Hyvinvointipalvelujen johtamisen ja kehittämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Tutkintonimike ja tutkinnon taso
Hyvinvointipalvelujen johtamisen ja kehittämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Bioanalyytikko (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Hyvinvointipalvelujen johtamisen ja kehittämisen ylempi tutkinto-ohjelma on EQF7 tason korkeakoulututkinto.
Laajuus ja kesto: 90 op, 1,5-2 vuotta.
Yhteystiedot
Tutkintovastaava
Merja Kanervisto-Jokinen
etunimi.sukunimi@tuni.fi
Osaamispäällikkö
Päivi Hautaviita
etunimi.sukunimi@tuni.fi
Hakukelpoisuus ja hakeminen
Hyvinvointipalvelujen johtamisen ja kehittämisen ylempään tutkinto-ohjelmaan hakukelpoisuuden antaa bioanalyytikon, ensihoitajan, fysioterapeutin, kätilön, röntgenhoitajan, sairaanhoitajan, sosionomin tai terveydenhoitajan AMK-tutkinto tai vastaava aikaisempi opistotasoinen tutkinto ja tämän jälkeen hankittu vähintään kahden vuoden työkokemus sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalta.
Hakeminen tapahtuu opintopolku.fi sivuston kautta.
Aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen
TAMKissa on mahdollista hyväksilukea aiempia vastaavalla koulutustasolla hankittuja korkeakouluopintoja sekä myös aiemmin hankittua osaamista (AHOT), joka on saavutettu esimerkiksi työkokemuksen, kurssien, harrastusten tms. avulla.
Opiskelijan aiemmin kertynyt osaaminen kartoitetaan yleensä opintojen alussa henkilökohtaista opintosuunnitelmaa (HOPS) laadittaessa. Opintojen ja osaamisen hyväksilukuun liittyvät periaatteet on kuvattu tutkintosäännössä.
Tutkintovaatimukset ja niitä koskevat säännöt
TAMKin hallitus päättää opiskelijavalinnan perusteista. Valinta suoritetaan yhteis- tai erillishaun avulla. TAMK antaa sosiaali- ja terveysalaa opiskelemaan pyrkivälle tiedon terveydentilaa ja toimintakykyä koskevista vaatimuksista. Opiskelijaksi ei voida ottaa henkilöä, joka ei terveydentilaltaan tai toimintakyvyltään ole kykenevä opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai harjoitteluun. Opiskelijaksi ottamisen esteenä voi olla myös aikaisempi opiskelupaikan peruutuspäätös, jos toisten henkilöiden terveyden tai turvallisuuden suojelemiseen liittyvät seikat sitä edellyttävät. TAMK harkitsee tapauskohtaisesti, onko aikaisemmalla peruutuspäätöksellä vaikutusta opiskeltavan alan kannalta.
Tutkinnon profiili
Opintojen laajuus on 90 op.
Opinnot toteutetaan monimuoto-opetuksena siten, että lähiopetusta on keskimäärin neljä päivää kuukaudessa. Muuna aikana opiskellaan itsenäisesti ja tiimeissä. Opiskelijalla on mahdollista suorittaa tutkinto joustavasti työn ohessa.
Opinnäytetyö on työelämää kehittävä työelämälähtöinen kehittämishanke. Opinnäytetyön aihe voi nousta nykyisen työyhteisösi kehittämistarpeesta tai se voi liittyä TAMKin hankkeisiin. Opinnäytetyössä nivoutuvat yhteen tutkimus- ja kehittämistoiminta, systemaattinen tiedonhaku sekä tieteellinen kirjoittaminen. Kun olet saanut opinnäytetyösi valmiiksi, kirjoitat kypsyysnäytteenä julkaisukelpoisen artikkelin.
