Siirry suoraan sisältöön

Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, vaikuttavuustutkimus (sis. SPSS) (5 op)

Toteutuksen tunnus: NY00EC53-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
21.05.2021 - 31.08.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
10.09.2021 - 03.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Opettajat
Tapio Yrjölä
Vastuuhenkilö
Tapio Yrjölä
Opintojakso
NY00EC53

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Opiskelija
- Osaa tutkimusprosessin vaiheittaisen etenemisen
- Osaa perustiedot kvantitatiivisistä tutkimusmenetelmistä
- Osaa kvantitatiivisen tutkimuksen eettiset näkökulmat
- Osaa kvantitatiivisen tutkimuksen luotettavuusnäkökulmat
- Osaa kuvata tuloksia monipuolisesti
- Osaa vaikuttavuustutkimuksen etenemisen prosessin
- Osaa arvioida palvelujen vaikuttavuutta tilastollisiin testeihin perustuen

Sisältö (Opintojakso)

Kvantitatiivinen tutkimusprosessi ja -menetelmät
Kyselylomakkeen laadinnan perusteet ja e-lomake-editorin käyttö
Kvantitatiivisen tutkimus eettisyys ja luotettavuus
SPSS-tilastointiohjelman käytön perusteet
Vaikuttavuustutkimuksen perusteet

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Hyväksytty
Opiskelija osaa keskeiset tilastolliset käsitteet ja mitta-asteikot sekä tuottaa tunnuslukuja aineistosta.
Opiskelija osaa toteuttaa tilastollisia testejä (SPSS) ja tulkita tilastollisten testien tuloksia sekä tehdä johtopäätöksiä.

Hylätty
Opiskelijalla on puutteelliset tiedot keskeisistä tilastollisista käsitteistä, mitta-asteikoista ja tunnusluvuista. Opiskelija ei kykene toteuttamaan tilastollisia testejä, tulkitsemaan tilastollisten testien tuloksia eikä tekemään johtopäätöksiä.

Aika ja paikka

pe 10.9. klo 12.30 – 15.30 ETÄNÄ
pe 8.10. klo 8.30 – 15.30, luokka C4-11b
pe 19.11. klo 8.30 – 15.30, luokka C4-11b
pe 2.12. klo 8.30 – 15.30, luokka C4-11b

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

2.12. klo 12.30 ->

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Etäopetus, lähiopetus, itsenäinen opiskelu ja palautettavat harjoitukset, sekä loppukoe.

Oppimateriaalit

Moodleen tuleva materiaali

Metodikirjallisuus suomeksi ja englanniksi esimerkiksi:
Ronkainen, Pehkonen, LIndblom-Ylänne & Paavilainen (2011). Tutkimuksen voimasanat. WSOYPro.
Singh, Kultar 2007. Quantitative social research methods (e-kirja)
Cutis, Elizabeth A 2013. Quantitative health research: issues and methods. (e-kirja)
Creswell, John W. 2003. Research design: qualitative, quantitative na dmixed methods approaches.
Fransess, Philip & Paap, Richard 2001. Quantitative models in marketing research. (e-kirja)
Aaltola, Juhani & Valli Raine 2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. kurssikirja
Eskelinen, Harri & Karsikas, Sami 2014. Tutkimusmedotiikan perusteet.
Tilastollisten menetelmien kirjallisuutta esimerkiksi:
Ernvall R., Ernvall S. & Kaukkila H-S. 2002. Tilastollisia menetelmiä sosiaali- ja terveysalalle. Helsinki: WSOY.
Nummenmaa L. 2004. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki : Tammi.
SPSS-tilasto-ohjelman perustoiminnot. Moniste (TAMK).
Heikkilä, Tarja 2014. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
Muijs, Daniel 2004. Doing quantitative research in education with SPSS. (e-kirja)
Cramer, Suncan 2003. Advenced quantitative data analysis. (e-kirja)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Lisätietoja opiskelijoille

Lähikerrat:
pe 10.9. klo 12.30 – 15.30 ETÄNÄ
pe 8.10. klo 8.30 – 15.30, luokka C4-11b
pe 19.11. klo 8.30 – 15.30, luokka C4-11b
pe 2.12. klo 8.30 – 15.30, luokka C4-11b

SPSS – tilasto-ohjelma (voit ladata omalle koneelle ilmaiseksi tuni-tunnuksilla)
https://intra.tuni.fi/content/software/69

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty
Opiskelija osaa keskeiset tilastolliset käsitteet ja mitta-asteikot sekä tuottaa tunnuslukuja aineistosta.
Opiskelija osaa toteuttaa tilastollisia testejä (SPSS) ja tulkita tilastollisten testien tuloksia sekä tehdä johtopäätöksiä.
Hylätty
Opiskelijalla on puutteelliset tiedot keskeisistä tilastollisista käsitteistä, mitta-asteikoista ja tunnusluvuista. Opiskelija ei kykene toteuttamaan tilastollisia testejä, tulkitsemaan tilastollisten testien tuloksia eikä tekemään johtopäätöksiä.

Siirry alkuun