Siirry suoraan sisältöön

Ohjaus ja kilpailutus sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamisessaLaajuus (5 op)

Tunnus: 7H00FF48

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa analysoida poliittisen ohjauksen merkityksiä ja seurauksia sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamisen taustalla
- osaa analysoida sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen mukanaan tuomia muutoksia palvelujärjestelmässä
- tuntee sosiaali- ja terveysalan toimintaa ohjaavan lainsäädännön
- perehtyy alueelliseen päätöksentekoon sekä monimutkaisten ongelmien ratkaisuprosesseihin

Sisältö

- EU:n sosiaali- ja terveyspoliittinen ohjaus
- STM:n ohjaus
- alueellinen strateginen suunnittelu, ohjaus, valvonta ja arviointi
- palvelujen tuottajien kilpailutus ja hankitalainsäädäntö
- julkiset, yksityiset ja kolmannen sektorin toimijat palvelujen tuottajina
- sosiaali ja terveydenhuollon talousohjaus
- verkostojen merkitys sosiaali- ja terveydenhuollossa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 15.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
  • Hoitotyö Luennoitsija
  • Jukka-Pekka Pirhonen
  • Sirkku Haaranen
  • Sari Himanen
Vastuuhenkilö

Sari Himanen

Ryhmät
  • 22YSTK
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida poliittisen ohjauksen merkityksiä ja seurauksia sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamisen taustalla
- osaa analysoida sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen mukanaan tuomia muutoksia palvelujärjestelmässä
- tuntee sosiaali- ja terveysalan toimintaa ohjaavan lainsäädännön
- perehtyy alueelliseen päätöksentekoon sekä monimutkaisten ongelmien ratkaisuprosesseihin

Sisältö (OJ)

- EU:n sosiaali- ja terveyspoliittinen ohjaus
- STM:n ohjaus
- alueellinen strateginen suunnittelu, ohjaus, valvonta ja arviointi
- palvelujen tuottajien kilpailutus ja hankitalainsäädäntö
- julkiset, yksityiset ja kolmannen sektorin toimijat palvelujen tuottajina
- sosiaali ja terveydenhuollon talousohjaus
- verkostojen merkitys sosiaali- ja terveydenhuollossa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Aktivoivat luennot, verkko-opetus, ryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu

Oppimateriaalit

Opintojakson aikana moodlessa jaettava materiaali, itsenäisesti etsittävät artikkelit

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op opiskelijan työnä 135h. Lähi- ja etäopetusta, itsenäistä työskentelyä, tehtäviä

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson tehtävä on mahdollista tehdä työelämäyhteistyössä

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-Ei kykene hakemaan tietoa kansallisista ja kansainvälisistä lähteistä
-Ei sovella ja arvioi aihealueeseen liittyvää tietoa
-Ei osallistu opintojaksolle

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-Kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-Kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-Ei osaa tarkastella aihealuetta kriittisesti arvioiden
-Osallistuminen opintojaksolla vaihtelevaa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-Kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-Osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-Kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
-Osallistuu pääsääntöisesti aktiivisesti ja ammatillisesti opintojaksolle

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

-Hallitsee tiedonhakutaitoja tiedon hakemiseen useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin.
-Osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
-Kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja ymmärtää mahdollisuuksia toimintatapojen kehittämiseen
Osallistuu aktiivisesti ja ammatillisesti opintojaksolle