Siirry suoraan sisältöön

Monipuoliset oppimis- ja toimintaympäristötLaajuus (5 op)

Tunnus: 1L00FO82

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- määritellä opettajan työtä ohjaavat säädökset ja asiakirjat ja soveltaa niitä omassa työssään
- tunnistaa ja edistää tarkoituksenmukaisia ja saavutettavia oppimis- ja toimintaympäristöjä oppimisen ja ammattiin kasvun näkökulmasta
- arvioida ja kehittää oppimista tukevia ja syventäviä oppimisympäristöjä työelämäyhteydet ja kansainvälisyyden huomioiden
- ratkaista pedagogisia haasteita ennakoimattomissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- toimia oppijoiden oppimista, ammattiin kasvua ja hyvinvointia varmistavissa verkostoissa.

Sisältö

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mitkä ovat keskeiset opettajan työtä ja koulutuksen järjestämistä ohjaavat säädökset ja asiakirjat?
- Millaisia pedagogisia toimintoja eri oppimisympäristöt mahdollistavat ja miten niitä voi kehittää?
- Millaiset oppimis- ja toimintaympäristöt edistävät saavutettavuutta?
- Miten oppimista edistetään alueellisissa, kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa?

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytyn suorituksen kriteerit

Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.

Opettajaopiskelija:
- ymmärtää erilaisten oppimis- ja toimintaympäristöjen tyypit (oppilaitos, työelämä, verkko) ja niiden erityispiirteet oppimisessa
- tuntee ja osaa hakea keskeisen ammatillisen opettajan työhön liittyvän lainsäädännön perusteet
- ymmärtää laadukkaan oppimisympäristön kriteerit
- tuntee modernit oppimisympäristöt ja niihin liittyvän opetusteknologian (VR, AR, AI, 3D)

Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.

Opettajaopiskelija:
- kehittää ja raportoi ryhmänsä aktiivisena toimijana valitun oppimisympäristön käyttäen hyväksi hyvän oppimisympäristön kriteerejä
- tutustuu lainsäädännön taustamateriaalin ja suorittaa siihen liittyvän itsenäisen tehtävän

Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta ryhmässään aktiivisesti ja rakentavasti. Osaa arvioida oppimis- ja toimintaympäristöjään opettajana sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.

Opettajaopiskelija:
- on aktiivinen ryhmänsä jäsen kehitettäessä oppimisympäristöä
- arvioi omaa toimintaansa osana ryhmää
- antaa rakentavaa vertaispalautetta toisten ryhmien töistä
- tunnistaa opetuksen ja sen ympäristöjen välisiä yhteyksiä ja tuntee omat vaikutusmahdollisuutensa.

Ilmoittautumisaika

01.05.2024 - 05.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Englanti
Opettaja
  • Mikko Turunen
Vastuuhenkilö

Mikko Turunen

Ryhmät
  • 24E
    Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä
  • 23E
    Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- määritellä opettajan työtä ohjaavat säädökset ja asiakirjat ja soveltaa niitä omassa työssään
- tunnistaa ja edistää tarkoituksenmukaisia ja saavutettavia oppimis- ja toimintaympäristöjä oppimisen ja ammattiin kasvun näkökulmasta
- arvioida ja kehittää oppimista tukevia ja syventäviä oppimisympäristöjä työelämäyhteydet ja kansainvälisyyden huomioiden
- ratkaista pedagogisia haasteita ennakoimattomissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- toimia oppijoiden oppimista, ammattiin kasvua ja hyvinvointia varmistavissa verkostoissa.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mitkä ovat keskeiset opettajan työtä ja koulutuksen järjestämistä ohjaavat säädökset ja asiakirjat?
- Millaisia pedagogisia toimintoja eri oppimisympäristöt mahdollistavat ja miten niitä voi kehittää?
- Millaiset oppimis- ja toimintaympäristöt edistävät saavutettavuutta?
- Miten oppimista edistetään alueellisissa, kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytyn suorituksen kriteerit

Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.

Opettajaopiskelija:
- ymmärtää erilaisten oppimis- ja toimintaympäristöjen tyypit (oppilaitos, työelämä, verkko) ja niiden erityispiirteet oppimisessa
- tuntee ja osaa hakea keskeisen ammatillisen opettajan työhön liittyvän lainsäädännön perusteet
- ymmärtää laadukkaan oppimisympäristön kriteerit
- tuntee modernit oppimisympäristöt ja niihin liittyvän opetusteknologian (VR, AR, AI, 3D)

Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.

Opettajaopiskelija:
- kehittää ja raportoi ryhmänsä aktiivisena toimijana valitun oppimisympäristön käyttäen hyväksi hyvän oppimisympäristön kriteerejä
- tutustuu lainsäädännön taustamateriaalin ja suorittaa siihen liittyvän itsenäisen tehtävän

Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta ryhmässään aktiivisesti ja rakentavasti. Osaa arvioida oppimis- ja toimintaympäristöjään opettajana sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.

Opettajaopiskelija:
- on aktiivinen ryhmänsä jäsen kehitettäessä oppimisympäristöä
- arvioi omaa toimintaansa osana ryhmää
- antaa rakentavaa vertaispalautetta toisten ryhmien töistä
- tunnistaa opetuksen ja sen ympäristöjen välisiä yhteyksiä ja tuntee omat vaikutusmahdollisuutensa.

Aika ja paikka

Viikko 35 - 41 tai henkilökohtaisesti sovitun aikataulun mukaan.
Aloitustapaaminen 5.9.2024 16:30 - 19:00. Opintojakson suoritusten DL on 11.10.2023

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija osoittaa osaamisensa:

- Tuottaa ryhmän valitsemalla tavalla tehdyn raportin, joka sitten tallennetaan kurssin Moodle-sivustolle
- Esittelemällä verkkoseminaarissa osana ryhmää oppimisympäristön, jota on ollut kehittämässä
- Perustelemalla oppimisympäristöön tehtyjä valintoja hyvän oppimisympäristön kriteereitä hyödyntäen

Kukin opiskelija myös kuvaa oman aktiivisen osuutensa oppimisympäristön kehittämisessä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pedagogiset lähtökohdat:
- Flipped Learning
- Case Learning
- Collaborative Learning

Yhteinen orientoituminen + Ennakkomateriaaliin tutustuminen teemoittain.

Caseihin tutustuminen itsenäisesti tai niiden tunnistaminen omasta työstä

Ryhmittäiset Workshopit Teemoittain
– yhteinen tiedon rakentaminen opittavaan teeman liittyen – Kehitettävien casein työstäminen ja tarkastelu teemoittain – yhteinen työskentely

Kehitetyn oppimisympäristön visualisointi ja timanttien kirkastaminen muille

Vertaisarvioinnit

Oppimateriaalit

Webinaareissa ja workshopeissa sekä oppimisalustalla esitelty aineisto.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Noin 127h/ opiskelija.
Webinaareja, itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä.

Sisällön jaksotus

Moodle aukeaa: ma 2.9.2024

Aloituswebinaari: to 5.9.2024 16:30 - 19:00
torstai 19.9. 16:30 - 19:00
perjantai 20.9. 16:30 - 19:00
torstai 3.10. 16:30 - 19:00

Opetus tapahtuu verkossa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mahdollisuus aiemmin hankitun osaamisen avulla tehtävään korvaamiseen. Myös vaihtoehtoinen suoritustapa on mahdollinen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson aikana opiskelijat kehittävät oppimisympäristöä mieluiten pienryhmässä.
Kehitettävä oppimisympäristö voi olla opettajaopiskelijan omasta organisaatiosta tai vaihtoehtoisesti kuvitteellinen case.

Kansainvälisyys

Mahdollisuus hyödyntää kansainvälisiä oppimisympäristöjä ja verkostoja

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytyn suorituksen kriteerit

Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.

Opettajaopiskelija:
- ymmärtää erilaisten oppimis- ja toimintaympäristöjen tyypit (oppilaitos, työelämä, verkko) ja niiden erityispiirteet oppimisessa
- tuntee ja osaa hakea keskeisen ammatillisen opettajan työhön liittyvän lainsäädännön perusteet
- ymmärtää laadukkaan oppimisympäristön kriteerit
- tuntee modernit oppimisympäristöt ja niihin liittyvän opetusteknologian (VR, AR, AI, 3D)

Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.

Opettajaopiskelija:
- kehittää ja raportoi ryhmänsä aktiivisena toimijana valitun oppimisympäristön käyttäen hyväksi hyvän oppimisympäristön kriteerejä
- tutustuu lainsäädännön taustamateriaalin ja suorittaa siihen liittyvän itsenäisen tehtävän

Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta ryhmässään aktiivisesti ja rakentavasti. Osaa arvioida oppimis- ja toimintaympäristöjään opettajana sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.

Opettajaopiskelija:
- on aktiivinen ryhmänsä jäsen kehitettäessä oppimisympäristöä
- arvioi omaa toimintaansa osana ryhmää
- antaa rakentavaa vertaispalautetta toisten ryhmien töistä
- tunnistaa opetuksen ja sen ympäristöjen välisiä yhteyksiä ja tuntee omat vaikutusmahdollisuutensa.

Ilmoittautumisaika

13.05.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Mikko Turunen
  • Katariina Hakala
  • Ville Palkinen
  • Päivi Lukin
  • PEDA Virtuaalihenkilö
Vastuuhenkilö

Mikko Turunen

Ryhmät
  • 24OPE
    Ammatillinen opettajankoulutus 2024
  • 23OPE
    23 opettajankoulutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- määritellä opettajan työtä ohjaavat säädökset ja asiakirjat ja soveltaa niitä omassa työssään
- tunnistaa ja edistää tarkoituksenmukaisia ja saavutettavia oppimis- ja toimintaympäristöjä oppimisen ja ammattiin kasvun näkökulmasta
- arvioida ja kehittää oppimista tukevia ja syventäviä oppimisympäristöjä työelämäyhteydet ja kansainvälisyyden huomioiden
- ratkaista pedagogisia haasteita ennakoimattomissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- toimia oppijoiden oppimista, ammattiin kasvua ja hyvinvointia varmistavissa verkostoissa.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mitkä ovat keskeiset opettajan työtä ja koulutuksen järjestämistä ohjaavat säädökset ja asiakirjat?
- Millaisia pedagogisia toimintoja eri oppimisympäristöt mahdollistavat ja miten niitä voi kehittää?
- Millaiset oppimis- ja toimintaympäristöt edistävät saavutettavuutta?
- Miten oppimista edistetään alueellisissa, kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytyn suorituksen kriteerit

Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.

Opettajaopiskelija:
- ymmärtää erilaisten oppimis- ja toimintaympäristöjen tyypit (oppilaitos, työelämä, verkko) ja niiden erityispiirteet oppimisessa
- tuntee ja osaa hakea keskeisen ammatillisen opettajan työhön liittyvän lainsäädännön perusteet
- ymmärtää laadukkaan oppimisympäristön kriteerit
- tuntee modernit oppimisympäristöt ja niihin liittyvän opetusteknologian (VR, AR, AI, 3D)

Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.

Opettajaopiskelija:
- kehittää ja raportoi ryhmänsä aktiivisena toimijana valitun oppimisympäristön käyttäen hyväksi hyvän oppimisympäristön kriteerejä
- tutustuu lainsäädännön taustamateriaalin ja suorittaa siihen liittyvän itsenäisen tehtävän

Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta ryhmässään aktiivisesti ja rakentavasti. Osaa arvioida oppimis- ja toimintaympäristöjään opettajana sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.

Opettajaopiskelija:
- on aktiivinen ryhmänsä jäsen kehitettäessä oppimisympäristöä
- arvioi omaa toimintaansa osana ryhmää
- antaa rakentavaa vertaispalautetta toisten ryhmien töistä
- tunnistaa opetuksen ja sen ympäristöjen välisiä yhteyksiä ja tuntee omat vaikutusmahdollisuutensa.

Aika ja paikka

Viikko 35 - 41 tai henkilökohtaisesti sovitun aikataulun mukaan.
Aloitustapaaminen 5.9.2024 16:30 - 19:00. Opintojakson suoritusten DL on 11.10.2024

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija osoittaa osaamisensa:

- Tuottaa ryhmän valitsemalla tavalla tehdyn raportin, joka sitten tallennetaan kurssin Moodle-sivustolle
- Esittelemällä verkkoseminaarissa osana ryhmää oppimisympäristön, jota on ollut kehittämässä
- Perustelemalla oppimisympäristöön tehtyjä valintoja hyvän oppimisympäristön kriteereitä hyödyntäen

Kukin opiskelija myös kuvaa oman aktiivisen osuutensa oppimisympäristön kehittämisessä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pedagogiset lähtökohdat:
- Flipped Learning
- Case Learning
- Collaborative Learning

Yhteinen orientoituminen + Ennakkomateriaaliin tutustuminen teemoittain.

Caseihin tutustuminen itsenäisesti tai niiden tunnistaminen omasta työstä

Ryhmittäiset Workshopit Teemoittain
– yhteinen tiedon rakentaminen opittavaan teeman liittyen – Kehitettävien casein työstäminen ja tarkastelu teemoittain – yhteinen työskentely

Kehitetyn oppimisympäristön visualisointi ja timanttien kirkastaminen muille

Vertaisarvioinnit

Oppimateriaalit

Webinaareissa ja workshopeissa sekä oppimisalustalla esitelty aineisto.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Noin 127h/ opiskelija.
Webinaareja, itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä.

Sisällön jaksotus

Moodle aukeaa: ma 2.9.2024

Aloituswebinaari: to 5.9.2024 16:30 - 19:00
torstai 19.9. 16:30 - 19:00
perjantai 20.9. 16:30 - 19:00
torstai 3.10. 16:30 - 19:00

Opetus tapahtuu verkossa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mahdollisuus aiemmin hankitun osaamisen avulla tehtävään korvaamiseen. Myös vaihtoehtoinen suoritustapa on mahdollinen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson aikana opiskelijat kehittävät oppimisympäristöä mieluiten pienryhmässä.
Kehitettävä oppimisympäristö voi olla opettajaopiskelijan omasta organisaatiosta tai vaihtoehtoisesti kuvitteellinen case.

Kansainvälisyys

Mahdollisuus hyödyntää kansainvälisiä oppimisympäristöjä ja verkostoja

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytyn suorituksen kriteerit

Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.

