Siirry suoraan sisältöön

Monipuoliset oppimis- ja toimintaympäristöt (5 op)

Toteutuksen tunnus: 1L00FO82-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.05.2023 - 31.07.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 27.10.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Englanti

Opettaja

  • Mikko Turunen

Ryhmät

  • 23E
    Opettajankoulutus, englanninkielinen ryhmä

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- määritellä opettajan työtä ohjaavat säädökset ja asiakirjat ja soveltaa niitä omassa työssään
- tunnistaa ja edistää tarkoituksenmukaisia ja saavutettavia oppimis- ja toimintaympäristöjä oppimisen ja ammattiin kasvun näkökulmasta
- arvioida ja kehittää oppimista tukevia ja syventäviä oppimisympäristöjä työelämäyhteydet ja kansainvälisyyden huomioiden
- ratkaista pedagogisia haasteita ennakoimattomissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- toimia oppijoiden oppimista, ammattiin kasvua ja hyvinvointia varmistavissa verkostoissa.

Sisältö (OJ)

Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mitkä ovat keskeiset opettajan työtä ja koulutuksen järjestämistä ohjaavat säädökset ja asiakirjat?
- Millaisia pedagogisia toimintoja eri oppimisympäristöt mahdollistavat ja miten niitä voi kehittää?
- Millaiset oppimis- ja toimintaympäristöt edistävät saavutettavuutta?
- Miten oppimista edistetään alueellisissa, kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa?

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytyn suorituksen kriteerit

Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.

Opettajaopiskelija:
- ymmärtää erilaisten oppimis- ja toimintaympäristöjen tyypit (oppilaitos, työelämä, verkko) ja niiden erityispiirteet oppimisessa
- tuntee ja osaa hakea keskeisen ammatillisen opettajan työhön liittyvän lainsäädännön perusteet
- ymmärtää laadukkaan oppimisympäristön kriteerit
- tuntee modernit oppimisympäristöt ja niihin liittyvän opetusteknologian (VR, AR, AI, 3D)

Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.

Opettajaopiskelija:
- kehittää ja raportoi ryhmänsä aktiivisena toimijana valitun oppimisympäristön käyttäen hyväksi hyvän oppimisympäristön kriteerejä
- tutustuu lainsäädännön taustamateriaalin ja suorittaa siihen liittyvän itsenäisen tehtävän

Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta ryhmässään aktiivisesti ja rakentavasti. Osaa arvioida oppimis- ja toimintaympäristöjään opettajana sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.

Opettajaopiskelija:
- on aktiivinen ryhmänsä jäsen kehitettäessä oppimisympäristöä
- arvioi omaa toimintaansa osana ryhmää
- antaa rakentavaa vertaispalautetta toisten ryhmien töistä
- tunnistaa opetuksen ja sen ympäristöjen välisiä yhteyksiä ja tuntee omat vaikutusmahdollisuutensa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty