Hyvinvointiteknologian ylempi tutkinto-ohjelma: 23YHS
Tunnus: 21YHS
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Kuvaus
HAKUKELPOISUUS
Ylempi AMK -tutkinto on tarkoitettu henkilöille, jotka ovat suorittaneet sosiaali- tai terveysalan AMK tutkinnon tai sitä edeltäneen vastaavan opistoasteen tutkinnon ja joille on kertynyt vähintään kaksi vuotta työkokemusta asianomaiselta alalta em. tutkinnon jälkeen.
KOULUTUKSEN TUOTTAMA OSAAMINEN
Hyvinvointi- ja terveysteknologia on osa nopeasti kehittyvää innovointi- ja vientikenttää niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Alalla tarjottava koulutus takaa korkean tason osaamisen työelämän vaativiin tarpeisiin, jotka ovat jatkuvien regulatiivisten muutosten alla. Esimerkiksi vuonna 2021 voimaan tuleva uusi lääkintälaitedirektiivi luo valtavan tarpeen alan osaajille, koska enenevissä määrin alan yritysten omalla palkkalistalla tulisi olla regulaatio- ja tuotekehitysosaaja. Terveysteknologian hartioilla on globaali vastuu, sillä alati kasvavia terveydenhuollon menoja voidaan parhaiten kompensoida uusilla, innovatiivisilla laitteilla ja prosesseilla. Alan kehitys lisää palveluiden ja hoidon saavutettavuutta, sekä mahdollistaa ekososiaalisen kehityksen vähentämällä uusiin teknologioihin liittyviä ennakkoluuloja.
Hyvinvointi- ja terveysteknologiset ratkaisut ylläpitävät ja parantavat ihmisten elämänlaatua, hyvinvointia ja terveyttä. Uudet teknologiat, digitaaliset palvelut, tekoäly, robotiikka ja data-analytiikka ovat tulleet muutaman vuoden sisällä isoina uusina asioina ihmisten elämään. Hyvinvointiteknologian ja terveysteknologian välinen ero on pieni. Terveysteknologiaa ovat sellaiset laitteet ja ohjelmistot sekä muut ratkaisut, jotka ovat saaneet lääkintälaiteluokituksen, ja kaikki muu teknologia voidaan sisällyttää hyvinvointiteknologiaan. TAMKin hyvinvointiteknologian koulutuksessa käsitellään molempia, mutta painotus on terveysteknologiassa.
Koulutuksen tavoitteena on, että opiskelija osaa toimia itsenäisesti hyvinvointiteknologia-alan vaativissa asiantuntijatehtävissä ja toimia erilaisten ihmisten kanssa kansainvälisissä yhteistyöverkostoissa huomioiden kulttuuriset, yhteisölliset ja eettiset näkökulmat. Koulutuksessa saa valmiuksia johtaa tiimejä ratkaisemaan alan monimutkaisia ja ennakoimattomia ongelmia. Näitä ratkaisuja voidaan hyödyntää alan uuden tiedon tuottamisessa sekä sosiaali- ja terveysalan toimintojen kehittämisessä.
Keskeisiä osaamisia, joita opiskelijoille karttuu, ovat asiakaslähtöisyys, terveysalan laitteiden viranomaisvaatimusten dokumentointiosaaminen, terveys- ja sosiaalialan teknologisten ratkaisujen hankintaosaaminen, terveys-/hyvinvointiteknologioiden ICT ratkaisut ja hyvinvointialan palveluliiketoimintaosaaminen.
VALMISTUVIEN TYÖELÄMÄÄN SIJOITTUMINEN
Hyvinvointiteknologian koulutuksesta valmistuneet henkilöt voivat sijoittua hyvinvointiteknologian asiantuntijoiksi, kehittämispäälliköiksi, projektipäälliköiksi, sovellus-/järjestelmäasiantuntijoiksi, laitevastaaviksi (sairaalassa), hyvinvointiteknologiakoordinaattoreiksi ja suunnittelijoiksi.
KOULUTUKSEN ARVOPERUSTA
Hyvinvointiteknologialla tarkoitetaan erilaisia teknisiä ja teknologisia ratkaisuja, joilla ylläpidetään ja parannetaan ihmisen elämänlaatua, hyvinvointia tai terveyttä. Lisäksi hyvinvointiteknologioilla tarkoitetaan organisaatioiden henkilöstön käyttämiä, toimintaa ja johtamista ohjaavia ja arvioivia järjestelmiä. Koulutuksen arvoperustana ovat hyvinvointi- ja terveysteknologioihin liittyvä elinkaariajattelu, kestävä kehitys ja eettisyys.
