Kuntouttava vuorovaikutusLaajuus (5 op)
Tunnus: SP00GJ94
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
• osaa toimia kuntouttavan vuorovaikutuksen periaatteiden perusteella ja kuntouttava vuorovai-kutus on opiskelijan toiminnan perustana
• osaa kohdata, ymmärtää ja toimia lasten ja nuorten kanssa, joilla on mielenterveyden haasteita.
• osaa toimia tavoitteellisesti ja arvioi tavoitteita yhdessä lapsen ja nuoren sekä hänen elämäs-sään tärkeiden ihmisten kanssa säännöllisesti
• osaa dialogisuuden ja voimavarakeskeisyyden periaatteet sekä osaa toimia ko. periaatteiden mukaisesti arkipäivän ohjaustilanteissa lapsen ja nuoren kanssa.
Sisältö
• kuntouttavan vuorovaikutuksen edellytykset, kuten luottamus, turvallisuus, empatia, jatkuvuus, ennustettavuus
• dialogisuus
• oma verbaalinen ja non-verbaalinen viestintä
• PACE/PLACE -asenne
• työskentelyn yhteiset tavoitteet lapsen tai nuoren kanssa, tavoitteiden mukainen toiminta ja ar-viointi
• kuntouttavan vuorovaikutuksen merkitys mielenterveyden näkökulmasta
• voimavarakeskeinen lähestymistapa vuorovaikutuksessa, tulevaisuusnäkökulma
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Hyväksytty suoritus edellyttää opiskelijalta kuntouttavan vuorovaikutuksen periaatteiden tietämistä sekä ymmärrystä siitä, miten ja milloin kuntouttavan vuorovaikutusta tulisi käyttää lasten ja nuorten mielenter-veyden tukemiseksi. Osaa toimia tavoitteellisesti ja dialogisesta lasten ja nuorten kanssa sekä osaa ja ymmärtää tavoitteiden jatkuvan arvioinnin merkityksen. Ymmärtää voimavarakeskeisen työotteen merki-tyksen lasten ja nuorten mielenterveyden tukemisessa ja osaa soveltaa ymmärrystään käytännön työs-sään lastensuojelussa.
Hylätty
Opiskelija ei tiedä ja ymmärrä kuntouttavan vuorovaikutuksen periaatteita eikä tiedä miten ja milloin kun-touttavan vuorovaikutusta tulisi käyttää lasten ja nuorten mielenterveyden tukemiseksi. Ei osaa toimia ta-voitteellisesti ja dialogisesta lasten ja nuorten kanssa. Opiskelija ei osaa eikä ymmärrä tavoitteiden jatku-van arvioinnin merkitystä. Hän ei ymmärtää voimavarakeskeisen työotteen merkitystä lasten ja nuorten mielenterveyden tukemisessa ja ei osaa soveltaa ymmärrystään käytännön työssään lastensuojelussa.
Ilmoittautumisaika
02.07.2023 - 31.07.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.03.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketoiminta
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Täydennyskoulutus
Opettaja
- Johanna Vilppola
Ryhmät
-
23SLAPSNUOR23SLAPSETJANUORET
Tavoitteet (OJ)
• osaa toimia kuntouttavan vuorovaikutuksen periaatteiden perusteella ja kuntouttava vuorovai-kutus on opiskelijan toiminnan perustana
• osaa kohdata, ymmärtää ja toimia lasten ja nuorten kanssa, joilla on mielenterveyden haasteita.
• osaa toimia tavoitteellisesti ja arvioi tavoitteita yhdessä lapsen ja nuoren sekä hänen elämäs-sään tärkeiden ihmisten kanssa säännöllisesti
• osaa dialogisuuden ja voimavarakeskeisyyden periaatteet sekä osaa toimia ko. periaatteiden mukaisesti arkipäivän ohjaustilanteissa lapsen ja nuoren kanssa.
Sisältö (OJ)
• kuntouttavan vuorovaikutuksen edellytykset, kuten luottamus, turvallisuus, empatia, jatkuvuus, ennustettavuus
• dialogisuus
• oma verbaalinen ja non-verbaalinen viestintä
• PACE/PLACE -asenne
• työskentelyn yhteiset tavoitteet lapsen tai nuoren kanssa, tavoitteiden mukainen toiminta ja ar-viointi
• kuntouttavan vuorovaikutuksen merkitys mielenterveyden näkökulmasta
• voimavarakeskeinen lähestymistapa vuorovaikutuksessa, tulevaisuusnäkökulma
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty
Hyväksytty suoritus edellyttää opiskelijalta kuntouttavan vuorovaikutuksen periaatteiden tietämistä sekä ymmärrystä siitä, miten ja milloin kuntouttavan vuorovaikutusta tulisi käyttää lasten ja nuorten mielenter-veyden tukemiseksi. Osaa toimia tavoitteellisesti ja dialogisesta lasten ja nuorten kanssa sekä osaa ja ymmärtää tavoitteiden jatkuvan arvioinnin merkityksen. Ymmärtää voimavarakeskeisen työotteen merki-tyksen lasten ja nuorten mielenterveyden tukemisessa ja osaa soveltaa ymmärrystään käytännön työs-sään lastensuojelussa.
Hylätty
Opiskelija ei tiedä ja ymmärrä kuntouttavan vuorovaikutuksen periaatteita eikä tiedä miten ja milloin kun-touttavan vuorovaikutusta tulisi käyttää lasten ja nuorten mielenterveyden tukemiseksi. Ei osaa toimia ta-voitteellisesti ja dialogisesta lasten ja nuorten kanssa. Opiskelija ei osaa eikä ymmärrä tavoitteiden jatku-van arvioinnin merkitystä. Hän ei ymmärtää voimavarakeskeisen työotteen merkitystä lasten ja nuorten mielenterveyden tukemisessa ja ei osaa soveltaa ymmärrystään käytännön työssään lastensuojelussa.
Arviointiasteikko
0-5