Opettajaopiskelija:
- ymmärtää erilaisten oppimis- ja toimintaympäristöjen tyypit (oppilaitos, työelämä, verkko) ja niiden erityispiirteet oppimisessa
- tuntee ja osaa hakea keskeisen ammatillisen opettajan työhön liittyvän lainsäädännön perusteet
- ymmärtää laadukkaan oppimisympäristön kriteerit
- tuntee modernit oppimisympäristöt ja niihin liittyvän opetusteknologian (VR, AR, AI, 3D)

Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.

Opettajaopiskelija:
- kehittää ja raportoi ryhmänsä aktiivisena toimijana valitun oppimisympäristön käyttäen hyväksi hyvän oppimisympäristön kriteerejä
- tutustuu lainsäädännön taustamateriaalin ja suorittaa siihen liittyvän itsenäisen tehtävän

Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta ryhmässään aktiivisesti ja rakentavasti. Osaa arvioida oppimis- ja toimintaympäristöjään opettajana sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.

Opettajaopiskelija:
- on aktiivinen ryhmänsä jäsen kehitettäessä oppimisympäristöä
- arvioi omaa toimintaansa osana ryhmää
- antaa rakentavaa vertaispalautetta toisten ryhmien töistä
- tunnistaa opetuksen ja sen ympäristöjen välisiä yhteyksiä ja tuntee omat vaikutusmahdollisuutensa.

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 31.08.2023

Ajoitus

10.08.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Mikko Turunen
  • Kirsi Purhonen
  • Ville Palkinen
  • Päivi Lukin
Vastuuhenkilö

Mikko Turunen

Ryhmät
  • 23OPE
    23 opettajankoulutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- määritellä opettajan työtä ohjaavat säädökset ja asiakirjat ja soveltaa niitä omassa työssään
- tunnistaa ja edistää tarkoituksenmukaisia ja saavutettavia oppimis- ja toimintaympäristöjä oppimisen ja ammattiin kasvun näkökulmasta
- arvioida ja kehittää oppimista tukevia ja syventäviä oppimisympäristöjä työelämäyhteydet ja kansainvälisyyden huomioiden
- ratkaista pedagogisia haasteita ennakoimattomissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- toimia oppijoiden oppimista, ammattiin kasvua ja hyvinvointia varmistavissa verkostoissa.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mitkä ovat keskeiset opettajan työtä ja koulutuksen järjestämistä ohjaavat säädökset ja asiakirjat?
- Millaisia pedagogisia toimintoja eri oppimisympäristöt mahdollistavat ja miten niitä voi kehittää?
- Millaiset oppimis- ja toimintaympäristöt edistävät saavutettavuutta?
- Miten oppimista edistetään alueellisissa, kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytyn suorituksen kriteerit

Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.

Opettajaopiskelija:
- ymmärtää erilaisten oppimis- ja toimintaympäristöjen tyypit (oppilaitos, työelämä, verkko) ja niiden erityispiirteet oppimisessa
- tuntee ja osaa hakea keskeisen ammatillisen opettajan työhön liittyvän lainsäädännön perusteet
- ymmärtää laadukkaan oppimisympäristön kriteerit
- tuntee modernit oppimisympäristöt ja niihin liittyvän opetusteknologian (VR, AR, AI, 3D)

Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.

Opettajaopiskelija:
- kehittää ja raportoi ryhmänsä aktiivisena toimijana valitun oppimisympäristön käyttäen hyväksi hyvän oppimisympäristön kriteerejä
- tutustuu lainsäädännön taustamateriaalin ja suorittaa siihen liittyvän itsenäisen tehtävän

Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta ryhmässään aktiivisesti ja rakentavasti. Osaa arvioida oppimis- ja toimintaympäristöjään opettajana sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.

Opettajaopiskelija:
- on aktiivinen ryhmänsä jäsen kehitettäessä oppimisympäristöä
- arvioi omaa toimintaansa osana ryhmää
- antaa rakentavaa vertaispalautetta toisten ryhmien töistä
- tunnistaa opetuksen ja sen ympäristöjen välisiä yhteyksiä ja tuntee omat vaikutusmahdollisuutensa.

Aika ja paikka

Viikko 35 - 41 tai henkilökohtaisesti sovitun aikataulun mukaan.
Aloitustapaaminen 10.8.2023, klo 16.30 - 19.00. Opintojakson suoritusten DL on 12.10.2023

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija osoittaa osaamisensa:

- Tuottaa ryhmän valitsemalla tavalla tehdyn raportin, joka sitten tallennetaan kurssin Moodle-sivustolle
- Esittelemällä verkkoseminaarissa osana ryhmää oppimisympäristön, jota on ollut kehittämässä
- Perustelemalla oppimisympäristöön tehtyjä valintoja hyvän oppimisympäristön kriteereitä hyödyntäen

Kukin opiskelija myös kuvaa oman aktiivisen osuutensa oppimisympäristön kehittämisessä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pedagogiset lähtökohdat:
- Flipped Learning
- Case Learning
- Collaborative Learning

Yhteinen orientoituminen + Ennakkomateriaaliin tutustuminen teemoittain.

