Kasvatustiede ja työelämäLaajuus (5 op)
Tunnus: 1L00FO87
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• kuvata suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen toimintaympäristöjä sekä niiden pedagogisia lähtökohtia
• eritellä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyviä kasvun ja kehityksen vaiheita sekä selittää niiden merkitystä ammatillisessa kehittymisessä ja urapolun muotoutumisessa
• yhdistää työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja jatkuvan oppimisen osaksi oppijan ammatillista kasvua
• tunnistaa oman asiantuntijaidentiteettinsä kehitysvaiheita sekä tukea ja ohjata oppijan ammatti-identiteetin rakentumista
• hyödyntää ajankohtaista tutkimus- ja kehittämistietoa kasvattajan tehtävänsä tukena.
Sisältö
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Miten suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen avulla tuetaan ja edistetään kasvua ja oppimista?
• Millaisia erityispiirteitä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyy kasvun, oppimisen ja ohjaamisen näkökulmista?
• Miten työelämä ja työyhteisö voivat tukea yksilön kasvua, kehitystä ja oppimista?
• Miten ammatti-identiteetti rakentuu eri aloilla ja miten sitä voi tukea?
• Miten oman alan ja opetus- ja kasvatusalan uusia virtauksia on tarkoituksenmukaista seurata ja soveltaa?
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta
Opettajaopiskelija:
* Kuvaa aikuis- ja ammattikasvatusta suomalaisessa koulutusjärjestelmässä jatkuvan oppimisen näkökulmasta oman ammattialansa huomioiden
* Tunnistaa työpaikoilla kasvun ja kehittymisen merkityksen
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia
Opettajaopiskelija:
* Hyödyntää omaan tulevaan kohderyhmäänsä (esim. nuoriin tai aikuisiin) soveltuvaa tietoa kasvusta ja kehittymisestä ohjauksessa ja oppimisessa
* Analysoi työssäoppimisen mahdollisuuksia ja haasteita
* Tuo esiin keinoja, joilla tukee oman alansa opiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentumista
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia
Opettajaopiskelija:
* Laatii kehittämissuunnitelman opettajantyöhönsä ja huomioi siinä ajankohtaista kehittämis- ja tutkimustietoa
* Pohtii ja rakentaa tietoisesti omaa opettajaidentiteettiään
Ilmoittautumisaika
01.09.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
01.10.2024 - 31.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Maija Timonen
- Kosti Nivalainen
Vastuuhenkilö
Kosti Nivalainen
Ryhmät
-
24SJOU1Täydentävät pedagogiset opinnot, Ryhmä 1
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• kuvata suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen toimintaympäristöjä sekä niiden pedagogisia lähtökohtia
• eritellä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyviä kasvun ja kehityksen vaiheita sekä selittää niiden merkitystä ammatillisessa kehittymisessä ja urapolun muotoutumisessa
• yhdistää työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja jatkuvan oppimisen osaksi oppijan ammatillista kasvua
• tunnistaa oman asiantuntijaidentiteettinsä kehitysvaiheita sekä tukea ja ohjata oppijan ammatti-identiteetin rakentumista
• hyödyntää ajankohtaista tutkimus- ja kehittämistietoa kasvattajan tehtävänsä tukena.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Miten suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen avulla tuetaan ja edistetään kasvua ja oppimista?
• Millaisia erityispiirteitä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyy kasvun, oppimisen ja ohjaamisen näkökulmista?
• Miten työelämä ja työyhteisö voivat tukea yksilön kasvua, kehitystä ja oppimista?
• Miten ammatti-identiteetti rakentuu eri aloilla ja miten sitä voi tukea?
• Miten oman alan ja opetus- ja kasvatusalan uusia virtauksia on tarkoituksenmukaista seurata ja soveltaa?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta
Opettajaopiskelija:
* Kuvaa aikuis- ja ammattikasvatusta suomalaisessa koulutusjärjestelmässä jatkuvan oppimisen näkökulmasta oman ammattialansa huomioiden
* Tunnistaa työpaikoilla kasvun ja kehittymisen merkityksen
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia
Opettajaopiskelija:
* Hyödyntää omaan tulevaan kohderyhmäänsä (esim. nuoriin tai aikuisiin) soveltuvaa tietoa kasvusta ja kehittymisestä ohjauksessa ja oppimisessa
* Analysoi työssäoppimisen mahdollisuuksia ja haasteita
* Tuo esiin keinoja, joilla tukee oman alansa opiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentumista
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia
Opettajaopiskelija:
* Laatii kehittämissuunnitelman opettajantyöhönsä ja huomioi siinä ajankohtaista kehittämis- ja tutkimustietoa
* Pohtii ja rakentaa tietoisesti omaa opettajaidentiteettiään
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
13.01.2024 - 28.05.2024
Ajoitus
23.05.2024 - 31.08.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Jukka Kemppi
- Sanna Brauer
Vastuuhenkilö
Sanna Brauer
Ryhmät
-
22OPKOUAmmatillinen opettajankoulutus
-
24OPEAmmatillinen opettajankoulutus 2024
-
22OPE22 opettajankoulutus
-
AVOINAMKAvoin amk
-
22MUPEMusiikkipedagogi
-
T3XTampere3
-
23OPE23 opettajankoulutus
-
19MUPEMusiikkipedagogi
-
20MUPEMusiikkipedagogi
-
21MUPEMusiikkipedagogi
-
VAPAAVapaasti valittavat opinnot
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• kuvata suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen toimintaympäristöjä sekä niiden pedagogisia lähtökohtia
• eritellä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyviä kasvun ja kehityksen vaiheita sekä selittää niiden merkitystä ammatillisessa kehittymisessä ja urapolun muotoutumisessa
• yhdistää työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja jatkuvan oppimisen osaksi oppijan ammatillista kasvua
• tunnistaa oman asiantuntijaidentiteettinsä kehitysvaiheita sekä tukea ja ohjata oppijan ammatti-identiteetin rakentumista
• hyödyntää ajankohtaista tutkimus- ja kehittämistietoa kasvattajan tehtävänsä tukena.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Miten suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen avulla tuetaan ja edistetään kasvua ja oppimista?
• Millaisia erityispiirteitä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyy kasvun, oppimisen ja ohjaamisen näkökulmista?
• Miten työelämä ja työyhteisö voivat tukea yksilön kasvua, kehitystä ja oppimista?
• Miten ammatti-identiteetti rakentuu eri aloilla ja miten sitä voi tukea?
• Miten oman alan ja opetus- ja kasvatusalan uusia virtauksia on tarkoituksenmukaista seurata ja soveltaa?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta
Opettajaopiskelija:
* Kuvaa aikuis- ja ammattikasvatusta suomalaisessa koulutusjärjestelmässä jatkuvan oppimisen näkökulmasta oman ammattialansa huomioiden
* Tunnistaa työpaikoilla kasvun ja kehittymisen merkityksen
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia
Opettajaopiskelija:
* Hyödyntää omaan tulevaan kohderyhmäänsä (esim. nuoriin tai aikuisiin) soveltuvaa tietoa kasvusta ja kehittymisestä ohjauksessa ja oppimisessa
* Analysoi työssäoppimisen mahdollisuuksia ja haasteita
* Tuo esiin keinoja, joilla tukee oman alansa opiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentumista
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia
Opettajaopiskelija:
* Laatii kehittämissuunnitelman opettajantyöhönsä ja huomioi siinä ajankohtaista kehittämis- ja tutkimustietoa
* Pohtii ja rakentaa tietoisesti omaa opettajaidentiteettiään
Aika ja paikka
Ajoitus: suoritusaika 23.5.2024-25.8.2024
Moodle-pohja aukeaa 23.5.2024.
Moodle-pohjan tehtävät tulee olla tehtynä 25.8.2024 mennessä.
Moodle-pohja sulkeutuu 2.9.2024.
Aloitus: verkkowebinaarilla TO 30.5.2024 klo 18:00-20:00 (pakollinen osallistuminen) ja webinaaria edeltää ennakkopohdinta. Lisätietoa ja zoom-linkki tiedotetaan Moodle-pohjassa.
Webinaarin jälkeen verkossa kokonaan etänä.
Oppimisympäristö: Moodle verkkoympäristö.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsearviointi, vertaisarviointi sekä opettajan arviointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkossa,Moodle-oppimisalustalla.
Opintojakso käynnistetään verkkowebinaarilla, josta tehdään myös tallennus. Osallistuminen verkkowebinaariin osallistuminen tai tallenteeseen tutustuminen (tehtävineen) on pakollinen osa opintojakson suoritusta.
Opintojaksolla käytetään itsenäistä työskentelyä annettujen ohjeiden mukaisesti sekä osallistutaan aktiivisesti yhteisölliseen tiedon ja ajatusten vaihtoon. Opintojaksolla sovelletaan vaihtelevia, aktivoivia ja yhteistä oppimista tukevia ratkaisuja. Tehtävien raportointimuotoja ovat mm. kirjalliset tuotokset, kommenttikirjoitukset ja videot.
Ajoitus: suoritusaika 23.5.2024-25.8.2024
Moodle-pohja aukeaa 23.5.2024.
Moodle-pohjan tehtävät tulee olla tehtynä 25.8.2024 mennessä.
Moodle-pohja sulkeutuu 2.9.2024.
Aloitus: verkkowebinaarilla TO 30.5.2024 klo 18:00-20:00 (pakollinen osallistuminen) ja webinaaria edeltää ennakkopohdinta. Lisätietoa ja zoom-linkki tiedotetaan Moodle-pohjassa.
Webinaarin jälkeen verkossa kokonaan etänä.
Oppimisympäristö: Moodle verkkoympäristö.
Oppimateriaalit
Moodlessa ilmoitettu kirjallisuus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kokonaisajankäyttö 5 op * 27h/op = 135 h
Sisällön jaksotus
Opiskelijalla on mahdollisuus joustavaan suoritukseen keväällä ajalla 23.5.2024-25.8.2024 (aloituswebinaariin osallistuminen on pakollinen). Osaamistavoitteet jaettu teemoihin, jotka esillä Moodle-pohjassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukuna yliopistossa suoritetut kasvatustieteen perusopinnot (25 op). Ota yhteys tarvittaessa opintojakson vastuuopettajaan.
Jos opiskelija on suorittanut vain osittain kasvatustieteen perusopintoja ja keskustellut asiasta myös alustavasti oman opettajatuutorin kanssa, niin opiskelijan tulee ottaa yhteyttä vastuuopettajaan. Opettajaopiskelijan tulee osoittaa osaamisensa tämän opintojakson osaamistavoitteissa vastuuopettajan kanssa sovitun näytön kautta.
Osaamisen osoittamisesta tulee alustavasti tiedustella vastuuopettajalta ensin ennen hakemusta ja mahdollinen hakemus tulee olla tehtynä 28.5.2024 mennessä ja siihen liittyvä osaamisen näyttö tulee olla tehtynä opintojakson päättyessä eli 25.8.2024.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä käytännön työharjoittelua
Kansainvälisyys
Ei. Aihepiiristä löytyy myös englanninkielisiä lähteitä, joita opiskelija voi etsiä ja käyttää. Kurssi on suomenkielinen.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty/täydennettävä
Opiskelija osoittaa tehtyjen tehtävien perusteella saavuttaneensa opintojakson tavoitteet eli
opiskelija:
- kuvata suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen toimintaympäristöjä sekä niiden pedagogisia lähtökohtia
- eritellä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyviä kasvun ja kehityksen vaiheita sekä selittää niiden merkitystä ammatillisessa kehittymisessä ja urapolun muotoutumisessa
- yhdistää työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja jatkuvan oppimisen osaksi oppijan ammatillista kasvua
- tunnistaa oman asiantuntijaidentiteettinsä kehitysvaiheita sekä tukea ja ohjata oppijan ammatti-identiteetin rakentumista
- hyödyntää ajankohtaista tutkimus- ja kehittämistietoa kasvattajan tehtävänsä tukena.
Ilmoittautumisaika
13.01.2024 - 22.05.2024
Ajoitus
15.05.2024 - 12.08.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 100
Opettaja
- Sirpa Levo-Aaltonen
Vastuuhenkilö
Sirpa Levo-Aaltonen
Ryhmät
-
24EOpettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä
-
AVOINAMKAvoin amk
-
22E2Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä 2
-
22E1Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä 1
-
T3XTampere3
-
23EOpettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä
-
VAPAAVapaasti valittavat opinnot
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• kuvata suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen toimintaympäristöjä sekä niiden pedagogisia lähtökohtia
• eritellä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyviä kasvun ja kehityksen vaiheita sekä selittää niiden merkitystä ammatillisessa kehittymisessä ja urapolun muotoutumisessa
• yhdistää työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja jatkuvan oppimisen osaksi oppijan ammatillista kasvua
• tunnistaa oman asiantuntijaidentiteettinsä kehitysvaiheita sekä tukea ja ohjata oppijan ammatti-identiteetin rakentumista
• hyödyntää ajankohtaista tutkimus- ja kehittämistietoa kasvattajan tehtävänsä tukena.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Miten suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen avulla tuetaan ja edistetään kasvua ja oppimista?
• Millaisia erityispiirteitä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyy kasvun, oppimisen ja ohjaamisen näkökulmista?
• Miten työelämä ja työyhteisö voivat tukea yksilön kasvua, kehitystä ja oppimista?
• Miten ammatti-identiteetti rakentuu eri aloilla ja miten sitä voi tukea?
• Miten oman alan ja opetus- ja kasvatusalan uusia virtauksia on tarkoituksenmukaista seurata ja soveltaa?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta
Opettajaopiskelija:
* Kuvaa aikuis- ja ammattikasvatusta suomalaisessa koulutusjärjestelmässä jatkuvan oppimisen näkökulmasta oman ammattialansa huomioiden
* Tunnistaa työpaikoilla kasvun ja kehittymisen merkityksen
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia
Opettajaopiskelija:
* Hyödyntää omaan tulevaan kohderyhmäänsä (esim. nuoriin tai aikuisiin) soveltuvaa tietoa kasvusta ja kehittymisestä ohjauksessa ja oppimisessa
* Analysoi työssäoppimisen mahdollisuuksia ja haasteita
* Tuo esiin keinoja, joilla tukee oman alansa opiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentumista
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia
Opettajaopiskelija:
* Laatii kehittämissuunnitelman opettajantyöhönsä ja huomioi siinä ajankohtaista kehittämis- ja tutkimustietoa
* Pohtii ja rakentaa tietoisesti omaa opettajaidentiteettiään
Aika ja paikka
Virtual course (e.g. these asynchronized studies take place entirely online, mainly by studying independently, only kick-off webinar is online in the beginning).
Learning environment (Moodle) of this course will be available from 15th May, 2024. Notice the pre-task in Moodle.
Kick-off webinar: 23rd May, 2024 from 6 pm to 8:30 pm
NOTICE! Do all the study activities according to your own timetable by 12th August 2024. Notice that this Moodle LMS will be closed by 19th August 2024.
After Kick-off webinar the course includes independent and online work with other students which is not tied to a specific time.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
There are no exams for this course.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Teacher, self and peer assessment of activities completed. Assessment according to the criteria given in the Moodle LMS for assessed tasks.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Target Group: For students of Professional Teacher Education, who are in the English Programme of TAOK, and also for students of TAMK Open UAS.
Individual and collaborative tasks, including readings, video lectures, assignments, reflection etc. online using synchronous and asynchronous technologies. Students are expected to reflect upon their learning and be active participants in their own learning.
Virtual course (e.g. these asynchronized studies take place entirely online, mainly by studying independently, only kick-off webinar is online in the beginning).
Learning environment (Moodle) of this course will be available from 15th May, 2024. Notice the pre-task in Moodle.
Kick-off webinar: 23rd May, 2024 from 6 pm to 8:30 pm
NOTICE! Do all the study activities according to your own timetable by 12th August 2024. Notice that this Moodle LMS will be closed by 19th August 2024.
After Kick-off webinar the course includes independent and online work with other students which is not tied to a specific time.
Oppimateriaalit
Materials will be provided online in the Moodle LMS and are expected to be supplemented by the student’s own research and enquiry based learning.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
This is a 5 ECTS course. 5x27 hours = approx 135 hours.
Sisällön jaksotus
The contents are divided into 5 themes (see Moodle LMS).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Not applicable.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Students will link theory with practice for use in authentic learning environments. The development of an individual professional identity is a core component of the program. This identity and the beliefs formed and identified about teaching and learning shape the practice of the developing educator.
Kansainvälisyys
Theories and practice examined will take account of a wide range of international perspectives, including those brought to the cohort by the participants themselves.
Lisätietoja opiskelijoille
The aim of the basic studies in education is to improve teacher students understanding of the phenomena they encounter in their work as teachers.
Learning bjectives: Teacher student
- knows Finnish adult and vocational education operating environments and their pedagogical underpinnings ( f.ex. Competence-based curriculum, personalized learning, ubiquitous learning)
- recognizes the growth and developmental phases of youth and adulthood in a person’s life cycle and their significance in education, schooling and career paths
- participates in discussion on vocational competences (job specific) and generic working life competences from the perspective of their own field
- identifies the developmental phases of professional identity and builds their own professional identity according to their present/future work description
- utilizes research and development activities in their own teaching
Ilmoittautumisaika
15.05.2023 - 19.02.2024
Ajoitus
26.02.2024 - 23.04.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Opettaja
- Sirpa Levo-Aaltonen
Vastuuhenkilö
Sirpa Levo-Aaltonen
Ryhmät
-
23EOpettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• kuvata suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen toimintaympäristöjä sekä niiden pedagogisia lähtökohtia
• eritellä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyviä kasvun ja kehityksen vaiheita sekä selittää niiden merkitystä ammatillisessa kehittymisessä ja urapolun muotoutumisessa
• yhdistää työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja jatkuvan oppimisen osaksi oppijan ammatillista kasvua
• tunnistaa oman asiantuntijaidentiteettinsä kehitysvaiheita sekä tukea ja ohjata oppijan ammatti-identiteetin rakentumista
• hyödyntää ajankohtaista tutkimus- ja kehittämistietoa kasvattajan tehtävänsä tukena.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Miten suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen avulla tuetaan ja edistetään kasvua ja oppimista?
• Millaisia erityispiirteitä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyy kasvun, oppimisen ja ohjaamisen näkökulmista?
• Miten työelämä ja työyhteisö voivat tukea yksilön kasvua, kehitystä ja oppimista?
• Miten ammatti-identiteetti rakentuu eri aloilla ja miten sitä voi tukea?
• Miten oman alan ja opetus- ja kasvatusalan uusia virtauksia on tarkoituksenmukaista seurata ja soveltaa?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta
Opettajaopiskelija:
* Kuvaa aikuis- ja ammattikasvatusta suomalaisessa koulutusjärjestelmässä jatkuvan oppimisen näkökulmasta oman ammattialansa huomioiden
* Tunnistaa työpaikoilla kasvun ja kehittymisen merkityksen
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia
Opettajaopiskelija:
* Hyödyntää omaan tulevaan kohderyhmäänsä (esim. nuoriin tai aikuisiin) soveltuvaa tietoa kasvusta ja kehittymisestä ohjauksessa ja oppimisessa
* Analysoi työssäoppimisen mahdollisuuksia ja haasteita
* Tuo esiin keinoja, joilla tukee oman alansa opiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentumista
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia
Opettajaopiskelija:
* Laatii kehittämissuunnitelman opettajantyöhönsä ja huomioi siinä ajankohtaista kehittämis- ja tutkimustietoa
* Pohtii ja rakentaa tietoisesti omaa opettajaidentiteettiään
Aika ja paikka
Virtual course (e.g. these asynchronized studies take place entirely online, mainly by studying independently, only kick-off webinar is online in the beginning). After Kick-off webinar the course includes independent and online work with other students which is not tied to a specific time.
Learning environment (Moodle) of this course will be available by 27th February, 2024. Notice the pre-task in Moodle.
Kick-off webinar: 7th March 2024 from 4:30 pm to 6 pm. The zoom link will be informed in Moodle.
NOTICE! Do all the study activities according to your own timetable by 23rd April, 2024. Notice that this Moodle LMS will be closed by 30th April, 2024.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
There are no exams for this course.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Teacher, self and peer assessment of activities completed. Assessment according to the criteria given in the Moodle LMS for assessed tasks.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Target Group: For students of Professional Teacher Education, who are in the English Programme of TAOK.
Individual and collaborative tasks, including readings, video lectures, assignments, reflection etc. online using synchronous and asynchronous technologies. Students are expected to reflect upon their learning and be active participants in their own learning.
Virtual course (e.g. these asynchronized studies take place entirely online, mainly by studying independently, only kick-off webinar is online in the beginning). After Kick-off webinar the course includes independent and online work with other students which is not tied to a specific time.
Learning environment (Moodle) of this course will be available by 27th February, 2024. Notice the pre-task in Moodle.
Kick-off webinar: 7th March 2024 from 4:30 pm to 6 pm. The zoom link will be informed in Moodle.
NOTICE! Do all the study activities according to your own timetable by 23rd April, 2024. Notice that this Moodle LMS will be closed by 30th April, 2024.
Oppimateriaalit
Materials will be provided online in the Moodle LMS and are expected to be supplemented by the student’s own research and enquiry based learning.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
This is a 5 ECTS course. 5x27 hours = approx 135 hours.
Sisällön jaksotus
The contents are divided into 5 themes (see Moodle LMS).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Not applicable.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Students will link theory with practice for use in authentic learning environments. The development of an individual professional identity is a core component of the program. This identity and the beliefs formed and identified about teaching and learning shape the practice of the developing educator.
Kansainvälisyys
Theories and practice examined will take account of a wide range of international perspectives, including those brought to the cohort by the participants themselves.
Lisätietoja opiskelijoille
The aim of the basic studies in education is to improve teacher students understanding of the phenomena they encounter in their work as teachers.
Learning bjectives: Teacher student
- knows Finnish adult and vocational education operating environments and their pedagogical underpinnings ( f.ex. Competence-based curriculum, personalized learning, ubiquitous learning)
- recognizes the growth and developmental phases of youth and adulthood in a person’s life cycle and their significance in education, schooling and career paths
- participates in discussion on vocational competences (job specific) and generic working life competences from the perspective of their own field
- identifies the developmental phases of professional identity and builds their own professional identity according to their present/future work description
- utilizes research and development activities in their own teaching
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Pass: Teacher student
- combines theoretical data with their own experiences and observations
- reflects their observations, actions and experiences and evaluates their significance to their own competences and knowledge
- participates actively in the group learning process by sharing expertise, searching for information and collaboratively creating knowledge at online and at face to face meetings
- analyzes and evaluates their learning results and choices made
Fail: Teacher student
- describes theoretical knowledge and experiential knowledge and observations separately, discussion is shallow
- presents disconnected facts and/or paraphrases literature
- does not participate in the group processes actively
Ilmoittautumisaika
29.11.2023 - 15.02.2024
Ajoitus
25.02.2024 - 23.04.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Sirpa Levo-Aaltonen
- Sanna Brauer
Vastuuhenkilö
Sirpa Levo-Aaltonen
Ryhmät
-
23OPE23 opettajankoulutus
-
21MUPEMusiikkipedagogi
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• kuvata suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen toimintaympäristöjä sekä niiden pedagogisia lähtökohtia
• eritellä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyviä kasvun ja kehityksen vaiheita sekä selittää niiden merkitystä ammatillisessa kehittymisessä ja urapolun muotoutumisessa
• yhdistää työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja jatkuvan oppimisen osaksi oppijan ammatillista kasvua
• tunnistaa oman asiantuntijaidentiteettinsä kehitysvaiheita sekä tukea ja ohjata oppijan ammatti-identiteetin rakentumista
• hyödyntää ajankohtaista tutkimus- ja kehittämistietoa kasvattajan tehtävänsä tukena.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Miten suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen avulla tuetaan ja edistetään kasvua ja oppimista?
• Millaisia erityispiirteitä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyy kasvun, oppimisen ja ohjaamisen näkökulmista?
• Miten työelämä ja työyhteisö voivat tukea yksilön kasvua, kehitystä ja oppimista?
• Miten ammatti-identiteetti rakentuu eri aloilla ja miten sitä voi tukea?
• Miten oman alan ja opetus- ja kasvatusalan uusia virtauksia on tarkoituksenmukaista seurata ja soveltaa?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta
Opettajaopiskelija:
* Kuvaa aikuis- ja ammattikasvatusta suomalaisessa koulutusjärjestelmässä jatkuvan oppimisen näkökulmasta oman ammattialansa huomioiden
* Tunnistaa työpaikoilla kasvun ja kehittymisen merkityksen
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia
Opettajaopiskelija:
* Hyödyntää omaan tulevaan kohderyhmäänsä (esim. nuoriin tai aikuisiin) soveltuvaa tietoa kasvusta ja kehittymisestä ohjauksessa ja oppimisessa
* Analysoi työssäoppimisen mahdollisuuksia ja haasteita
* Tuo esiin keinoja, joilla tukee oman alansa opiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentumista
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia
Opettajaopiskelija:
* Laatii kehittämissuunnitelman opettajantyöhönsä ja huomioi siinä ajankohtaista kehittämis- ja tutkimustietoa
* Pohtii ja rakentaa tietoisesti omaa opettajaidentiteettiään
Aika ja paikka
Ajoitus: suoritusaika 7.3.2024-23.4.2024
Moodle-pohja aukeaa viimeistään 5.3.2024.
Moodle-pohja sulkeutuu 30.4.2024 eli tehtävät pitää olla palautettuna 23.4.2024 mennessä..
Aloitus: verkkowebinaarilla TO 7.3.2024 klo 18:00-20:00 (pakollinen osallistuminen) ja webinaaria edeltää ennakkopohdinta. Lisätietoa ja zoom-linkki tiedotetaan Moodle-pohjassa.
Webinaarin jälkeen verkossa kokonaan etänä.
Webinaarin jälkeen verkossa kokonaan etänä.
Oppimisympäristö: Moodle verkkoympäristö.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsearviointi, vertaisarviointi sekä opettajan arviointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkossa,Moodle-oppimisalustalla.
Opintojakso käynnistetään verkkowebinaarilla, josta tehdään myös tallennus. Osallistuminen verkkowebinaariin osallistuminen tai tallenteeseen tutustuminen (tehtävineen) on pakollinen osa opintojakson suoritusta.
