Palvelun laadun ja vaikuttavuuden arviointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7H00FF52-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2023 - 15.08.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2023 - 01.12.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Laajuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen YAMK
- Toimipiste
- TAMK Pääkampus
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma
- Opettajat
- Hannele Laaksonen
- Vastuuhenkilö
- Hannele Laaksonen
- Ryhmät
-
23YSTYSosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden ylempi tutkinto-ohjelma
- Opintojakso
- 7H00FF52
Osaamistavoitteet (Opintojakso)
Opiskelija
- osaa analysoida arvioinnin käsitteitä, arvioinnin suuntauksia ja niiden välisiä suhteita
- osaa arvioida erilaisia toiminnan ja tuloksellisuuden arvioinnin menetelmiä ja mittareita
- osaa asiantuntijana arvioida omaan työsektoriinsa liittyvien palveluiden laatua ja vaikuttavuutta tarkoituksenmukaisin keinoin
Sisältö (Opintojakso)
- palvelujen laatu, laadun arviointi
- arviointitutkimus, vaikutusten ja vaikuttavuuden arviointi
- arviointitiedon hyödyntäminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)
Opiskelija
- kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä
- kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
- osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
- kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)
Opiskelija
- kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä tiedosta synteesin
- osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
- kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Kurssissa ei ole tenttiä. Verkkokeskustelu ja interventiotehtävä muodostavat arvosanan.
Verkkotiivistelmä: arvosnanan osuus 30% koko arvosanasta. Interventiotehtävä 70 % arvosanasta.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luento-opetus
Itsenäinen työskentely
Pienryhmätyöskentely
Flippaus: Verkkokeskustelu ja vertaiskommentointi
Oppimateriaalit
Heliskoski J, Humala H, Kopola R, Tonteri A & Tynkkyläinen S. 2018. Vaikuttavuuden askelmerkit.
Vaikuttavuus SOTE:ssa suoritteista tuloksiin
Better reporting of interventions: template for intervention description and replication (TIDieR) checklist and guide
Kontio ym. 2018. Kilpailukyky muuttuvassa sotetoimintaympäristössä
Muu ajankohtainen kirjallisuus ilmoitetaan myöhemmin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkkokeskustelut: Neljä lukemistoa ja neljä tehtävää, kukin 150-200 sanan tiivistys sekä yhden vertaisen tuotoksen kommentointi
yhteensä 45 h
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätehtävä 90 h
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Interventio tehdään omaan työpaikkaan tai muuhun sote-alan ympäristöön.