Caseihin tutustuminen itsenäisesti tai niiden tunnistaminen omasta työstä

Ryhmittäiset Workshopit Teemoittain
– yhteinen tiedon rakentaminen opittavaan teeman liittyen – Kehitettävien casein työstäminen ja tarkastelu teemoittain – yhteinen työskentely

Kehitetyn oppimisympäristön visualisointi ja timanttien kirkastaminen muille

Vertaisarvioinnit

Oppimateriaalit

Webinaareissa ja workshopeissa sekä oppimisalustalla esitelty aineisto.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Noin 127h/ opiskelija.
Webinaareja, työpajatyöskentelyä, itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä.

Sisällön jaksotus

Moodle aukeaa: ke 9.8.2023

Aloituswebinaari: to 10.8.2023 klo 16:30 - 18:30
Ensimmäinen luentokerta: to 24.08.2023 klo 16:30 - 18:30
Toinen luentokerta: to 07.09.2023 klo 16:30 - 18:30
Kolmas luentokerta: to 21.09.2023 klo 16:30 - 18:30
Ryhmien esitykset: la 7.10.2023 klo 12:00-16:00

Opetus tapahtuu joko verkossa tai lähiopetuksena ryhmästä riippuen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mahdollisuus aiemmin hankitun osaamisen avulla tehtävään korvaamiseen. Myös vaihtoehtoinen suoritustapa on mahdollinen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson aikana opiskelijat kehittävät oppimisympäristöä mieluiten pienryhmässä.
Kehitettävä oppimisympäristö voi olla opettajaopiskelijan omasta organisaatiosta tai vaihtoehtoisesti kuvitteellinen case.

Kansainvälisyys

Mahdollisuus hyödyntää kansainvälisiä oppimisympäristöjä ja verkostoja

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytyn suorituksen kriteerit

Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.

Opettajaopiskelija:
- ymmärtää erilaisten oppimis- ja toimintaympäristöjen tyypit (oppilaitos, työelämä, verkko) ja niiden erityispiirteet oppimisessa
- tuntee ja osaa hakea keskeisen ammatillisen opettajan työhön liittyvän lainsäädännön perusteet
- ymmärtää laadukkaan oppimisympäristön kriteerit
- tuntee modernit oppimisympäristöt ja niihin liittyvän opetusteknologian (VR, AR, AI, 3D)

Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.

Opettajaopiskelija:
- kehittää ja raportoi ryhmänsä aktiivisena toimijana valitun oppimisympäristön käyttäen hyväksi hyvän oppimisympäristön kriteerejä
- tutustuu lainsäädännön taustamateriaalin ja suorittaa siihen liittyvän itsenäisen tehtävän

Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta ryhmässään aktiivisesti ja rakentavasti. Osaa arvioida oppimis- ja toimintaympäristöjään opettajana sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.

Opettajaopiskelija:
- on aktiivinen ryhmänsä jäsen kehitettäessä oppimisympäristöä
- arvioi omaa toimintaansa osana ryhmää
- antaa rakentavaa vertaispalautetta toisten ryhmien töistä
- tunnistaa opetuksen ja sen ympäristöjen välisiä yhteyksiä ja tuntee omat vaikutusmahdollisuutensa.

Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 31.07.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 27.10.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Englanti
Opettaja
  • Mikko Turunen
Ryhmät
  • 23E
    Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- määritellä opettajan työtä ohjaavat säädökset ja asiakirjat ja soveltaa niitä omassa työssään
- tunnistaa ja edistää tarkoituksenmukaisia ja saavutettavia oppimis- ja toimintaympäristöjä oppimisen ja ammattiin kasvun näkökulmasta
- arvioida ja kehittää oppimista tukevia ja syventäviä oppimisympäristöjä työelämäyhteydet ja kansainvälisyyden huomioiden
- ratkaista pedagogisia haasteita ennakoimattomissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- toimia oppijoiden oppimista, ammattiin kasvua ja hyvinvointia varmistavissa verkostoissa.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mitkä ovat keskeiset opettajan työtä ja koulutuksen järjestämistä ohjaavat säädökset ja asiakirjat?
- Millaisia pedagogisia toimintoja eri oppimisympäristöt mahdollistavat ja miten niitä voi kehittää?
- Millaiset oppimis- ja toimintaympäristöt edistävät saavutettavuutta?
- Miten oppimista edistetään alueellisissa, kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytyn suorituksen kriteerit

Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.

Opettajaopiskelija:
- ymmärtää erilaisten oppimis- ja toimintaympäristöjen tyypit (oppilaitos, työelämä, verkko) ja niiden erityispiirteet oppimisessa
- tuntee ja osaa hakea keskeisen ammatillisen opettajan työhön liittyvän lainsäädännön perusteet
- ymmärtää laadukkaan oppimisympäristön kriteerit
- tuntee modernit oppimisympäristöt ja niihin liittyvän opetusteknologian (VR, AR, AI, 3D)

Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.

