Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten kanssa tehtävä mielenterveystyö: 23SLAPSNUOR

Tunnus: 23LAPSNUOR

Kesto:
1 vuotta (20 op)

Aloituslukukausi:
Syksy 2023

Kuvaus

Osaamisperustainen koulutuksen kuvaus

Koulutus on suunnattu Sospron lastensuojelun ammattilaisille, jotka työskentelevät psyykkisesti oirei-levien lasten ja nuorten kanssa. Koulutukseen hakeutuvalla tulee olla pohjakoulutuksena vähintään toisen asteen sosiaali-, terveys- tai kasvatusalan tutkinto. Poikkeustapauksissa voidaan hyväksyä myös muu tutkinto, jos koulutukseen hakeutuvalla on vahva työkokemus alalta sekä perustiedot ihmi-sen käyttäytymisestä ja kehityksestä. Osallistuminen edellyttää Sospro-Akatemian erityisosaaminen lastensuojelussa -kokonaisuuden suorittamista joltakin erityisalalta.
Koulutuksen laskennallinen laajuus on 20 op, joka vastaa noin 540 tuntia opiskelijan työtä. Koulutuk-sen kokonaiskesto on 6 kuukautta. Lähiopetuspäiviä on yhteensä 10 päivää, jotka toteutetaan 2 päi-vän jaksoissa n. 1-2 kuukauden välein. Lähiopetuspäivät sisältävät asiantuntijaluentoja (sisältäen las-ten- ja nuorisopsykiatrin luennot), workshop-tyyppistä työskentelyä, case-kuvausten avulla oppimista, perheiden kanssa työskentelyn käytäntöjen tarkastelua sekä lähipäiväkertoihin sisältyy pienryhmässä tapahtuva ammatillinen dialogi ja reflektio. Lähiopetuspäivien lisäksi koulutukseen sisältyy itsenäistä opiskelua. Itsenäinen opiskelu sisältää ammattikirjallisuuden opiskelun, yhteisen työskentelyn muiden ryhmän opiskelijoiden kanssa, tehtävien tekemisen sähköisessä oppimisalustassa sekä reflektiopäi-väkirjan kirjoittamisen koko koulutuksen ajan.
Koulutuksen tavoitteena on vahvistaa ja lisätä Sospron lastensuojelun ammattilaisten mielenterveys-työn osaamista erityisesti lasten ja nuorten kanssa tehtävän kuntouttavan yhteistyön, perheiden kans-sa työskentelyn, yhteisöllisyyden ja yhteistyön sekä oman ammatillisuuden näkökulmasta. Koulutus perustuu voimavarakeskeiseen ajatteluun niin lasten, nuorten ja perheiden kanssa tehtävän mielen-terveystyön ja kuntouttavan yhteistyön näkökulmasta kuin oppimista ohjaavana ajatuksena. Koulu-tuksen aikana osallisuus ja yhdessä tekeminen sekä keskinäinen dialogi toimivat oppimista tukevina pedagogisina ratkaisuina. Mielenterveystyön ydintä on ihmisten välinen vuorovaikutus, joka tässä koulutuksessa toteutuu kuntouttavan vuorovaikutuksen tarkastelun avulla. Lastensuojelussa tärkeää yhteisöllisyyttä lähestytään niin lapsen tai nuoren kasvuympäristön kuin työyhteisönkin kautta asiaa tarkastellen. Työntekijän oman ammatillisuuden vahvistaminen ja jo olemassa olevien vahvuuksien tunnistaminen toteutuu reflektiivisen ja dialogisen työotteen avulla, jonka on tutkimuksessa tunnistettu myös lisäävän oman työn merkityksellisyyden kokemusta ja tukevan työhyvinvointia.




Koulutuksessa käytetään sähköistä oppimisalustaa ja sähköpostityöskentelyä mm. yksilövälitehtävien palauttamisessa ja palautteenannossa, opiskelijatovereiden kanssa tehtävässä työskentelyssä, henki-lökohtaisessa ja ryhmäkohtaisessa yhteydenpidossa sekä ajankohtaisessa tiedottamisessa. Koulutuk-seen osallistuvalta opiskelijalta edellytetään tietokoneen peruskäyttötaitoja sekä mahdollisuutta käyt-tää tietokonetta opintojen aikana.
Koulutus koostuu viidestä osaamisalueesta. Suoritettuaan hyväksyttävästi kaikki viisi osaamisaluetta, opiskelija saa todistuksen Lasten ja nuorten kanssa tehtävä mielenterveystyö- koulutuksen suoritta-misesta. Kukin osaamisalue arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.

Osaamistavoitteet

Koulutuksen suoritettuaan opiskelija
• osaa kohdata, ymmärtää ja toimia lasten ja nuorten kanssa, joilla on mielenterveyden haasteita.
• osaa toimia lasten ja nuorten sekä heidän perheidensä, eri alojen lasten ja nuorten elämässä olevien asiantuntijoiden kanssa mm. lastenpsykiatrit, nuorisopsykiatrit sekä muut hoitotahot, koulut ja oppilaitokset, sosiaalityö.
• ymmärtää yhteisöllisyyden merkityksen lapsen ja nuoren elämässä. Ymmärtää yhteisöllisyy-denmerkityksen myös työntekijä- ja työryhmänäkökulmista sekä osaa toimia työyhteisöä ra-kentavasti lastensuojelutyötä toteuttaessaan.
• osaa toimia lastensuojelualan asiantuntijana omassa työyhteisössään sekä yhteistyötahojen kanssa.
• osaa käyttää ammatillista reflektiota työssään lastensuojelussa ja reflektoi omaa toimintaansa päivittäin itsenäisesti sekä työryhmää hyödyntäen oman ammatillisen kasvun edistämiseksi ja vahvistamiseksi
• osaa dialogisuuden periaatteet sekä toimia periaatteiden mukaisesti arkipäivän ohjaustilanteissa lapsen ja nuoren kanssa.
• osaa toimia kuntouttavan vuorovaikutuksen periaatteiden perusteella ja kuntouttava vuorovai-kutus on opiskelijan toiminnan perustana
• osaa toimia yhdessä lasten ja nuorten moninaisten perheiden kanssa. Opiskelijalla on laaja ymmärrys perheiden ja lasten muiden läheisten kanssa tehtävästä yhteistyöstä lasten ja nuorten mielenterveystyötä toteuttaessaan.
• osaa käyttää koulutuksesta saamiaan konkreettisia käytännön työkaluja sekä omaan ammatilli-seen kasvuun liittyviä havaintojaan arjen työssään lastensuojelussa lasten ja nuorten mielenter-veyden tukemiseksi.

Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2023-2024 Syksy 2023 Kevät 2024 1. / 2023 2. / 2023 3. / 2024 4. / 2024
SP00GJ94 Kuntouttava vuorovaikutus 5 5 5 2.5 2.5
SP00GJ95 Perheyhteistyö 4 4 4 2 2
SP00GJ96 Yhteisöllisyys 4 4 4 2 2
SP00GJ97 Yhteistyöosaaminen 3 3 3 1.5 1.5
SP00GJ98 Ammatillinen kasvu 4 4 4 2 2
Yhteensä 20 20 20 0 10 10 0 0

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
SP00GJ94 Kuntouttava vuorovaikutus 5
SP00GJ95 Perheyhteistyö 4
SP00GJ96 Yhteisöllisyys 4
SP00GJ97 Yhteistyöosaaminen 3
SP00GJ98 Ammatillinen kasvu 4