Laadun ja prosessien johtaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: 7H00FL05
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- hallitsee keskeiset laadunhallintajärjestelmät ja niiden soveltamisen käytäntöön
- osaa asiantuntijana johtaa ja kehittää palvelujen laatua sekä prosesseja
Sisältö
- prosessi- ja laatujohtamisen perusteet ja menetelmät sosiaali- ja terveysalalla
- lean-ajattelun perusteet
- laadunhallintajärjestelmät
- prosessien kuvaaminen
- prosessien suorituskyvyn mittaaminen ja jatkuva parantaminen
- laatujohtaminen osana oman työyksikön toiminnan kehittämistä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 14.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 05.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Merja Kanervisto-Jokinen
- Niina Koskela
Vastuuhenkilö
Merja Kanervisto-Jokinen
Ryhmät
-
23YSTKSosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- hallitsee keskeiset laadunhallintajärjestelmät ja niiden soveltamisen käytäntöön
- osaa asiantuntijana johtaa ja kehittää palvelujen laatua sekä prosesseja
Sisältö (OJ)
- prosessi- ja laatujohtamisen perusteet ja menetelmät sosiaali- ja terveysalalla
- lean-ajattelun perusteet
- laadunhallintajärjestelmät
- prosessien kuvaaminen
- prosessien suorituskyvyn mittaaminen ja jatkuva parantaminen
- laatujohtaminen osana oman työyksikön toiminnan kehittämistä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
Aika ja paikka
15.1.- 5.5.2024
Lähipäivät TAMKlla: (muokattu 11.1.2024, mkj)
pe 19.1.2024 klo 8.30-15.30, H3-25
to 14.3.2024 klo 12.30-15.30, H4-26
pe 15.3.2024 klo 8.30-11.30, H4-25
pe 12.4.2024 klo 8.30-11.30, etänä, linkki Moodlessa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Osaamisen varmistaminen yksilö - ja tiimitehtävien kautta. Erillistä tenttiä ei järjestetä. Uusintamahdollisuus hylätyssä osassa. Arvosanan korottaminen tarkoittaa kaikkien opintojaksojen tehtävien korottamista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilö- , pari- ja tiimitehtävät.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähi- ja etäopetus / osallistavat luennot, kirjallisuus, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely, yksilö- ja tiimitehtävät, vertaisarvioinnit sekä verkkotehtävä.
Oppimateriaalit
Opintokokonaisuuden aikana Moodlessa jaetut materiaalit ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135h
Etä- ja lähiopetusta 20 h
Tehtäviä ja itsenäistä työskentelyä 115 h
Sisällön jaksotus
Ilmoitetaan Moodlessa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtävät voi tehdä oman työpaikan tai muun yksikön tarpeesta.
Lisätietoja opiskelijoille
Toteutuksen sisältöön voi vielä tulla muutoksia. (1.12.2023/MKJ)
Opintojakso on suunnattu ensisijaisesti TAMKin sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen opiskelijoille.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- ei kykene hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- ei kykene soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osallistu opintojaksolle
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 16.01.2023
Ajoitus
16.01.2023 - 05.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Merja Kanervisto-Jokinen
- Hoitotyö Luennoitsija
- Hannele Laaksonen
- Sirpa Salin
Vastuuhenkilö
Hannele Laaksonen
Ryhmät
-
22YSTJSosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen YAMK, sosiaali- ja terveysalan johtaminen
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- hallitsee keskeiset laadunhallintajärjestelmät ja niiden soveltamisen käytäntöön
- osaa asiantuntijana johtaa ja kehittää palvelujen laatua sekä prosesseja
Sisältö (OJ)
- prosessi- ja laatujohtamisen perusteet ja menetelmät sosiaali- ja terveysalalla
- lean-ajattelun perusteet
- laadunhallintajärjestelmät
- prosessien kuvaaminen
- prosessien suorituskyvyn mittaaminen ja jatkuva parantaminen
- laatujohtaminen osana oman työyksikön toiminnan kehittämistä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
Aika ja paikka
16.1.- 5.5.2023
Lähipäivät TAMKlla:
pe 20.1.2023 klo 8.30-15.30, tila H2-23
to 16.3.2023 klo 12.30-15.30, tila H2-23
pe 17.3.2023 klo 8.30-11.30, tila H2-23
ke 22.3.2023 klo 8.30-15.30, päivä tarkentuu lähempänä ajankohtaa.
pe 14.4.2023 klo 8.30-11.30, tila H2-23
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Osaamisen varmistaminen yksilö - ja tiimitehtävien kautta. Erillistä tenttiä ei järjestetä. Uusintamahdollisuus hylätyssä osassa. Arvosanan korottaminen tarkoittaa kaikkien opintojaksojen tehtävien korottamista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilö- , pari- ja tiimitehtävät.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähi- ja etäopetus / osallistavat luennot, kirjallisuus, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely, yksilö- ja tiimitehtävät, vertaisarvioinnit sekä verkkotehtävä.
Oppimateriaalit
Opintokokonaisuuden aikana Moodlessa jaetut materiaalit ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135h
Etä- ja lähiopetusta 20 h
Tehtäviä ja itsenäistä työskentelyä 115 h
Sisällön jaksotus
Ilmoitetaan Moodlessa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtävät voi tehdä oman työpaikan tai muun yksikön tarpeesta.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- ei kykene hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- ei kykene soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osallistu opintojaksolle
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
Ilmoittautumisaika
26.11.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 15.04.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Merja Kanervisto-Jokinen
- Hannele Laaksonen
Ryhmät
-
21YSTKSosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- hallitsee keskeiset laadunhallintajärjestelmät ja niiden soveltamisen käytäntöön
- osaa asiantuntijana johtaa ja kehittää palvelujen laatua sekä prosesseja
Sisältö (OJ)
- prosessi- ja laatujohtamisen perusteet ja menetelmät sosiaali- ja terveysalalla
- lean-ajattelun perusteet
- laadunhallintajärjestelmät
- prosessien kuvaaminen
- prosessien suorituskyvyn mittaaminen ja jatkuva parantaminen
- laatujohtaminen osana oman työyksikön toiminnan kehittämistä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
Aika ja paikka
01.01.2022 - 15.04.2022
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Osaamisen varmistaminen yksilö - ja tiimitehtävien kautta. Erillistä tenttiä ei järjestetä. Uusintamahdollisuus hylätyssä osassa. Arvosanan korottaminen tarkoittaa kaikkien opintojaksojen tehtävien korottamista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Yksilö- , pari- ja tiimitehtävät.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Lähi- ja etäopetus / osallistavat luennot, kirjallisuus, yhteistoiminnallinen oppiminen, itsenäinen työskentely, yksilö- ja tiimitehtävät, vertaisarvioinnit sekä välitehtävät.
Oppimateriaalit
Opintokokonaisuuden aikana Moodlessa jaetut materiaalit ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135h
Etä- ja lähiopetusta 24 h
Tehtäviä ja itsenäistä työskentelyä 111 h
Sisällön jaksotus
Ilmoitetaan Moodlessa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Oppimistehtävät voi tehdä oman työpaikan tai muun yksikön tarpeesta.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- ei kykene hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- ei kykene soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
- ei osallistu opintojaksolle
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja