Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointipalvelujen johtamisen ja kehittämisen ylempi tutkinto-ohjelma: 25YHYJOKE

Tunnus: 24YHYJOKE

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Bioanalyytikko (ylempi AMK)
Ensihoitaja (ylempi AMK)
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Kätilö (ylempi AMK)
Röntgenhoitaja (ylempi AMK)
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)

Laajuus:
90 op

Kesto:
1.5 vuotta (90 op)

Aloituslukukausi:
Syksy 2025

Kuvaus

Tutkintonimike

Laajuus ja kesto: 90 op, 1,5-2 vuotta.

KOULUTUKSEN TUOTTAMA OSAAMINEN
Koulutus antaa valmiudet työskennellä johtamistehtävissä tai suunnittelu-, kehittämis- ja asiantuntijatehtävissä.

Hyvinvointipalvelujen johtamisen ja kehittämisen koulutuksessa opiskelija oppii johtamaan henkilöstöä osallistavasti, valmentavasti ja dialogisesti sekä mahdollistaa henkilöstön osaamisen jatkuva kehittyminen.
Opiskelija oppii arvioimaan, tunnistamaan ja puuttumaan työyhteisön riskitekijöihin ja toimimaan asiatuntijana työhyvinvoinnin kehittämisessä.
Opiskelija oppii kehittämään ja uudistamaan turvallisia asiakaslähtöisiä palveluita sekä johtamaan monialaisia verkostoja.
Opiskelija oppii hankkimaan, soveltamaan ja kehittämään palveluita vaikuttavuuden ja kestävän kehityksen lähtökohdista.
Opiskelija oppii johtamaan muutoksissa ja tunnistamaan johtamisen kompleksisuutta laaja-alaisesti.


VALMISTUVIEN TYÖELÄMÄÄN SIJOITTUMINEN
Koulutus antaa kelpoisuuden julkiseen virkaan tai tehtävään, jonka vaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto. Koulutus antaa myös hakukelpoisuuden ammatilliseen opettajakoulutukseen. Koulutus on työelämälähtöinen korkeakoulututkinto ja se on vertailukelpoinen EU-maiden vastaavien tutkintojen kanssa (EQF, taso 7).

Tutkinnon suorittamisen jälkeen opiskelija voi hakeutua opettajan pedagogisiin opintoihin joko ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa ja saada opettajan pätevyyden. Kelpoisuus yliopistollisiin lisensiaatin ja tohtorin tutkintoihin on neuvoteltava erikseen kunkin tiedekunnan ja oppiaineen kanssa.

KOULUTUKSEN ARVOPERUSTA
Hyvinvointipalvelujen johtamisen ja kehittämisen koulutuksessa opiskelija syventää opiskelijana oman alansa kriittistä eettisen toiminnan tarkastelua ja syventää osaamistaan hyvinvointipalveluiden johtamisessa ja kehittämisessä. Opiskelija perustaa toimintansa näyttöön perustuvaan tietoon ja huomioi toiminnassasi eri näkökulmia, kuten kestävän kehityksen.
Opiskelija osaa toimia ammatissaan sekä itsenäisesti että monialaisessa verkostoyhteistyössä eri toimijoiden kanssa toimien, toisten ammattitaitoa ja osaamista kunnioittaen.
Opiskelija arvostaa omaa toimintansa, itsensä ja oman alansa jatkuvaa kehittämistä ja seuraa alan kehitystä kansallisesti ja kansainvälisesti.


OPINTOJEN RAKENNE
Syventävät ammattiopinnot 30 op
Vapaasti valittavat opinnot 30 op
Opinnäytetyö 30 op
Yhteensä 90 op


OPETUKSEN TOTEUTTAMINEN

Koulutus koostuu lähiopetuspäivistä (n. 4 pv/kk) sekä etä- ja itsenäistä työskentelystä. Koulutuksessa käytetään erilaisia itsenäisen työskentelyn sekä osallistavan työskentelyn menetelmiä, kuten tiimityöskentelyä ja verkko-opiskelua. Jokainen opiskelija laatii yhdessä opettajatuutorin kanssa henkilökohtaisen oppimissuunnitelman. Opinnot voi suorittaa työn ohessa 1,5-2 vuodessa. Opetuksen toteutusmuoto on monimuoto-opetus.

Osaamistavoitteet

Tutkinnosta valmistunut
• osaa johtaa henkilöstöä osallistavasti, valmentavasti ja dialogisesti sekä mahdollistaa henkilöstön osaamisen jatkuva kehittyminen
• osaa arvioida, tunnistaa ja puuttua työyhteisön riskitekijöihin ja toimia asiatuntijana työhyvinvoinnin kehittämisessä
• osaa kehittää ja uudistaa turvallisia asiakaslähtöisiä palveluita sekä johtaa monialaisia verkostoja
• osaa hankkia, soveltaa ja kehittää palveluita vaikuttavuuden ja kestävän kehityksen lähtökohdista
• osaa johtaa muutoksissa ja tunnistaa johtamisen kompleksisuutta laaja-alaisesti

Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö

Opetussuunnitelmaa kehitetään yhteistyössä TAMKin muiden YAMK-koulutusten kanssa. Työelämän kanssa yhteistyö toteutuu työelämässä toteutettavien projektien, opinnäytetöiden hankeideoinnin ja hankkeistamisen kautta sekä säännöllisenä verkostoyhteistyönä ja neuvottelukuntatoimintana.

Opiskelijoilta kerätään vuosittain palautetta eri opintojaksojen sekä henkilökohtaisen oppimissuunnitelmakeskustelujen yhteydessä. Valmistuneilta kerätään palautetta säännöllisesti sähköisten kyselyjen muodossa.

Opetussuunnitelma on käsitelty YAMK-terveys neuvottelukunnassa 29.4.2024.
Opetussuunnitelma on hyväksytty 29.4.2024 korkeakouluneuvostossa.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2025-2026 2026-2027 Syksy 2025 Kevät 2026 Syksy 2026 1. / 2025 2. / 2025 3. / 2026 4. / 2026 1. / 2026 2. / 2026
24YHYJOKE-1001
Syventävät ammattiopinnot

(Valitaan kaikki )

30
7H00GW34 Asiantuntijuuden ja osaamisen kehittäminen 5 5 5 2.5 2.5
7H00GW35 Monialainen valmentava johtaminen 5 5 5 2.5 2.5
7H00GW36 Turvallisesti asiakaslähtöisiä hyvinvointipalveluja 5 5 5 2.5 2.5
7H00GW37 Laadukkaita hyvinvointipalveluja vaikuttavasti 5 5 5 2.5 2.5
7H00GW38 Hyvinvointijohtaminen ja esihenkilön työoikeudelliset vastuut 5 5 5 2.5 2.5
7H00GW39 Kriisien ja muutosten johtaminen erilaisissa toimintaympäristöissä 5 5 5 2.5 2.5
24YHYJOKE-1002
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 30)

30
7H00GW40 Näyttöön perustuvan toiminnan ja tutkimusprosessin lähtökohdat 5
24YHYJOKE-1004
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki )

30
NY00FJ81 Opinnäytetyön suunnittelu 5 5 5 2.5 2.5
NY00FJ82 Opinnäytetyön toteuttaminen 20 20 10 10 5 5 5 5
NY00FJ83 Opinnäytetyön raportointi ja arviointi 5 5 5 2.5 2.5
Yhteensä 90 55 5 30 25 5 15 15 12.5 12.5 2.5 2.5

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Kestävyys ja vastuullisuus -jäsentely

Kestävä tulevaisuus on yksi TAMKin pedagogisista periaatteista. Kestävän tulevaisuuden tärkeitä osatekijöitä ovat ekologinen, sosiaalinen, kulttuurinen ja taloudellinen kestävyys sekä tulevaisuusorientaatio. Kaikkia näkökulmia voidaan tarkastella yksilön, toimialan, yhteiskunnan tai globaalin näkökulman mittakaavoissa.

Ekologinen kestävyys

Ekologinen kestävyys voi liittyä luonnon monimuotoisuuteen ja ekosysteemien toimivuuteen, luonnonvarojen kestävään ja oikeudenmukaiseen käyttöön (mm. kiertotalous) ja ihmisen toiminnan sopeuttamiseen luonnon sietokykyyn (esim. ilmastonmuutos).

Asiantuntijuuden ja osaamisen kehittäminen
Monialainen valmentava johtaminen
Turvallisesti asiakaslähtöisiä hyvinvointipalveluja
Laadukkaita hyvinvointipalveluja vaikuttavasti
Hyvinvointijohtaminen ja esihenkilön työoikeudelliset vastuut
Kriisien ja muutosten johtaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
Opinnäytetyön suunnittelu
Opinnäytetyön toteuttaminen
Opinnäytetyön raportointi ja arviointi
Kulttuurinen kestävyys

Kulttuurinen kestävyys voi liittyä kulttuurin tuntemukseen, moniarvoisuuteen, suvaitsevaisuuteen, kulttuurien monimuotoisuuden arvostamiseen sekä kulttuurien keskinäisen vuorovaikutuksen edistämiseen.

Asiantuntijuuden ja osaamisen kehittäminen
Monialainen valmentava johtaminen
Turvallisesti asiakaslähtöisiä hyvinvointipalveluja
Laadukkaita hyvinvointipalveluja vaikuttavasti
Hyvinvointijohtaminen ja esihenkilön työoikeudelliset vastuut
Kriisien ja muutosten johtaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
Opinnäytetyön suunnittelu
Opinnäytetyön toteuttaminen
Opinnäytetyön raportointi ja arviointi
Sosiaalinen kestävyys

Sosiaalinen kestävyys voi liittyä hyvinvoinnin tasapuoliseen jakautumiseen, perusoikeuksien toteutumiseen, osallistumiseen yhteiskunnalliseen toimintaan ja päätöksentekoon sekä elämänhallintaan, vastuunottoon ja kestävien elämäntapojen tavoitteluun.

Asiantuntijuuden ja osaamisen kehittäminen
Monialainen valmentava johtaminen
Turvallisesti asiakaslähtöisiä hyvinvointipalveluja
Laadukkaita hyvinvointipalveluja vaikuttavasti
Hyvinvointijohtaminen ja esihenkilön työoikeudelliset vastuut
Kriisien ja muutosten johtaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
Opinnäytetyön suunnittelu
Opinnäytetyön toteuttaminen
Opinnäytetyön raportointi ja arviointi
Taloudellinen kestävyys

Taloudellinen kestävyys voi ilmetä ympäristön ja talouden näkökulmien yhdistämisenä vaihtoehtojen punninnassa, vastuullisen kuluttamisen tai vastuullisen liiketoiminnan käsittelynä tai velkaantumisen (taloudellinen, luonnonvaroihin liittyvä) eri muotojen käsittelynä.

Asiantuntijuuden ja osaamisen kehittäminen
Monialainen valmentava johtaminen
Turvallisesti asiakaslähtöisiä hyvinvointipalveluja
Laadukkaita hyvinvointipalveluja vaikuttavasti
Hyvinvointijohtaminen ja esihenkilön työoikeudelliset vastuut
Kriisien ja muutosten johtaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
Opinnäytetyön suunnittelu
Opinnäytetyön toteuttaminen
Opinnäytetyön raportointi ja arviointi
Tulevaisuusorientaatio

Tulevaisuusorientaatio voi ilmetä esimerkiksi megatrendien tai omaan alaan liittyvien muutosvoimien ja alan tulevaisuusskenaarioiden tarkastelemisena tai rakentamisena tai opiskelijan työuraan liittyvänä valmentamisena.

Asiantuntijuuden ja osaamisen kehittäminen
Monialainen valmentava johtaminen
Turvallisesti asiakaslähtöisiä hyvinvointipalveluja
Laadukkaita hyvinvointipalveluja vaikuttavasti
Hyvinvointijohtaminen ja esihenkilön työoikeudelliset vastuut
Kriisien ja muutosten johtaminen erilaisissa toimintaympäristöissä
Näyttöön perustuvan toiminnan ja tutkimusprosessin lähtökohdat
Opinnäytetyön suunnittelu
Opinnäytetyön toteuttaminen
Opinnäytetyön raportointi ja arviointi
Luokittelemattomat