Tulevaisuuden oppiminen ja koulutusLaajuus (5 op)
Tunnus: 1L00FO84
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- tunnistaa omaan alaan, koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavia globaaleja trendejä ja toimia tulevaisuusorientoituneesti
- soveltaa kestävän koulutuksen periaatteita työssään ja työyhteisössään
- edistää omaa ja työyhteisönsä hyvinvointia ja turvallisuutta
- suunnitella toimintatapojaan tarkoituksenmukaisiksi muuttuviin toimintaympäristöihin
- toimia aktiivisesti osana työyhteisönsä johtamis- ja toimintakulttuuria.
Sisältö
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Minkälaisia ovat koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavat globaalit muutostrendit?
- Miten koulutuksen ja oppimisen tulevaisuutta ennakoidaan?
- Miten eri ammattialat kehittyvät?
- Mitä kestävä kehitys tarkoittaa opettajan työssä?
- Miten oppimis- ja työympäristöjen hyvinvoinnin ja turvallisuuden tarpeet muuttuvat?
- Miten muutokset vaikuttavat opettajan työhön ja itsensä johtamiseen?
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet-dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Ilmoittautumisaika
23.08.2022 - 09.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 24.02.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Opettaja
- Hanna Teräs
- Päivi Lehtonen
- Katariina Hakala
- Eveliina Asikainen
- Annukka Tapani
Vastuuhenkilö
Päivi Lehtonen
Ryhmät
-
22OPE22 opettajankoulutus
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- tunnistaa omaan alaan, koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavia globaaleja trendejä ja toimia tulevaisuusorientoituneesti
- soveltaa kestävän koulutuksen periaatteita työssään ja työyhteisössään
- edistää omaa ja työyhteisönsä hyvinvointia ja turvallisuutta
- suunnitella toimintatapojaan tarkoituksenmukaisiksi muuttuviin toimintaympäristöihin
- toimia aktiivisesti osana työyhteisönsä johtamis- ja toimintakulttuuria.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Minkälaisia ovat koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavat globaalit muutostrendit?
- Miten koulutuksen ja oppimisen tulevaisuutta ennakoidaan?
- Miten eri ammattialat kehittyvät?
- Mitä kestävä kehitys tarkoittaa opettajan työssä?
- Miten oppimis- ja työympäristöjen hyvinvoinnin ja turvallisuuden tarpeet muuttuvat?
- Miten muutokset vaikuttavat opettajan työhön ja itsensä johtamiseen?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet-dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Aika ja paikka
Kolmas periodi 2023
Opetus verkossa (ZOOM-linkki ilmoitetaan Moodlessa)
Aloitus keskiviikkona 18.1.2023
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson osaamisen osoittamisen tapa on suunnitella, toteuttaa, raportoida ja teorialähteillä perustella pedagogisesti vaikuttava teko, jossa opiskelija osoittaa osaavansa
* taustoittaa tekoansa oman alan koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavilla globaaleilla trendeillä ja tulevaisuusnäkymillä
* soveltaa kestävän koulutuksen periaatteita työssään ja työyhteisössään
* edistää omaa ja työyhteisönsä hyvinvointia ja turvallisuutta
* suunnitella toimintatapojaan tarkoituksenmukaisiksi muuttuviin toimintaympäristöihin
* toimia aktiivisesti osana työyhteisönsä johtamis- ja toimintakulttuuria.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetustapa: ONLINE
Verkkoluennot, verkko-opiskelu Moodle-oppimisympäristössä, yksilölliset ja ryhmätehtävät, vaikuttava teko ja posteri ryhmätyönä
Oppimateriaalit
Julkaistaan Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot / webinaarit 18 h
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöskentely 115 h
Sisällön jaksotus
Keskiviikko18.1. klo 16-20 Opintojakson aloitus, opintojakson työskentelytavat - tulevaisuustyöskentely - vaikuttavan teon ja sen raportoinnin pohjustaminen. Näkökulmia tulevaisuuden oppimiseen ja koulutukseen: Kouluttajien puheenvuoroja.
-Webinaarien välillä vaikuttavan teon ideointia pienryhmissä.
Torstai 19.1. klo 16-20 Näkökulmia tulevaisuuden oppimiseen ja koulutukseen: Kouluttajien puheenvuoroja. Kestävän kehityksen osaamiset ja tulevaisuuden työelämä - tuutorryhmissä vaikuttavan teon aloituksen ohjausta - vaikuttava ja osallisuuteen kutsuva teko
-Webinaarien välillä vaikuttavan teon alustavat suunnitelmat Moodleen.
Torstai 26.1. klo 16-19 Turvallisuus - ja hyvinvointialustukset
-Webinaarien välillä vertaispalautteet suunnitelmista.
Keskiviikko 1.2. klo 16-17 Vaikuttavan teon työstämistä (vapaaehtoinen drop in paja ohjaukseen)
-Vaikuttavan teon toteutus
Keskiviikko 8.2. klo 16-17 Vaikuttavan teon työstämistä (vapaaehtoinen drop in paja ohjaukseen)
-Vaikuttavan teon toteutus
Keskiviikko 15.2. klo 16-17 Vaikuttavan teon työstämistä (vapaaehtoinen drop in paja ohjaukseen)
-Vaikuttavan teon toteutus, posterin palautus Moodleen
Keskiviikko 22.2. klo 16-20 Posterinäyttely eli vaikuttavan teon kuvaus posterina; Vaikuttavien tekojen posterien kommentointi
-Arviointilomakkeen palautus Moodleen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ota yhteys opintojakson vastaavaan kouluttajaan Päivi Lehtoseen.
Kansainvälisyys
Kv-yhteyksiä voi muodostua opiskelijoiden pedagogisesti vaikuttavien tekojen kautta.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suoritus on hyväksytty, kun opiskelija
- on suorittanut opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyväksytysti
- osallistuu aktiivisesti ja muita tukien ryhmässä toimimiseen
- osoittaa vaikuttavassa teossa perehtyneensä kaikkiin opintojakson aihealueisiin ja yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
-noudattaa TAMKin kirjallisen työn raportoinnin ohjetta.
Ilmoittautumisaika
29.08.2022 - 31.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 14.04.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Koulutus
- Ammatillinen opettajankoulutus
Opettaja
- Eveliina Asikainen
Vastuuhenkilö
Eveliina Asikainen
Ryhmät
-
22E2Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä 2
-
22E1Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä 1
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- tunnistaa omaan alaan, koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavia globaaleja trendejä ja toimia tulevaisuusorientoituneesti
- soveltaa kestävän koulutuksen periaatteita työssään ja työyhteisössään
- edistää omaa ja työyhteisönsä hyvinvointia ja turvallisuutta
- suunnitella toimintatapojaan tarkoituksenmukaisiksi muuttuviin toimintaympäristöihin
- toimia aktiivisesti osana työyhteisönsä johtamis- ja toimintakulttuuria.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Minkälaisia ovat koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavat globaalit muutostrendit?
- Miten koulutuksen ja oppimisen tulevaisuutta ennakoidaan?
- Miten eri ammattialat kehittyvät?
- Mitä kestävä kehitys tarkoittaa opettajan työssä?
- Miten oppimis- ja työympäristöjen hyvinvoinnin ja turvallisuuden tarpeet muuttuvat?
- Miten muutokset vaikuttavat opettajan työhön ja itsensä johtamiseen?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet-dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Aika ja paikka
Third pediod 2023
The exact times and dates will be announced later.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
No exams
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
The student shows meeting the course objective through a pedagogically influential act. In the act he or she performs capability to
* provide theoretical background for the influential act by referring to global trends and future scenarios
* apply the principles of Sustainable Development in his/her work and working community
* promote individual and collective wellbeing and safety in an educational institution
* plan appropciate ways of working in changing educational environments
* act as a active member of occupational culture of his/her work place.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lectures, group works, onllne studying, individual assignments
Oppimateriaalit
To be published in Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lectures and webinars 16 hrs
Independent study and group work 119 hrs
Sisällön jaksotus
To be published by the end of 2022
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
The student can perform his/her competences through future oriented pedgogical projects working projects in an educational institution. The student first discusses with his/her tutor teacher, who assesses the possibilites for meeting the learning objectives of the whole course.
