Teknologiaosaamisen johtamisen ylempi tutkinto-ohjelma: 24YTJ
Tunnus: 24YTJ
Kuvaus
HAKUKELPOISUUS
Ylempi AMK-tutkinto on tarkoitettu henkilöille, jotka ovat suorittaneet insinöörin korkeakoulututkinnon (AMK), diplomi-insinöörin tutkinnon, ammatillisen korkea-asteen insinöörin tutkinnon, pelastusalan päällystötutkinnon (AMK) tai vastaavan ulkomaisen korkeakoulututkinnon, ja joille on kertynyt vähintään kaksi vuotta työkokemusta asianomaiselta alalta em. tutkinnon jälkeen.
KOULUTUKSEN TUOTTAMA OSAAMINEN
Osaamisen johtaminen on organisaation osaamispääoman vaalimista ja sen kasvattamista. Tietotalous on murtautumassa läpi lopullisesti, ja siihen liittyy myös teknisen alan organisaatioiden toiminnan muuttuminen teknisestä suunnittelusta ja suorittamisesta jatkuvan muutoksen leimaamaan tietotyöhön. Kilpailukykyiset teknologiaosaamista käyttävät organisaatiot tarvitsevat insinöörikoulutuksen saaneita esimiestyöhön ja johtamiseen kykeneviä ammattilaisia. Asioiden riippuvuuksia ymmärtävien ja organisaation uudistamista ohjaavien avainhenkilöiden merkitys kasvaa.
Tutkinnon tavoitteena on kouluttaa opiskelijoista asiantuntijoita johtamaan osaamista ja liiketoimintaa teknologiayrityksissä sekä muissa teknologiaosaamista käyttävissä organisaatioissa. Erityisinä tavoitteina on antaa opiskelijalle valmiuksia tekniikan ammattilaisten ja teknologiaosaamisen johtamiseen, tuotekehityksen ja innovaatioiden johtamiseen, talouden johtamiseen, projektien hallintaan, kansainvälisiin työympäristöihin, sekä oman esimieskäyttäytymisen kehittämiseen.
VALMISTUVIEN TYÖELÄMÄÄN SIJOITTUMINEN
Teknologia-alalla on suuri kysyntä osaamisen johtamiselle. Perinteinen tekninen suunnittelu ja suorittaminen ovat muuttuneet tietotyön suuntaan, mikä edellyttää jatkuvaa uudistumista. Kilpailukykyiset teknologiayritykset tarvitsevat insinöörikoulutuksen saaneita asiantuntijoita vaativiin kehitys- ja päällikkötehtäviin, esimiehiksi ja johtajiksi, jotka kykenevät ohjaamaan organisaatiota uudistumisessa.
KOULUTUKSEN ARVOPERUSTA
Tutkinto-ohjelman arvoperusta perustuu eettisyyteen, vastuullisuuteen, innovaatioihin, yhteistyöhön, jatkuvaan oppimiseen ja kansainvälisyyteen. Insinöörien (YAMK) odotetaan toimivan rehellisesti, ottavan vastuuta yhteiskunnasta ja ympäristöstä, edistävän innovaatioita, työskentelevän tehokkaasti tiimeissä, jatkuvasti kehittävän taitojaan ja huomioivan kansainväliset näkökulmat.
OPINTOJEN RAKENNE
Tutkinto-ohjelma on laajuudeltaan 60 opintopistettä. Opinnot koostuvat opiskelijan opinnäytetyönään (30 op) suorittamasta teknologiaosaamisen johtamisen kehittämistehtävästä, syventävistä ammattiopinnoista (25 op) ja vapaasti valittavista opinnoista (5 op). Hakijalla tulee hakuvaiheessa olla alustava suunnitelma kehittämistehtävästä. Syventävissä ammattiopinnoissa opiskelija kartuttaa teknologiaosaamisen johtamiseen liittyviä tietojaan ja taitojaan. Vapaasti valittavilla opinnoilla opiskelija voi lisätä osaamistaan kehittämistehtävänsä tai ammatillisten erityistarpeidensa mukaisesti.
Osaamistavoitteet
Tutkinto-ohjelma tarjoaa valmiudet:
• kehittää omia esimies- ja johtamistaitoja
• johtaa tekniikan ammattilaisia ja teknologiaosaamista
• johtaa tuotekehitys- ja innovaatioprosesseja asiantuntijaorganisaatioissa
• johtaa taloutta ja varmistaa organisaation kannattavuus
• hallita projekteja tehokkaasti
• toimia kansainvälisissä työympäristöissä ja laajentaa monikulttuurista osaamista
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Tutkinto-ohjelmaa kehitetään yhteistyössä TAMKin muiden YAMK-tutkinto-ohjelmien ja alumnien kanssa, ja se perustuu työnantajakyselyyn osaamistarpeista.
Koulutuksen aikana tehdään yhteistyötä työelämän organisaatioiden ja toimijoiden kanssa.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - YAMK (EQF 7)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen amk-asetuksen mukaisesti.