Siirry suoraan sisältöön

The teacher as a future change agent (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00GC00-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.08.2023 - 25.02.2024

Ajoitus

26.02.2024 - 31.05.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Englanti

Opettaja

  • Mikko Turunen

Ryhmät

  • 23E
    Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa:
- kuvata koulutuksen historiallisen kehityksen osana yhteiskunnallista kehitystä
- tunnistaa koulutuksen sekä opettajan roolin tulevaisuuden tekijänä
- toimia kansallisissa ja kansainvälisissä oppimis- ja työympäristöjä kehittävissä verkostoissa
- tunnistaa opettajan työn eettiset periaatteet ja arvot sekä toimia niiden mukaisesti
- edistää kestävää kehitystä työssään
- arvioida ja edistää turvallisuutta ja hyvinvointia erilaisissa toimintaympäristöissä
- tarkastella tietoa kriittisesti ja ohjata opiskelijoita kriittiseen ajatteluun.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Millainen on suomalainen koulutusjärjestelmä ja mitkä ovat sen tehtävät?
- Miten koulutuksen, oppimisen ja ammattialojen tulevaisuutta ennakoidaan?
- Mitä kestävä kehitys tarkoittaa opettajan työssä?
- Mitkä globaalit muutostrendit vaikuttavat koulutukseen ja opettajan työhön?
- Miten oppimis- ja työympäristöjen hyvinvoinnin ja turvallisuuden tarpeet muuttuvat?
- Millainen on opettajan työn arvoperusta sekä eettinen ja yhteiskunnallinen vastuu?
- Miten ajankohtaiset yhteiskunnalliset ilmiöt vaikuttavat opettajan työhön?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytyn suorituksen kriteerit

Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.

Opettajaopiskelija:
- ymmärtää opettajan merkityksen yhteiskunnallisena toimijana ja ammattialansa tulevaisuuden tekijänä
- tuntee oppilaitosturvallisuuden ja hyvinvoinnin keskeiset määräykset
- tuntee tulevaisuustutkimuksen trendejä ja tulevaisuusskenaarioita
- ymmärtää kestävän kehityksen merkityksen laajasti osana opettajan työtä.

Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.

Opettajaopiskelija:
- suunnittelee oman alansa vaikuttavan teon toteutuksen sekä dokumentoi ja esittää sen
- toimii omalla opetusalallaan tulevaisuustutkimuksen ja -trendien vaikutukset monipuolisesti huomioiden
- selvittää ja arvioi omaan työhönsä liittyvät turvallisuus- ja hyvinvointitekijät ja edistää oppilaitosturvallisuutta toiminnassaan.

Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.

Opettajaopiskelija:
- toteuttaa opetusalansa vaikuttavan teon eettisesti, sitoo sen opettajuuteen ja kestävään kehitykseen
- arvioi omaa toimintaansa kestävän kehityksen ja tulevaisuusosaamisen näkökulmista
- toimii rakentavasti ja kehittävästi yhteistyöverkostoissa
- tunnistaa opetuksen ja yhteiskunnallisten ilmiöiden välisiä yhteyksiä ja tuntee omat vaikutusmahdollisuutensa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson osaamisen osoittamisen tapa on suunnitella, toteuttaa, raportoida ja teorialähteillä perustella pedagogisesti vaikuttava teko, jossa opiskelija osoittaa osaavansa
- koulutusjärjestelmän kehittymisen historialliset päälinjat
- taustoittaa tekoansa oman alan koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavilla globaaleilla trendeillä ja tulevaisuusnäkymillä
- soveltaa kestävän koulutuksen periaatteita työssään ja työyhteisössään
- edistää omaa ja työyhteisönsä hyvinvointia ja turvallisuutta
- suunnitella toimintatapojaan tarkoituksenmukaisiksi muuttuviin toimintaympäristöihin

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot, opetuskeskustelut sekä ryhmätehtävät ja –pohdinnat lähiopetuksen aikana, itsenäiset verkkotehtävät Moodlessa.

Pedagogisesti vaikuttavan teon suunnittelu, toteutus ja raportointi Moodleen.

Oppimateriaalit

Opetuksen aikana ja oppimisalustalla esitelty aineisto.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso sisältää verkostojen tunnistamista ja niissä toimimista joko kotimaisissa tai kansainvälisissä verkostoissa.

Kansainvälisyys

Ei

Lisätietoja opiskelijoille

Vastuuopettaja Ville Palkinen

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytyn suorituksen kriteerit

Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.

Opettajaopiskelija:
- ymmärtää opettajan merkityksen yhteiskunnallisena toimijana ja ammattialansa tulevaisuuden tekijänä
- tuntee oppilaitosturvallisuuden ja hyvinvoinnin keskeiset määräykset
- tuntee tulevaisuustutkimuksen trendejä ja tulevaisuusskenaarioita
- ymmärtää kestävän kehityksen merkityksen laajasti osana opettajan työtä.

Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.

Opettajaopiskelija:
- suunnittelee oman alansa vaikuttavan teon toteutuksen sekä dokumentoi ja esittää sen
- toimii omalla opetusalallaan tulevaisuustutkimuksen ja -trendien vaikutukset monipuolisesti huomioiden
- selvittää ja arvioi omaan työhönsä liittyvät turvallisuus- ja hyvinvointitekijät ja edistää oppilaitosturvallisuutta toiminnassaan.

Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia.

Opettajaopiskelija:
- toteuttaa opetusalansa vaikuttavan teon eettisesti, sitoo sen opettajuuteen ja kestävään kehitykseen
- arvioi omaa toimintaansa kestävän kehityksen ja tulevaisuusosaamisen näkökulmista
- toimii rakentavasti ja kehittävästi yhteistyöverkostoissa
- tunnistaa opetuksen ja yhteiskunnallisten ilmiöiden välisiä yhteyksiä ja tuntee omat vaikutusmahdollisuutensa.