Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, vaikuttavuustutkimus (sis. SPSS)Laajuus (5 op)
Tunnus: NY00EC53
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- Osaa tutkimusprosessin vaiheittaisen etenemisen
- Osaa perustiedot kvantitatiivisistä tutkimusmenetelmistä
- Osaa kvantitatiivisen tutkimuksen eettiset näkökulmat
- Osaa kvantitatiivisen tutkimuksen luotettavuusnäkökulmat
- Osaa kuvata tuloksia monipuolisesti
- Osaa vaikuttavuustutkimuksen etenemisen prosessin
- Osaa arvioida palvelujen vaikuttavuutta tilastollisiin testeihin perustuen
Sisältö
Kvantitatiivinen tutkimusprosessi ja -menetelmät
Kyselylomakkeen laadinnan perusteet ja e-lomake-editorin käyttö
Kvantitatiivisen tutkimus eettisyys ja luotettavuus
SPSS-tilastointiohjelman käytön perusteet
Vaikuttavuustutkimuksen perusteet
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
Opiskelija osaa keskeiset tilastolliset käsitteet ja mitta-asteikot sekä tuottaa tunnuslukuja aineistosta.
Opiskelija osaa toteuttaa tilastollisia testejä (SPSS) ja tulkita tilastollisten testien tuloksia sekä tehdä johtopäätöksiä.
Hylätty
Opiskelijalla on puutteelliset tiedot keskeisistä tilastollisista käsitteistä, mitta-asteikoista ja tunnusluvuista. Opiskelija ei kykene toteuttamaan tilastollisia testejä, tulkitsemaan tilastollisten testien tuloksia eikä tekemään johtopäätöksiä.
Ilmoittautumisaika
22.11.2023 - 14.01.2024
Ajoitus
11.01.2024 - 17.05.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Opettaja
- Tapio Yrjölä
Vastuuhenkilö
Tapio Yrjölä
Ryhmät
-
24YAMKYlempi AMK, yhteiset opinnot
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- Osaa tutkimusprosessin vaiheittaisen etenemisen
- Osaa perustiedot kvantitatiivisistä tutkimusmenetelmistä
- Osaa kvantitatiivisen tutkimuksen eettiset näkökulmat
- Osaa kvantitatiivisen tutkimuksen luotettavuusnäkökulmat
- Osaa kuvata tuloksia monipuolisesti
- Osaa vaikuttavuustutkimuksen etenemisen prosessin
- Osaa arvioida palvelujen vaikuttavuutta tilastollisiin testeihin perustuen
Sisältö (OJ)
Kvantitatiivinen tutkimusprosessi ja -menetelmät
Kyselylomakkeen laadinnan perusteet ja e-lomake-editorin käyttö
Kvantitatiivisen tutkimus eettisyys ja luotettavuus
SPSS-tilastointiohjelman käytön perusteet
Vaikuttavuustutkimuksen perusteet
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty
Opiskelija osaa keskeiset tilastolliset käsitteet ja mitta-asteikot sekä tuottaa tunnuslukuja aineistosta.
Opiskelija osaa toteuttaa tilastollisia testejä (SPSS) ja tulkita tilastollisten testien tuloksia sekä tehdä johtopäätöksiä.
Hylätty
Opiskelijalla on puutteelliset tiedot keskeisistä tilastollisista käsitteistä, mitta-asteikoista ja tunnusluvuista. Opiskelija ei kykene toteuttamaan tilastollisia testejä, tulkitsemaan tilastollisten testien tuloksia eikä tekemään johtopäätöksiä.
Aika ja paikka
Opetuspäivät ovat:
- pe 26.1. klo 12.30 – 15.30
- to 22.2. klo 9.00 – 15.30
- pe 22.3. klo 9.00 – 15.30
- to 26.4. klo 9.00 – 15.30
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot,etätehtävät, palautettavat harjoitukset.
Toteutetaan hybriditoteutuksena, jolloin on mahdollista osallistua etänä tai luokkaopetuksena.