Opintojaksolla käytetään itsenäistä työskentelyä annettujen ohjeiden mukaisesti sekä osallistutaan aktiivisesti yhteisölliseen tiedon ja ajatusten vaihtoon. Opintojaksolla sovelletaan vaihtelevia, aktivoivia ja yhteistä oppimista tukevia ratkaisuja. Tehtävien raportointimuotoja ovat mm. kirjalliset tuotokset, kommenttikirjoitukset ja videot.
Ajoitus: suoritusaika 7.3.2024-23.4.2024
Moodle-pohja aukeaa viimeistään 5.3.2024.
Moodle-pohja sulkeutuu 30.4.2024 eli tehtävät pitää olla palautettuna 23.4.2024 mennessä..
Aloitus: verkkowebinaarilla TO 7.3.2024 klo 18:00-20:00 (pakollinen osallistuminen) ja webinaaria edeltää ennakkopohdinta. Lisätietoa ja zoom-linkki tiedotetaan Moodle-pohjassa.
Webinaarin jälkeen verkossa kokonaan etänä.
Webinaarin jälkeen verkossa kokonaan etänä.
Oppimisympäristö: Moodle verkkoympäristö.
Oppimateriaalit
Ks. OPS ja Moodlessa ilmoitettu kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kokonaisajankäyttö 5 op * 27h/op = 135 h
Sisällön jaksotus
Opiskelijalla on mahdollisuus joustavaan suoritukseen keväällä ajalla 7.3.2024 -23.4.2024 (aloituswebinaariin osallistuminen on pakollinen). Osaamistavoitteet jaettu teemoihin, jotka esillä Moodle-pohjassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukuna yliopistossa suoritetut kasvatustieteen perusopinnot (25 op). Ota yhteys tarvittaessa opintojakson vastuuopettajaan.
Jos opiskelija on suorittanut vain osittain kasvatustieteen perusopintoja ja keskustellut asiasta myös alustavasti oman opettajatuutorin kanssa, niin opiskelijan tulee ottaa yhteyttä vastuuopettajaan. Opettajaopiskelijan tulee osoittaa osaamisensa tämän opintojakson osaamistavoitteissa vastuuopettajan kanssa sovitun näytön kautta. Osaamisen osoittamisesta tulee alustavasti tiedustella vastuuopettajalta ensin ennen hakemusta ja mahdollinen hakemus tulee olla tehtynä 1.2.2024 mennessä ja siihen liittyvä osaamisen näyttö tulee olla tehtynä opintojakson päättyessä eli 23.4.2024.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä käytännön työharjoittelua
Kansainvälisyys
Ei. Aihepiiristä löytyy myös englanninkielisiä lähteitä, joita opiskelija voi etsiä ja käyttää. Kurssi on suomenkielinen.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty/täydennettävä
Opiskelija osoittaa tehtyjen tehtävien perusteella saavuttaneensa opintojakson tavoitteet eli
opiskelija:
- kuvata suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen toimintaympäristöjä sekä niiden pedagogisia lähtökohtia
- eritellä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyviä kasvun ja kehityksen vaiheita sekä selittää niiden merkitystä ammatillisessa kehittymisessä ja urapolun muotoutumisessa
- yhdistää työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja jatkuvan oppimisen osaksi oppijan ammatillista kasvua
- tunnistaa oman asiantuntijaidentiteettinsä kehitysvaiheita sekä tukea ja ohjata oppijan ammatti-identiteetin rakentumista
- hyödyntää ajankohtaista tutkimus- ja kehittämistietoa kasvattajan tehtävänsä tukena.
Ilmoittautumisaika
15.02.2023 - 29.05.2023
Ajoitus
24.05.2023 - 15.08.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Opettaja
- Päivi Lehtonen
- Sirpa Levo-Aaltonen
Vastuuhenkilö
Sirpa Levo-Aaltonen
Ryhmät
-
22OPKOUAmmatillinen opettajankoulutus
-
22OPE22 opettajankoulutus
-
AVOINAMKAvoin amk
-
22MUPEMusiikkipedagogi
-
T3XTampere3
-
23OPE23 opettajankoulutus
-
19MUPEMusiikkipedagogi
-
20MUPEMusiikkipedagogi
-
21MUPEMusiikkipedagogi
-
VAPAAVapaasti valittavat opinnot
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• kuvata suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen toimintaympäristöjä sekä niiden pedagogisia lähtökohtia
• eritellä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyviä kasvun ja kehityksen vaiheita sekä selittää niiden merkitystä ammatillisessa kehittymisessä ja urapolun muotoutumisessa
• yhdistää työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja jatkuvan oppimisen osaksi oppijan ammatillista kasvua
• tunnistaa oman asiantuntijaidentiteettinsä kehitysvaiheita sekä tukea ja ohjata oppijan ammatti-identiteetin rakentumista
• hyödyntää ajankohtaista tutkimus- ja kehittämistietoa kasvattajan tehtävänsä tukena.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Miten suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen avulla tuetaan ja edistetään kasvua ja oppimista?
• Millaisia erityispiirteitä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyy kasvun, oppimisen ja ohjaamisen näkökulmista?
• Miten työelämä ja työyhteisö voivat tukea yksilön kasvua, kehitystä ja oppimista?
• Miten ammatti-identiteetti rakentuu eri aloilla ja miten sitä voi tukea?
• Miten oman alan ja opetus- ja kasvatusalan uusia virtauksia on tarkoituksenmukaista seurata ja soveltaa?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta
Opettajaopiskelija:
* Kuvaa aikuis- ja ammattikasvatusta suomalaisessa koulutusjärjestelmässä jatkuvan oppimisen näkökulmasta oman ammattialansa huomioiden
* Tunnistaa työpaikoilla kasvun ja kehittymisen merkityksen
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia
Opettajaopiskelija:
* Hyödyntää omaan tulevaan kohderyhmäänsä (esim. nuoriin tai aikuisiin) soveltuvaa tietoa kasvusta ja kehittymisestä ohjauksessa ja oppimisessa
* Analysoi työssäoppimisen mahdollisuuksia ja haasteita
* Tuo esiin keinoja, joilla tukee oman alansa opiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentumista
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia
Opettajaopiskelija:
* Laatii kehittämissuunnitelman opettajantyöhönsä ja huomioi siinä ajankohtaista kehittämis- ja tutkimustietoa
* Pohtii ja rakentaa tietoisesti omaa opettajaidentiteettiään
Aika ja paikka
Kesä 2023: ajalla 1.6.2023-15.8.2023
Moodle-pohja aukeaa jo 24.5.2023.
Aloitus: verkkowebinaarilla TO 1.6.2023 klo 16:00-17:30 (pakollinen osallistuminen) ja webinaaria edeltää ennakkopohdinta. Lisätietoa ja zoom-linkki tiedotetaan Moodle-pohjassa.
Webinaarin jälkeen verkossa kokonaan etänä.
Oppimisympäristö: Moodle verkkoympäristö.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsearviointi, vertaisarviointi sekä opettajan arviointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkossa,Moodle-oppimisalustalla.
Opintojakso käynnistetään verkkowebinaarilla, josta tehdään myös tallennus. Osallistuminen verkkowebinaariin osallistuminen tai tallenteeseen tutustuminen (tehtävineen) on pakollinen osa opintojakson suoritusta.
Opintojaksolla käytetään itsenäistä työskentelyä annettujen ohjeiden mukaisesti sekä osallistutaan aktiivisesti yhteisölliseen tiedon ja ajatusten vaihtoon. Opintojaksolla sovelletaan vaihtelevia, aktivoivia ja yhteistä oppimista tukevia ratkaisuja. Tehtävien raportointimuotoja ovat mm. kirjalliset tuotokset, kommenttikirjoitukset ja videot.
Ajoitus: suoritusaika 1.6.2023-15.8.2023
Moodle-pohja aukeaa jo 24.5.2023.
Aloitus: verkkowebinaarilla TO 1.6.2023 klo 16:00-17:30 (pakollinen osallistuminen) ja webinaaria edeltää ennakkopohdinta. Lisätietoa ja zoom-linkki tiedotetaan Moodle-pohjassa.
Webinaarin jälkeen verkossa kokonaan etänä.
Oppimisympäristö: Moodle verkkoympäristö.
Oppimateriaalit
Ks. OPS ja Moodlessa ilmoitettu kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kokonaisajankäyttö 5 op * 27h/op = 135 h
Sisällön jaksotus
Opiskelijalla on mahdollisuus joustavaan suoritukseen kesällä ajalla 1.6.2023-15.8.2023 (aloituswebinaariin osallistuminen on pakollinen).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojen hyväksiluvussa mahdollista huomioida yliopistossa suoritettu kasvatustieteen perusopinnot (25 op) -opintokokonaisuus. Ota yhteys opinto-ohjaajaan Ville Nevalaiseen.
Jos opiskelijalla on aiemmin tai muulla tavalla hankittua osaamista opintojaksoon liittyen ja keskustellut asiasta myös alustavasti oman opettajatuutorin kanssa, niin opiskelijan tulee ottaa yhteyttä vastuuopettajaan. Opettajaopiskelijan tulee osoittaa osaamisensa tämän opintojakson osaamistavoitteissa vastuuopettajan kanssa sovitun näytön kautta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä käytännön työharjoittelua
Kansainvälisyys
Ei. Lähdemateriaaleissa löytyy englanninkielisiä e-kirjoja ja videoita.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty/täydennettävä
Opiskelija osoittaa tehtyjen tehtävien perusteella saavuttaneensa opintojakson tavoitteet eli
opiskelija:
- kuvata suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen toimintaympäristöjä sekä niiden pedagogisia lähtökohtia
- eritellä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyviä kasvun ja kehityksen vaiheita sekä selittää niiden merkitystä ammatillisessa kehittymisessä ja urapolun muotoutumisessa
- yhdistää työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja jatkuvan oppimisen osaksi oppijan ammatillista kasvua
- tunnistaa oman asiantuntijaidentiteettinsä kehitysvaiheita sekä tukea ja ohjata oppijan ammatti-identiteetin rakentumista
- hyödyntää ajankohtaista tutkimus- ja kehittämistietoa kasvattajan tehtävänsä tukena.
Ilmoittautumisaika
15.02.2023 - 29.05.2023
Ajoitus
24.05.2023 - 15.08.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 100
Opettaja
- Sirpa Levo-Aaltonen
Vastuuhenkilö
Sirpa Levo-Aaltonen
Ryhmät
-
AVOINAMKAvoin amk
-
22E2Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä 2
-
22E1Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä 1
-
T3XTampere3
-
VAPAAVapaasti valittavat opinnot
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• kuvata suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen toimintaympäristöjä sekä niiden pedagogisia lähtökohtia
• eritellä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyviä kasvun ja kehityksen vaiheita sekä selittää niiden merkitystä ammatillisessa kehittymisessä ja urapolun muotoutumisessa
• yhdistää työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja jatkuvan oppimisen osaksi oppijan ammatillista kasvua
• tunnistaa oman asiantuntijaidentiteettinsä kehitysvaiheita sekä tukea ja ohjata oppijan ammatti-identiteetin rakentumista
• hyödyntää ajankohtaista tutkimus- ja kehittämistietoa kasvattajan tehtävänsä tukena.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Miten suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen avulla tuetaan ja edistetään kasvua ja oppimista?
• Millaisia erityispiirteitä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyy kasvun, oppimisen ja ohjaamisen näkökulmista?
• Miten työelämä ja työyhteisö voivat tukea yksilön kasvua, kehitystä ja oppimista?
• Miten ammatti-identiteetti rakentuu eri aloilla ja miten sitä voi tukea?
• Miten oman alan ja opetus- ja kasvatusalan uusia virtauksia on tarkoituksenmukaista seurata ja soveltaa?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta
Opettajaopiskelija:
* Kuvaa aikuis- ja ammattikasvatusta suomalaisessa koulutusjärjestelmässä jatkuvan oppimisen näkökulmasta oman ammattialansa huomioiden
* Tunnistaa työpaikoilla kasvun ja kehittymisen merkityksen
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia
Opettajaopiskelija:
* Hyödyntää omaan tulevaan kohderyhmäänsä (esim. nuoriin tai aikuisiin) soveltuvaa tietoa kasvusta ja kehittymisestä ohjauksessa ja oppimisessa
* Analysoi työssäoppimisen mahdollisuuksia ja haasteita
* Tuo esiin keinoja, joilla tukee oman alansa opiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentumista
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia
Opettajaopiskelija:
* Laatii kehittämissuunnitelman opettajantyöhönsä ja huomioi siinä ajankohtaista kehittämis- ja tutkimustietoa
* Pohtii ja rakentaa tietoisesti omaa opettajaidentiteettiään
Aika ja paikka
Virtual course (e.g. these asynchronized studies take place entirely online, mainly by studying independently, only kick-off webinar is online in the beginning).
Learning environment (Moodle) of this course will be available from 24th May, 2023. Notice the pre-task in Moodle.
Kick-off webinar (Courses of Education Studies in English): 1st June, 2023 from 6 pm to 7 pm. The zoom link will be informed in Moodle.
After Kick-off webinar the course includes independent and online work with other students which is not tied to a specific time.
NOTICE! Do all the study activities according to your own timetable by 8th August 2023. Notice that this Moodle LMS will be closed by 15th August 2023.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
There are no exams for this course.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Teacher, self and peer assessment of activities completed. Assessment according to the criteria given in the Moodle LMS for assessed tasks.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Target Group: For students of Professional Teacher Education, who are in the English Programme of TAOK, and also for students of TAMK Open UAS.
Individual and collaborative tasks, including readings, video lectures, assignments, reflection etc. online using synchronous and asynchronous technologies. Students are expected to reflect upon their learning and be active participants in their own learning.
Virtual course (e.g. these asynchronized studies take place entirely online, mainly by studying independently, only kick-off webinar is online in the beginning).
Learning environment (Moodle) of this course will be available from 24th May, 2023. Notice the pre-task in Moodle.
Kick-off webinar: 1st June, 2023 from 6 pm to 7 pm
After Kick-off webinar the course includes independent and online work with other students which is not tied to a specific time.
NOTICE! Do all the study activities according to your own timetable by 8th August 2023. Notice that this Moodle LMS will be closed by 15th August 2023.
Oppimateriaalit
Materials will be provided online in the Moodle LMS and are expected to be supplemented by the student’s own research and enquiry based learning.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
This is a 5 ECTS course. 5x27 hours = approx 135 hours.
Sisällön jaksotus
The contents are divided into 5 themes (see Moodle LMS).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Not applicable.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Students will link theory with practice for use in authentic learning environments. The development of an individual professional identity is a core component of the program. This identity and the beliefs formed and identified about teaching and learning shape the practice of the developing educator.
Kansainvälisyys
Theories and practice examined will take account of a wide range of international perspectives, including those brought to the cohort by the participants themselves.
Lisätietoja opiskelijoille
The aim of the basic studies in education is to improve teacher students understanding of the phenomena they encounter in their work as teachers.
Learning bjectives: Teacher student
- knows Finnish adult and vocational education operating environments and their pedagogical underpinnings ( f.ex. Competence-based curriculum, personalized learning, ubiquitous learning)
- recognizes the growth and developmental phases of youth and adulthood in a person’s life cycle and their significance in education, schooling and career paths
- participates in discussion on vocational competences (job specific) and generic working life competences from the perspective of their own field
- identifies the developmental phases of professional identity and builds their own professional identity according to their present/future work description
- utilizes research and development activities in their own teaching
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Pass: Teacher student
- combines theoretical data with their own experiences and observations
- reflects their observations, actions and experiences and evaluates their significance to their own competences and knowledge
- participates actively in the group learning process by sharing expertise, searching for information and collaboratively creating knowledge at online and at face to face meetings
- analyzes and evaluates their learning results and choices made
Fail: Teacher student
- describes theoretical knowledge and experiential knowledge and observations separately, discussion is shallow
- presents disconnected facts and/or paraphrases literature
- does not participate in the group processes actively
Ilmoittautumisaika
31.08.2022 - 09.01.2023
Ajoitus
12.01.2023 - 23.02.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Jiri Vilppola
- Sirpa Levo-Aaltonen
Vastuuhenkilö
Sirpa Levo-Aaltonen
Ryhmät
-
22OPKOUAmmatillinen opettajankoulutus
-
22OPE22 opettajankoulutus
-
20MUPEMusiikkipedagogi
-
21MUPEMusiikkipedagogi
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• kuvata suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen toimintaympäristöjä sekä niiden pedagogisia lähtökohtia
• eritellä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyviä kasvun ja kehityksen vaiheita sekä selittää niiden merkitystä ammatillisessa kehittymisessä ja urapolun muotoutumisessa
• yhdistää työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja jatkuvan oppimisen osaksi oppijan ammatillista kasvua
• tunnistaa oman asiantuntijaidentiteettinsä kehitysvaiheita sekä tukea ja ohjata oppijan ammatti-identiteetin rakentumista
• hyödyntää ajankohtaista tutkimus- ja kehittämistietoa kasvattajan tehtävänsä tukena.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Miten suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen avulla tuetaan ja edistetään kasvua ja oppimista?
• Millaisia erityispiirteitä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyy kasvun, oppimisen ja ohjaamisen näkökulmista?
• Miten työelämä ja työyhteisö voivat tukea yksilön kasvua, kehitystä ja oppimista?
• Miten ammatti-identiteetti rakentuu eri aloilla ja miten sitä voi tukea?
