Rakennustekniikan ylempi AMK tutkinto-ohjelma: 24YIRAKE
Tunnus: 24YIRAKE
Kuvaus
HAKUKELPOISUUS
Rakennustekniikan ylempi AMK-tutkinto on tarkoitettu henkilöille, jotka ovat suorittaneet rakennustekniikan insinöörin korkeakoulututkinnon, ja joille on kertynyt vähintään kaksi vuotta työkokemusta asianomaiselta alalta em. tutkinnon jälkeen. Opistoasteen tai ammatillisen korkea-asteen tutkinnon ja sittemmin soveltuvan ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneelta vaadittavaksi työkokemukseksi voidaan hyväksyä vähintään kahden vuoden työkokemus asianomaiselta alalta, josta vähintään vuosi on kertynyt ammattikorkeakoulututkinnon jälkeen.
KOULUTUSOHJELMAN TUOTTAMA OSAAMINEN
Koulutuksen tavoitteena on syventää rakennustekniikan suunnitteluosaamisen tietoja ja taitoja. Tutkinto antaa opiskelijalle valmiuden toimia rakennus- ja kiinteistöalan vaativissa asiantuntijatehtävissä. Näitä ovat mm. rakentamisen alan suunnittelutehtävät, tutkimus- ja innovaatiotoiminta sekä erilaisten kehittämisprojektien johtaminen. Rakentamisen toimialalla on tapahtumassa suuria muutoksia mm. suunnittelumenetelmissä ja teknisissä vaatimuksissa, joihin opiskelussa perehdytään. Tutkinto tähtää voimakkaasti rakennusteknisen suunnitteluosaamisen kehittymiseen.
VALMISTUVIEN TYÖELÄMÄÄN SIJOITTUMINEN
Koulutuksesta valmistuneet sijoittuvat pääosin rakennusteknisten suunnittelu- ja konsultointiyritysten vaativiin johto- ja asiantuntijatehtäviin. He voivat toimia muun muassa projektipäällikköinä suunnittelu-, rakennus- tai kehittämishankkeissa.
Tutkinto on yliopisto-opinnoille vaihtoehtoinen, ammatillinen jatko-opiskeluväylä ja se tuottaa saman kelpoisuuden julkiseen virkaan tai tehtävään kuin ylempi korkeakoulututkinto. Tutkinnon suoritusaika on 1,5 vuotta.
Tutkinto-ohjelman sisältö rakentuu opiskelijan henkilökohtaisesta kehittämistehtävästä (opinnäytetyö 30 op) ja henkilökohtaista osaamista lisäävistä syventävistä ammattiopinnoista (30 op). Niiden tavoitteena on syventää rakennushankkeen suunnitteluun liittyviä osaamisia sekä päivittää tiedot rakentamisen ajankohtaisimmista suunnittelualan teemoista. Tutkinnossa on mukana vapaasti valittavia opintoja yhteensä 5 op, joita voi valita TAMKin YAMK opintojen yhteisestä tarjonnasta.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
TAMK:n rakennus- ja kiinteistöalan neuvottelukunta on osallistunut ko opetussuunnitelman kehittämistyöhön. Tämän lisäksi opetussuunnitelmaa on ollut suunnittelemassa ryhmä rakennusalan suunnittelu- ja konsulttiyhtiöiden asiantuntijoita.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | 2025-2026 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
24YIRAKE-1001 |
Suunnitteluosaamisen kehittyminen
(Valitaan kaikki ) |
25 | |||||||||||
YR00HB89 | Rakenteiden mekaniikan syventävät opinnot | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
YR00HB90 | Rakenteiden mekaniikan sovellukset | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||
YR00HB94 | Teräsbetonirakenteiden syventävät opinnot | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
YR00HB91 | Rakennusfysiikan syventävät opinnot | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
YR00HB92 | Puurakenteiden syventävät opinnot | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||
YR00HB93 | Teräsrakenteiden syventävät opinnot | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||
24YIRAKE-1003 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
24YIRAKE-1002 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||
NY00FJ81 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
NY00FJ82 | Opinnäytetyön toteuttaminen | 20 | 20 | 20 | 10 | 10 | |||||||
NY00FJ83 | Opinnäytetyön raportointi ja arviointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||
Yhteensä | 60 | 50 | 5 | 20 | 30 | 5 | 10 | 10 | 15 | 15 | 2.5 | 2.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - YAMK (EQF 7)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen amk-asetuksen mukaisesti.
