Hyvinvointipalvelujen johtamisen ja kehittämisen ylempi tutkinto-ohjelma: 25YHYJOKE
Tunnus: 24YHYJOKE
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Kuvaus
Tutkintonimike
Laajuus ja kesto: 90 op, 1,5-2 vuotta.
KOULUTUKSEN TUOTTAMA OSAAMINEN
Koulutus antaa valmiudet työskennellä johtamistehtävissä tai suunnittelu-, kehittämis- ja asiantuntijatehtävissä.
Hyvinvointipalvelujen johtamisen ja kehittämisen koulutuksessa opiskelija oppii johtamaan henkilöstöä osallistavasti, valmentavasti ja dialogisesti sekä mahdollistaa henkilöstön osaamisen jatkuva kehittyminen.
Opiskelija oppii arvioimaan, tunnistamaan ja puuttumaan työyhteisön riskitekijöihin ja toimimaan asiatuntijana työhyvinvoinnin kehittämisessä.
Opiskelija oppii kehittämään ja uudistamaan turvallisia asiakaslähtöisiä palveluita sekä johtamaan monialaisia verkostoja.
Opiskelija oppii hankkimaan, soveltamaan ja kehittämään palveluita vaikuttavuuden ja kestävän kehityksen lähtökohdista.
Opiskelija oppii johtamaan muutoksissa ja tunnistamaan johtamisen kompleksisuutta laaja-alaisesti.
VALMISTUVIEN TYÖELÄMÄÄN SIJOITTUMINEN
Koulutus antaa kelpoisuuden julkiseen virkaan tai tehtävään, jonka vaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto. Koulutus antaa myös hakukelpoisuuden ammatilliseen opettajakoulutukseen. Koulutus on työelämälähtöinen korkeakoulututkinto ja se on vertailukelpoinen EU-maiden vastaavien tutkintojen kanssa (EQF, taso 7).
Tutkinnon suorittamisen jälkeen opiskelija voi hakeutua opettajan pedagogisiin opintoihin joko ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa ja saada opettajan pätevyyden. Kelpoisuus yliopistollisiin lisensiaatin ja tohtorin tutkintoihin on neuvoteltava erikseen kunkin tiedekunnan ja oppiaineen kanssa.
KOULUTUKSEN ARVOPERUSTA
Hyvinvointipalvelujen johtamisen ja kehittämisen koulutuksessa opiskelija syventää opiskelijana oman alansa kriittistä eettisen toiminnan tarkastelua ja syventää osaamistaan hyvinvointipalveluiden johtamisessa ja kehittämisessä. Opiskelija perustaa toimintansa näyttöön perustuvaan tietoon ja huomioi toiminnassasi eri näkökulmia, kuten kestävän kehityksen.
Opiskelija osaa toimia ammatissaan sekä itsenäisesti että monialaisessa verkostoyhteistyössä eri toimijoiden kanssa toimien, toisten ammattitaitoa ja osaamista kunnioittaen.
Opiskelija arvostaa omaa toimintansa, itsensä ja oman alansa jatkuvaa kehittämistä ja seuraa alan kehitystä kansallisesti ja kansainvälisesti.
OPINTOJEN RAKENNE
Syventävät ammattiopinnot 30 op
Vapaasti valittavat opinnot 30 op
Opinnäytetyö 30 op
Yhteensä 90 op
OPETUKSEN TOTEUTTAMINEN
Koulutus koostuu lähiopetuspäivistä (n. 4 pv/kk) sekä etä- ja itsenäistä työskentelystä. Koulutuksessa käytetään erilaisia itsenäisen työskentelyn sekä osallistavan työskentelyn menetelmiä, kuten tiimityöskentelyä ja verkko-opiskelua. Jokainen opiskelija laatii yhdessä opettajatuutorin kanssa henkilökohtaisen oppimissuunnitelman. Opinnot voi suorittaa työn ohessa 1,5-2 vuodessa. Opetuksen toteutusmuoto on monimuoto-opetus.