Kansainvälisyys
International co-operation is established throught hte students' influencial acts.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Criteria for meeting the learning objectives
* the student has carried out the assignments approvedly
* the student has participated actively and supportively in the group work
* shows familirization to all the themes of the course through the influential act and combines theoretical knowledge to his / her experinces and observations
Reports according to the TAMK reporting guidelines
Ilmoittautumisaika
19.05.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 27.02.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 250
Opettaja
- Hanna Teräs
- Päivi Lehtonen
- Katariina Hakala
- Eveliina Asikainen
- Annukka Tapani
Vastuuhenkilö
Päivi Lehtonen
Ryhmät
-
21OPKOUAmmatillinen opettajankoulutus
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- tunnistaa omaan alaan, koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavia globaaleja trendejä ja toimia tulevaisuusorientoituneesti
- soveltaa kestävän koulutuksen periaatteita työssään ja työyhteisössään
- edistää omaa ja työyhteisönsä hyvinvointia ja turvallisuutta
- suunnitella toimintatapojaan tarkoituksenmukaisiksi muuttuviin toimintaympäristöihin
- toimia aktiivisesti osana työyhteisönsä johtamis- ja toimintakulttuuria.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Minkälaisia ovat koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavat globaalit muutostrendit?
- Miten koulutuksen ja oppimisen tulevaisuutta ennakoidaan?
- Miten eri ammattialat kehittyvät?
- Mitä kestävä kehitys tarkoittaa opettajan työssä?
- Miten oppimis- ja työympäristöjen hyvinvoinnin ja turvallisuuden tarpeet muuttuvat?
- Miten muutokset vaikuttavat opettajan työhön ja itsensä johtamiseen?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet-dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Aika ja paikka
Kolmas periodi 2022
Opetus verkossa (ZOOM) perjantaisin klo 12-16 (ei joka perjantai)
Aloitus 14.1.2022
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson osaamisen osoittamisen tapa on pedagogisesti vaikuttava teko, jossa hän osoittaa osaavansa
* taustoittaa tekoansa oman alan koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavilla globaaleilla trendeillä ja tulevaisuusnäkymillä
* soveltaa kestävän koulutuksen periaatteita työssään ja työyhteisössään
* edistää omaa ja työyhteisönsä hyvinvointia ja turvallisuutta
* suunnitella toimintatapojaan tarkoituksenmukaisiksi muuttuviin toimintaympäristöihin
* toimia aktiivisesti osana työyhteisönsä johtamis- ja toimintakulttuuria.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, ryhmätyöt, verkko-opiskelu, yksilölliset tehtävät
Oppimateriaalit
Julkaistaan Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot / webinaarit 16 h
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätyöskentely 117 h
Sisällön jaksotus
Viikko 2 perjantai 14.1. klo 12-16 Opintojakson aloitus + tulevaisuustyöskentely + vaikuttavan teon pohjustaminen
Viikko 3 21.1. klo 12-16 Kestävän kehityksen osaamiset ja tulevaisuuden työelämä + tuutorryhmissä vaikuttavan teon aloituksen ohjausta - vaikuttava ja osallisuuteen kutsuva teko
Viikko 4 28.1. klo 12-16 Turvallisuus - ja hyvinvointialustukset
Viikko 5 4.2. klo 12-16 Vaikuttavan teon suunnitelman palautus ryhmissä palautteet vaikuttavista teoista; Johtaminen, tulevaisuus ja pedagogiikka -alustus
Viikko 6 11.2. klo 12-16 Vaikuttavan teon työstämistä (drop in paja ohjaukseen); vertaispalautteet suunnitelmista
Viikko 7 18.2. klo 12-16 Vaikuttavan teon työstämistä (drop in paja ohjaukseen)
Viikko 8 25.2. klo 12-16 Vaikuttavan teon raportointi + tiivistelmä (posterina); Vaikuttavien tekojen posterien kommentointi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson osaaminen on mahdollista osoittaa aiemmalla osaamisella. Opiskelija keskustelee ensin opettajatuutorin kanssa, joka arvioi, onko osaamisen osoittamista mahdollista hakea. Osaamisen osoittamiseen tarvitaan aiempaa pedagogista kehittämistyötä oppilaitosympäristössä. Opintojaksosta ei tehdä osittaisia hyväksilukuja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojaksoon kuuluvat pedagogisesti vaikuttavat teot tehdään mahdollisimman suuressa määrin oppilaitoksissa.
Kansainvälisyys
Kv-yhteydet muodostuvat opiskeljoiden pedagogisesti vaikuttavien tekojen kautta.
