Ohjaus ja kilpailutus sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamisessaLaajuus (5 op)
Tunnus: 7H00FF48
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- osaa analysoida poliittisen ohjauksen merkityksiä ja seurauksia sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamisen taustalla
- osaa analysoida sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen mukanaan tuomia muutoksia palvelujärjestelmässä
- tuntee sosiaali- ja terveysalan toimintaa ohjaavan lainsäädännön
- perehtyy alueelliseen päätöksentekoon sekä monimutkaisten ongelmien ratkaisuprosesseihin
Sisältö
- EU:n sosiaali- ja terveyspoliittinen ohjaus
- STM:n ohjaus
- alueellinen strateginen suunnittelu, ohjaus, valvonta ja arviointi
- palvelujen tuottajien kilpailutus ja hankitalainsäädäntö
- julkiset, yksityiset ja kolmannen sektorin toimijat palvelujen tuottajina
- sosiaali ja terveydenhuollon talousohjaus
- verkostojen merkitys sosiaali- ja terveydenhuollossa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 31.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 15.12.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Hoitotyö Luennoitsija
- Jukka-Pekka Pirhonen
- Sirkku Haaranen
- Sari Himanen
Vastuuhenkilö
Sari Himanen
Ryhmät
-
22YSTKSosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida poliittisen ohjauksen merkityksiä ja seurauksia sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamisen taustalla
- osaa analysoida sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen mukanaan tuomia muutoksia palvelujärjestelmässä
- tuntee sosiaali- ja terveysalan toimintaa ohjaavan lainsäädännön
- perehtyy alueelliseen päätöksentekoon sekä monimutkaisten ongelmien ratkaisuprosesseihin
Sisältö (OJ)
- EU:n sosiaali- ja terveyspoliittinen ohjaus
- STM:n ohjaus
- alueellinen strateginen suunnittelu, ohjaus, valvonta ja arviointi
- palvelujen tuottajien kilpailutus ja hankitalainsäädäntö
- julkiset, yksityiset ja kolmannen sektorin toimijat palvelujen tuottajina
- sosiaali ja terveydenhuollon talousohjaus
- verkostojen merkitys sosiaali- ja terveydenhuollossa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot, verkko-opetus, ryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu
Oppimateriaalit
Opintojakson aikana moodlessa jaettava materiaali, itsenäisesti etsittävät artikkelit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op opiskelijan työnä 135h. Lähi- ja etäopetusta, itsenäistä työskentelyä, tehtäviä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson tehtävä on mahdollista tehdä työelämäyhteistyössä
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa
-Ei osallistu opintojaksolle
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-Ei osaa tarkastella aihealuetta kriittisesti arvioiden
-Osallistuminen opintojaksolla vaihtelevaa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
-Osallistuu pääsääntöisesti aktiivisesti ja ammatillisesti opintojaksolle
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
-Hallitsee tiedonhakutaitoja tiedon hakemiseen useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
-Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
-Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja ymmärtää mahdollisuuksia toimintatapojen kehittämiseen
Osallistuu aktiivisesti ja ammatillisesti opintojaksolle