Tutkinnon keskeiset osaamistavoitteet ja vuositeemat
OPINTOJEN RAKENNE
Syventävät ammattiopinnot 30 op
Vapaasti valittavat opinnot 30 op
Opinnäytetyö 30 op
Yhteensä 90 op
Näyttöön perustuva johtamisosaaminen ja näyttöön perustuva kehittämisosaaminen.
Sijoittuminen työelämään
Koulutus antaa valmiudet työskennellä johtamistehtävissä tai suunnittelu-, kehittämis- ja asiantuntijatehtävissä.
Koulutus antaa kelpoisuuden julkiseen virkaan tai tehtävään, jonka vaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto. Koulutus antaa myös hakukelpoisuuden ammatilliseen opettajakoulutukseen. Koulutus on työelämälähtöinen korkeakoulututkinto ja se on vertailukelpoinen EU-maiden vastaavien tutkintojen kanssa (EQF, taso 7).
Jatko-opintomahdollisuudet
Tutkinnon suorittamisen jälkeen voit hakeutua opettajan pedagogisiin opintoihin joko ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa ja saada opettajan pätevyyden. Kelpoisuus yliopistollisiin lisensiaatin ja tohtorin tutkintoihin on neuvoteltava erikseen kunkin tiedekunnan ja oppiaineen kanssa.
Opintosuoritukset ja niiden arviointi
Suoritusten arvioinnissa käytetään pohjana TAMKin yleisiä arviointikriteereitä. Opiskelijoiden kanssa sovitaan opintojakson alussa opintojakson suoritus- ja arviointitavat. Nämä tiedot ja tarkemmat kriteerit löytyvät kunkin opintojakson toteutussuunnitelmasta. Opetuksen toteuttamisessa ja arvioinnissa noudatetaan TAMKin tutkintosääntöä.
Valmistuminen
Opintojen suorittaminen ja osaamistavoitteiden saavuttaminen opetussuunnitelman mukaisessa laajuudessa on ehtona valmistumiselle.
Opintojen toteuttaminen
Koulutus koostuu lähiopetuspäivistä (n. 4 pv/kk) sekä etä- ja itsenäistä työskentelystä. Koulutuksessa käytetään erilaisia itsenäisen työskentelyn sekä osallistavan työskentelyn menetelmiä, kuten tiimityöskentelyä ja verkko-opiskelua. Jokainen opiskelija laatii yhdessä opettajatuutorin kanssa henkilökohtaisen oppimissuunnitelman. Opinnot voi suorittaa työn ohessa 1,5-2 vuodessa.
Tutkinnon kehittäminen
Opetussuunnitelmaa kehitetään yhteistyössä TAMKin muiden YAMK-koulutusten kanssa. Työelämän kanssa yhteistyö toteutuu työelämässä toteutettavien projektien, opinnäytetöiden hankeideoinnin ja hankkeistamisen kautta sekä säännöllisenä verkostoyhteistyönä ja neuvottelukuntatoimintana. Opiskelijoilta kerätään vuosittain palautetta eri opintojaksojen sekä henkilökohtaisen oppimissuunnitelmakeskustelujen yhteydessä. Valmistuneilta kerätään palautetta säännöllisesti sähköisten kyselyjen muodossa.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 28.08.2024
Ajoitus
22.08.2024 - 31.10.2024
Laajuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Hyvinvointipalvelujen johtamisen ja kehittämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Merja Kanervisto-Jokinen
- Hoitotyö Luennoitsija
- Niina Koskela
Vastuuhenkilö
Merja Kanervisto-Jokinen
Ryhmät
-
24YHYJOKEHyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen 2024, yamk
Tavoitteet (OJ)
Tällä opintojaksolla käsitellään organisaatio- ja johtamisteorioita, henkilöstön osaamisen johtamiseen liittyviä toimintoja ja monikulttuurisen työyhteisön johtamista.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa soveltaa organisaatio- ja johtamisteorioita vaativissa käytännön asiantuntijatehtävissä
• osaa arvioida ja kehittää laaja-alaisesti henkilöstöprosesseja
• osaa arvioida ja kehittää osaamisen johtamisen menetelmiä vaativassa esimiestyössä
• osaa johtaa monikulttuurista työyhteisöä
Sisältö (OJ)
• henkilöstötoiminnot; rekrytointi, perehdytys, koulutus, palkkahallinto, jne.