Oppimateriaalit
Moodleen tuleva materiaali ja erikseen luennon alussa ilmoitettava kirjallisuus.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla käytetään SPSS-ohjelmistoa. Etäosallistuminen edellyttää ohjjelman asentamista omalle koneelle. Tamkin opiskelija voi SPSS-ohjelman asentaa maksutta itselleen Tuni-intran ohjeen mukaan
https://intra.tuni.fi/content/software/69
Ilmoittautumisaika
09.08.2023 - 07.09.2023
Ajoitus
08.09.2023 - 30.11.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Opettaja
- Tapio Yrjölä
Vastuuhenkilö
Tapio Yrjölä
Ryhmät
-
23YAMKYlempi amk, yhteiset opinnot
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- Osaa tutkimusprosessin vaiheittaisen etenemisen
- Osaa perustiedot kvantitatiivisistä tutkimusmenetelmistä
- Osaa kvantitatiivisen tutkimuksen eettiset näkökulmat
- Osaa kvantitatiivisen tutkimuksen luotettavuusnäkökulmat
- Osaa kuvata tuloksia monipuolisesti
- Osaa vaikuttavuustutkimuksen etenemisen prosessin
- Osaa arvioida palvelujen vaikuttavuutta tilastollisiin testeihin perustuen
Sisältö (OJ)
Kvantitatiivinen tutkimusprosessi ja -menetelmät
Kyselylomakkeen laadinnan perusteet ja e-lomake-editorin käyttö
Kvantitatiivisen tutkimus eettisyys ja luotettavuus
SPSS-tilastointiohjelman käytön perusteet
Vaikuttavuustutkimuksen perusteet
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty
Opiskelija osaa keskeiset tilastolliset käsitteet ja mitta-asteikot sekä tuottaa tunnuslukuja aineistosta.
Opiskelija osaa toteuttaa tilastollisia testejä (SPSS) ja tulkita tilastollisten testien tuloksia sekä tehdä johtopäätöksiä.
Hylätty
Opiskelijalla on puutteelliset tiedot keskeisistä tilastollisista käsitteistä, mitta-asteikoista ja tunnusluvuista. Opiskelija ei kykene toteuttamaan tilastollisia testejä, tulkitsemaan tilastollisten testien tuloksia eikä tekemään johtopäätöksiä.
Aika ja paikka
Lähipäivät ovat:
- pe 8.9. klo 12.30 – 15.30
- pe 6.10. klo 8.30 – 15.30
- ke 1.11. klo 8.30 – 15.30
- to 30.11. klo 8.30 – 15.30
Etäosallistumismahdollisuus
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Palautettavat harjoitukset ja tentti
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot,etätehtävät, palautettavat harjoitukset.
Lähipäivät ovat:
- pe 8.9. klo 12.30 – 15.30
- pe 6.10. klo 8.30 – 15.30
- ke 1.11. klo 8.30 – 15.30
- to 30.11. klo 8.30 – 15.30
Oppimateriaalit
Moodleen tuleva materiaali ja erikseen luennon alussa ilmoitettava kirjallisuus.
Ilmoittautumisaika
23.11.2022 - 30.01.2023
Ajoitus
10.02.2023 - 15.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Uudistava oppiminen ja yhteistyö (-31.12.2022)
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Opettaja
- Hannele Laaksonen
Ryhmät
-
23YAMKYlempi amk, yhteiset opinnot
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- Osaa tutkimusprosessin vaiheittaisen etenemisen
- Osaa perustiedot kvantitatiivisistä tutkimusmenetelmistä
- Osaa kvantitatiivisen tutkimuksen eettiset näkökulmat
- Osaa kvantitatiivisen tutkimuksen luotettavuusnäkökulmat
- Osaa kuvata tuloksia monipuolisesti
- Osaa vaikuttavuustutkimuksen etenemisen prosessin
- Osaa arvioida palvelujen vaikuttavuutta tilastollisiin testeihin perustuen
Sisältö (OJ)
Kvantitatiivinen tutkimusprosessi ja -menetelmät
Kyselylomakkeen laadinnan perusteet ja e-lomake-editorin käyttö
Kvantitatiivisen tutkimus eettisyys ja luotettavuus
SPSS-tilastointiohjelman käytön perusteet
Vaikuttavuustutkimuksen perusteet
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty
Opiskelija osaa keskeiset tilastolliset käsitteet ja mitta-asteikot sekä tuottaa tunnuslukuja aineistosta.
Opiskelija osaa toteuttaa tilastollisia testejä (SPSS) ja tulkita tilastollisten testien tuloksia sekä tehdä johtopäätöksiä.
Hylätty
Opiskelijalla on puutteelliset tiedot keskeisistä tilastollisista käsitteistä, mitta-asteikoista ja tunnusluvuista. Opiskelija ei kykene toteuttamaan tilastollisia testejä, tulkitsemaan tilastollisten testien tuloksia eikä tekemään johtopäätöksiä.
Aika ja paikka
Etä- ja lähiopetusta. Ajat ilmoitettu Yhtesten syventävien opintojen Moodle-sivulla.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Itsenäisiä tehtäviä kurssin välitehtävinä, joita tarkastellaan yhdessä.
Loppukoe.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Mahdolliset välitehtävät ja lopputehtävä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Etä- ja lähiopetus, itsenäinen opiskelu sekä kirjallisia välitehtäviä ja loppukoe.
Oppimateriaalit
Metodikirjallisuus suomeksi ja englanniksi esimerkiksi:
Ronkainen, Pehkonen, LIndblom-Ylänne & Paavilainen (2011). Tutkimuksen voimasanat. WSOYPro.
Singh, Kultar 2007. Quantitative social research methods (e-kirja)
Cutis, Elizabeth A 2013. Quantitative health research: issues and methods. (e-kirja)
Creswell, John W. 2003. Research design: qualitative, quantitative nad mixed methods approaches.
Fransess, Philip & Paap, Richard 2001. Quantitative models in marketing research. (e-kirja)
Aaltola, Juhani & Valli Raine 2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. kurssikirja
Eskelinen, Harri & Karsikas, Sami 2014. Tutkimusmetodiikan perusteet.
Tilastollisten menetelmien kirjallisuutta esimerkiksi:
Ernvall R., Ernvall S. & Kaukkila H-S. 2002. Tilastollisia menetelmiä sosiaali- ja terveysalalle. Helsinki: WSOY.
Nummenmaa L. 2004. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki : Tammi.
SPSS-tilasto-ohjelman perustoiminnot. Moniste (TAMK).
Heikkilä, Tarja 2014. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
Muijs, Daniel 2004. Doing quantitative research in education with SPSS. (e-kirja)
Cramer, Suncan 2003. Advenced quantitative data analysis. (e-kirja)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 24 h, itsenäinen työskentely 107 h.
Sisällön jaksotus
Osio 1
- 4 h tieteenteoriaa kvantitatiivisesta tutkimuksesta
- Kyselylomakkeen laadinnasta perusperiaatteet; mallina harjoitusaineiston kyselylomake
- e-lomake-editorin harjoitus
- Forms-lomake
Osio 2
- manuaalinen pohjan luominen ja aineiston manuaalsen tallennuksen harjoittelua
Suorat jakaumat
- sukupuoli: frekvenssit, prosentit
- ikä; frekvenssit, prosentit, keskiarvot, min-max, voi ryhmitellä luokkiin
- tutkinto: frekvenssit, prosentit
- koulutuspohja: frekvenssit, prosentit
- työkokemus: keskiarvo, min-max, voi ryhmitellä luokkiin
- aloitusvuosi; frekvenssit, prosentit, min-max, voi ryhmitellä luokkiin
- aloituslukukausi; frekvenssit, prosentit, min-max
Taulukoita ja kuvioita suorista jakaumista
- siirto Exeliin ja siellä muokkaus
- siirto wordiin ja siellä muokkaus
Osiot 3 ja 4
- keskiarvot jokaisesta muuttujasta
- keskihajonnat
- min-max
- frekvenssit, prosentit
- reliabiliteettitesti
- asteikon kääntäminen
- summamuuttujan tekeminen
- normaalijakaumatesti
- -korrelaatiotestejä
- ristiintaulukointi, chi-testi
- apumuuttujien luominen
- T-testi
- non-parametriset testit Mann Whitney U, Kruskall Wallis
- One-Sample T-testi
- Paired-Sample T-testi
- Vaikuttavuustutkimuksen näkökulmia
- kvantitatiivisen tutkimuksen etiikka
- kvantitatiivisen tutkimuksen luotettavuus
Loppukoe kotikokeena.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty
Opiskelija osaa keskeiset tilastolliset käsitteet ja mitta-asteikot sekä tuottaa tunnuslukuja aineistosta.
Opiskelija osaa toteuttaa tilastollisia testejä (SPSS) ja tulkita tilastollisten testien tuloksia sekä tehdä johtopäätöksiä.