Opettajaopiskelija:
- kehittää ja raportoi ryhmänsä aktiivisena toimijana valitun oppimisympäristön käyttäen hyväksi hyvän oppimisympäristön kriteerejä
- tutustuu lainsäädännön taustamateriaalin ja suorittaa siihen liittyvän itsenäisen tehtävän

Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta ryhmässään aktiivisesti ja rakentavasti. Osaa arvioida oppimis- ja toimintaympäristöjään opettajana sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.

Opettajaopiskelija:
- on aktiivinen ryhmänsä jäsen kehitettäessä oppimisympäristöä
- arvioi omaa toimintaansa osana ryhmää
- antaa rakentavaa vertaispalautetta toisten ryhmien töistä
- tunnistaa opetuksen ja sen ympäristöjen välisiä yhteyksiä ja tuntee omat vaikutusmahdollisuutensa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Ilmoittautumisaika

02.02.2022 - 01.09.2022

Ajoitus

01.09.2022 - 01.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Mikko Turunen
  • Marja Keränen
  • Mari Leppävuori
  • Päivi Lukin
Vastuuhenkilö

Mikko Turunen

Ryhmät
  • 22OPE
    22 opettajankoulutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- määritellä opettajan työtä ohjaavat säädökset ja asiakirjat ja soveltaa niitä omassa työssään
- tunnistaa ja edistää tarkoituksenmukaisia ja saavutettavia oppimis- ja toimintaympäristöjä oppimisen ja ammattiin kasvun näkökulmasta
- arvioida ja kehittää oppimista tukevia ja syventäviä oppimisympäristöjä työelämäyhteydet ja kansainvälisyyden huomioiden
- ratkaista pedagogisia haasteita ennakoimattomissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- toimia oppijoiden oppimista, ammattiin kasvua ja hyvinvointia varmistavissa verkostoissa.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mitkä ovat keskeiset opettajan työtä ja koulutuksen järjestämistä ohjaavat säädökset ja asiakirjat?
- Millaisia pedagogisia toimintoja eri oppimisympäristöt mahdollistavat ja miten niitä voi kehittää?
- Millaiset oppimis- ja toimintaympäristöt edistävät saavutettavuutta?
- Miten oppimista edistetään alueellisissa, kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytyn suorituksen kriteerit

Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.

Opettajaopiskelija:
- ymmärtää erilaisten oppimis- ja toimintaympäristöjen tyypit (oppilaitos, työelämä, verkko) ja niiden erityispiirteet oppimisessa
- tuntee ja osaa hakea keskeisen ammatillisen opettajan työhön liittyvän lainsäädännön perusteet
- ymmärtää laadukkaan oppimisympäristön kriteerit
- tuntee modernit oppimisympäristöt ja niihin liittyvän opetusteknologian (VR, AR, AI, 3D)

Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.

Opettajaopiskelija:
- kehittää ja raportoi ryhmänsä aktiivisena toimijana valitun oppimisympäristön käyttäen hyväksi hyvän oppimisympäristön kriteerejä
- tutustuu lainsäädännön taustamateriaalin ja suorittaa siihen liittyvän itsenäisen tehtävän

Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta ryhmässään aktiivisesti ja rakentavasti. Osaa arvioida oppimis- ja toimintaympäristöjään opettajana sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.

Opettajaopiskelija:
- on aktiivinen ryhmänsä jäsen kehitettäessä oppimisympäristöä
- arvioi omaa toimintaansa osana ryhmää
- antaa rakentavaa vertaispalautetta toisten ryhmien töistä
- tunnistaa opetuksen ja sen ympäristöjen välisiä yhteyksiä ja tuntee omat vaikutusmahdollisuutensa.

Aika ja paikka

Viikko 35 - 41 tai henkilökohtaisesti sovitun aikataulun mukaan.
Aloitustapaaminen 1.9.2022, klo 16- 20. Opintojakson suoritusten DL on 15.10.2022

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija osoittaa osaamisensa:
- Esittelemällä oppimisympäristön, jota on ollut kehittämässä. Esittelyn voi toteuttaa esim. videona, blogi, raportti jne. mieluiten pienryhmänä
- Perustelemalla oppimisympäristöön tehtyjä valintoja hyvän oppimisympäristön kriteereitä hyödyntäen
- Esittelemällä, miten oppimisympäristön kehittämisessä on huomioitu ammatillisen oppimisen, yksilöllisten opintopolkujen ja  ammattiin kehittymisen tukeminen monipuolisesti erilaisia ympäristöjä hyödyntäen a) oppilaitos oppimis- ja toimintaympäristönä, sen verkko-oppimisalustat ja ohjausympäristöt, b) työelämä monimuotoisena ammatillisen koulutuksen oppimis- ja toimintaympäristönä ja c) virtuaaliset ympäristöt

Kukin opiskelija myös kuvaa oman aktiivisen osuutensa ja verkoston / verkostojen hyödyntämisen oppimisympäristön kehittämisessä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pedagogiset lähtökohdat:
- Flipped Learning
- Case Learning
- Collaborative Learning

Yhteinen orientoituminen + Ennakkomateriaaliin tutustuminen teemoittain.

Caseihin tutustuminen itsenäisesti tai niiden tunnistaminen omasta työstä

Ryhmittäiset Workshopit Teemoittain
– yhteinen tiedon rakentaminen opittavaan teeman liittyen – Kehitettävien casein työstäminen ja tarkastelu teemoittain – yhteinen työskentely

Kehitetyn oppimisympäristön visualisointi ja timanttien kirkastaminen muille

Vertaisarvioinnit

Oppimateriaalit

Webinaareissa ja workshopeissa sekä oppimisalustalla esitelty aineisto.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Noin 127h/ opiskelija.
Webinaareja, työpajatyöskentelyä, itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä.

Sisällön jaksotus

Vkko 35
Orientaatio, Teema 01 Oppimisen kaikkiallisuus, oppimis- ja ohjausympäristöjen moninaisuus

Vkko 36
Teema 02 Oppilaitos oppimis- ja toimintaympäristönä, sen verkko-oppimisalustat ja ohjausympäristöt. Ennakkoaineisto + WorkShop 

Vkko 37
Teema 03 
Työelämä monimuotoisena ammatillisen koulutuksen oppimis- ja toimintaympäristönä. Ennakkoaineisto + WorkShop  

Vkko 38
Teema 4 Virtuaaliset oppimisympäristöt. Ennakkoaineisto + WorkShop  

Vkko 40
Teema 5 Monimuotoisten oppimisympäristöjen arviointi. Ennakkoaineisto + WorkShop  

Vkko 34 - 41
Teema 6 Ammatillista koulutusta ohjaava lainsäädäntö. Itsenäisenä opiskeluna Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mahdollisuus aiemmin hankitun osaamisen avulla tehtävään korvaamiseen. Myös vaihtoehtoinen suoritustapa on mahdollinen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson aikana opiskelijat kehittävät oppimisympäristöä mieluiten pienryhmässä.
Kehitettävä oppimisympäristö voi olla opettajaopiskelijan omasta organisaatiosta tai vaihtoehtoisesti kuvitteellinen case.

Kansainvälisyys

Mahdollisuus hyödyntää kansainvälisiä oppimisympäristöjä ja verkostoja

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakson hyväksytty arviointi edellyttää opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamista
Kehitettävä oppimisympäristö voi olla opettajaopiskelijan omasta organisaatiosta tai vaihtoehtoisesti kuvitteellinen case.
Oppimisen arvioinnissa ja ohjaavassa palautteessa hyödynnetään vertaisarviointia ja itsearviointi. Itse- ja vertaisarvioinnissa hyödynnetään hyvän oppimisympäristön arviointikriteerejä

Ilmoittautumisaika

12.05.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Englanti
Opettaja
  • Mikko Turunen
  • Seppo Janhonen
Vastuuhenkilö

Mikko Turunen

Ryhmät
  • 22E2
    Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä 2
  • 22E1
    Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä 1

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- määritellä opettajan työtä ohjaavat säädökset ja asiakirjat ja soveltaa niitä omassa työssään
- tunnistaa ja edistää tarkoituksenmukaisia ja saavutettavia oppimis- ja toimintaympäristöjä oppimisen ja ammattiin kasvun näkökulmasta
- arvioida ja kehittää oppimista tukevia ja syventäviä oppimisympäristöjä työelämäyhteydet ja kansainvälisyyden huomioiden
- ratkaista pedagogisia haasteita ennakoimattomissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- toimia oppijoiden oppimista, ammattiin kasvua ja hyvinvointia varmistavissa verkostoissa.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mitkä ovat keskeiset opettajan työtä ja koulutuksen järjestämistä ohjaavat säädökset ja asiakirjat?
- Millaisia pedagogisia toimintoja eri oppimisympäristöt mahdollistavat ja miten niitä voi kehittää?
- Millaiset oppimis- ja toimintaympäristöt edistävät saavutettavuutta?
- Miten oppimista edistetään alueellisissa, kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytyn suorituksen kriteerit

Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.

Opettajaopiskelija:
- ymmärtää erilaisten oppimis- ja toimintaympäristöjen tyypit (oppilaitos, työelämä, verkko) ja niiden erityispiirteet oppimisessa
- tuntee ja osaa hakea keskeisen ammatillisen opettajan työhön liittyvän lainsäädännön perusteet
- ymmärtää laadukkaan oppimisympäristön kriteerit
- tuntee modernit oppimisympäristöt ja niihin liittyvän opetusteknologian (VR, AR, AI, 3D)

Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.