Osaamistavoitteet
Tutkinnosta valmistunut
• osaa johtaa henkilöstöä osallistavasti, valmentavasti ja dialogisesti sekä mahdollistaa henkilöstön osaamisen jatkuva kehittyminen
• osaa arvioida, tunnistaa ja puuttua työyhteisön riskitekijöihin ja toimia asiatuntijana työhyvinvoinnin kehittämisessä
• osaa kehittää ja uudistaa turvallisia asiakaslähtöisiä palveluita sekä johtaa monialaisia verkostoja
• osaa hankkia, soveltaa ja kehittää palveluita vaikuttavuuden ja kestävän kehityksen lähtökohdista
• osaa johtaa muutoksissa ja tunnistaa johtamisen kompleksisuutta laaja-alaisesti
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelmaa kehitetään yhteistyössä TAMKin muiden YAMK-koulutusten kanssa. Työelämän kanssa yhteistyö toteutuu työelämässä toteutettavien projektien, opinnäytetöiden hankeideoinnin ja hankkeistamisen kautta sekä säännöllisenä verkostoyhteistyönä ja neuvottelukuntatoimintana.
Opiskelijoilta kerätään vuosittain palautetta eri opintojaksojen sekä henkilökohtaisen oppimissuunnitelmakeskustelujen yhteydessä. Valmistuneilta kerätään palautetta säännöllisesti sähköisten kyselyjen muodossa.
Opetussuunnitelma on käsitelty YAMK-terveys neuvottelukunnassa 29.4.2024.
Opetussuunnitelma on hyväksytty 29.4.2024 korkeakouluneuvostossa.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2025-2026 | 2026-2027 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
24YHYJOKE-1001 |
Syventävät ammattiopinnot
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
7H00GW34 | Asiantuntijuuden ja osaamisen kehittäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7H00GW35 | Monialainen valmentava johtaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7H00GW36 | Turvallisesti asiakaslähtöisiä hyvinvointipalveluja | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7H00GW37 | Laadukkaita hyvinvointipalveluja vaikuttavasti | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7H00GW38 | Hyvinvointijohtaminen ja esihenkilön työoikeudelliset vastuut | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
7H00GW39 | Kriisien ja muutosten johtaminen erilaisissa toimintaympäristöissä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
24YHYJOKE-1002 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 30) |
30 | |||||||||||
7H00GW40 | Näyttöön perustuvan toiminnan ja tutkimusprosessin lähtökohdat | 5 | |||||||||||
24YHYJOKE-1004 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
NY00FJ81 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
NY00FJ82 | Opinnäytetyön toteuttaminen | 20 | 20 | 10 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
NY00FJ83 | Opinnäytetyön raportointi ja arviointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
Yhteensä | 90 | 55 | 5 | 30 | 25 | 5 | 15 | 15 | 12.5 | 12.5 | 2.5 | 2.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - YAMK (EQF 7)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen amk-asetuksen mukaisesti.
Kestävyys ja vastuullisuus -jäsentely
Kestävä tulevaisuus on yksi TAMKin pedagogisista periaatteista. Kestävän tulevaisuuden tärkeitä osatekijöitä ovat ekologinen, sosiaalinen, kulttuurinen ja taloudellinen kestävyys sekä tulevaisuusorientaatio. Kaikkia näkökulmia voidaan tarkastella yksilön, toimialan, yhteiskunnan tai globaalin näkökulman mittakaavoissa.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
24YHYJOKE-1001 |
Syventävät ammattiopinnot
(Valitaan kaikki) |
30 |
7H00GW34 | Asiantuntijuuden ja osaamisen kehittäminen | 5 |
7H00GW35 | Monialainen valmentava johtaminen | 5 |
7H00GW36 | Turvallisesti asiakaslähtöisiä hyvinvointipalveluja | 5 |
7H00GW37 | Laadukkaita hyvinvointipalveluja vaikuttavasti | 5 |
7H00GW38 | Hyvinvointijohtaminen ja esihenkilön työoikeudelliset vastuut | 5 |
7H00GW39 | Kriisien ja muutosten johtaminen erilaisissa toimintaympäristöissä | 5 |
24YHYJOKE-1002 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 30) |
30 |
7H00GW40 | Näyttöön perustuvan toiminnan ja tutkimusprosessin lähtökohdat | 5 |
24YHYJOKE-1004 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
30 |
NY00FJ81 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 |
NY00FJ82 | Opinnäytetyön toteuttaminen | 20 |
NY00FJ83 | Opinnäytetyön raportointi ja arviointi | 5 |