Palkinen

Ryhmät
  • 24OPE
    Ammatillinen opettajankoulutus 2024
  • 22OPE
    22 opettajankoulutus
  • 23OPE
    23 opettajankoulutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa:
- kuvata koulutuksen historiallisen kehityksen osana yhteiskunnallista kehitystä
- tunnistaa koulutuksen sekä opettajan roolin tulevaisuuden tekijänä
- toimia kansallisissa ja kansainvälisissä oppimis- ja työympäristöjä kehittävissä verkostoissa
- tunnistaa opettajan työn eettiset periaatteet ja arvot sekä toimia niiden mukaisesti
- edistää kestävää kehitystä työssään
- arvioida ja edistää turvallisuutta ja hyvinvointia erilaisissa toimintaympäristöissä
- tarkastella tietoa kriittisesti ja ohjata opiskelijoita kriittiseen ajatteluun.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millainen on suomalainen koulutusjärjestelmä ja mitkä ovat sen tehtävät?
- Miten koulutuksen, oppimisen ja ammattialojen tulevaisuutta ennakoidaan?
- Mitä kestävä kehitys tarkoittaa opettajan työssä?
- Mitkä globaalit muutostrendit vaikuttavat koulutukseen ja opettajan työhön?
- Miten oppimis- ja työympäristöjen hyvinvoinnin ja turvallisuuden tarpeet muuttuvat?
- Millainen on opettajan työn arvoperusta sekä eettinen ja yhteiskunnallinen vastuu?
- Miten ajankohtaiset yhteiskunnalliset ilmiöt vaikuttavat opettajan työhön?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytyn suorituksen kriteerit

Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.

Opettajaopiskelija:
- ymmärtää opettajan merkityksen yhteiskunnallisena toimijana ja ammattialansa tulevaisuuden tekijänä
- tuntee oppilaitosturvallisuuden ja hyvinvoinnin keskeiset määräykset
- tuntee tulevaisuustutkimuksen trendejä ja tulevaisuusskenaarioita
- ymmärtää kestävän kehityksen merkityksen laajasti osana opettajan työtä.

Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.

Opettajaopiskelija:
- suunnittelee oman alansa vaikuttavan teon toteutuksen sekä dokumentoi ja esittää sen
- toimii omalla opetusalallaan tulevaisuustutkimuksen ja -trendien vaikutukset monipuolisesti huomioiden
- selvittää ja arvioi omaan työhönsä liittyvät turvallisuus- ja hyvinvointitekijät ja edistää oppilaitosturvallisuutta toiminnassaan.

Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.

Opettajaopiskelija:
- toteuttaa opetusalansa vaikuttavan teon eettisesti, sitoo sen opettajuuteen ja kestävään kehitykseen
- arvioi omaa toimintaansa kestävän kehityksen ja tulevaisuusosaamisen näkökulmista
- toimii rakentavasti ja kehittävästi yhteistyöverkostoissa
- tunnistaa opetuksen ja yhteiskunnallisten ilmiöiden välisiä yhteyksiä ja tuntee omat vaikutusmahdollisuutensa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson osaamisen osoittamisen tapa on suunnitella, toteuttaa, raportoida ja teorialähteillä perustella pedagogisesti vaikuttava teko, jossa opiskelija osoittaa osaavansa
- koulutusjärjestelmän kehittymisen historialliset päälinjat
- taustoittaa tekoansa oman alan koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavilla globaaleilla trendeillä ja tulevaisuusnäkymillä
- soveltaa kestävän koulutuksen periaatteita työssään ja työyhteisössään
- edistää omaa ja työyhteisönsä hyvinvointia ja turvallisuutta
- suunnitella toimintatapojaan tarkoituksenmukaisiksi muuttuviin toimintaympäristöihin

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkossa, Moodle-oppimisalustalla.

Luentotallenteet sekä itsenäiset verkkotehtävät Moodlessa.

Opintojaksolla käytetään itsenäistä työskentelyä annettujen ohjeiden mukaisesti. Tehtävien raportointimuotoja ovat mm. kirjalliset tuotokset, kommenttikirjoitukset ja videot. Pedagogisesti vaikuttavan teon suunnittelu, toteutus ja raportointi Moodleen.

Ajoitus: suoritusaika 3.6.2024-25.8.2024
Moodle-pohja aukeaa 3.6.2024.
Moodle-pohjan tehtävät tulee olla tehtynä 25.8.2024 mennessä.
Moodle-pohja sulkeutuu 9.9.2024.

Oppimateriaalit

Opetuksen aikana ja oppimisalustalla esitelty aineisto.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäistä opiskelua 135 tuntia.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso sisältää verkostojen tunnistamista ja niissä toimimista joko kotimaisissa tai kansainvälisissä verkostoissa.

Kansainvälisyys

Ei

Lisätietoja opiskelijoille

Vastuuopettaja Ville Palkinen

Ilmoittautumisaika

26.09.2023 - 13.03.2024

Ajoitus

14.03.2024 - 03.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Opettaja
  • Mikko Turunen
  • Katariina Hakala
  • Ville Palkinen
  • Eveliina Asikainen
  • Sanna Brauer
Vastuuhenkilö

Ville Palkinen

Ryhmät
  • 22OPE
    22 opettajankoulutus
  • 23OPE
    23 opettajankoulutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa:
- kuvata koulutuksen historiallisen kehityksen osana yhteiskunnallista kehitystä
- tunnistaa koulutuksen sekä opettajan roolin tulevaisuuden tekijänä
- toimia kansallisissa ja kansainvälisissä oppimis- ja työympäristöjä kehittävissä verkostoissa
- tunnistaa opettajan työn eettiset periaatteet ja arvot sekä toimia niiden mukaisesti
- edistää kestävää kehitystä työssään
- arvioida ja edistää turvallisuutta ja hyvinvointia erilaisissa toimintaympäristöissä
- tarkastella tietoa kriittisesti ja ohjata opiskelijoita kriittiseen ajatteluun.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millainen on suomalainen koulutusjärjestelmä ja mitkä ovat sen tehtävät?
- Miten koulutuksen, oppimisen ja ammattialojen tulevaisuutta ennakoidaan?
- Mitä kestävä kehitys tarkoittaa opettajan työssä?
- Mitkä globaalit muutostrendit vaikuttavat koulutukseen ja opettajan työhön?
- Miten oppimis- ja työympäristöjen hyvinvoinnin ja turvallisuuden tarpeet muuttuvat?
- Millainen on opettajan työn arvoperusta sekä eettinen ja yhteiskunnallinen vastuu?
- Miten ajankohtaiset yhteiskunnalliset ilmiöt vaikuttavat opettajan työhön?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytyn suorituksen kriteerit

Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.

Opettajaopiskelija:
- ymmärtää opettajan merkityksen yhteiskunnallisena toimijana ja ammattialansa tulevaisuuden tekijänä
- tuntee oppilaitosturvallisuuden ja hyvinvoinnin keskeiset määräykset
- tuntee tulevaisuustutkimuksen trendejä ja tulevaisuusskenaarioita
- ymmärtää kestävän kehityksen merkityksen laajasti osana opettajan työtä.

Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.

Opettajaopiskelija:
- suunnittelee oman alansa vaikuttavan teon toteutuksen sekä dokumentoi ja esittää sen
- toimii omalla opetusalallaan tulevaisuustutkimuksen ja -trendien vaikutukset monipuolisesti huomioiden
- selvittää ja arvioi omaan työhönsä liittyvät turvallisuus- ja hyvinvointitekijät ja edistää oppilaitosturvallisuutta toiminnassaan.

Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.

Opettajaopiskelija:
- toteuttaa opetusalansa vaikuttavan teon eettisesti, sitoo sen opettajuuteen ja kestävään kehitykseen
- arvioi omaa toimintaansa kestävän kehityksen ja tulevaisuusosaamisen näkökulmista
- toimii rakentavasti ja kehittävästi yhteistyöverkostoissa
- tunnistaa opetuksen ja yhteiskunnallisten ilmiöiden välisiä yhteyksiä ja tuntee omat vaikutusmahdollisuutensa.