• Miten oman alan ja opetus- ja kasvatusalan uusia virtauksia on tarkoituksenmukaista seurata ja soveltaa?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta
Opettajaopiskelija:
* Kuvaa aikuis- ja ammattikasvatusta suomalaisessa koulutusjärjestelmässä jatkuvan oppimisen näkökulmasta oman ammattialansa huomioiden
* Tunnistaa työpaikoilla kasvun ja kehittymisen merkityksen
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia
Opettajaopiskelija:
* Hyödyntää omaan tulevaan kohderyhmäänsä (esim. nuoriin tai aikuisiin) soveltuvaa tietoa kasvusta ja kehittymisestä ohjauksessa ja oppimisessa
* Analysoi työssäoppimisen mahdollisuuksia ja haasteita
* Tuo esiin keinoja, joilla tukee oman alansa opiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentumista
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia
Opettajaopiskelija:
* Laatii kehittämissuunnitelman opettajantyöhönsä ja huomioi siinä ajankohtaista kehittämis- ja tutkimustietoa
* Pohtii ja rakentaa tietoisesti omaa opettajaidentiteettiään
Aika ja paikka
Lukuvuosi 2022-2023: 3.periodissa ajalla 12.1.2023.-23.2.2023
Opintojakson aloitus: verkkowebinaarilla TO 12.1.2023 klo 16:00-18:00 (pakollinen osallistuminen; webinaari tallennetaan).
Webinaaria edeltää ennakkopohdinta.
Lisätietoa ja zoom-linkki toimitetaan sähköpostitse noin 1 viikkoa ennen opintojaksolle ilmoittautuneille.
Webinaarin jälkeen verkossa kokonaan etänä.
Oppimisympäristö: Moodle-verkkoympäristö (avataan 3.1.2023)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsearviointi, vertaisarviointi sekä opettajan arviointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkossa, Moodle-oppimisalustalla.
Opintojakso käynnistetään verkkowebinaarilla, josta tehdään myös tallennus. Osallistuminen verkkowebinaariin osallistuminen tai tallenteeseen tutustuminen (tehtävineen) on pakollinen osa opintojakson suoritusta.
Opintojaksolla käytetään itsenäistä työskentelyä annettujen ohjeiden mukaisesti sekä osallistutaan aktiivisesti yhteisölliseen tiedon ja ajatusten vaihtoon. Opintojaksolla sovelletaan vaihtelevia, aktivoivia ja yhteistä oppimista tukevia ratkaisuja. Tehtävien raportointimuotoja ovat mm. kirjalliset tuotokset, kommenttikirjoitukset ja videot.
Oppimateriaalit
Ks. OPS ja Moodlessa ilmoitettu kirjallisuus
Esimerkkejä:
Aittola, J. & Valli, R. 2001. Ikkunoita tutkimusmetodeihin I. Jyväskylä: PS-kustannus, Aaltola, J. & Valli, R. 2001.
Ikkunoita tutkimusmetodeihin II. Jyväskylä: PS-kustannus.
Antikainen, A., Koski, L. & Rinne, R. 2010. Kasvatussosiologia. 3.-5. painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia. 14. uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Hirsjärvi, S., Huttunen, J. 2000. Johdatus kasvatustieteeseen. Helsinki: Otava
Hirsjärvi, S. Remes, P., Sajavaara, P. Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15 uud. p. tai aikaisemmat. Helsinki:Tammi
Lehtinen, E., Kuusinen, J. & Vauras, M. 2007. Kasvatuspsykologia. 2. uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Rinne, R., Kivirauma, J. Lehtinen, E. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin. 8. uudistettu painos tai aiemmat. Jyväskylä: PS-kustannus.
Siljander, P. 2014. Systemaattinen johdatus kasvatustieteeseen:
Peruskäsitteet ja pääsuuntaukset. Tampere: Vastapaino.
Uusikylä; K. & Atjonen, P. 2007. Didaktiikan perusteet. Porvoo: WSOY.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kokonaisajankäyttö 5 op * 26,7 h/op = 133 h
Sisällön jaksotus
Tämän opintojakson aloitus: verkkowebinaarilla TO 12.1.2023 klo 16:00-18:00 (pakollinen osallistuminen; webinaari tallennetaan).
Opiskelijalla on mahdollisuus joustavaan suoritukseen periodin 3.aikana (opintojakso päättyy 23.2.2023).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukuna yliopistossa suoritetut kasvatustieteen perusopinnot (25 op). Ota yhteys tarvittaessa opintojakson opettajaan.
Jos opiskelijalla on aiemmin tai muulla tavalla hankittua osaamista opintojaksoon liittyen ja keskustellut asiasta myös alustavasti oman opettajatuutorin kanssa, niin opiskelijan tulee ottaa yhteyttä vastuuopettajaan. Opettajaopiskelijan tulee osoittaa osaamisensa tämän opintojakson osaamistavoitteissa vastuuopettajan kanssa sovitun näytön kautta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä käytännön työharjoittelua
Kansainvälisyys
Ei. Lähdemateriaaleissa löytyy englanninkielisiä e-kirjoja ja videoita.
Lisätietoja opiskelijoille
Lisätietoa ja zoom-linkki toimitetaan sähköpostitse noin 1 viikkoa ennen opintojaksolle ilmoittautuneille.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty/täydennettävä
Opiskelija osoittaa tehtyjen tehtävien perusteella saavuttaneensa opintojakson tavoitteet eli
opiskelija:
- kuvata suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen toimintaympäristöjä sekä niiden pedagogisia lähtökohtia
- eritellä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyviä kasvun ja kehityksen vaiheita sekä selittää niiden merkitystä ammatillisessa kehittymisessä ja urapolun muotoutumisessa
- yhdistää työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja jatkuvan oppimisen osaksi oppijan ammatillista kasvua
- tunnistaa oman asiantuntijaidentiteettinsä kehitysvaiheita sekä tukea ja ohjata oppijan ammatti-identiteetin rakentumista
- hyödyntää ajankohtaista tutkimus- ja kehittämistietoa kasvattajan tehtävänsä tukena.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 30.04.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Opettaja
- Hanna Teräs
Vastuuhenkilö
Hanna Teräs
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• kuvata suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen toimintaympäristöjä sekä niiden pedagogisia lähtökohtia
• eritellä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyviä kasvun ja kehityksen vaiheita sekä selittää niiden merkitystä ammatillisessa kehittymisessä ja urapolun muotoutumisessa
• yhdistää työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja jatkuvan oppimisen osaksi oppijan ammatillista kasvua
• tunnistaa oman asiantuntijaidentiteettinsä kehitysvaiheita sekä tukea ja ohjata oppijan ammatti-identiteetin rakentumista
• hyödyntää ajankohtaista tutkimus- ja kehittämistietoa kasvattajan tehtävänsä tukena.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Miten suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen avulla tuetaan ja edistetään kasvua ja oppimista?
• Millaisia erityispiirteitä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyy kasvun, oppimisen ja ohjaamisen näkökulmista?
• Miten työelämä ja työyhteisö voivat tukea yksilön kasvua, kehitystä ja oppimista?
• Miten ammatti-identiteetti rakentuu eri aloilla ja miten sitä voi tukea?
• Miten oman alan ja opetus- ja kasvatusalan uusia virtauksia on tarkoituksenmukaista seurata ja soveltaa?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta
Opettajaopiskelija:
* Kuvaa aikuis- ja ammattikasvatusta suomalaisessa koulutusjärjestelmässä jatkuvan oppimisen näkökulmasta oman ammattialansa huomioiden
* Tunnistaa työpaikoilla kasvun ja kehittymisen merkityksen
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia
Opettajaopiskelija:
* Hyödyntää omaan tulevaan kohderyhmäänsä (esim. nuoriin tai aikuisiin) soveltuvaa tietoa kasvusta ja kehittymisestä ohjauksessa ja oppimisessa
* Analysoi työssäoppimisen mahdollisuuksia ja haasteita
* Tuo esiin keinoja, joilla tukee oman alansa opiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentumista
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia
Opettajaopiskelija:
* Laatii kehittämissuunnitelman opettajantyöhönsä ja huomioi siinä ajankohtaista kehittämis- ja tutkimustietoa
* Pohtii ja rakentaa tietoisesti omaa opettajaidentiteettiään
Arviointiasteikko
0-5
Ilmoittautumisaika
07.03.2022 - 30.05.2022
Ajoitus
02.06.2022 - 31.08.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Opettaja
- Jiri Vilppola
- Sirpa Levo-Aaltonen
Vastuuhenkilö
Sirpa Levo-Aaltonen
Ryhmät
-
21OPKOUAmmatillinen opettajankoulutus
-
22OPKOUAmmatillinen opettajankoulutus
-
22OPE22 opettajankoulutus
-
AVOINAMKAvoin amk
-
VAPAAVapaasti valittavat opinnot
-
21MUPEMusiikkipedagogi
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• kuvata suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen toimintaympäristöjä sekä niiden pedagogisia lähtökohtia
• eritellä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyviä kasvun ja kehityksen vaiheita sekä selittää niiden merkitystä ammatillisessa kehittymisessä ja urapolun muotoutumisessa
• yhdistää työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja jatkuvan oppimisen osaksi oppijan ammatillista kasvua
• tunnistaa oman asiantuntijaidentiteettinsä kehitysvaiheita sekä tukea ja ohjata oppijan ammatti-identiteetin rakentumista
• hyödyntää ajankohtaista tutkimus- ja kehittämistietoa kasvattajan tehtävänsä tukena.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Miten suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen avulla tuetaan ja edistetään kasvua ja oppimista?