OPINTOJEN RAKENNE
Syventävät ammattiopinnot 30 op
Vaihtoehtoiset syventävät opinnot 15 op
Vapaasti valittavat opinnot 15 op
Opinnäytetyö 30 op
Laajuus ja kesto: 90 op, 1,5 - 2 vuotta
OPETUKSEN TOTEUTTAMINEN
Opinnot toteutetaan yhdessä sosiaali- ja terveysalan, liiketalouden ja tekniikan alan opiskelijoiden kanssa. Koulutus toteutetaan monimuoto-opintoina, jonka voi toteuttaa työn ohella. Osa opetuksesta voi toteutua englanninkielellä.
Lähiopetusta on keskimäärin joka toinen viikko, torstai-iltaisin ja perjantaisin (8.30-16).
Osaamistavoitteet
Koulutus tuottaa opiskelijalle sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmäosaamista sekä osaamista alaan liittyvistä sovelluksista. Työelämää uudistavana osaamisena on, että opiskelija ymmärtää kokonaisarkkitehtuurin ja hallitsee tuotekehitysprojektin läpiviemisen ja tuotteen markkinoille saattamisen.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelmia kehitetään yhteistyössä TAMKin muiden YAMK-tutkinto-ohjelmien, työelämän ja opiskelijoiden kanssa.
Koulutuksen aikana tehdään yhteistyötä työelämän organisaatioiden ja toimijoiden kanssa ja opintoja suoritetaan myös valtakunnallisissa ja kansainvälisissä hankkeissa.
Opetussuunnitelma on käsitelty YAMK-terveys neuvottelukunnassa 10.2.2021
Opetussuunnitelma on hyväksytty 28.5.2021 korkeakouluneuvostossa.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2022-2023 | 2023-2024 | Kevät 2023 | Syksy 2023 | Kevät 2024 | 3. / 2023 | 4. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
21YHS-1001 |
Syventävät ammattiopinnot
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
7Y00FJ92 | Projektitoiminta organisaatioiden toiminnan kehittämisessä ja muutosten toteuttamisessa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7Y00FJ93 | Terveydenhuollon laitteiden ja ohjelmistojen suunnittelu ja käyttöönotto | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7Y00FJ94 | Asiakaslähtöiset digitaaliset palvelut ja sovellusten suunnittelu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7Y00FJ95 | Hyvinvointi- ja terveysteknologioiden markkinointistrategiat | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7Y00FJ96 | Health Information Systems | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7Y00FJ97 | Data-analytiikka ja tekoäly terveydenhuollossa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
21YHS-1002 |
Vaihtoehtoiset syventävät opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | |||||||||||
NY00EC51 | Näyttöön perustuva toiminta | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
21YHS-1003 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | |||||||||||
7Y00FK31 | Hanketyöskentely | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||
21YHS-1004 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
NY00FJ81 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
NY00FJ82 | Opinnäytetyön toteuttaminen | 20 | 10 | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
NY00FJ83 | Opinnäytetyön raportointi ja arviointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
Yhteensä | 90 | 35 | 35 | 35 | 27.5 | 7.5 | 17.5 | 17.5 | 13.8 | 13.8 | 3.8 | 3.8 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - YAMK (EQF 7)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen amk-asetuksen mukaisesti.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
21YHS-1001 |
Syventävät ammattiopinnot
(Valitaan kaikki) |
30 |
7Y00FJ92 | Projektitoiminta organisaatioiden toiminnan kehittämisessä ja muutosten toteuttamisessa | 5 |
7Y00FJ93 | Terveydenhuollon laitteiden ja ohjelmistojen suunnittelu ja käyttöönotto | 5 |
7Y00FJ94 | Asiakaslähtöiset digitaaliset palvelut ja sovellusten suunnittelu | 5 |
7Y00FJ95 | Hyvinvointi- ja terveysteknologioiden markkinointistrategiat | 5 |
7Y00FJ96 | Health Information Systems | 5 |
7Y00FJ97 | Data-analytiikka ja tekoäly terveydenhuollossa | 5 |
21YHS-1002 |
Vaihtoehtoiset syventävät opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 |
NY00EC51 | Näyttöön perustuva toiminta | 5 |
21YHS-1003 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 |
7Y00FK31 | Hanketyöskentely | 5 |
21YHS-1004 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
30 |
NY00FJ81 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 |
NY00FJ82 | Opinnäytetyön toteuttaminen | 20 |
NY00FJ83 | Opinnäytetyön raportointi ja arviointi | 5 |