Aika ja paikka

Ensimmäinen tapaaminen 14.3. 16-18:30, Zoom-osoite: https://tuni.zoom.us/j/67984943909
16.00 Kurssin rakenne ja suoritustavat, esitykset, verkostoituminen
16.30 Suomen koulutusjärjestelmä ja historialliset perusteet
17:15 tauko
17.30 Tulevaisuus: luento ja megatrendireflektio
18:30 Loppu

Toinen tapaaminen 21.3. 16-18:30, Zoom-osoite: https://tuni.zoom.us/j/67984943909
16.00 Opettajan etiikka nyt ja tulevaisuudessa
17:15 tauko
17.30 Suomalaisen koulutuksen haasteita - Tänään ja tulevaisuudessa
18:30 Loppu

Kolmas tapaaminen 11.4. 16-18:30, Zoom-osoite: https://tuni.zoom.us/j/67984943909
16.00 Kestävä kehitys opettajan ammatissa
16.45 Keskustelua
17:15 tauko
17.30 Opettajan paikka ennen nyt ja tulevaisuudessa
18:30 Loppu

Viimeinen tapaaminen 25.4. 16-18:30, Zoom-osoite: https://tuni.zoom.us/j/67984943909
16.00 Vaikuttavien tekojen esitykset

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson osaamisen osoittamisen tapa on suunnitella, toteuttaa, raportoida ja teorialähteillä perustella pedagogisesti vaikuttava teko, jossa opiskelija osoittaa osaavansa
- koulutusjärjestelmän kehittymisen historialliset päälinjat
- taustoittaa tekoansa oman alan koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavilla globaaleilla trendeillä ja tulevaisuusnäkymillä
- soveltaa kestävän koulutuksen periaatteita työssään ja työyhteisössään
- edistää omaa ja työyhteisönsä hyvinvointia ja turvallisuutta
- suunnitella toimintatapojaan tarkoituksenmukaisiksi muuttuviin toimintaympäristöihin

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Verkkoluennot, opetuskeskustelut sekä ryhmätehtävät ja –pohdinnat, itsenäiset verkkotehtävät Moodlessa.

Pedagogisesti vaikuttavan teon suunnittelu, toteutus ja raportointi Moodleen.

Oppimateriaalit

Opetuksen aikana ja oppimisalustalla esitelty aineisto.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkko-opetus 12 tuntia, ohjaus 3 x 1 tunti Zoomissa, itsenäistä opiskelua ja pienryhmätyöskentelyä 118 tuntia.

Sisällön jaksotus

Tehtävien viimeinen palautuspäivä 10.5.2024
Moodle sulkeutuu 7.6.2024

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja. Kesällä 2024 on myös lähiopetusta sisältävä toteutus.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso sisältää verkostojen tunnistamista ja niissä toimimista joko kotimaisissa tai kansainvälisissä verkostoissa.

Kansainvälisyys

Ei

Lisätietoja opiskelijoille

Vastuuopettaja Ville Palkinen

Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 25.02.2024

Ajoitus

26.02.2024 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Englanti
Opettaja
  • Mikko Turunen
Ryhmät
  • 23E
    Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa:
- kuvata koulutuksen historiallisen kehityksen osana yhteiskunnallista kehitystä
- tunnistaa koulutuksen sekä opettajan roolin tulevaisuuden tekijänä
- toimia kansallisissa ja kansainvälisissä oppimis- ja työympäristöjä kehittävissä verkostoissa
- tunnistaa opettajan työn eettiset periaatteet ja arvot sekä toimia niiden mukaisesti
- edistää kestävää kehitystä työssään
- arvioida ja edistää turvallisuutta ja hyvinvointia erilaisissa toimintaympäristöissä
- tarkastella tietoa kriittisesti ja ohjata opiskelijoita kriittiseen ajatteluun.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millainen on suomalainen koulutusjärjestelmä ja mitkä ovat sen tehtävät?
- Miten koulutuksen, oppimisen ja ammattialojen tulevaisuutta ennakoidaan?
- Mitä kestävä kehitys tarkoittaa opettajan työssä?
- Mitkä globaalit muutostrendit vaikuttavat koulutukseen ja opettajan työhön?
- Miten oppimis- ja työympäristöjen hyvinvoinnin ja turvallisuuden tarpeet muuttuvat?
- Millainen on opettajan työn arvoperusta sekä eettinen ja yhteiskunnallinen vastuu?
- Miten ajankohtaiset yhteiskunnalliset ilmiöt vaikuttavat opettajan työhön?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytyn suorituksen kriteerit

Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.

Opettajaopiskelija:
- ymmärtää opettajan merkityksen yhteiskunnallisena toimijana ja ammattialansa tulevaisuuden tekijänä
- tuntee oppilaitosturvallisuuden ja hyvinvoinnin keskeiset määräykset
- tuntee tulevaisuustutkimuksen trendejä ja tulevaisuusskenaarioita
- ymmärtää kestävän kehityksen merkityksen laajasti osana opettajan työtä.

Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.

Opettajaopiskelija:
- suunnittelee oman alansa vaikuttavan teon toteutuksen sekä dokumentoi ja esittää sen
- toimii omalla opetusalallaan tulevaisuustutkimuksen ja -trendien vaikutukset monipuolisesti huomioiden
- selvittää ja arvioi omaan työhönsä liittyvät turvallisuus- ja hyvinvointitekijät ja edistää oppilaitosturvallisuutta toiminnassaan.

Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.

Opettajaopiskelija:
- toteuttaa opetusalansa vaikuttavan teon eettisesti, sitoo sen opettajuuteen ja kestävään kehitykseen
- arvioi omaa toimintaansa kestävän kehityksen ja tulevaisuusosaamisen näkökulmista
- toimii rakentavasti ja kehittävästi yhteistyöverkostoissa
- tunnistaa opetuksen ja yhteiskunnallisten ilmiöiden välisiä yhteyksiä ja tuntee omat vaikutusmahdollisuutensa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson osaamisen osoittamisen tapa on suunnitella, toteuttaa, raportoida ja teorialähteillä perustella pedagogisesti vaikuttava teko, jossa opiskelija osoittaa osaavansa
- koulutusjärjestelmän kehittymisen historialliset päälinjat
- taustoittaa tekoansa oman alan koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavilla globaaleilla trendeillä ja tulevaisuusnäkymillä
- soveltaa kestävän koulutuksen periaatteita työssään ja työyhteisössään
- edistää omaa ja työyhteisönsä hyvinvointia ja turvallisuutta
- suunnitella toimintatapojaan tarkoituksenmukaisiksi muuttuviin toimintaympäristöihin

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, opetuskeskustelut sekä ryhmätehtävät ja –pohdinnat lähiopetuksen aikana, itsenäiset verkkotehtävät Moodlessa.

Pedagogisesti vaikuttavan teon suunnittelu, toteutus ja raportointi Moodleen.

Oppimateriaalit

Opetuksen aikana ja oppimisalustalla esitelty aineisto.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso sisältää verkostojen tunnistamista ja niissä toimimista joko kotimaisissa tai kansainvälisissä verkostoissa.

Kansainvälisyys

Ei

Lisätietoja opiskelijoille

Vastuuopettaja Ville Palkinen

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytyn suorituksen kriteerit

Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.

Opettajaopiskelija:
- ymmärtää opettajan merkityksen yhteiskunnallisena toimijana ja ammattialansa tulevaisuuden tekijänä
- tuntee oppilaitosturvallisuuden ja hyvinvoinnin keskeiset määräykset
- tuntee tulevaisuustutkimuksen trendejä ja tulevaisuusskenaarioita
- ymmärtää kestävän kehityksen merkityksen laajasti osana opettajan työtä.

Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.

