Siirry suoraan sisältöön

Laadun ja prosessien johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: 7H00FL05-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 14.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 05.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Merja Kanervisto-Jokinen
  • Niina Koskela

Vastuuhenkilö

Merja Kanervisto-Jokinen

Ryhmät

  • 23YSTK
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija

- hallitsee keskeiset laadunhallintajärjestelmät ja niiden soveltamisen käytäntöön
- osaa asiantuntijana johtaa ja kehittää palvelujen laatua sekä prosesseja

Sisältö (OJ)

- prosessi- ja laatujohtamisen perusteet ja menetelmät sosiaali- ja terveysalalla
- lean-ajattelun perusteet
- laadunhallintajärjestelmät
- prosessien kuvaaminen
- prosessien suorituskyvyn mittaaminen ja jatkuva parantaminen
- laatujohtaminen osana oman työyksikön toiminnan kehittämistä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja

Aika ja paikka

15.1.- 5.5.2024

Lähipäivät TAMKlla: (muokattu 11.1.2024, mkj)
pe 19.1.2024 klo 8.30-15.30, H3-25
to 14.3.2024 klo 12.30-15.30, H4-26
pe 15.3.2024 klo 8.30-11.30, H4-25
pe 12.4.2024 klo 8.30-11.30, etänä, linkki Moodlessa

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Osaamisen varmistaminen yksilö - ja tiimitehtävien kautta. Erillistä tenttiä ei järjestetä. Uusintamahdollisuus hylätyssä osassa. Arvosanan korottaminen tarkoittaa kaikkien opintojaksojen tehtävien korottamista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilö- , pari- ja tiimitehtävät.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähi- ja etäopetus / osallistavat luennot, kirjallisuus, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely, yksilö- ja tiimitehtävät, vertaisarvioinnit sekä verkkotehtävä.

Oppimateriaalit

Opintokokonaisuuden aikana Moodlessa jaetut materiaalit ja suositeltava kirjallisuus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135h
Etä- ja lähiopetusta 20 h
Tehtäviä ja itsenäistä työskentelyä 115 h

Sisällön jaksotus

Ilmoitetaan Moodlessa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Oppimistehtävät voi tehdä oman työpaikan tai muun yksikön tarpeesta.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutuksen sisältöön voi vielä tulla muutoksia. (1.12.2023/MKJ)
Opintojakso on suunnattu ensisijaisesti TAMKin sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen opiskelijoille.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- ei kykene hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- ei kykene soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osallistu opintojaksolle

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja