Siirry suoraan sisältöön

Kasvatustiede ja työelämä (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00FO87-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.11.2023 - 15.02.2024

Ajoitus

25.02.2024 - 23.04.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Opettaja

  • Sirpa Levo-Aaltonen
  • Sanna Brauer

Vastuuhenkilö

Sirpa Levo-Aaltonen

Ryhmät

  • 23OPE
    23 opettajankoulutus
  • 21MUPE
    Musiikkipedagogi

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
• kuvata suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen toimintaympäristöjä sekä niiden pedagogisia lähtökohtia
• eritellä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyviä kasvun ja kehityksen vaiheita sekä selittää niiden merkitystä ammatillisessa kehittymisessä ja urapolun muotoutumisessa
• yhdistää työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja jatkuvan oppimisen osaksi oppijan ammatillista kasvua
• tunnistaa oman asiantuntijaidentiteettinsä kehitysvaiheita sekä tukea ja ohjata oppijan ammatti-identiteetin rakentumista
• hyödyntää ajankohtaista tutkimus- ja kehittämistietoa kasvattajan tehtävänsä tukena.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
• Miten suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen avulla tuetaan ja edistetään kasvua ja oppimista?
• Millaisia erityispiirteitä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyy kasvun, oppimisen ja ohjaamisen näkökulmista?
• Miten työelämä ja työyhteisö voivat tukea yksilön kasvua, kehitystä ja oppimista?
• Miten ammatti-identiteetti rakentuu eri aloilla ja miten sitä voi tukea?
• Miten oman alan ja opetus- ja kasvatusalan uusia virtauksia on tarkoituksenmukaista seurata ja soveltaa?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Tietäminen:
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta
Opettajaopiskelija:
* Kuvaa aikuis- ja ammattikasvatusta suomalaisessa koulutusjärjestelmässä jatkuvan oppimisen näkökulmasta oman ammattialansa huomioiden
* Tunnistaa työpaikoilla kasvun ja kehittymisen merkityksen

Tekeminen:
Osaa suunnitella ja valita eri käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia
Opettajaopiskelija:
* Hyödyntää omaan tulevaan kohderyhmäänsä (esim. nuoriin tai aikuisiin) soveltuvaa tietoa kasvusta ja kehittymisestä ohjauksessa ja oppimisessa
* Analysoi työssäoppimisen mahdollisuuksia ja haasteita
* Tuo esiin keinoja, joilla tukee oman alansa opiskelijoiden ammatti-identiteetin rakentumista

Opettajana kehittyminen:
Antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti. Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta. Toimii yhteistyössä vastuullisesti ja on valmis kehittämään vuorovaikutustaitojaan. Tunnistaa ja noudattaa opettajan työn eettisiä periaatteita. Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa taloudellisia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia
Opettajaopiskelija:
* Laatii kehittämissuunnitelman opettajantyöhönsä ja huomioi siinä ajankohtaista kehittämis- ja tutkimustietoa
* Pohtii ja rakentaa tietoisesti omaa opettajaidentiteettiään

Aika ja paikka

Ajoitus: suoritusaika 7.3.2024-23.4.2024
Moodle-pohja aukeaa viimeistään 5.3.2024.
Moodle-pohja sulkeutuu 30.4.2024 eli tehtävät pitää olla palautettuna 23.4.2024 mennessä..

Aloitus: verkkowebinaarilla TO 7.3.2024 klo 18:00-20:00 (pakollinen osallistuminen) ja webinaaria edeltää ennakkopohdinta. Lisätietoa ja zoom-linkki tiedotetaan Moodle-pohjassa.
Webinaarin jälkeen verkossa kokonaan etänä.

Webinaarin jälkeen verkossa kokonaan etänä.
Oppimisympäristö: Moodle verkkoympäristö.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsearviointi, vertaisarviointi sekä opettajan arviointi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan verkossa,Moodle-oppimisalustalla.
Opintojakso käynnistetään verkkowebinaarilla, josta tehdään myös tallennus. Osallistuminen verkkowebinaariin osallistuminen tai tallenteeseen tutustuminen (tehtävineen) on pakollinen osa opintojakson suoritusta.
Opintojaksolla käytetään itsenäistä työskentelyä annettujen ohjeiden mukaisesti sekä osallistutaan aktiivisesti yhteisölliseen tiedon ja ajatusten vaihtoon. Opintojaksolla sovelletaan vaihtelevia, aktivoivia ja yhteistä oppimista tukevia ratkaisuja. Tehtävien raportointimuotoja ovat mm. kirjalliset tuotokset, kommenttikirjoitukset ja videot.

Ajoitus: suoritusaika 7.3.2024-23.4.2024
Moodle-pohja aukeaa viimeistään 5.3.2024.
Moodle-pohja sulkeutuu 30.4.2024 eli tehtävät pitää olla palautettuna 23.4.2024 mennessä..

Aloitus: verkkowebinaarilla TO 7.3.2024 klo 18:00-20:00 (pakollinen osallistuminen) ja webinaaria edeltää ennakkopohdinta. Lisätietoa ja zoom-linkki tiedotetaan Moodle-pohjassa.
Webinaarin jälkeen verkossa kokonaan etänä.


Webinaarin jälkeen verkossa kokonaan etänä.
Oppimisympäristö: Moodle verkkoympäristö.

Oppimateriaalit

Ks. OPS ja Moodlessa ilmoitettu kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan kokonaisajankäyttö 5 op * 27h/op = 135 h

Sisällön jaksotus

Opiskelijalla on mahdollisuus joustavaan suoritukseen keväällä ajalla 7.3.2024 -23.4.2024 (aloituswebinaariin osallistuminen on pakollinen). Osaamistavoitteet jaettu teemoihin, jotka esillä Moodle-pohjassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Hyväksilukuna yliopistossa suoritetut kasvatustieteen perusopinnot (25 op). Ota yhteys tarvittaessa opintojakson vastuuopettajaan.

Jos opiskelija on suorittanut vain osittain kasvatustieteen perusopintoja ja keskustellut asiasta myös alustavasti oman opettajatuutorin kanssa, niin opiskelijan tulee ottaa yhteyttä vastuuopettajaan. Opettajaopiskelijan tulee osoittaa osaamisensa tämän opintojakson osaamistavoitteissa vastuuopettajan kanssa sovitun näytön kautta. Osaamisen osoittamisesta tulee alustavasti tiedustella vastuuopettajalta ensin ennen hakemusta ja mahdollinen hakemus tulee olla tehtynä 1.2.2024 mennessä ja siihen liittyvä osaamisen näyttö tulee olla tehtynä opintojakson päättyessä eli 23.4.2024.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso ei sisällä käytännön työharjoittelua

Kansainvälisyys

Ei. Aihepiiristä löytyy myös englanninkielisiä lähteitä, joita opiskelija voi etsiä ja käyttää. Kurssi on suomenkielinen.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty/täydennettävä
Opiskelija osoittaa tehtyjen tehtävien perusteella saavuttaneensa opintojakson tavoitteet eli
opiskelija:
- kuvata suomalaisen aikuis- ja ammattikasvatuksen toimintaympäristöjä sekä niiden pedagogisia lähtökohtia
- eritellä nuoruuteen ja aikuisuuteen liittyviä kasvun ja kehityksen vaiheita sekä selittää niiden merkitystä ammatillisessa kehittymisessä ja urapolun muotoutumisessa  
- yhdistää työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja jatkuvan oppimisen osaksi oppijan ammatillista kasvua  
- tunnistaa oman asiantuntijaidentiteettinsä kehitysvaiheita sekä tukea ja ohjata oppijan ammatti-identiteetin rakentumista
- hyödyntää ajankohtaista tutkimus- ja kehittämistietoa kasvattajan tehtävänsä tukena.