Opettajaopiskelija:
- suunnittelee oman alansa vaikuttavan teon toteutuksen sekä dokumentoi ja esittää sen
- toimii omalla opetusalallaan tulevaisuustutkimuksen ja -trendien vaikutukset monipuolisesti huomioiden
- selvittää ja arvioi omaan työhönsä liittyvät turvallisuus- ja hyvinvointitekijät ja edistää oppilaitosturvallisuutta toiminnassaan.

Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.

Opettajaopiskelija:
- toteuttaa opetusalansa vaikuttavan teon eettisesti, sitoo sen opettajuuteen ja kestävään kehitykseen
- arvioi omaa toimintaansa kestävän kehityksen ja tulevaisuusosaamisen näkökulmista
- toimii rakentavasti ja kehittävästi yhteistyöverkostoissa
- tunnistaa opetuksen ja yhteiskunnallisten ilmiöiden välisiä yhteyksiä ja tuntee omat vaikutusmahdollisuutensa.

Ilmoittautumisaika

01.03.2023 - 21.05.2023

Ajoitus

01.05.2023 - 30.09.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Mikko Turunen
  • Päivi Lehtonen
  • Katariina Hakala
  • Ville Palkinen
  • Eveliina Asikainen
Vastuuhenkilö

Ville Palkinen

Ryhmät
  • 22OPE
    22 opettajankoulutus
  • 23OPE
    23 opettajankoulutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa:
- kuvata koulutuksen historiallisen kehityksen osana yhteiskunnallista kehitystä
- tunnistaa koulutuksen sekä opettajan roolin tulevaisuuden tekijänä
- toimia kansallisissa ja kansainvälisissä oppimis- ja työympäristöjä kehittävissä verkostoissa
- tunnistaa opettajan työn eettiset periaatteet ja arvot sekä toimia niiden mukaisesti
- edistää kestävää kehitystä työssään
- arvioida ja edistää turvallisuutta ja hyvinvointia erilaisissa toimintaympäristöissä
- tarkastella tietoa kriittisesti ja ohjata opiskelijoita kriittiseen ajatteluun.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millainen on suomalainen koulutusjärjestelmä ja mitkä ovat sen tehtävät?
- Miten koulutuksen, oppimisen ja ammattialojen tulevaisuutta ennakoidaan?
- Mitä kestävä kehitys tarkoittaa opettajan työssä?
- Mitkä globaalit muutostrendit vaikuttavat koulutukseen ja opettajan työhön?
- Miten oppimis- ja työympäristöjen hyvinvoinnin ja turvallisuuden tarpeet muuttuvat?
- Millainen on opettajan työn arvoperusta sekä eettinen ja yhteiskunnallinen vastuu?
- Miten ajankohtaiset yhteiskunnalliset ilmiöt vaikuttavat opettajan työhön?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytyn suorituksen kriteerit

Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.

Opettajaopiskelija:
- ymmärtää opettajan merkityksen yhteiskunnallisena toimijana ja ammattialansa tulevaisuuden tekijänä
- tuntee oppilaitosturvallisuuden ja hyvinvoinnin keskeiset määräykset
- tuntee tulevaisuustutkimuksen trendejä ja tulevaisuusskenaarioita
- ymmärtää kestävän kehityksen merkityksen laajasti osana opettajan työtä.

Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.

Opettajaopiskelija:
- suunnittelee oman alansa vaikuttavan teon toteutuksen sekä dokumentoi ja esittää sen
- toimii omalla opetusalallaan tulevaisuustutkimuksen ja -trendien vaikutukset monipuolisesti huomioiden
- selvittää ja arvioi omaan työhönsä liittyvät turvallisuus- ja hyvinvointitekijät ja edistää oppilaitosturvallisuutta toiminnassaan.

Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.

