Siirry suoraan sisältöön

Aivojen hyvinvointi ja itsensä johtaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: NY00GF07

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Tällä kurssilla saat tietoa siitä, mitkä asiat vaikuttavat aivoterveyteen ja aivojen hyvinvointiin, sekä itsensä johtamiseen aivojen hyvinvoinnin näkökulmasta. Vaikka jo tiedostaisit aivojen hyvinvoinnin kannalta tärkeiden asioiden merkityksen, onko elintapojen ja toimintatapojen muuttaminen vaikeaa? Miten voisit parantaa itsesi johtamista aivojen hyvinvointia ajatellen? Kurssilla keskustellaan siitä, mitä mitä itsensä johtaminen on teoriassa ja käytännössä, sekä mitkä ovat itsensä johtamisen toimivat strategiat. Käsittelemme teemaa myös yksilöllisten motivaatiotekijöiden näkökulmasta, mikä valottaa sitä, miten eri ihmiset motivoituvat eri asioista, ja miten tätä ymmärrystä voi käyttää itsensä johtamisen parantamisessa. Pohdimme yhdessä sitä, miten itsensä johtamista voi parantaa ja minkälainen johtamiskulttuuri tukee itsensä johtamista organisaatiotasolla.

Sisältö

• Aivojen fysiologia ja toiminnanohjaus työssä
• Elintavat ja niiden vaikutus aivojen hyvinvointiin
• Ajattelu, tunteet ja toiminta
• Itsetuntemus itsensä johtamisen pohjana: arvot ja yksilölliset motivaatiotekijät
• Palauttavat ja kuormittavat tekijät yksilötasolla
• Itsensä johtamisen strategiat
• Onnistunutta itsensä johtamista tukeva johtaminen organisaatiotasolla
• Oman itsensä johtamisen suunnitelma
• Harjoituksia ja käytännön välineitä itsensä johtamiseen

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Kurssi on hyväksytty, jos
• Opiskelija kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
• Luentoja ja keskusteluja on hyödynnetty oppimistehtävässä
• Opiskelija kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä ja vähintään 10 tai useampaa kirjallista ja muuta lähdettä on hyödynnetty ansiokkaasti
• Käsiteltyjä asioita on reflektoitu hyvin oman työn ja kokemusten kautta
• Oppimistehtävä on kirjoitettu TAMKin virallisia raportointiohjeita noudattaen

Ilmoittautumisaika

05.06.2024 - 30.08.2024

Ajoitus

22.08.2024 - 14.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Opettaja
  • Päivi Mayor
  • Mirva Kolonen
Vastuuhenkilö

Mirva Kolonen

Ryhmät
  • 24YAMK
    Ylempi AMK, yhteiset opinnot

Tavoitteet (OJ)

Tällä kurssilla saat tietoa siitä, mitkä asiat vaikuttavat aivoterveyteen ja aivojen hyvinvointiin, sekä itsensä johtamiseen aivojen hyvinvoinnin näkökulmasta. Vaikka jo tiedostaisit aivojen hyvinvoinnin kannalta tärkeiden asioiden merkityksen, onko elintapojen ja toimintatapojen muuttaminen vaikeaa? Miten voisit parantaa itsesi johtamista aivojen hyvinvointia ajatellen? Kurssilla keskustellaan siitä, mitä mitä itsensä johtaminen on teoriassa ja käytännössä, sekä mitkä ovat itsensä johtamisen toimivat strategiat. Käsittelemme teemaa myös yksilöllisten motivaatiotekijöiden näkökulmasta, mikä valottaa sitä, miten eri ihmiset motivoituvat eri asioista, ja miten tätä ymmärrystä voi käyttää itsensä johtamisen parantamisessa. Pohdimme yhdessä sitä, miten itsensä johtamista voi parantaa ja minkälainen johtamiskulttuuri tukee itsensä johtamista organisaatiotasolla.

Sisältö (OJ)

• Aivojen fysiologia ja toiminnanohjaus työssä
• Elintavat ja niiden vaikutus aivojen hyvinvointiin
• Ajattelu, tunteet ja toiminta
• Itsetuntemus itsensä johtamisen pohjana: arvot ja yksilölliset motivaatiotekijät
• Palauttavat ja kuormittavat tekijät yksilötasolla
• Itsensä johtamisen strategiat
• Onnistunutta itsensä johtamista tukeva johtaminen organisaatiotasolla
• Oman itsensä johtamisen suunnitelma
• Harjoituksia ja käytännön välineitä itsensä johtamiseen

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Kurssi on hyväksytty, jos
• Opiskelija kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella
• Luentoja ja keskusteluja on hyödynnetty oppimistehtävässä
• Opiskelija kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä ja vähintään 10 tai useampaa kirjallista ja muuta lähdettä on hyödynnetty ansiokkaasti
• Käsiteltyjä asioita on reflektoitu hyvin oman työn ja kokemusten kautta
• Oppimistehtävä on kirjoitettu TAMKin virallisia raportointiohjeita noudattaen

Aika ja paikka

Jos aikataulutettua opetusta pitää se olla parillisina viikkoina, to-pe-la päivinä.

Arviointiasteikko

0-5