Terveyden edistämisen lähtökohdatLaajuus (5 op)
Tunnus: 7L00HE08
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
• hallitsee terveyden edistämisen käsitteet, lähtökohdat sekä niihin vaikuttavat tekijät sekä osaa soveltaa niitä monipuolisesti toiminnassaan asiantuntijana
• osaa soveltaa terveyden edistämistä ohjaavia eettisiä periaatteita ja arvioida niiden toteutumista erilaisissa oman alansa erityistilanteissa
Sisältö
Sisältö:
• Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen käsitteet ja ohjaavat periaatteet
• Terveyskäsitykset ja terveyden determinantit
• Kansalliset ja kansainväliset ohjelmat ja tavoitteet
• Kulttuurinen diversiteetti terveyden edistämisessä
• Terveyden edistämisen eettiset periaatteet
• Kestävä kehitys ja planetaarinen terveys
• Digitaalisuusorientaatio
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija
• osaa käyttää terveyden edistämisen keskeisiä käsitteitä ja ymmärtää terveyden edistämiseen vaikuttavat tekijät
• osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä terveyden edistämisessä ja toteuttaa terveyden edistämistä niitä soveltaen
Hylätty:
Opiskelija
• kuvaa käsitteitä ja lähtökohtia ulkokohtaisesti ja suppeasti
• ei kykene osoittamaan eettisten periaatteiden ymmärrystä ja niiden soveltamista
Ilmoittautumisaika
18.11.2024 - 09.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 27.05.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveyden edistäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Annukka Huuskonen
- Mari Laaksonen
- Elisa Airikkala
Vastuuhenkilö
Merja Kanervisto-Jokinen
Ryhmät
-
25YTEDITerveyden edistämisen ylempi tutkinto-ohjelma 2025
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
• hallitsee terveyden edistämisen käsitteet, lähtökohdat sekä niihin vaikuttavat tekijät sekä osaa soveltaa niitä monipuolisesti toiminnassaan asiantuntijana
• osaa soveltaa terveyden edistämistä ohjaavia eettisiä periaatteita ja arvioida niiden toteutumista erilaisissa oman alansa erityistilanteissa
Sisältö (OJ)
Sisältö:
• Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen käsitteet ja ohjaavat periaatteet
• Terveyskäsitykset ja terveyden determinantit
• Kansalliset ja kansainväliset ohjelmat ja tavoitteet
• Kulttuurinen diversiteetti terveyden edistämisessä
• Terveyden edistämisen eettiset periaatteet
• Kestävä kehitys ja planetaarinen terveys
• Digitaalisuusorientaatio
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty:
Opiskelija
• osaa käyttää terveyden edistämisen keskeisiä käsitteitä ja ymmärtää terveyden edistämiseen vaikuttavat tekijät
• osaa arvioida eettisten periaatteiden merkitystä terveyden edistämisessä ja toteuttaa terveyden edistämistä niitä soveltaen
Hylätty:
Opiskelija
• kuvaa käsitteitä ja lähtökohtia ulkokohtaisesti ja suppeasti
• ei kykene osoittamaan eettisten periaatteiden ymmärrystä ja niiden soveltamista
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
tehtäviä kevään aikana - hyväksytty/hylätty
Dialogitentti 20.5 - numeraalinen arviointi - erillinen arviointiohjeistus kurssin oppimisalustalla
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Orientaatioluennolla 9.1 ja dialogitentissä 20.5 100% läsnäolovelvollisuus.
Suullinen dialogitentti. Arviointi 0-5.
Muut tehtävät kurssilla arvioidaan hyväksytty/ hylätty.
Uusinta-ajankohdat ilmoitetaan myöhemmin.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
lähi- ja etäopetusta, ryhmätyöskentelytehtävät, verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, dialogitentti
Toteutussuunnitelma tarkentuu tammikuuhun 25 mennessä.
Oppimateriaalit
Pietilä A-M, Halkoaho A, Matveinen M, Länsimies-Antikainen H, Häggman-Laitila A, Kangasniemi M. Terveyden tasa-arvo ohjaavan periaatteena: arvotyöskentelystä toimintojen suuntaamiseen terveyden edistämisessä. Tutkiva Hoitotyö 11: 35-43, 2013
Terveyden edistäminen. Kristiina Patja, Pilvikki Absetz, Päivi Rautava (toim.) 1. painos 2022
Terveyden edistäminen. Teorioista toimintaan. Toim. Pietilä A-M. WSOY ProOy 2010
Sosiaali- ja terveysministeriön toimeenpanosuunnitelma Hyvinvoinnin ja, terveyden ja turvallisuuden edistäminen 2030.
The Handbook of Salutogenesis. Editors Mittelmark MB, Sagy S, Eriksson M, Bauer GF, Pelikan JM, Lindström B, Espens GA. Springer. AG Switzerland. ISBN : 978-3-319-04599-3. 2016, 367-371.
Leppo K, Ollila E, Peña S, Wismar M & Cook S. 2013. Health in All Policies - Seizing opportunities, implementing policies. sosiaali- ja terveysministeriö 2013:9. Saatavilla: URN:ISBN:978-952-00-3407-8
Muu orientaatiossa ja luennoilla annettava ja Moodle-alustalle jaettava materiaali.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Jakson laajuus on 5 op, mikä vastaa 135 opiskelutuntia.
Lähiopetuksen lisäksi verkko-opintoja, ryhmätyöskentelyä, sekä itsenäistä opiskelua
Kansainvälisyys
Kv-viikko Tamkissa osana opetusta maaliskuussa. Eye on Tamk 2025 https://events.tuni.fi/eyeontamk/
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä on ylemman ammattikorkeakoulututkinnon opintojakso (Terveyden edistäminen).
Toteutussuunnitelma voi tarkentua vielä ennen orientaatiotunteja.