• osaamisen johtaminen tiedolla
• päätöksentekoprosessit ja -tasot
• monikulttuurisuuden johtaminen ja kansainvälisyysosaaminen
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty:
Opiskelija
• kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
• kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Hylätty:
Opiskelija
• ei kykene hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
• ei kykene käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Osaamisen varmistaminen yksilö - ja tiimitehtävien kautta. Erillistä tenttiä ei järjestetä. Uusintamahdollisuus hylätyssä osassa. Arvosanan korottaminen tarkoittaa kaikkien opintojaksojen tehtävien korottamista.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, ennakkotehtävä, tiimitehtävät, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely.
Oppimateriaalit
Löytyy Moodlesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 20 h, itsenäinen ja yhteistoiminnallinen työskentely 115 h.
Sisällön jaksotus
• henkilöstötoiminnot; rekrytointi, perehdytys, koulutus, palkkahallinto, jne.
• osaamisen johtaminen tiedolla
• päätöksentekoprosessit ja -tasot
• monikulttuurisuuden johtaminen ja kansainvälisyysosaaminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei sisälly harjoittelua. Opintojakson tehtävät liittyvät työelämään.
Kansainvälisyys
Kirjallisuuden kautta kansainvälisyyttä
Lisätietoja opiskelijoille
Suunnitelma ja Moodle päivittyvät opintojakson alkuun menneessä.
Opiskelijat hyväksyttään opintojaksolle viimestään viikolla 35.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 02.09.2024
Ajoitus
09.09.2024 - 15.12.2024
Laajuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Hyvinvointipalvelujen johtamisen ja kehittämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Merja Kanervisto-Jokinen
- Niina Koskela
Vastuuhenkilö
Merja Kanervisto-Jokinen
Ryhmät
-
24YHYJOKEHyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen 2024, yamk
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla syvennytään valmentavaan johtamiseen, tiimien ja verkostojen johtamiseen.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää organisaatiokulttuurin merkityksen johtamisessa ja osaa toimia tavoitteellisesti tiimin vastuullisena vetäjänä
• osaa johtaa henkilöstöä valmentavalla työottein ja menetelmin
• osaa johtaa vaativia ja monimutkaisia lähi- ja etäjohtamisen viestintätilanteita
• osaa johtaa monialaisia verkostoja
Sisältö (OJ)
• valmentava johtaminen ja sen keinoja
• tiimien johtaminen ja viestintä
• etäjohtaminen
• monialainen verkostojohtaminen
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty:
Opiskelija
• kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
• kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Hylätty:
Opiskelija
• ei kykene hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
• ei kykene käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Osaamisen varmistaminen yksilö - ja tiimitehtävien kautta. Erillistä tenttiä ei järjestetä. Uusintamahdollisuus hylätyssä osassa. Arvosanan korottaminen tarkoittaa kaikkien opintojaksojen tehtävien korottamista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty/Hylätty
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, ennakkotehtävä, tiimitehtävät, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely.
Oppimateriaalit
Löytyy Moodlesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 20 h, itsenäinen ja yhteistoiminnallinen työskentely 115 h.
Sisällön jaksotus
• valmentava johtaminen ja sen keinoja
• tiimien johtaminen ja viestintä
• etäjohtaminen
• monialainen verkostojohtaminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei sisälly harjoittelua. Opintojakson tehtävät liittyvät työelämään.
Kansainvälisyys
Kirjallisuuden kautta kansainvälisyyttä
Lisätietoja opiskelijoille
Suunnitelma ja Moodle päivittyvät opintojakson alkuun menneessä.
