Kasvatustiede ja työelämä (5 op)
Toteutuksen tunnus: 1L00FO87-3012
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.01.2024 - 28.05.2024
Ajoitus
23.05.2024 - 31.08.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Ammatillinen opettajankoulutus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Jukka Kemppi
- Sanna Brauer
Vastuuhenkilö
Sanna Brauer
Ryhmät
-
22OPKOUAmmatillinen opettajankoulutus
-
24OPEAmmatillinen opettajankoulutus 2024
-
22OPE22 opettajankoulutus
-
AVOINAMKAvoin amk
-
22MUPEMusiikkipedagogi
-
T3XTampere3
-
23OPE23 opettajankoulutus
-
19MUPEMusiikkipedagogi
-
20MUPEMusiikkipedagogi
-
21MUPEMusiikkipedagogi
-
VAPAAVapaasti valittavat opinnot
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• kuvata suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen toimintaympäristöjä sekä niiden pedagogisia lähtökohtia
• eritellä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyviä kasvun ja kehityksen vaiheita sekä selittää niiden merkitystä ammatillisessa kehittymisessä ja urapolun muotoutumisessa
• yhdistää työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja jatkuvan oppimisen osaksi oppijan ammatillista kasvua
• tunnistaa oman asiantuntijaidentiteettinsä kehitysvaiheita sekä tukea ja ohjata oppijan ammatti-identiteetin rakentumista
• hyödyntää ajankohtaista tutkimus- ja kehittämistietoa kasvattajan tehtävänsä tukena.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Miten suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen avulla tuetaan ja edistetään kasvua ja oppimista?
• Millaisia erityispiirteitä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyy kasvun, oppimisen ja ohjaamisen näkökulmista?
• Miten työelämä ja työyhteisö voivat tukea yksilön kasvua, kehitystä ja oppimista?
• Miten ammatti-identiteetti rakentuu eri aloilla ja miten sitä voi tukea?
• Miten oman alan ja opetus- ja kasvatusalan uusia virtauksia on tarkoituksenmukaista seurata ja soveltaa?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta
Opettajaopiskelija:
* Kuvaa aikuis- ja ammattikasvatusta suomalaisessa koulutusjärjestelmässä jatkuvan oppimisen näkökulmasta oman ammattialansa huomioiden
* Tunnistaa työpaikoilla kasvun ja kehittymisen merkityksen
Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia
Opettajaopiskelija:
* Hyödyntää omaan tulevaan kohderyhmäänsä (esim. nuoriin tai aikuisiin) soveltuvaa tietoa kasvusta ja kehittymisestä ohjauksessa ja oppimisessa
* Analysoi työssäoppimisen mahdollisuuksia ja haasteita
* Tuo esiin keinoja, joilla tukee oman alansa opiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentumista
Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia
Opettajaopiskelija:
* Laatii kehittämissuunnitelman opettajantyöhönsä ja huomioi siinä ajankohtaista kehittämis- ja tutkimustietoa
* Pohtii ja rakentaa tietoisesti omaa opettajaidentiteettiään
Aika ja paikka
Ajoitus: suoritusaika 23.5.2024-25.8.2024
Moodle-pohja aukeaa 23.5.2024.
Moodle-pohjan tehtävät tulee olla tehtynä 25.8.2024 mennessä.
Moodle-pohja sulkeutuu 2.9.2024.
Aloitus: verkkowebinaarilla TO 30.5.2024 klo 18:00-20:00 (pakollinen osallistuminen) ja webinaaria edeltää ennakkopohdinta. Lisätietoa ja zoom-linkki tiedotetaan Moodle-pohjassa.
Webinaarin jälkeen verkossa kokonaan etänä.
Oppimisympäristö: Moodle verkkoympäristö.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Itsearviointi, vertaisarviointi sekä opettajan arviointi.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan verkossa,Moodle-oppimisalustalla.
Opintojakso käynnistetään verkkowebinaarilla, josta tehdään myös tallennus. Osallistuminen verkkowebinaariin osallistuminen tai tallenteeseen tutustuminen (tehtävineen) on pakollinen osa opintojakson suoritusta.
Opintojaksolla käytetään itsenäistä työskentelyä annettujen ohjeiden mukaisesti sekä osallistutaan aktiivisesti yhteisölliseen tiedon ja ajatusten vaihtoon. Opintojaksolla sovelletaan vaihtelevia, aktivoivia ja yhteistä oppimista tukevia ratkaisuja. Tehtävien raportointimuotoja ovat mm. kirjalliset tuotokset, kommenttikirjoitukset ja videot.
Ajoitus: suoritusaika 23.5.2024-25.8.2024
Moodle-pohja aukeaa 23.5.2024.
Moodle-pohjan tehtävät tulee olla tehtynä 25.8.2024 mennessä.
Moodle-pohja sulkeutuu 2.9.2024.
Aloitus: verkkowebinaarilla TO 30.5.2024 klo 18:00-20:00 (pakollinen osallistuminen) ja webinaaria edeltää ennakkopohdinta. Lisätietoa ja zoom-linkki tiedotetaan Moodle-pohjassa.
Webinaarin jälkeen verkossa kokonaan etänä.
Oppimisympäristö: Moodle verkkoympäristö.
Oppimateriaalit
Moodlessa ilmoitettu kirjallisuus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan kokonaisajankäyttö 5 op * 27h/op = 135 h
Sisällön jaksotus
Opiskelijalla on mahdollisuus joustavaan suoritukseen keväällä ajalla 23.5.2024-25.8.2024 (aloituswebinaariin osallistuminen on pakollinen). Osaamistavoitteet jaettu teemoihin, jotka esillä Moodle-pohjassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hyväksilukuna yliopistossa suoritetut kasvatustieteen perusopinnot (25 op). Ota yhteys tarvittaessa opintojakson vastuuopettajaan.
Jos opiskelija on suorittanut vain osittain kasvatustieteen perusopintoja ja keskustellut asiasta myös alustavasti oman opettajatuutorin kanssa, niin opiskelijan tulee ottaa yhteyttä vastuuopettajaan. Opettajaopiskelijan tulee osoittaa osaamisensa tämän opintojakson osaamistavoitteissa vastuuopettajan kanssa sovitun näytön kautta.
Osaamisen osoittamisesta tulee alustavasti tiedustella vastuuopettajalta ensin ennen hakemusta ja mahdollinen hakemus tulee olla tehtynä 28.5.2024 mennessä ja siihen liittyvä osaamisen näyttö tulee olla tehtynä opintojakson päättyessä eli 25.8.2024.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso ei sisällä käytännön työharjoittelua
Kansainvälisyys
Ei. Aihepiiristä löytyy myös englanninkielisiä lähteitä, joita opiskelija voi etsiä ja käyttää. Kurssi on suomenkielinen.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty/täydennettävä
Opiskelija osoittaa tehtyjen tehtävien perusteella saavuttaneensa opintojakson tavoitteet eli
opiskelija:
- kuvata suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen toimintaympäristöjä sekä niiden pedagogisia lähtökohtia
- eritellä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyviä kasvun ja kehityksen vaiheita sekä selittää niiden merkitystä ammatillisessa kehittymisessä ja urapolun muotoutumisessa
- yhdistää työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja jatkuvan oppimisen osaksi oppijan ammatillista kasvua
- tunnistaa oman asiantuntijaidentiteettinsä kehitysvaiheita sekä tukea ja ohjata oppijan ammatti-identiteetin rakentumista
- hyödyntää ajankohtaista tutkimus- ja kehittämistietoa kasvattajan tehtävänsä tukena.