• Millaisia erityispiirteitä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyy kasvun, oppimisen ja ohjaamisen näkökulmista?
• Miten työelämä ja työyhteisö voivat tukea yksilön kasvua, kehitystä ja oppimista?
• Miten ammatti-identiteetti rakentuu eri aloilla ja miten sitä voi tukea?
• Miten oman alan ja opetus- ja kasvatusalan uusia virtauksia on tarkoituksenmukaista seurata ja soveltaa?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta
Opettajaopiskelija:
* Kuvaa aikuis- ja ammattikasvatusta suomalaisessa koulutusjärjestelmässä jatkuvan oppimisen näkökulmasta oman ammattialansa huomioiden
* Tunnistaa työpaikoilla kasvun ja kehittymisen merkityksen
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia
Opettajaopiskelija:
* Hyödyntää omaan tulevaan kohderyhmäänsä (esim. nuoriin tai aikuisiin) soveltuvaa tietoa kasvusta ja kehittymisestä ohjauksessa ja oppimisessa
* Analysoi työssäoppimisen mahdollisuuksia ja haasteita
* Tuo esiin keinoja, joilla tukee oman alansa opiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentumista
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia
Opettajaopiskelija:
* Laatii kehittämissuunnitelman opettajantyöhönsä ja huomioi siinä ajankohtaista kehittämis- ja tutkimustietoa
* Pohtii ja rakentaa tietoisesti omaa opettajaidentiteettiään
Aika ja paikka
Kesä 2022: ajalla 2.6.2022-31.8.2022
Opintojakson aloitus: verkkowebinaarilla TO 2.6.2022 klo 16:00-18:00 (pakollinen osallistuminen; webinaari tallennetaan).
Webinaaria edeltää ennakkopohdinta.
Lisätietoa ja zoom-linkki toimitetaan sähköpostitse noin 1 viikkoa ennen opintojaksolle ilmoittautuneille.
Webinaarin jälkeen verkossa kokonaan etänä.
Oppimisympäristö: Moodle-verkkoympäristö
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsearviointi, vertaisarviointi sekä opettajan arviointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkossa, Moodle-oppimisalustalla.
Opintojakso käynnistetään verkkowebinaarilla, josta tehdään myös tallennus. Osallistuminen verkkowebinaariin osallistuminen tai tallenteeseen tutustuminen (tehtävineen) on pakollinen osa opintojakson suoritusta.
Opintojaksolla käytetään itsenäistä työskentelyä annettujen ohjeiden mukaisesti sekä osallistutaan aktiivisesti yhteisölliseen tiedon ja ajatusten vaihtoon. Opintojaksolla sovelletaan vaihtelevia, aktivoivia ja yhteistä oppimista tukevia ratkaisuja. Tehtävien raportointimuotoja ovat mm. kirjalliset tuotokset, kommenttikirjoitukset ja videot.
Oppimateriaalit
Ks. OPS ja Moodlessa ilmoitettu kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kokonaisajankäyttö 5 op * 26,7 h/op = 133 h
Sisällön jaksotus
Tämän opintojakson aloitus: verkkowebinaarilla TO 2.6.2022 klo 16:00-18:00 (pakollinen osallistuminen; webinaari tallennetaan).
Opiskelijalla on mahdollisuus joustavaan suoritukseen kesällä 2022 (opintojakso päättyy 31.8.2022).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukuna yliopistossa suoritetut kasvatustieteen perusopinnot (25 op). Ota yhteys tarvittaessa opintojakson opettajaan.
Jos opiskelijalla on aiemmin tai muulla tavalla hankittua osaamista opintojaksoon liittyen ja keskustellut asiasta myös alustavasti oman opettajatuutorin kanssa, niin opiskelijan tulee ottaa yhteyttä vastuuopettajaan. Opettajaopiskelijan tulee osoittaa osaamisensa tämän opintojakson osaamistavoitteissa vastuuopettajan kanssa sovitun näytön kautta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä käytännön työharjoittelua
Kansainvälisyys
Ei. Lähdemateriaaleissa löytyy englanninkielisiä e-kirjoja ja videoita.
Lisätietoja opiskelijoille
Lisätietoa ja zoom-linkki toimitetaan sähköpostitse noin 1 viikkoa ennen opintojaksolle ilmoittautuneille.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty/täydennettävä
Opiskelija osoittaa tehtyjen tehtävien perusteella saavuttaneensa opintojakson tavoitteet eli
opiskelija:
- kuvata suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen toimintaympäristöjä sekä niiden pedagogisia lähtökohtia
- eritellä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyviä kasvun ja kehityksen vaiheita sekä selittää niiden merkitystä ammatillisessa kehittymisessä ja urapolun muotoutumisessa
- yhdistää työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja jatkuvan oppimisen osaksi oppijan ammatillista kasvua
- tunnistaa oman asiantuntijaidentiteettinsä kehitysvaiheita sekä tukea ja ohjata oppijan ammatti-identiteetin rakentumista
- hyödyntää ajankohtaista tutkimus- ja kehittämistietoa kasvattajan tehtävänsä tukena.
Ilmoittautumisaika
07.03.2022 - 18.05.2022
Ajoitus
11.05.2022 - 31.08.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Sirpa Levo-Aaltonen
Vastuuhenkilö
Sirpa Levo-Aaltonen
Ryhmät
-
21OPKOUAmmatillinen opettajankoulutus
-
22OPE22 opettajankoulutus
-
AVOINAMKAvoin amk
-
22E2Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä 2
-
22E1Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä 1
-
VAPAAVapaasti valittavat opinnot
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• kuvata suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen toimintaympäristöjä sekä niiden pedagogisia lähtökohtia
• eritellä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyviä kasvun ja kehityksen vaiheita sekä selittää niiden merkitystä ammatillisessa kehittymisessä ja urapolun muotoutumisessa
• yhdistää työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja jatkuvan oppimisen osaksi oppijan ammatillista kasvua
• tunnistaa oman asiantuntijaidentiteettinsä kehitysvaiheita sekä tukea ja ohjata oppijan ammatti-identiteetin rakentumista
• hyödyntää ajankohtaista tutkimus- ja kehittämistietoa kasvattajan tehtävänsä tukena.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Miten suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen avulla tuetaan ja edistetään kasvua ja oppimista?
• Millaisia erityispiirteitä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyy kasvun, oppimisen ja ohjaamisen näkökulmista?
• Miten työelämä ja työyhteisö voivat tukea yksilön kasvua, kehitystä ja oppimista?
• Miten ammatti-identiteetti rakentuu eri aloilla ja miten sitä voi tukea?
• Miten oman alan ja opetus- ja kasvatusalan uusia virtauksia on tarkoituksenmukaista seurata ja soveltaa?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta
Opettajaopiskelija:
* Kuvaa aikuis- ja ammattikasvatusta suomalaisessa koulutusjärjestelmässä jatkuvan oppimisen näkökulmasta oman ammattialansa huomioiden
* Tunnistaa työpaikoilla kasvun ja kehittymisen merkityksen
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia
Opettajaopiskelija:
* Hyödyntää omaan tulevaan kohderyhmäänsä (esim. nuoriin tai aikuisiin) soveltuvaa tietoa kasvusta ja kehittymisestä ohjauksessa ja oppimisessa
* Analysoi työssäoppimisen mahdollisuuksia ja haasteita
* Tuo esiin keinoja, joilla tukee oman alansa opiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentumista
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia
Opettajaopiskelija:
* Laatii kehittämissuunnitelman opettajantyöhönsä ja huomioi siinä ajankohtaista kehittämis- ja tutkimustietoa
* Pohtii ja rakentaa tietoisesti omaa opettajaidentiteettiään
Aika ja paikka
As per the contact day schedule. Online course.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
There are no exams for this course.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Teacher, self and peer assessment of activities completed. Assessment according to the criteria given in the Moodle LMS for assessed tasks.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Individual and collaborative tasks, including readings, video lectures, assignments, reflection etc. online using synchronous and asynchronous technologies. Students are expected to reflect upon their learning and be active participants in their own learning.
Oppimateriaalit
Materials will be provided online in the Moodle LMS and are expected to be supplemented by the student’s own research and enquiry based learning.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
This is a 5 ECTS course. 5x27 hours = approx 135 hours.
Sisällön jaksotus
The contents are divided into 5 themes (see Moodle LMS).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Not applicable.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Students will link theory with practice for use in authentic learning environments. The development of an individual professional identity is a core component of the program. This identity and the beliefs formed and identified about teaching and learning shape the practice of the developing educator.
