Siirry suoraan sisältöön

Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, vaikuttavuustutkimus (sis. SPSS) (5 op)

Toteutuksen tunnus: NY00EC53-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.11.2021 - 02.01.2022

Ajoitus

13.01.2022 - 30.05.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Opettaja

  • Hannele Laaksonen

Ryhmät

  • 22YAMK
    Ylempi amk, yhteiset opinnot

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- Osaa tutkimusprosessin vaiheittaisen etenemisen
- Osaa perustiedot kvantitatiivisistä tutkimusmenetelmistä
- Osaa kvantitatiivisen tutkimuksen eettiset näkökulmat
- Osaa kvantitatiivisen tutkimuksen luotettavuusnäkökulmat
- Osaa kuvata tuloksia monipuolisesti
- Osaa vaikuttavuustutkimuksen etenemisen prosessin
- Osaa arvioida palvelujen vaikuttavuutta tilastollisiin testeihin perustuen

Sisältö (OJ)

Kvantitatiivinen tutkimusprosessi ja -menetelmät
Kyselylomakkeen laadinnan perusteet ja e-lomake-editorin käyttö
Kvantitatiivisen tutkimus eettisyys ja luotettavuus
SPSS-tilastointiohjelman käytön perusteet
Vaikuttavuustutkimuksen perusteet

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty
Opiskelija osaa keskeiset tilastolliset käsitteet ja mitta-asteikot sekä tuottaa tunnuslukuja aineistosta.
Opiskelija osaa toteuttaa tilastollisia testejä (SPSS) ja tulkita tilastollisten testien tuloksia sekä tehdä johtopäätöksiä.

Hylätty
Opiskelijalla on puutteelliset tiedot keskeisistä tilastollisista käsitteistä, mitta-asteikoista ja tunnusluvuista. Opiskelija ei kykene toteuttamaan tilastollisia testejä, tulkitsemaan tilastollisten testien tuloksia eikä tekemään johtopäätöksiä.

Aika ja paikka

Etä- ja lähiopetusta. Ajat ilmoitetty Yhtesten syventävien opintojen Moodle-sivulla.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Arvioitavia tehtäviä kurssin aikana.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Mahdolliset välitehtävät ja lopputehtävä

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Etä- ja lähiopetus, itsenäinen opiskelu sekä kirjallisia tehtäviä, jotka arvioidaan.

Oppimateriaalit

Metodikirjallisuus suomeksi ja englanniksi esimerkiksi:
Ronkainen, Pehkonen, LIndblom-Ylänne & Paavilainen (2011). Tutkimuksen voimasanat. WSOYPro.
Singh, Kultar 2007. Quantitative social research methods (e-kirja)
Cutis, Elizabeth A 2013. Quantitative health research: issues and methods. (e-kirja)
Creswell, John W. 2003. Research design: qualitative, quantitative nad mixed methods approaches.
Fransess, Philip & Paap, Richard 2001. Quantitative models in marketing research. (e-kirja)
Aaltola, Juhani & Valli Raine 2010. Ikkunoita tutkimusmetodeihin 2. kurssikirja
Eskelinen, Harri & Karsikas, Sami 2014. Tutkimusmetodiikan perusteet.
Tilastollisten menetelmien kirjallisuutta esimerkiksi:
Ernvall R., Ernvall S. & Kaukkila H-S. 2002. Tilastollisia menetelmiä sosiaali- ja terveysalalle. Helsinki: WSOY.
Nummenmaa L. 2004. Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät. Helsinki : Tammi.
SPSS-tilasto-ohjelman perustoiminnot. Moniste (TAMK).
Heikkilä, Tarja 2014. Tilastollinen tutkimus. Helsinki: Edita.
Muijs, Daniel 2004. Doing quantitative research in education with SPSS. (e-kirja)
Cramer, Suncan 2003. Advenced quantitative data analysis. (e-kirja)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 28 h, itsenäinen työskentely 107 h.

Sisällön jaksotus

1. päivä 4 h
- 4 h tieteenteoriaa kvantitatiivisesta tutkimuksesta
- Kyselylomakkeen laadinnasta perusperiaatteet; mallina harjoitusaineiston kyselylomake
- e-lomake-editorin harjoitus
- Forms-lomake
2. päivä 8 h
- manuaalinen pohjan luominen ja aineiston manuaalsen tallennuksen harjoittelua
Suorat jakaumat
- sukupuoli: frekvenssit, prosentit
- ikä; frekvenssit, prosentit, keskiarvot, min-max, voi ryhmitellä luokkiin
- tutkinto: frekvenssit, prosentit
- koulutuspohja: frekvenssit, prosentit
- työkokemus: keskiarvo, min-max, voi ryhmitellä luokkiin
- aloitusvuosi; frekvenssit, prosentit, min-max, voi ryhmitellä luokkiin
- aloituslukukausi; frekvenssit, prosentit, min-max
Taulukoita ja kuvioita suorista jakaumista
- siirto Exeliin ja siellä muokkaus
- siirto wordiin ja siellä muokkaus
3. ja 4. päivät
- keskiarvot jokaisesta muuttujasta
- keskihajonnat
- min-max
- frekvenssit, prosentit
- reliabiliteettitesti
- asteikon kääntäminen
- summamuuttujan tekeminen
- normaalijakaumatesti
- -korrelaatiotestejä
- ristiintaulukointi, chi-testi
- apumuuttujien luominen
- T-testi
- non-parametriset testit Mann Whitney U, Kruskall Wallis
- One-Sample T-testi
- Paired-Sample T-testi
- Vaikuttavuustutkimuksen näkökulmia
- kvantitatiivisen tutkimuksen etiikka
- kvantitatiivisen tutkimuksen luotettavuus
Lopputehtävä

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Hyväksytty
Opiskelija osaa keskeiset tilastolliset käsitteet ja mitta-asteikot sekä tuottaa tunnuslukuja aineistosta.
Opiskelija osaa toteuttaa tilastollisia testejä (SPSS) ja tulkita tilastollisten testien tuloksia sekä tehdä johtopäätöksiä.

Hylätty
Opiskelijalla on puutteelliset tiedot keskeisistä tilastollisista käsitteistä, mitta-asteikoista ja tunnusluvuista. Opiskelija ei kykene toteuttamaan tilastollisia testejä, tulkitsemaan tilastollisten testien tuloksia eikä tekemään johtopäätöksiä.