Opiskelijat hyväksyttään opintojaksolle viimestään viikolla 36.
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 11.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Hyvinvointipalvelujen johtamisen ja kehittämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Merja Kanervisto-Jokinen
- Niina Koskela
- Johanna Vilppola
- Päivi Heimonen
- Ilkka Piiroinen
- Taina Peltonen
- Jaana Vainionpää
Vastuuhenkilö
Merja Kanervisto-Jokinen
Ryhmät
-
24YHYJOKEHyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen 2024, yamk
Tavoitteet (OJ)
1. Opinnäytetyön suunnittelu (portit 1-3), 5 op
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa valita ja rajata omaa oppimista tukevan ja työelämälähtöisen opinnäytetyöaiheen ja tehdä siihen TAMKin opinnäytetyöohjeiden mukaisen opinnäytetyösuunnitelman
- osaa käyttää kansallisia ja kansainvälisiä tietolähteitä oman opinnäytetyönsä suunnittelussa ja kunnioittaa niiden käytössä tekijänoikeuksia
- osaa valita opinnäytetyöhönsä sopivat aineistonkeruu- ja analysointimenetelmät ja ottaa huomioon tietosuojaan liittyvät tekijät sekä tutkimuseettiset että oman alansa eettiset periaatteet.
Sisältö (OJ)
Osasuoritukset
- Ideapaperi, tiedonhaku, alustava kirjallisuuskatsaus
- opinnäytetyösuunnitelma
- opinnäytetyösopimus / -lupa
- vertaisarviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön suunnittelu arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.
Aika ja paikka
Ilmoitetaan erikseen
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
- Ideapaperi esittäminen seminaarissa
- tiedonhakutehtävä, alustava kirjallisuuskatsaus
- tietosuoja-ajokortti
- opinnäytetyösuunnitelman esitys tutkimusseminaarissa
- opinnäytetyösopimus / -lupa kohdeorganisaatiolle
- toisen työn vertaisarviointi jokaisessa tutkimusseminaarissa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen tiedonhaun opetukseen, ideaseminaariin ja suunnitelmaseminaariin. Opinnäytetyösuunnitelman laatiminen ja esittäminen, sekä vertaisarvioijana toimiminen. Kurssista saa opintopisteet, kun opiskelija on suorittanut hyväksytysti tiedonhaun ja tietosuoja-ajokoritin sekä tutkimuslupa on hyväksytty.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Yksilö- ja ryhmäohjaus, tutkimusseminaarit, itsenäinen työskentely, parityöskentely
Oppimateriaalit
Opiskelijan oman opinnäytetyön ilmiöön liittyvä kansallinen ja kv-kirjallisuus sekä menetelmäkirjallisuus.
Menetelmäkirjallisuutta:
Aaltola & Valli 2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin I ja II
Elomaa & Mikkola 2008. Näytön jäljillä. Tiedonhaku näyttöön perustuvassa hoitotyössä.
Eskola J. & Suoranta, J. 2008. Johdatus laadulliseen tutkimukseen.
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara uusin painos. Tutki ja kirjoita.
Nummenmaa L. 2004. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki : Tammi.
Ronkainen, Pehkonen, Lindblom-Ylänne & Paavilainen 2011. Tutkimuksen voimasanat.
Tuomi 2008. Tutki ja lue. Johdatus tieteellisen tekstin ymmärtämiseen.
Tuomi, Jouni & Sarajärvi, Anneli 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi
Vilkka, H. 2017. Tutki ja kehitä. PS-kustannus.
Kirjastosta löytyviä kv-lähteitä:
Creswell, John 2014. Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches
Flick, Uwe 2014. An introduction to qualitative research
Green, Judith 2018. Qualitative Methods for Health Research.
Klenke, Karin, Martin, Suzanne & Wallace, J. Randall 2016. Qualitative research in the study of leadership.
Silverman, David 2016. Qualitative research.
