Siirry suoraan sisältöön

Palvelun laadun ja vaikuttavuuden arviointiLaajuus (5 op)

Tunnus: 7H00FF52

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa analysoida arvioinnin käsitteitä, arvioinnin suuntauksia ja niiden välisiä suhteita
- osaa arvioida erilaisia toiminnan ja tuloksellisuuden arvioinnin menetelmiä ja mittareita
- osaa asiantuntijana arvioida omaan työsektoriinsa liittyvien palveluiden laatua ja vaikuttavuutta tarkoituksenmukaisin keinoin

Sisältö

- palvelujen laatu, laadun arviointi
- arviointitutkimus, vaikutusten ja vaikuttavuuden arviointi
- arviointitiedon hyödyntäminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 15.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 01.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Hannele Laaksonen
Vastuuhenkilö

Hannele Laaksonen

Ryhmät
  • 22YSTK
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
  • 23YSTY
    Sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida arvioinnin käsitteitä, arvioinnin suuntauksia ja niiden välisiä suhteita
- osaa arvioida erilaisia toiminnan ja tuloksellisuuden arvioinnin menetelmiä ja mittareita
- osaa asiantuntijana arvioida omaan työsektoriinsa liittyvien palveluiden laatua ja vaikuttavuutta tarkoituksenmukaisin keinoin

Sisältö (OJ)

- palvelujen laatu, laadun arviointi
- arviointitutkimus, vaikutusten ja vaikuttavuuden arviointi
- arviointitiedon hyödyntäminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssissa ei ole tenttiä. Verkkokeskustelu ja interventiotehtävä muodostavat arvosanan.
Verkkotiivistelmä: arvosnanan osuus 30% koko arvosanasta. Interventiotehtävä 70 % arvosanasta.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luento-opetus
Itsenäinen työskentely
Pienryhmätyöskentely
Flippaus: Verkkokeskustelu ja vertaiskommentointi

Oppimateriaalit

Heliskoski J, Humala H, Kopola R, Tonteri A & Tynkkyläinen S. 2018. Vaikuttavuuden askelmerkit.
Vaikuttavuus SOTE:ssa suoritteista tuloksiin
Better reporting of interventions: template for intervention description and replication (TIDieR) checklist and guide
Kontio ym. 2018. Kilpailukyky muuttuvassa sotetoimintaympäristössä

Muu ajankohtainen kirjallisuus ilmoitetaan myöhemmin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkkokeskustelut: Neljä lukemistoa ja neljä tehtävää, kukin 150-200 sanan tiivistys sekä yhden vertaisen tuotoksen kommentointi
yhteensä 45 h

Itsenäinen opiskelu ja ryhmätehtävä 90 h

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Interventio tehdään omaan työpaikkaan tai muuhun sote-alan ympäristöön.

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Merja Kanervisto-Jokinen
  • Sirpa Salin
Vastuuhenkilö

Sirpa Salin

Ryhmät
  • 21YSTK
    Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida arvioinnin käsitteitä, arvioinnin suuntauksia ja niiden välisiä suhteita
- osaa arvioida erilaisia toiminnan ja tuloksellisuuden arvioinnin menetelmiä ja mittareita
- osaa asiantuntijana arvioida omaan työsektoriinsa liittyvien palveluiden laatua ja vaikuttavuutta tarkoituksenmukaisin keinoin

Sisältö (OJ)

- palvelujen laatu, laadun arviointi
- arviointitutkimus, vaikutusten ja vaikuttavuuden arviointi
- arviointitiedon hyödyntäminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja

Aika ja paikka

1.9. 2022 Orientaatio kursiin. Etätoteutus
29.9. Lähipäivä, Luento-opetus ja ryhmäkeskustelut.
4.10. Lähipäivä. Luento-opetus ja ryhmäkeskustelut.
12.10. Lähipäivä. Luento-opetus ja ryhmäkeskustelut.
8.11. Seminaaripäivä. Ryhmät esittävät tuotoksensa.

Luento-opetus ja ryhmäkeskustelut pitää Sirpa Salin ja verkkokeskustelut Merja Kanervisto - Jokinen

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Kurssissa ei ole tenttiä. Verkkokeskustelu ja interventiotehtävä muodostavat arvosanan.
Verkkotiivistelmä: arvosnanan osuus 30% koko arvosanasta. Interventiotehtävä 70 % arvosanasta.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luento-opetus
Itsenäinen työskentely
Pienryhmätyöskentely
Flippaus: Verkkokeskustelu ja vertaiskommentointi

Oppimateriaalit

Heliskoski J, Humala H, Kopola R, Tonteri A & Tynkkyläinen S. 2018. Vaikuttavuuden askelmerkit.
Vaikuttavuus SOTE:ssa suoritteista tuloksiin
Better reporting of interventions: template for intervention description and replication (TIDieR) checklist and guide
Kontio ym. 2018. Kilpailukyky muuttuvassa sotetoimintaympäristössä

Muu ajankohtainen kirjallisuus ilmoitetaan myöhemmin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkkokeskustelut: Neljä lukemistoa ja neljä tehtävää, kukin 150-200 sanan tiivistys sekä yhden vertaisen tuotoksen kommentointi
Luento-opetukseen osallistuminen
yhteensä 45 h

Itsenäinen opiskelu ja ryhmätehtävä 90 h

Sisällön jaksotus

Merja Kanervisto-Jokinen vastuuopettaja verkkokeksustelussa
Sirpa Salin interventiotehtävän ja luento-opetuksen vastuuopettaja

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Interventio tehdään omaan työpaikkaan tai muuhun sote-alan ympäristöön.