Monipuoliset oppimis- ja toimintaympäristöt (5 op)
Toteutuksen tunnus: 1L00FO82-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 15.05.2023 - 31.07.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2023 - 27.10.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Pedagogiset ratkaisut ja kulttuuri
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- englanti
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opintojakson suoritettuaan opettajaopiskelija osaa
- määritellä opettajan työtä ohjaavat säädökset ja asiakirjat ja soveltaa niitä omassa työssään
- tunnistaa ja edistää turvallisia, tarkoituksenmukaisia ja saavutettavia oppimis- ja toimintaympäristöjä oppimisen ja ammattiin kasvun näkökulmasta
- arvioida ja kehittää oppimista tukevia ja syventäviä oppimisympäristöjä työelämäyhteydet ja kansainvälisyyden huomioiden
- ratkaista pedagogisia haasteita ennakoimattomissa oppimis- ja toimintaympäristöissä
- toimia oppijoiden oppimista, ammattiin kasvua ja hyvinvointia varmistavissa verkostoissa.
Sisältö (Opintojakso)
Opintojakson aikana etsitään vastauksia seuraaviin kysymyksiin:
- Mitkä ovat keskeiset opettajan työtä ja koulutuksen järjestämistä ohjaavat säädökset ja asiakirjat?
- Millaisia pedagogisia toimintoja eri oppimisympäristöt mahdollistavat ja miten niitä voi kehittää?
- Millaiset oppimis- ja toimintaympäristöt edistävät turvallisuutta ja saavutettavuutta oppilaitoksissa?
- Miten oppimista edistetään alueellisissa, kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa?
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)
Hyväksytyn suorituksen kriteerit
Tietäminen
Jäsentää opintojakson sisältöön liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa, selittää, vertailee ja analysoi asiasisältöjä ammatillisen opettajan työn näkökulmasta.
Opettajaopiskelija:
- ymmärtää erilaisten oppimis- ja toimintaympäristöjen tyypit (oppilaitos, työelämä, verkko) ja niiden erityispiirteet oppimisessa
- tuntee ja osaa hakea keskeisen ammatillisen opettajan työhön liittyvän lainsäädännön perusteet
- ymmärtää turvallisen ja laadukkaan oppimisympäristön kriteerit
- tuntee modernit oppimisympäristöt ja niihin liittyvän opetusteknologian (VR, AR, AI, 3D)
Tekeminen
Osaa suunnitella ja valita käytännön toimintavaihtoehdoista työhön sopivia menettelytapoja ja perustella valintansa ammatillisena opettajana. Soveltaa opintojakson tietoperustaa ratkoessaan työn haasteita ja hyödyntäessään mahdollisuuksia.
Opettajaopiskelija:
- kehittää ja raportoi ryhmänsä aktiivisena toimijana valitun oppimisympäristön käyttäen hyväksi hyvän oppimisympäristön kriteerejä
- tutustuu lainsäädännön taustamateriaalin ja suorittaa siihen liittyvän itsenäisen tehtävän
Opettajana kehittyminen
Antaa ja vastaanottaa palautetta ryhmässään aktiivisesti ja rakentavasti. Osaa arvioida oppimis- ja toimintaympäristöjään opettajana sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
Opettajaopiskelija:
- on aktiivinen ryhmänsä jäsen kehitettäessä oppimisympäristöä
- arvioi omaa toimintaansa osana ryhmää
- antaa rakentavaa vertaispalautetta toisten ryhmien töistä
- tunnistaa opetuksen ja sen ympäristöjen välisiä yhteyksiä ja tuntee omat vaikutusmahdollisuutensa.
Aika ja paikka
Moodle opens 9.8.2023
10.8.2023 klo 16:30 - 19:00
23.08.2023 klo 16:30 - 18:30
07.09.2023 klo 16:30 - 18:30
21.09.2023 klo 16:30 - 18:30
7.10.2023 klo 12:00-16:00
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
No exams
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
The students demonstrate their competence:
- presenting the learning environment that they have been developing. The presentation can be made, for example, as a video, blog, report, preferably as a small group
- justifying the choices made for the learning environment using the criteria of a good learning environment
- demonstrating how the development of the learning environment has taken into account the support of vocational learning, individual study paths and professional development in a variety of environments using
a) educational and operational environment, its e-learning platforms and guidance environments,
b) working life as a diverse environments
Each student also describes their own active contribution and the use of networks in the development of the learning environment.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Flipped Learning
Case Learning
Collaborative Learning
Common orientation + Familiarization with the preliminary material by theme.
Getting to know the cases independently or identifying them from your own work
Group Workshops by Theme
- joint knowledge building in relation to the theme to be learned
- elaboration and review of the cases to be developed by theme
- group work
Visualizing a developed learning environment and presenting a couple of diamonds for others
Peer reviews
Oppimateriaalit
Material offered during webinars and workshops and on the learning platform
Sisällön jaksotus
Moodle opens 9.8.2023
10.8.2023 klo 16:30 - 19:00
23.08.2023 klo 16:30 - 18:30
07.09.2023 klo 16:30 - 18:30
21.09.2023 klo 16:30 - 18:30
7.10.2023 klo 12:00-16:00
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
During the course, students analyze an existing learning environment and develop it further, preferably in a small group. The learning environment to be developed can be either from the teacher student's own organization or alternatively from an imaginary case.
Kansainvälisyys
Possibility to utilize international learning environments
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Criteria for approved performance
Knowing
Structures relationships between phenomena and concepts related to the content of the course. Apply, explain, compare and analyze content from the point of view of the professional teacher's work.
Teacher student:
- understand the types of different learning and operating environments (educational institution, working life, online) and their special features in learning
- knows and knows how to apply the fundamentals of legislation related to the work of a vocational teacher
- understand the criteria of a high-quality learning environment
- knows modern learning environments and related teaching technology (VR, AR, AI, 3D)
Competence
Knows how to plan and choose procedures suitable for the job from practical options and justify their choice as a professional teacher. Apply the knowledge base of the course when solving work challenges and making use of opportunities.
Teacher student:
- develops and reports on the chosen learning environment as an active player in his group, using the criteria of a good learning environment
- familiarizes theirselves with the background material of the legislation and completes the related independent task
Developing as a teacher
Gives and receives feedback in his group actively and constructively. Is able to evaluate their learning and working environments as a teacher from both their own perspective and that of the surrounding community.
Teacher student:
- is an active member of their group in developing the learning environment
- evaluates their own activities as part of a group
- gives constructive peer feedback on the work of other groups
- recognizes the connections between teaching and its environments and knows their own possibilities of influence.