Opinnäytetyö |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteuttaminen |
Opinnäytetyön raportointi ja arviointi |
Syventävät ammattiopinnot |
Rakenteiden mekaniikan syventävät opinnot |
Rakenteiden mekaniikan sovellukset |
Teräsbetonirakenteiden syventävät opinnot |
Rakennusfysiikan syventävät opinnot |
Puurakenteiden syventävät opinnot |
Teräsrakenteiden syventävät opinnot |
Vapaasti valittavat opinnot |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
Kestävyys ja vastuullisuus -jäsentely
Kestävä tulevaisuus on yksi TAMKin pedagogisista periaatteista. Kestävän tulevaisuuden tärkeitä osatekijöitä ovat ekologinen, sosiaalinen, kulttuurinen ja taloudellinen kestävyys sekä tulevaisuusorientaatio. Kaikkia näkökulmia voidaan tarkastella yksilön, toimialan, yhteiskunnan tai globaalin näkökulman mittakaavoissa.
Ekologinen kestävyys
Ekologinen kestävyys voi liittyä luonnon monimuotoisuuteen ja ekosysteemien toimivuuteen, luonnonvarojen kestävään ja oikeudenmukaiseen käyttöön (mm. kiertotalous) ja ihmisen toiminnan sopeuttamiseen luonnon sietokykyyn (esim. ilmastonmuutos). |
Teräsbetonirakenteiden syventävät opinnot |
Rakennusfysiikan syventävät opinnot |
Puurakenteiden syventävät opinnot |
Teräsrakenteiden syventävät opinnot |
Kulttuurinen kestävyys
Kulttuurinen kestävyys voi liittyä kulttuurin tuntemukseen, moniarvoisuuteen, suvaitsevaisuuteen, kulttuurien monimuotoisuuden arvostamiseen sekä kulttuurien keskinäisen vuorovaikutuksen edistämiseen. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Sosiaalinen kestävyys
Sosiaalinen kestävyys voi liittyä hyvinvoinnin tasapuoliseen jakautumiseen, perusoikeuksien toteutumiseen, osallistumiseen yhteiskunnalliseen toimintaan ja päätöksentekoon sekä elämänhallintaan, vastuunottoon ja kestävien elämäntapojen tavoitteluun. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Taloudellinen kestävyys
Taloudellinen kestävyys voi ilmetä ympäristön ja talouden näkökulmien yhdistämisenä vaihtoehtojen punninnassa, vastuullisen kuluttamisen tai vastuullisen liiketoiminnan käsittelynä tai velkaantumisen (taloudellinen, luonnonvaroihin liittyvä) eri muotojen käsittelynä. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Tulevaisuusorientaatio
Tulevaisuusorientaatio voi ilmetä esimerkiksi megatrendien tai omaan alaan liittyvien muutosvoimien ja alan tulevaisuusskenaarioiden tarkastelemisena tai rakentamisena tai opiskelijan työuraan liittyvänä valmentamisena. |
Rakennusfysiikan syventävät opinnot |
Luokittelemattomat |
Rakenteiden mekaniikan syventävät opinnot |
Rakenteiden mekaniikan sovellukset |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteuttaminen |
Opinnäytetyön raportointi ja arviointi |
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
24YIRAKE-1001 |
Suunnitteluosaamisen kehittyminen
(Valitaan kaikki) |
25 |
YR00HB89 | Rakenteiden mekaniikan syventävät opinnot | 5 |
YR00HB90 | Rakenteiden mekaniikan sovellukset | 3 |
YR00HB94 | Teräsbetonirakenteiden syventävät opinnot | 5 |
YR00HB91 | Rakennusfysiikan syventävät opinnot | 5 |
YR00HB92 | Puurakenteiden syventävät opinnot | 3 |
YR00HB93 | Teräsrakenteiden syventävät opinnot | 4 |
24YIRAKE-1003 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 |
24YIRAKE-1002 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
30 |
NY00FJ81 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 |
NY00FJ82 | Opinnäytetyön toteuttaminen | 20 |
NY00FJ83 | Opinnäytetyön raportointi ja arviointi | 5 |