Opettajaopiskelija:
- toteuttaa opetusalansa vaikuttavan teon eettisesti, sitoo sen opettajuuteen ja kestävään kehitykseen
- arvioi omaa toimintaansa kestävän kehityksen ja tulevaisuusosaamisen näkökulmista
- toimii rakentavasti ja kehittävästi yhteistyöverkostoissa
- tunnistaa opetuksen ja yhteiskunnallisten ilmiöiden välisiä yhteyksiä ja tuntee omat vaikutusmahdollisuutensa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson osaamisen osoittamisen tapa on suunnitella, toteuttaa, raportoida ja teorialähteillä perustella pedagogisesti vaikuttava teko, jossa opiskelija osoittaa osaavansa
- koulutusjärjestelmän kehittymisen historialliset päälinjat
- taustoittaa tekoansa oman alan koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavilla globaaleilla trendeillä ja tulevaisuusnäkymillä
- soveltaa kestävän koulutuksen periaatteita työssään ja työyhteisössään
- edistää omaa ja työyhteisönsä hyvinvointia ja turvallisuutta
- suunnitella toimintatapojaan tarkoituksenmukaisiksi muuttuviin toimintaympäristöihin

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, opetuskeskustelut sekä ryhmätehtävät ja –pohdinnat lähiopetuksen aikana, itsenäiset verkkotehtävät Moodlessa.

Pedagogisesti vaikuttavan teon suunnittelu, toteutus ja raportointi Moodleen.

Oppimateriaalit

Opetuksen aikana ja oppimisalustalla esitelty aineisto.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 12 tuntia, ohjaus 3 x 1 tunti Zoomissa, itsenäistä opiskelua ja pienryhmätyöskentelyä 118 tuntia.

Sisällön jaksotus

26.5. 12-18

12 Opintojakson rakenne ja suorittamistavat, esittelyt, verkostoituminen
13 Koulutusjärjestelmä ja historialliset perusteet
tauko
15 Opettajuus ja etiikka
16.30 Tulevaisuus: luento ja megatrendipohdintaa

27.5. 9-14

9 Kestävä kehitys: myös aktiivista tekemistä
10.30 Turvallisuus, hyvinvointi ja vuorovaikutus
11.45 lounas
12.30 Verkostot
13.45 Vaikuttavan teon ohjeistus ja ideointi

Tehtävien viimeinen palautuspäivä 8.8.2023,
Moodle sulkeutuu 15.8.2023

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja. Opintojakson voi suorittaa myös keväällä 2024 verkossa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso sisältää verkostojen tunnistamista ja niissä toimimista joko kotimaisissa tai kansainvälisissä verkostoissa.

Kansainvälisyys

Ei

Lisätietoja opiskelijoille

Vastuuopettaja Ville Palkinen

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytyn suorituksen kriteerit

Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.

Opettajaopiskelija:
- ymmärtää opettajan merkityksen yhteiskunnallisena toimijana ja ammattialansa tulevaisuuden tekijänä
- tuntee oppilaitosturvallisuuden ja hyvinvoinnin keskeiset määräykset
- tuntee tulevaisuustutkimuksen trendejä ja tulevaisuusskenaarioita
- ymmärtää kestävän kehityksen merkityksen laajasti osana opettajan työtä.

Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.

Opettajaopiskelija:
- suunnittelee oman alansa vaikuttavan teon toteutuksen sekä dokumentoi ja esittää sen
- toimii omalla opetusalallaan tulevaisuustutkimuksen ja -trendien vaikutukset monipuolisesti huomioiden
- selvittää ja arvioi omaan työhönsä liittyvät turvallisuus- ja hyvinvointitekijät ja edistää oppilaitosturvallisuutta toiminnassaan.

Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.

Opettajaopiskelija:
- toteuttaa opetusalansa vaikuttavan teon eettisesti, sitoo sen opettajuuteen ja kestävään kehitykseen
- arvioi omaa toimintaansa kestävän kehityksen ja tulevaisuusosaamisen näkökulmista
- toimii rakentavasti ja kehittävästi yhteistyöverkostoissa
- tunnistaa opetuksen ja yhteiskunnallisten ilmiöiden välisiä yhteyksiä ja tuntee omat vaikutusmahdollisuutensa.