Schyns, Birgit, Hall, Rosalie, toiNeves & Pedro Almiro 2017. Handbook of methods in leadership research.
Skott, Beth P. & Ward, Masjo 2016. Active learning exercises for research methods in social sciences.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h
Ideaseminaari 4 h, tutkimussuunnitelmaseminaari 8 h
Ohjauskeskustelut n. 5 h
Itsenäinen työskentely 118 h
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- ei ole suorittanut tiedonhaun osiota hyväksytysti
- ei ole suorittanut tietosuoja-ajokorttia
- ei ole esittänyt hyväksyttävää tutkimussuunnitelmaa
- ei ole toiminut vertaisarvioijana
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
- hyväksyttävä Ideapaperi esitetty,
- tutkimussuunnitelmaan liittyvä alustava kirjallisuuskatsaus tehty
- hyväksyttävä opinnäytetyösuunnitelma tuotettu
- opinnäytetyösopimus / -lupa saatu
- vertaisarviointi toteutettu
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija on esittänyt hyväksyttävän opinnäytetyön idean, hyväksyttävän opinnäytetyön suunnitelman, hankkinut tutkimusluvan kohdeorganisaatiosta ja vertaisarvioinut toisen työn.
Opiskelija
-on suorittanut tiedonhaun perusteet ja menetelmät eri tietokannoista
-on suorittanut tietosuoja-ajokortin
- on esittänyt hyväksyttävän tutkimussuunnitelman
- on toiminut vertaisarvioijana
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 15.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 06.06.2025
Laajuus
20 op
Virtuaaliosuus
12 op
TKI-osuus
20 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Hyvinvointipalvelujen johtamisen ja kehittämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Merja Kanervisto-Jokinen
- Niina Koskela
- Johanna Vilppola
- Päivi Heimonen
- Irja Nieminen
- Ilkka Piiroinen
- Kirsi Saarinen
- Jaana Vainionpää
Vastuuhenkilö
Merja Kanervisto-Jokinen
Ryhmät
-
24YHYJOKEHyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen 2024, yamk
Tavoitteet (OJ)
2. Opinnäytetyön toteuttaminen (portin 4 jälkeen), 20 op
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa seurata ja edistää oman ammattialansa kehittymistä ja soveltaa ammattialansa tietoja ja teorioita, keskeisiä käsitteitä, menetelmiä ja periaatteita kriittisesti omassa opinnäytetyössään
- osaa soveltaa opinnäytetyössään asianmukaista tutkimuksellista lähestymistapaa,
- osaa toteuttaa oman opinnäytetyönsä suunnitelman mukaisesti ohjausta hyödyntäen
Sisältö (OJ)
Osasuoritukset vaihtelevat tutkinto-ohjelmakohtaisesti:
- empiirisen ja/ tai teoreettisen osuuden toteuttaminen ja kirjallisen raportin kirjoittaminen
- menetelmäopinnot
- tietosuojailmoitus
- opinnäytetyöseminaareihin ja ohjaustilanteisiin osallistuminen ja vertaisarviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön toteuttaminen arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön toteuttaminen arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opinnäytetyön arviointikriteerit löytyvät TAMKin Intrasta https://intra.tuni.fi/handbook?page=3104. Opinnäytetyöohjeen liitteissä on erikseen YAMK-opinnäytetöiden arviointikriteerit.
Opintojakso Opinnäytetyön toteuttaminen arvioidaan prosessin edetessa hyväksytty-hylätty-periaatteella. Opinnäytetyön kokonaisarvosana annetaan opinnäytetyön valmistuttua.
Aika ja paikka
Tutkimusseminaarit lähi- tai etätapaamisina, itsenäinen työskentely ajasta ja paikasta riippumaton
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttejä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ohjaava opettaja arvioi etenemisen kriteerien mukaan
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Tutkimusseminaarit, missä jokainen opiskelija esittelee oman työnsä etenemistä ja vertaisarvio toisen opiskelijan työtä. Itsenäinen ja yhteistoiminnallinen oppiminen. Suulliset ja kirjalliset palautteet ohjaajalta sekä opponenteilta.