Kansainvälisyys
Theories and practice examined will take account of a wide range of international perspectives, including those brought to the cohort by the participants themselves.
Lisätietoja opiskelijoille
The aim of the basic studies in education is to improve teacher students understanding of the phenomena they encounter in their work as teachers.
Learning bjectives: Teacher student
- knows Finnish adult and vocational education operating environments and their pedagogical underpinnings ( f.ex. Competence-based curriculum, personalized learning, ubiquitous learning)
- recognizes the growth and developmental phases of youth and adulthood in a person’s life cycle and their significance in education, schooling and career paths
- participates in discussion on vocational competences (job specific) and generic working life competences from the perspective of their own field
- identifies the developmental phases of professional identity and builds their own professional identity according to their present/future work description
- utilizes research and development activities in their own teaching
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Pass: Teacher student
- combines theoretical data with their own experiences and observations
- reflects their observations, actions and experiences and evaluates their significance to their own competences and knowledge
- participates actively in the group learning process by sharing expertise, searching for information and collaboratively creating knowledge at online and at face to face meetings
- analyzes and evaluates their learning results and choices made
Fail: Teacher student
- describes theoretical knowledge and experiential knowledge and observations separately, discussion is shallow
- presents disconnected facts and/or paraphrases literature
- does not participate in the group processes actively
Ilmoittautumisaika
05.11.2021 - 05.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 23.02.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Jiri Vilppola
- Sirpa Levo-Aaltonen
Vastuuhenkilö
Sirpa Levo-Aaltonen
Ryhmät
-
21OPKOUAmmatillinen opettajankoulutus
-
19MUPEMusiikkipedagogi
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• kuvata suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen toimintaympäristöjä sekä niiden pedagogisia lähtökohtia
• eritellä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyviä kasvun ja kehityksen vaiheita sekä selittää niiden merkitystä ammatillisessa kehittymisessä ja urapolun muotoutumisessa
• yhdistää työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja jatkuvan oppimisen osaksi oppijan ammatillista kasvua
• tunnistaa oman asiantuntijaidentiteettinsä kehitysvaiheita sekä tukea ja ohjata oppijan ammatti-identiteetin rakentumista
• hyödyntää ajankohtaista tutkimus- ja kehittämistietoa kasvattajan tehtävänsä tukena.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Miten suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen avulla tuetaan ja edistetään kasvua ja oppimista?
• Millaisia erityispiirteitä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyy kasvun, oppimisen ja ohjaamisen näkökulmista?
• Miten työelämä ja työyhteisö voivat tukea yksilön kasvua, kehitystä ja oppimista?
• Miten ammatti-identiteetti rakentuu eri aloilla ja miten sitä voi tukea?
• Miten oman alan ja opetus- ja kasvatusalan uusia virtauksia on tarkoituksenmukaista seurata ja soveltaa?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta
Opettajaopiskelija:
* Kuvaa aikuis- ja ammattikasvatusta suomalaisessa koulutusjärjestelmässä jatkuvan oppimisen näkökulmasta oman ammattialansa huomioiden
* Tunnistaa työpaikoilla kasvun ja kehittymisen merkityksen
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia
Opettajaopiskelija:
* Hyödyntää omaan tulevaan kohderyhmäänsä (esim. nuoriin tai aikuisiin) soveltuvaa tietoa kasvusta ja kehittymisestä ohjauksessa ja oppimisessa
* Analysoi työssäoppimisen mahdollisuuksia ja haasteita
* Tuo esiin keinoja, joilla tukee oman alansa opiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentumista
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia
Opettajaopiskelija:
* Laatii kehittämissuunnitelman opettajantyöhönsä ja huomioi siinä ajankohtaista kehittämis- ja tutkimustietoa
* Pohtii ja rakentaa tietoisesti omaa opettajaidentiteettiään
Aika ja paikka
3.periodissa ajalla 10.1.-23.2.2022
Opintojakson aloitus verkossa: aloituswebinaarilla MA 10.1.2022 klo 14:00-16:00 (webinaari tallennetaan). Webinaaria edeltää ennakkopohdinta.
Mikäli et pääse paikalle aloituswebinaariin, katso tallenne webinaarin jälkeen ja tee siihen, ennakkopohdintaan ja muuhun materiaaliin liittyvä korvaava tehtävä sille varattuun kohtaan Moodlessa.
Lisätietoa ja zoom-linkki toimitetaan sähköpostitse noin 1 viikkoa ennen opintojaksolle ilmoittautuneille.
Webinaarin jälkeen verkossa kokonaan etänä.
Oppimisympäristö: Moodle-verkkoympäristö
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsearviointi, vertaisarviointi sekä opettajan arviointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkossa, Moodle-oppimisalustalla.
Opintojakso käynnistetään verkkowebinaarilla, josta tehdään myös tallennus. Osallistuminen verkkowebinaariin osallistuminen tai tallenteeseen tutustuminen (tehtävineen) on pakollinen osa opintojakson suoritusta.
Opintojaksolla käytetään itsenäistä työskentelyä annettujen ohjeiden mukaisesti sekä osallistutaan aktiivisesti yhteisölliseen tiedon ja ajatusten vaihtoon. Opintojaksolla sovelletaan vaihtelevia, aktivoivia ja yhteistä oppimista tukevia ratkaisuja. Tehtävien raportointimuotoja ovat mm. kirjalliset tuotokset, kommenttikirjoitukset ja videot.
Oppimateriaalit
Ks. OPS ja Moodlessa ilmoitettu kirjallisuus
Esimerkkejä:
Aittola, J. & Valli, R. 2001. Ikkunoita tutkimusmetodeihin I. Jyväskylä: PS-kustannus, Aaltola, J. & Valli, R. 2001.
Ikkunoita tutkimusmetodeihin II. Jyväskylä: PS-kustannus.
Antikainen, A., Koski, L. & Rinne, R. 2010. Kasvatussosiologia. 3.-5. painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Dunderfelt, T. 2011. Elämänkaaripsykologia. 14. uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Hirsjärvi, S., Huttunen, J. 2000. Johdatus kasvatustieteeseen. Helsinki: Otava
Hirsjärvi, S. Remes, P., Sajavaara, P. Sinivuori, E. 2009. Tutki ja kirjoita. 15 uud. p. tai aikaisemmat. Helsinki:Tammi
Lehtinen, E., Kuusinen, J. & Vauras, M. 2007. Kasvatuspsykologia. 2. uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Rinne, R., Kivirauma, J. Lehtinen, E. 2015. Johdatus kasvatustieteisiin. 8. uudistettu painos tai aiemmat. Jyväskylä: PS-kustannus.
Siljander, P. 2014. Systemaattinen johdatus kasvatustieteeseen:
Peruskäsitteet ja pääsuuntaukset. Tampere: Vastapaino.
Uusikylä; K. & Atjonen, P. 2007. Didaktiikan perusteet. Porvoo: WSOY.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kokonaisajankäyttö 5 op * 26,7 h/op = 133 h
Sisällön jaksotus
Tämän opintojakson aloitus: verkkowebinaarilla MA 10.1.2022 klo 14:00-16:00 (webinaari tallennetaan).
Opiskelijalla on mahdollisuus joustavaan suoritukseen periodin 3.aikana (opintojakso päättyy 23.2.2022).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukuna yliopistossa suoritetut kasvatustieteen perusopinnot (25 op). Ota yhteys tarvittaessa opintojakson opettajaan.
Jos opiskelijalla on aiemmin tai muulla tavalla hankittua osaamista opintojaksoon liittyen ja keskustellut asiasta myös alustavasti oman opettajatuutorin kanssa, niin opiskelijan tulee ottaa yhteyttä vastuuopettajaan. Opettajaopiskelijan tulee osoittaa osaamisensa tämän opintojakson osaamistavoitteissa vastuuopettajan kanssa sovitun näytön kautta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä käytännön työharjoittelua
Kansainvälisyys
Ei. Lähdemateriaaleissa löytyy englanninkielisiä e-kirjoja ja videoita.
Lisätietoja opiskelijoille
Lisätietoa ja zoom-linkki toimitetaan sähköpostitse noin 1 viikkoa ennen opintojaksolle ilmoittautuneille.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty/täydennettävä
Opiskelija osoittaa tehtyjen tehtävien perusteella saavuttaneensa opintojakson tavoitteet eli
opiskelija:
- kuvata suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen toimintaympäristöjä sekä niiden pedagogisia lähtökohtia
- eritellä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyviä kasvun ja kehityksen vaiheita sekä selittää niiden merkitystä ammatillisessa kehittymisessä ja urapolun muotoutumisessa
- yhdistää työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja jatkuvan oppimisen osaksi oppijan ammatillista kasvua
- tunnistaa oman asiantuntijaidentiteettinsä kehitysvaiheita sekä tukea ja ohjata oppijan ammatti-identiteetin rakentumista
- hyödyntää ajankohtaista tutkimus- ja kehittämistietoa kasvattajan tehtävänsä tukena.