Hylätty
Opiskelijalla on puutteelliset tiedot keskeisistä tilastollisista käsitteistä, mitta-asteikoista ja tunnusluvuista. Opiskelija ei kykene toteuttamaan tilastollisia testejä, tulkitsemaan tilastollisten testien tuloksia eikä tekemään johtopäätöksiä.
Ilmoittautumisaika
16.05.2022 - 08.09.2022
Ajoitus
09.09.2022 - 02.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Opettaja
- Tapio Yrjölä
Vastuuhenkilö
Tapio Yrjölä
Ryhmät
-
22YAMKYlempi amk, yhteiset opinnot
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- Osaa tutkimusprosessin vaiheittaisen etenemisen
- Osaa perustiedot kvantitatiivisistä tutkimusmenetelmistä
- Osaa kvantitatiivisen tutkimuksen eettiset näkökulmat
- Osaa kvantitatiivisen tutkimuksen luotettavuusnäkökulmat
- Osaa kuvata tuloksia monipuolisesti
- Osaa vaikuttavuustutkimuksen etenemisen prosessin
- Osaa arvioida palvelujen vaikuttavuutta tilastollisiin testeihin perustuen
Sisältö (OJ)
Kvantitatiivinen tutkimusprosessi ja -menetelmät
Kyselylomakkeen laadinnan perusteet ja e-lomake-editorin käyttö
Kvantitatiivisen tutkimus eettisyys ja luotettavuus
SPSS-tilastointiohjelman käytön perusteet
Vaikuttavuustutkimuksen perusteet
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty
Opiskelija osaa keskeiset tilastolliset käsitteet ja mitta-asteikot sekä tuottaa tunnuslukuja aineistosta.
Opiskelija osaa toteuttaa tilastollisia testejä (SPSS) ja tulkita tilastollisten testien tuloksia sekä tehdä johtopäätöksiä.
Hylätty
Opiskelijalla on puutteelliset tiedot keskeisistä tilastollisista käsitteistä, mitta-asteikoista ja tunnusluvuista. Opiskelija ei kykene toteuttamaan tilastollisia testejä, tulkitsemaan tilastollisten testien tuloksia eikä tekemään johtopäätöksiä.
Aika ja paikka
1. lähikerta B3-18 (tietokoneluokka) pe 9.9. klo 12.30
2. - 4. lähikerrat mahdollisuus osallistua myös etänä (hybridiopetus).
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti, ajankohta sovitaan myöhemmin
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset tunnilla, etätehtävät
Oppimateriaalit
- Moodleen tuleva materiaali.
- Heikkilä, Tarja: Tilastollinen tutkimus
Ilmoittautumisaika
15.11.2021 - 02.01.2022
Ajoitus
13.01.2022 - 30.05.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Opettaja
- Hannele Laaksonen
Ryhmät
-
22YAMKYlempi amk, yhteiset opinnot
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- Osaa tutkimusprosessin vaiheittaisen etenemisen
- Osaa perustiedot kvantitatiivisistä tutkimusmenetelmistä
- Osaa kvantitatiivisen tutkimuksen eettiset näkökulmat
- Osaa kvantitatiivisen tutkimuksen luotettavuusnäkökulmat
- Osaa kuvata tuloksia monipuolisesti
- Osaa vaikuttavuustutkimuksen etenemisen prosessin
- Osaa arvioida palvelujen vaikuttavuutta tilastollisiin testeihin perustuen
Sisältö (OJ)
Kvantitatiivinen tutkimusprosessi ja -menetelmät
Kyselylomakkeen laadinnan perusteet ja e-lomake-editorin käyttö
Kvantitatiivisen tutkimus eettisyys ja luotettavuus
SPSS-tilastointiohjelman käytön perusteet
Vaikuttavuustutkimuksen perusteet
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty
Opiskelija osaa keskeiset tilastolliset käsitteet ja mitta-asteikot sekä tuottaa tunnuslukuja aineistosta.
Opiskelija osaa toteuttaa tilastollisia testejä (SPSS) ja tulkita tilastollisten testien tuloksia sekä tehdä johtopäätöksiä.
Hylätty
Opiskelijalla on puutteelliset tiedot keskeisistä tilastollisista käsitteistä, mitta-asteikoista ja tunnusluvuista. Opiskelija ei kykene toteuttamaan tilastollisia testejä, tulkitsemaan tilastollisten testien tuloksia eikä tekemään johtopäätöksiä.
Aika ja paikka
Etä- ja lähiopetusta. Ajat ilmoitetty Yhtesten syventävien opintojen Moodle-sivulla.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Arvioitavia tehtäviä kurssin aikana.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Mahdolliset välitehtävät ja lopputehtävä
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Etä- ja lähiopetus, itsenäinen opiskelu sekä kirjallisia tehtäviä, jotka arvioidaan.
Oppimateriaalit
Metodikirjallisuus suomeksi ja englanniksi esimerkiksi:
Ronkainen, Pehkonen, LIndblom-Ylänne & Paavilainen (2011). Tutkimuksen voimasanat. WSOYPro.
Singh, Kultar 2007. Quantitative social research methods (e-kirja)
Cutis, Elizabeth A 2013. Quantitative health research: issues and methods. (e-kirja)
Creswell, John W. 2003. Research design: qualitative, quantitative nad mixed methods approaches.
Fransess, Philip & Paap, Richard 2001. Quantitative models in marketing research. (e-kirja)
Aaltola, Juhani & Valli Raine 2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. kurssikirja
Eskelinen, Harri & Karsikas, Sami 2014. Tutkimusmetodiikan perusteet.
Tilastollisten menetelmien kirjallisuutta esimerkiksi:
Ernvall R., Ernvall S. & Kaukkila H-S. 2002. Tilastollisia menetelmiä sosiaali- ja terveysalalle. Helsinki: WSOY.
Nummenmaa L. 2004. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki : Tammi.
SPSS-tilasto-ohjelman perustoiminnot. Moniste (TAMK).
Heikkilä, Tarja 2014. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
Muijs, Daniel 2004. Doing quantitative research in education with SPSS. (e-kirja)
Cramer, Suncan 2003. Advenced quantitative data analysis. (e-kirja)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 28 h, itsenäinen työskentely 107 h.
Sisällön jaksotus
1. päivä 4 h
- 4 h tieteenteoriaa kvantitatiivisesta tutkimuksesta
- Kyselylomakkeen laadinnasta perusperiaatteet; mallina harjoitusaineiston kyselylomake
- e-lomake-editorin harjoitus
- Forms-lomake
2. päivä 8 h
- manuaalinen pohjan luominen ja aineiston manuaalsen tallennuksen harjoittelua
Suorat jakaumat
- sukupuoli: frekvenssit, prosentit
- ikä; frekvenssit, prosentit, keskiarvot, min-max, voi ryhmitellä luokkiin
- tutkinto: frekvenssit, prosentit
- koulutuspohja: frekvenssit, prosentit
- työkokemus: keskiarvo, min-max, voi ryhmitellä luokkiin
- aloitusvuosi; frekvenssit, prosentit, min-max, voi ryhmitellä luokkiin
- aloituslukukausi; frekvenssit, prosentit, min-max
Taulukoita ja kuvioita suorista jakaumista
- siirto Exeliin ja siellä muokkaus
- siirto wordiin ja siellä muokkaus
3. ja 4. päivät
- keskiarvot jokaisesta muuttujasta
- keskihajonnat
- min-max
- frekvenssit, prosentit
- reliabiliteettitesti
- asteikon kääntäminen
- summamuuttujan tekeminen
- normaalijakaumatesti
- -korrelaatiotestejä
- ristiintaulukointi, chi-testi
- apumuuttujien luominen
- T-testi
- non-parametriset testit Mann Whitney U, Kruskall Wallis
- One-Sample T-testi
- Paired-Sample T-testi
- Vaikuttavuustutkimuksen näkökulmia
- kvantitatiivisen tutkimuksen etiikka
- kvantitatiivisen tutkimuksen luotettavuus
Lopputehtävä
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Hyväksytty
Opiskelija osaa keskeiset tilastolliset käsitteet ja mitta-asteikot sekä tuottaa tunnuslukuja aineistosta.
Opiskelija osaa toteuttaa tilastollisia testejä (SPSS) ja tulkita tilastollisten testien tuloksia sekä tehdä johtopäätöksiä.
Hylätty
Opiskelijalla on puutteelliset tiedot keskeisistä tilastollisista käsitteistä, mitta-asteikoista ja tunnusluvuista. Opiskelija ei kykene toteuttamaan tilastollisia testejä, tulkitsemaan tilastollisten testien tuloksia eikä tekemään johtopäätöksiä.