Tutkimusprosessi ja -menetelmät 3 op osallistuminen ja tehtävien työstäminen tiimissä, yhteistoiminnallinen oppiminen. Hyväksytty suoritus.
Oppimateriaalit
Opisklijan omaan opinnäytetyöhön liittyvä tieteellinen kirjallisuus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
20 op =27 x 20= 540 h
Sisällön jaksotus
Prosessi etenee tutkimusseminaarien jaksottamina
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty suoritus
- Tutkimusprosessi ja -menetelmät 3 op osallistuminen ja tehtävien työstäminen tiimissä, hyväksytyt tehtävät
- oman työ teoreettisen viitekehyksen työstäminen ja empiirisen aineiston kokoaminen
- oman työn esittäminen tutkimusseminaareissa
- toisen opiskelijan työn vertaisarviointi tutkimusseminaareissa
- Opinnäytetyön raportointi sen eri vaiheissa nuodattaa kirjallisia ohjeita
Hylätty suoritus:
* Opiskelija ei ole osallistunut Tutkimusprosessi ja -menetelmät 3 op kokonaisuuteen eikä suorittanut tehtäviä hyväksytysti
* Opinnäytetyö ei etene annetun palautteen pohjalta
* Opiskelija ei ole esittänyt tutkimuksen etemistä tutkimusseminaareissa
* Opiskelija ei ole tuottanut kriteerit täyttävää raportointia työnsä etenemisestä
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 20.10.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Hyvinvointipalvelujen johtamisen ja kehittämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Merja Kanervisto-Jokinen
- Niina Koskela
Vastuuhenkilö
Merja Kanervisto-Jokinen
Ryhmät
-
24YHYJOKEHyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen 2024, yamk
Tavoitteet (OJ)
Tällä opintojaksolla keskitytään kehittämään turvallisia ja asiakaslähtöisiä hyvinvointipalveluja sekä perehdytään muutoksen hakuun ja valitusprosesseihin.
Opiskelija
• osaa kehittää ja uudistaa asiakaslähtöisesti integroituvia sote-palveluja lainsäädännön mukaisesti
• osaa toimia sosiaali- ja terveysalan organisaatioiden turvallisuusriskien ja niiden ennaltaehkäisyn asiantuntijana sekä kehittää toimintaan laaja-alaisesti
• osaa johtaa ja kehittää organisaation turvallisuutta
Sisältö (OJ)
• toimintaa ohjaavat lait ja asetukset EU-tasolta aluetasolle
• asiakkuuksien hallinta
• turvallisuus
• muutoksen haku ja valitusprosessit
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
• kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
• kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
• kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Osaamisen varmistaminen yksilö - ja tiimitehtävien kautta. Erillistä tenttiä ei järjestetä. Uusintamahdollisuus hylätyssä osassa. Arvosanan korottaminen tarkoittaa kaikkien opintojaksojen tehtävien korottamista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeerinen arviointi.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähiopetus, ennakkotehtävä, tiimitehtävät, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely.
Oppimateriaalit
Löytyy Moodlesta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot 20 h, itsenäinen ja yhteistoiminnallinen työskentely 115 h.
Sisällön jaksotus
• toimintaa ohjaavat lait ja asetukset EU-tasolta aluetasolle
• asiakkuuksien hallinta
• turvallisuus
• muutoksen haku ja valitusprosessit
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei sisälly harjoittelua. Opintojakson tehtävät liittyvät työelämään.
Kansainvälisyys
Kirjallisuuden kautta kansainvälisyyttä
Lisätietoja opiskelijoille
Suunnitelma ja Moodle päivittyvät opintojakson alkuun menneessä.
Opiskelijat hyväksyttään opintojaksolle viimestään viikolla 43.