Opettajaopiskelija:
- kehittää ja raportoi ryhmänsä aktiivisena toimijana valitun oppimisympäristön käyttäen hyväksi hyvän oppimisympäristön kriteerejä
- tutustuu lainsäädännön taustamateriaalin ja suorittaa siihen liittyvän itsenäisen tehtävän

Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta ryhmässään aktiivisesti ja rakentavasti. Osaa arvioida oppimis- ja toimintaympäristöjään opettajana sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.

Opettajaopiskelija:
- on aktiivinen ryhmänsä jäsen kehitettäessä oppimisympäristöä
- arvioi omaa toimintaansa osana ryhmää
- antaa rakentavaa vertaispalautetta toisten ryhmien töistä
- tunnistaa opetuksen ja sen ympäristöjen välisiä yhteyksiä ja tuntee omat vaikutusmahdollisuutensa.

Aika ja paikka

Viikko 35 - 41 tai henkilökohtaisesti sovitun aikataulun mukaan.
Aloitustapaaminen 1.9.2022, klo 16- 20. Opintojakson suoritusten DL on 7.10.2022

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttejä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija osoittaa osaamisensa:
- Esittelemällä oppimisympäristön, jota on ollut kehittämässä. Esittelyn voi toteuttaa esim. videona, blogi, raportti jne. mieluiten pienryhmänä
- Perustelemalla oppimisympäristöön tehtyjä valintoja hyvän oppimisympäristön kriteereitä hyödyntäen
- Esittelemällä, miten oppimisympäristön kehittämisessä on huomioitu ammatillisen oppimisen, yksilöllisten opintopolkujen ja  ammattiin kehittymisen tukeminen monipuolisesti erilaisia ympäristöjä hyödyntäen a) oppilaitos oppimis- ja toimintaympäristönä, sen verkko-oppimisalustat ja ohjausympäristöt, b) työelämä monimuotoisena ammatillisen koulutuksen oppimis- ja toimintaympäristönä ja c) virtuaaliset ympäristöt

Kukin opiskelija myös kuvaa oman aktiivisen osuutensa ja verkoston / verkostojen hyödyntämisen oppimisympäristön kehittämisessä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Pedagogiset lähtökohdat:
- Flipped Learning
- Case Learning
- Collaborative Learning

Yhteinen orientoituminen + Ennakkomateriaaliin tutustuminen teemoittain.

Caseihin tutustuminen itsenäisesti tai niiden tunnistaminen omasta työstä

Ryhmittäiset Workshopit Teemoittain
– yhteinen tiedon rakentaminen opittavaan teeman liittyen – Kehitettävien casein työstäminen ja tarkastelu teemoittain – yhteinen työskentely

Kehitetyn oppimisympäristön visualisointi ja timanttien kirkastaminen muille

Vertaisarvioinnit

Oppimateriaalit

Webinaareissa ja workshopeissa sekä oppimisalustalla esitelty aineisto.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Noin 127h/ opiskelija.
Webinaareja, työpajatyöskentelyä, itsenäistä ja pienryhmissä tapahtuvaa työskentelyä.

Sisällön jaksotus

Vkko 35
Orientaatio, Teema 01 Oppimisen kaikkiallisuus, oppimis- ja ohjausympäristöjen moninaisuus

Vkko 36
Teema 02 Oppilaitos oppimis- ja toimintaympäristönä, sen verkko-oppimisalustat ja ohjausympäristöt. Ennakkoaineisto + WorkShop 

Vkko 37
Teema 03 
Työelämä monimuotoisena ammatillisen koulutuksen oppimis- ja toimintaympäristönä. Ennakkoaineisto + WorkShop  

Vkko 38
Teema 4 Virtuaaliset oppimisympäristöt. Ennakkoaineisto + WorkShop  

Vkko 40
Teema 5 Monimuotoisten oppimisympäristöjen arviointi. Ennakkoaineisto + WorkShop  

Vkko 34 - 41
Teema 6 Ammatillista koulutusta ohjaava lainsäädäntö. Itsenäisenä opiskeluna Moodlessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mahdollisuus aiemmin hankitun osaamisen avulla tehtävään korvaamiseen. Myös vaihtoehtoinen suoritustapa on mahdollinen.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson aikana opiskelijat kehittävät oppimisympäristöä mieluiten pienryhmässä.
Kehitettävä oppimisympäristö voi olla opettajaopiskelijan omasta organisaatiosta tai vaihtoehtoisesti kuvitteellinen case.

Kansainvälisyys

Mahdollisuus hyödyntää kansainvälisiä oppimisympäristöjä ja verkostoja

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opintojakson hyväksytty arviointi edellyttää opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamista
Kehitettävä oppimisympäristö voi olla opettajaopiskelijan omasta organisaatiosta tai vaihtoehtoisesti kuvitteellinen case.
Oppimisen arvioinnissa ja ohjaavassa palautteessa hyödynnetään vertaisarviointia ja itsearviointi. Itse- ja vertaisarvioinnissa hyödynnetään hyvän oppimisympäristön arviointikriteerejä