Lisätietoja opiskelijoille
Päivi Lehtonen
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Suoritus on hyväksytty, kun opiskelija
On suorittanut opintojaksoon kuuluvat tehtävät hyväksytysti
Osallistuu aktiivisesti ja muita tukien ryhmässä toimimiseen
Osoittaa vaikuttavassa teossa perehtyneensä kaikkiin opintojakson aihealueisiin ja yhdistää teoreettista tietoa omiin kokemuksiinsa ja havaintoihinsa
Noudattaa TAMKin kirjallisen työn raportoinnin ohjetta.
Ilmoittautumisaika
19.05.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 27.02.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 30
Opettaja
- Eveliina Asikainen
Vastuuhenkilö
Eveliina Asikainen
Ryhmät
-
21E2Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä 2
-
21E1Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä 1
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- tunnistaa omaan alaan, koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavia globaaleja trendejä ja toimia tulevaisuusorientoituneesti
- soveltaa kestävän koulutuksen periaatteita työssään ja työyhteisössään
- edistää omaa ja työyhteisönsä hyvinvointia ja turvallisuutta
- suunnitella toimintatapojaan tarkoituksenmukaisiksi muuttuviin toimintaympäristöihin
- toimia aktiivisesti osana työyhteisönsä johtamis- ja toimintakulttuuria.
Sisältö (OJ)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Minkälaisia ovat koulutukseen ja oppimiseen vaikuttavat globaalit muutostrendit?
- Miten koulutuksen ja oppimisen tulevaisuutta ennakoidaan?
- Miten eri ammattialat kehittyvät?
- Mitä kestävä kehitys tarkoittaa opettajan työssä?
- Miten oppimis- ja työympäristöjen hyvinvoinnin ja turvallisuuden tarpeet muuttuvat?
- Miten muutokset vaikuttavat opettajan työhön ja itsensä johtamiseen?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Opintojakson arviointi on hyväksytty, kun opettajaopiskelija on osoittanut osaamistavoitteissa kuvatun osaamisen. Mikäli opettajaopiskelija ei ole saavuttanut osaamistavoitteita eikä ole täydentänyt osaamistaan sovitulla tavalla, opintojakso arvioidaan hylätyksi. Arviointikriteerien muodostumisen periaatteet on kuvattu Ammatillisen opettajankoulutuksen pedagogiset periaatteet-dokumentissa. Arviointikriteerit johdetaan opintojakson toteutussuunnitelmasta kuvatuista osaamistavoitteista.
Aika ja paikka
Third pediod 2022
Contact sessions online on Tuesdays at 15-17: 18th and 25th Jan, 15th Feb and 9th March (final feedback)
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
No exams
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
The student shows thath she/he meets the course objective through an influential pedagogical act. In the act he or she performs capability to
* provide theoretical background for the influential act by referring to global trends and future scenarios
* apply the principles of Sustainable Development in his/her work and working community
* promote individual and collective wellbeing and safety in an educational institution
* plan appropciate ways of working in changing educational environments
* act as a active member of occupational culture of his/her work place.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lectures, group works, onlne studying, individual assignments
Oppimateriaalit
To be published in Moodle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lectures and webinars 8 hrs
Independent study and group work 125 hrs
Sisällön jaksotus
18th Jan 15-17 (EET) Introduction to the course - futures thinking - introduction to the influential act
25th Jan 15-17 Sustainble development competences and the future of work, group work on initialising the influential act
Week 5 self study and well-being in the
Week 6 self study on leadership, future and pedagocy - returning the plan for influential act
15th Feb feed-forward session and coaching on actualising the pedagogically influential act
Week 8 actualising the pedagogically influential act
Week 9 sharing results and getting peer feed back
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
The student can perform his/her competences through future oriented pedgogical projects working projects in an educational institution. The student first discusses with his/her tutor teacher, who assesses the possibilites for meeting the learning objectives of the whole course.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
The pedagogically influencial acts of students are realized in true settings of educational institutions as much as possible.
Kansainvälisyys
International co-operation is established throught hte students' influencial acts
Lisätietoja opiskelijoille
Eveliina Asikainen
eveliina.asikainen@tuni.fi
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Criteria for meeting the learning objectives
* the student has carried out the assignments approvedly
* the student has participated actively and supportively in the group work
* shows familirization to all the themes of the course through the influential act and combines theoretical knowledge to his / her experinces and observations
Reports according to the TAMK reporting guidelines