Ilmoittautumisaika
22.07.2024 - 20.08.2024
Ajoitus
21.08.2024 - 31.07.2025
Laajuus
30 - 60
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 5
Koulutus
- Hyvinvointipalvelujen johtamisen ja kehittämisen ylempi tutkinto-ohjelma
Ryhmät
-
AVOINAMKAvoin amk
Sisältö (OJ)
Polkuopiskelijana suoritat tutkinto-ohjelman ensimmäisen lukukauden tai lukuvuoden (30-60) opinnot avoimen AMKin opiskelijana. Löydät opintosuunnitelmat TAMKin opinto-oppaasta https://opinto-opas-ops.tamk.fi/.
Voit ilmoittautua polkuopintoihin, jos sinulla on Bioanalyytikon, Ensihoitajan, Fysioterapeutin, Kätilön, Röntgenhoitajan, Sairaanhoitajan, Sosionomin tai Terveydenhoitajan AMK-tutkinto, vastaava opistoasteen tai ammatillisen korkea-asteen tutkinto tai vastaava ulkomainen tutkinto.
Sosionomin aiemmista opistoasteen tutkinnoista hyväksytään seuraavat tutkinnot:
sosiaalikasvattaja ja sosiaalikasvattajan tutkintoon rinnastuva opistotasoinen lähikasvattaja,
sosiaaliohjaaja, kehitysvammaisten ohjaaja tai kehitysvamma-alan ohjaaja, sosiaalialan ohjaaja, diakonin tutkinto, johon sisältyy sosiaaliohjaajan koulutus.
Ilmoittautuminen alkaa 1.8.2024 klo 9.00 ja päättyy 2.8.2024 klo 23.59.
YAMK-tutkintoryhmään on varattu yhteensä 5 paikkaa avoimen AMKin opiskelijoille. Mikäli paikkoja on tämän jälkeen vapaana, ilmoittautumisaikaa voidaan pidentää.
Ilmoittautumislomake julkaistaan tällä sivulla ja paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuminen on verkkokauppailmoittautuminen ja opintomaksu 300 € maksetaan ilmoittautumisen yhteydessä.
Syksyn 2024 lähiopetuspäivät
21.-22.8.2024 orientaatiopäivät
28.8. klo 17.00–18.30 etänä
29.8. lähipäivä
11.9.–13.9. lähipäivät
8.10. hybridi
22.10–23.10. hybridi
24.10. hybridi, iltapäivä
5.11.–6.11. etänä
19.11. etänä
3.12.–5.12. lähipäivät
Yllä olevien päivien lisäksi opiskelijan itse valitsemat niin sanotut YAMK-yhteisten opintojen opintojaksot, jotka sijoittuvat muille päiville. Näistä kuulet lisää opintojen alettua.
Haku tutkinto-opiskelijaksi polkuopintojen jälkeen
Polkuopintojen suorittamisen perusteella voit hakea tutkinto-opiskelijaksi avoimen väylän erillishaussa opintopolku.fi-palvelussa toukokuussa 2025 tai jo lokakuussa 2024, mikäli opintosuunnitelmassasi syksyllä on valintaan vaadittu opintopistemäärä.
Jotta voit tulla valituksi, opintoja tulee olla suoritettuna 20 opintopistettä syksyn avoimen väylän erillishaussa 31.12.2024 mennessä ja kevään 2025 haussa 31.7.2025 mennessä. Jos vaaditun opintopistemäärän suorittaminen ei onnistu syyslukukauden aikana, opiskele vielä kevät avoimen opiskelijana ja hae tutkinto-opiskelijaksi toukokuun alussa 2025. Syksyn avoimen väylän erillishaku järjestetään lokakuun 2 ensimmäisen viikon aikana.
Huomioithan, että hakiessasi YAMK-tutkintoon sinun pitää täyttää myös pohjakoulutus- ja työkokemusvaatimukset.
Arviointiasteikko
0-5