Siirry suoraan sisältöön

Kuntouttava vuorovaikutus (5 op)

Toteutuksen tunnus: SP00GJ94-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.07.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.03.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketoiminta

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Täydennyskoulutus

Opettaja

  • Johanna Vilppola

Ryhmät

  • 23SLAPSNUOR
    23SLAPSETJANUORET

Tavoitteet (OJ)

• osaa toimia kuntouttavan vuorovaikutuksen periaatteiden perusteella ja kuntouttava vuorovai-kutus on opiskelijan toiminnan perustana
• osaa kohdata, ymmärtää ja toimia lasten ja nuorten kanssa, joilla on mielenterveyden haasteita.
• osaa toimia tavoitteellisesti ja arvioi tavoitteita yhdessä lapsen ja nuoren sekä hänen elämäs-sään tärkeiden ihmisten kanssa säännöllisesti
• osaa dialogisuuden ja voimavarakeskeisyyden periaatteet sekä osaa toimia ko. periaatteiden mukaisesti arkipäivän ohjaustilanteissa lapsen ja nuoren kanssa.

Sisältö (OJ)

• kuntouttavan vuorovaikutuksen edellytykset, kuten luottamus, turvallisuus, empatia, jatkuvuus, ennustettavuus
• dialogisuus
• oma verbaalinen ja non-verbaalinen viestintä
• PACE/PLACE -asenne
• työskentelyn yhteiset tavoitteet lapsen tai nuoren kanssa, tavoitteiden mukainen toiminta ja ar-viointi
• kuntouttavan vuorovaikutuksen merkitys mielenterveyden näkökulmasta
• voimavarakeskeinen lähestymistapa vuorovaikutuksessa, tulevaisuusnäkökulma

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty
Hyväksytty suoritus edellyttää opiskelijalta kuntouttavan vuorovaikutuksen periaatteiden tietämistä sekä ymmärrystä siitä, miten ja milloin kuntouttavan vuorovaikutusta tulisi käyttää lasten ja nuorten mielenter-veyden tukemiseksi. Osaa toimia tavoitteellisesti ja dialogisesta lasten ja nuorten kanssa sekä osaa ja ymmärtää tavoitteiden jatkuvan arvioinnin merkityksen. Ymmärtää voimavarakeskeisen työotteen merki-tyksen lasten ja nuorten mielenterveyden tukemisessa ja osaa soveltaa ymmärrystään käytännön työs-sään lastensuojelussa.

Hylätty
Opiskelija ei tiedä ja ymmärrä kuntouttavan vuorovaikutuksen periaatteita eikä tiedä miten ja milloin kun-touttavan vuorovaikutusta tulisi käyttää lasten ja nuorten mielenterveyden tukemiseksi. Ei osaa toimia ta-voitteellisesti ja dialogisesta lasten ja nuorten kanssa. Opiskelija ei osaa eikä ymmärrä tavoitteiden jatku-van arvioinnin merkitystä. Hän ei ymmärtää voimavarakeskeisen työotteen merkitystä lasten ja nuorten mielenterveyden tukemisessa ja ei osaa soveltaa ymmärrystään käytännön työssään lastensuojelussa.

Arviointiasteikko

0-5