Siirry suoraan sisältöön

Laadun ja prosessien johtaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: 7H00FL05

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija

- hallitsee keskeiset laadunhallintajärjestelmät ja niiden soveltamisen käytäntöön
- osaa asiantuntijana johtaa ja kehittää palvelujen laatua sekä prosesseja

Sisältö

- prosessi- ja laatujohtamisen perusteet ja menetelmät sosiaali- ja terveysalalla
- lean-ajattelun perusteet
- laadunhallintajärjestelmät
- prosessien kuvaaminen
- prosessien suorituskyvyn mittaaminen ja jatkuva parantaminen
- laatujohtaminen osana oman työyksikön toiminnan kehittämistä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 14.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 05.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Merja Kanervisto-Jokinen
  • Niina Koskela
Vastuuhenkilö

Merja Kanervisto-Jokinen

Ryhmät
  • 23YSTK
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija

- hallitsee keskeiset laadunhallintajärjestelmät ja niiden soveltamisen käytäntöön
- osaa asiantuntijana johtaa ja kehittää palvelujen laatua sekä prosesseja

Sisältö (OJ)

- prosessi- ja laatujohtamisen perusteet ja menetelmät sosiaali- ja terveysalalla
- lean-ajattelun perusteet
- laadunhallintajärjestelmät
- prosessien kuvaaminen
- prosessien suorituskyvyn mittaaminen ja jatkuva parantaminen
- laatujohtaminen osana oman työyksikön toiminnan kehittämistä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja

Aika ja paikka

15.1.- 5.5.2024

Lähipäivät TAMKlla: (muokattu 11.1.2024, mkj)
pe 19.1.2024 klo 8.30-15.30, H3-25
to 14.3.2024 klo 12.30-15.30, H4-26
pe 15.3.2024 klo 8.30-11.30, H4-25
pe 12.4.2024 klo 8.30-11.30, etänä, linkki Moodlessa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Osaamisen varmistaminen yksilö - ja tiimitehtävien kautta. Erillistä tenttiä ei järjestetä. Uusintamahdollisuus hylätyssä osassa. Arvosanan korottaminen tarkoittaa kaikkien opintojaksojen tehtävien korottamista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilö- , pari- ja tiimitehtävät.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähi- ja etäopetus / osallistavat luennot, kirjallisuus, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely, yksilö- ja tiimitehtävät, vertaisarvioinnit sekä verkkotehtävä.

Oppimateriaalit

Opintokokonaisuuden aikana Moodlessa jaetut materiaalit ja suositeltava kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135h
Etä- ja lähiopetusta 20 h
Tehtäviä ja itsenäistä työskentelyä 115 h

Sisällön jaksotus

Ilmoitetaan Moodlessa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävät voi tehdä oman työpaikan tai muun yksikön tarpeesta.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutuksen sisältöön voi vielä tulla muutoksia. (1.12.2023/MKJ)
Opintojakso on suunnattu ensisijaisesti TAMKin sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen opiskelijoille.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- ei kykene hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- ei kykene soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osallistu opintojaksolle

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja

Ilmoittautumisaika

07.11.2022 - 16.01.2023

Ajoitus

16.01.2023 - 05.05.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Merja Kanervisto-Jokinen
  • Hoitotyö Luennoitsija
  • Hannele Laaksonen
  • Sirpa Salin
Vastuuhenkilö

Hannele Laaksonen

Ryhmät
  • 22YSTJ
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen YAMK, sosiaali- ja terveysalan johtaminen

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija

- hallitsee keskeiset laadunhallintajärjestelmät ja niiden soveltamisen käytäntöön
- osaa asiantuntijana johtaa ja kehittää palvelujen laatua sekä prosesseja

Sisältö (OJ)

- prosessi- ja laatujohtamisen perusteet ja menetelmät sosiaali- ja terveysalalla
- lean-ajattelun perusteet
- laadunhallintajärjestelmät
- prosessien kuvaaminen
- prosessien suorituskyvyn mittaaminen ja jatkuva parantaminen
- laatujohtaminen osana oman työyksikön toiminnan kehittämistä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja

Aika ja paikka

16.1.- 5.5.2023

Lähipäivät TAMKlla:
pe 20.1.2023 klo 8.30-15.30, tila H2-23
to 16.3.2023 klo 12.30-15.30, tila H2-23
pe 17.3.2023 klo 8.30-11.30, tila H2-23
ke 22.3.2023 klo 8.30-15.30, päivä tarkentuu lähempänä ajankohtaa.
pe 14.4.2023 klo 8.30-11.30, tila H2-23

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Osaamisen varmistaminen yksilö - ja tiimitehtävien kautta. Erillistä tenttiä ei järjestetä. Uusintamahdollisuus hylätyssä osassa. Arvosanan korottaminen tarkoittaa kaikkien opintojaksojen tehtävien korottamista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilö- , pari- ja tiimitehtävät.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähi- ja etäopetus / osallistavat luennot, kirjallisuus, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely, yksilö- ja tiimitehtävät, vertaisarvioinnit sekä verkkotehtävä.

Oppimateriaalit

Opintokokonaisuuden aikana Moodlessa jaetut materiaalit ja suositeltava kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135h
Etä- ja lähiopetusta 20 h
Tehtäviä ja itsenäistä työskentelyä 115 h

Sisällön jaksotus

Ilmoitetaan Moodlessa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävät voi tehdä oman työpaikan tai muun yksikön tarpeesta.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- ei kykene hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- ei kykene soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osallistu opintojaksolle

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja

Ilmoittautumisaika

26.11.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 15.04.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Merja Kanervisto-Jokinen
  • Hannele Laaksonen
Ryhmät
  • 21YSTK
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija

- hallitsee keskeiset laadunhallintajärjestelmät ja niiden soveltamisen käytäntöön
- osaa asiantuntijana johtaa ja kehittää palvelujen laatua sekä prosesseja

Sisältö (OJ)

- prosessi- ja laatujohtamisen perusteet ja menetelmät sosiaali- ja terveysalalla
- lean-ajattelun perusteet
- laadunhallintajärjestelmät
- prosessien kuvaaminen
- prosessien suorituskyvyn mittaaminen ja jatkuva parantaminen
- laatujohtaminen osana oman työyksikön toiminnan kehittämistä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja

Aika ja paikka

01.01.2022 - 15.04.2022

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Osaamisen varmistaminen yksilö - ja tiimitehtävien kautta. Erillistä tenttiä ei järjestetä. Uusintamahdollisuus hylätyssä osassa. Arvosanan korottaminen tarkoittaa kaikkien opintojaksojen tehtävien korottamista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilö- , pari- ja tiimitehtävät.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähi- ja etäopetus / osallistavat luennot, kirjallisuus, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely, yksilö- ja tiimitehtävät, vertaisarvioinnit sekä välitehtävät.

Oppimateriaalit

Opintokokonaisuuden aikana Moodlessa jaetut materiaalit ja suositeltava kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135h
Etä- ja lähiopetusta 24 h
Tehtäviä ja itsenäistä työskentelyä 111 h

Sisällön jaksotus

Ilmoitetaan Moodlessa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävät voi tehdä oman työpaikan tai muun yksikön tarpeesta.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- ei kykene hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- ei kykene soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osallistu opintojaksolle

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja