Teknologiaosaamisen johtaminenLaajuus (5 op)
Tunnus: NY00EC65
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- tunnistaa ja ideoida innovaatioita
- tunnistaa teknologisia kehitystrendejä
- tunnistaa osaamistarpeita ja asiakaskokemuksia
- suunnitella arvolupauksen ja teknologian siirtoa
- arvioida teknologian vaikutuksia
- tehdä teknologiastrategian
Sisältö
Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijalle laaja näkemys teknologioihin ja innovaatioihin sekä niiden kehittämiseen ja johtamiseen yrityksissä. Opintojaksolla perehdytään radikaalien innovaatioiden kehittymisen ennakoinnin ja soveltamisen problematiikkaan. Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää teknologian ja innovaatioiden roolin osana uutta liiketoimintaa.
Aihealueita:
- strateginen ennakointi ja innovaatiot
- radikaalit innovaatiot, mahdollisuuksien kartoitus, teknologian evoluutio
- teknologiaosaamisen johtaminen yleisesti
- asiakaskokemus ja arvolupaus
- teknologian siirto ja vaikuttavuus
- teknologian vaikutukset eri tasoilla (globaali-yhteiskunta-organisaatio-yksilö)
- teknologiastrategia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Harjoitustyöt on palautettu määräajan puitteissa. Harjoitustyön aihevalinnassa ja työn käsittelyssä näkyy Teknologiaosaamisen johtamisen kurssilla käsitellyt teemat osittain. Toisaalta, harjoitustyöt eivät ole tehtävänannon mukaisia. Harjoitustyö on selkeästi puutteellinen tai annettuja ohjeita ei olla noudatettu.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Harjoitustyössä käsitellään ongelmaa useilla sopivilla työkaluilla. Ratkaisussa on tunnistettu ongelman syyt ja taustat. Jokainen johtopäätös on tarkoituksenmukainen ja perusteltu. Johtopäätökset arvioidaan kriittisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Harjoitustyössä on syvällistä, analyyttistä ja soveltavaa osaamista tai uusia oivalluksia. Esim. pitkän aikavälin toimenpiteitä ja seurauksia on pohdittu. Toimenpidesuositukset tuovat lisäarvoa ja eivät toista alkuperäistä ongelmaa.
Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 19.01.2025
Ajoitus
23.01.2025 - 09.03.2025
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Opettaja
- Markus Jähi
Ryhmät
-
25YAMKYlempi AMK, yhteiset opinnot
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
- tunnistaa ja ideoida innovaatioita
- tunnistaa teknologisia kehitystrendejä
- tunnistaa osaamistarpeita ja asiakaskokemuksia
- suunnitella arvolupauksen ja teknologian siirtoa
- arvioida teknologian vaikutuksia
- tehdä teknologiastrategian
Sisältö (OJ)
Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijalle laaja näkemys teknologioihin ja innovaatioihin sekä niiden kehittämiseen ja johtamiseen yrityksissä. Opintojaksolla perehdytään radikaalien innovaatioiden kehittymisen ennakoinnin ja soveltamisen problematiikkaan. Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää teknologian ja innovaatioiden roolin osana uutta liiketoimintaa.
Aihealueita:
- strateginen ennakointi ja innovaatiot
- radikaalit innovaatiot, mahdollisuuksien kartoitus, teknologian evoluutio
- teknologiaosaamisen johtaminen yleisesti
- asiakaskokemus ja arvolupaus
- teknologian siirto ja vaikuttavuus
- teknologian vaikutukset eri tasoilla (globaali-yhteiskunta-organisaatio-yksilö)
- teknologiastrategia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Harjoitustyöt on palautettu määräajan puitteissa. Harjoitustyön aihevalinnassa ja työn käsittelyssä näkyy Teknologiaosaamisen johtamisen kurssilla käsitellyt teemat osittain. Toisaalta, harjoitustyöt eivät ole tehtävänannon mukaisia. Harjoitustyö on selkeästi puutteellinen tai annettuja ohjeita ei olla noudatettu.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Harjoitustyössä käsitellään ongelmaa useilla sopivilla työkaluilla. Ratkaisussa on tunnistettu ongelman syyt ja taustat. Jokainen johtopäätös on tarkoituksenmukainen ja perusteltu. Johtopäätökset arvioidaan kriittisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Harjoitustyössä on syvällistä, analyyttistä ja soveltavaa osaamista tai uusia oivalluksia. Esim. pitkän aikavälin toimenpiteitä ja seurauksia on pohdittu. Toimenpidesuositukset tuovat lisäarvoa ja eivät toista alkuperäistä ongelmaa.
Aika ja paikka
Etäopetus Zoomissa (linkki, ks. Moodle).
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Vapaavalintaisena ajankohtana suoritettava Moodle-tentti. Suorituksen aikaväli julkaistaan kurssin alkaessa. Tentti on osasuoritus, johon ei liity uusintamahdollisuutta.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso alkaa kolmen päivän intensiivijaksolla, joka toteutetaan etäopteuksena. Tätä seuraa harjoitustyöt saman opetusperiodin aikana sekä itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen (+ tentti).
Opetuskertojen tarkka aikataulu julkaistaan Moodlessa ennen kurssin alkua (tarkasta kellonajat ennen kurssia). Osallistuminen kurssin kontaktiopetuskerroille on pakollista. Yhden aamu- tai iltapäpäivän voi olla poissa siitä erikseen sopimalla.
Opetusmenetelmät: luennot, työpajatyöskentely, harjoitustyöt, itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen. Kurssilla käytetään etätyöskentely tukevaa oppimis-/ryhmätyöalustaa. Tarkemmat ohjeet tulee Moodleen ennen kurssin alkua.
Kurssin arviointi perustuu 1) harjoitustöihin sekä 2) kirjallisuuteen perehtymiseen. Kurssin läpäiseminen edellyttää opetuskerroille osallistumista, harjoitustöiden hyväksyttyä suorittamista sekä hyväksyttyä suoritusta kirjallisuuden osalta.
Oppimateriaalit
Kurssikirja Leppälä, Kari: Innovaattorin opas (Gaudeamus, 2014). Kirja on saatavilla e-kirjana TAMKin kirjastosta. Muu oppimateriaali julkaistaan kurssin alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus: 27 h
Harjoitustyöt ryhmässä: 81 h
Itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen: 27 h
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa kolmen päivän intensiivijaksolla, joka toteutetaan etäopteuksena. Tätä seuraa harjoitustyöt saman opetusperiodin aikana sekä itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen (+ tentti).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoitustyöt voivat käsitellä omaa tai jonkin ryhmäläisen työpaikkaa. Harjoitustöissä voidaan käsitellä yritysten oikeita aineistoja.
Ilmoittautumisaika
03.06.2024 - 18.08.2024
Ajoitus
22.08.2024 - 05.10.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Opettaja
- Markus Jähi
Vastuuhenkilö
Markus Jähi
Ryhmät
-
24YAMKYlempi AMK, yhteiset opinnot
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
- tunnistaa ja ideoida innovaatioita
- tunnistaa teknologisia kehitystrendejä
- tunnistaa osaamistarpeita ja asiakaskokemuksia
- suunnitella arvolupauksen ja teknologian siirtoa
- arvioida teknologian vaikutuksia
- tehdä teknologiastrategian
Sisältö (OJ)
Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijalle laaja näkemys teknologioihin ja innovaatioihin sekä niiden kehittämiseen ja johtamiseen yrityksissä. Opintojaksolla perehdytään radikaalien innovaatioiden kehittymisen ennakoinnin ja soveltamisen problematiikkaan. Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää teknologian ja innovaatioiden roolin osana uutta liiketoimintaa.
Aihealueita:
- strateginen ennakointi ja innovaatiot
- radikaalit innovaatiot, mahdollisuuksien kartoitus, teknologian evoluutio
- teknologiaosaamisen johtaminen yleisesti
- asiakaskokemus ja arvolupaus
- teknologian siirto ja vaikuttavuus
- teknologian vaikutukset eri tasoilla (globaali-yhteiskunta-organisaatio-yksilö)
- teknologiastrategia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Harjoitustyöt on palautettu määräajan puitteissa. Harjoitustyön aihevalinnassa ja työn käsittelyssä näkyy Teknologiaosaamisen johtamisen kurssilla käsitellyt teemat osittain. Toisaalta, harjoitustyöt eivät ole tehtävänannon mukaisia. Harjoitustyö on selkeästi puutteellinen tai annettuja ohjeita ei olla noudatettu.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Harjoitustyössä käsitellään ongelmaa useilla sopivilla työkaluilla. Ratkaisussa on tunnistettu ongelman syyt ja taustat. Jokainen johtopäätös on tarkoituksenmukainen ja perusteltu. Johtopäätökset arvioidaan kriittisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Harjoitustyössä on syvällistä, analyyttistä ja soveltavaa osaamista tai uusia oivalluksia. Esim. pitkän aikavälin toimenpiteitä ja seurauksia on pohdittu. Toimenpidesuositukset tuovat lisäarvoa ja eivät toista alkuperäistä ongelmaa.
Aika ja paikka
Etäopetus Zoomissa (linkki, ks. Moodle).
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Vapaavalintaisena ajankohtana suoritettava Moodle-tentti. Suorituksen aikaväli julkaistaan kurssin alkaessa. Tentti on osasuoritus, johon ei liity uusintamahdollisuutta.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso alkaa kolmen päivän intensiivijaksolla, joka toteutetaan etäopteuksena. Tätä seuraa harjoitustyöt saman opetusperiodin aikana sekä itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen (+ tentti).
Opetuskertojen tarkka aikataulu julkaistaan Moodlessa ennen kurssin alkua (tarkasta kellonajat ennen kurssia). Osallistuminen kurssin kontaktiopetuskerroille on pakollista. Yhden aamu- tai iltapäpäivän voi olla poissa siitä erikseen sopimalla.
Opetusmenetelmät: luennot, työpajatyöskentely, harjoitustyöt, itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen. Kurssilla käytetään etätyöskentely tukevaa oppimis-/ryhmätyöalustaa. Tarkemmat ohjeet tulee Moodleen ennen kurssin alkua.
Kurssin arviointi perustuu 1) harjoitustöihin sekä 2) kirjallisuuteen perehtymiseen. Kurssin läpäiseminen edellyttää opetuskerroille osallistumista, harjoitustöiden hyväksyttyä suorittamista sekä hyväksyttyä suoritusta kirjallisuuden osalta.
Oppimateriaalit
Kurssikirja Leppälä, Kari: Innovaattorin opas (Gaudeamus, 2014). Kirja on saatavilla e-kirjana TAMKin kirjastosta. Muu oppimateriaali julkaistaan kurssin alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus: 27 h
Harjoitustyöt ryhmässä: 81 h
Itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen: 27 h
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa kolmen päivän intensiivijaksolla, joka toteutetaan etäopteuksena. Tätä seuraa harjoitustyöt saman opetusperiodin aikana sekä itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen (+ tentti).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoitustyöt voivat käsitellä omaa tai jonkin ryhmäläisen työpaikkaa. Harjoitustöissä voidaan käsitellä yritysten oikeita aineistoja.
Ilmoittautumisaika
20.11.2023 - 14.01.2024
Ajoitus
25.01.2024 - 24.02.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Opettaja
- Markus Jähi
Vastuuhenkilö
Markus Jähi
Ryhmät
-
24YAMKYlempi AMK, yhteiset opinnot
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
- tunnistaa ja ideoida innovaatioita
- tunnistaa teknologisia kehitystrendejä
- tunnistaa osaamistarpeita ja asiakaskokemuksia
- suunnitella arvolupauksen ja teknologian siirtoa
- arvioida teknologian vaikutuksia
- tehdä teknologiastrategian
Sisältö (OJ)
Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijalle laaja näkemys teknologioihin ja innovaatioihin sekä niiden kehittämiseen ja johtamiseen yrityksissä. Opintojaksolla perehdytään radikaalien innovaatioiden kehittymisen ennakoinnin ja soveltamisen problematiikkaan. Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää teknologian ja innovaatioiden roolin osana uutta liiketoimintaa.
Aihealueita:
- strateginen ennakointi ja innovaatiot
- radikaalit innovaatiot, mahdollisuuksien kartoitus, teknologian evoluutio
- teknologiaosaamisen johtaminen yleisesti
- asiakaskokemus ja arvolupaus
- teknologian siirto ja vaikuttavuus
- teknologian vaikutukset eri tasoilla (globaali-yhteiskunta-organisaatio-yksilö)
- teknologiastrategia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Harjoitustyöt on palautettu määräajan puitteissa. Harjoitustyön aihevalinnassa ja työn käsittelyssä näkyy Teknologiaosaamisen johtamisen kurssilla käsitellyt teemat osittain. Toisaalta, harjoitustyöt eivät ole tehtävänannon mukaisia. Harjoitustyö on selkeästi puutteellinen tai annettuja ohjeita ei olla noudatettu.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Harjoitustyössä käsitellään ongelmaa useilla sopivilla työkaluilla. Ratkaisussa on tunnistettu ongelman syyt ja taustat. Jokainen johtopäätös on tarkoituksenmukainen ja perusteltu. Johtopäätökset arvioidaan kriittisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Harjoitustyössä on syvällistä, analyyttistä ja soveltavaa osaamista tai uusia oivalluksia. Esim. pitkän aikavälin toimenpiteitä ja seurauksia on pohdittu. Toimenpidesuositukset tuovat lisäarvoa ja eivät toista alkuperäistä ongelmaa.
Aika ja paikka
Etäopetus Zoomissa (linkki, ks. Moodle).
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Vapaavalintaisena ajankohtana suoritettava Moodle-tentti. Suorituksen aikaväli julkaistaan kurssin alkaessa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso alkaa kolmen päivän intensiivijaksolla, joka toteutetaan etäopteuksena. Tätä seuraa harjoitustyöt saman opetusperiodin aikana sekä itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen (+ tentti).
Opetuskertojen tarkka aikataulu julkaistaan Moodlessa ennen kurssin alkua (tarkasta kellonajat ennen kurssia). Osallistuminen kurssin kontaktiopetuskerroille on pakollista. Yhden aamu- tai iltapäpäivän voi olla poissa siitä erikseen sopimalla.
Opetusmenetelmät: luennot, työpajatyöskentely, harjoitustyöt, itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen. Kurssilla käytetään etätyöskentely tukevaa oppimis-/ryhmätyöalustaa. Tarkemmat ohjeet tulee Moodleen ennen kurssin alkua.
Kurssin arviointi perustuu 1) harjoitustöihin sekä 2) kirjallisuuteen perehtymiseen. Kurssin läpäiseminen edellyttää opetuskerroille osallistumista, harjoitustöiden hyväksyttyä suorittamista sekä hyväksyttyä suoritusta kirjallisuuden osalta.
Oppimateriaalit
Kurssikirja Leppälä, Kari: Innovaattorin opas (Gaudeamus, 2014). Kirja on saatavilla e-kirjana TAMKin kirjastosta. Muu oppimateriaali julkaistaan kurssin alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus: 27 h
Harjoitustyöt ryhmässä: 81 h
Itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen: 27 h
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa kolmen päivän intensiivijaksolla, joka toteutetaan etäopteuksena. Tätä seuraa harjoitustyöt saman opetusperiodin aikana sekä itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen (+ tentti).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoitustyöt voivat käsitellä omaa tai jonkin ryhmäläisen työpaikkaa. Harjoitustöissä voidaan käsitellä yritysten oikeita aineistoja.
Ilmoittautumisaika
16.07.2023 - 20.08.2023
Ajoitus
24.08.2023 - 22.10.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Opettaja
- Markus Jähi
Ryhmät
-
23YAMKYlempi amk, yhteiset opinnot
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
- tunnistaa ja ideoida innovaatioita
- tunnistaa teknologisia kehitystrendejä
- tunnistaa osaamistarpeita ja asiakaskokemuksia
- suunnitella arvolupauksen ja teknologian siirtoa
- arvioida teknologian vaikutuksia
- tehdä teknologiastrategian
Sisältö (OJ)
Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijalle laaja näkemys teknologioihin ja innovaatioihin sekä niiden kehittämiseen ja johtamiseen yrityksissä. Opintojaksolla perehdytään radikaalien innovaatioiden kehittymisen ennakoinnin ja soveltamisen problematiikkaan. Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää teknologian ja innovaatioiden roolin osana uutta liiketoimintaa.
Aihealueita:
- strateginen ennakointi ja innovaatiot
- radikaalit innovaatiot, mahdollisuuksien kartoitus, teknologian evoluutio
- teknologiaosaamisen johtaminen yleisesti
- asiakaskokemus ja arvolupaus
- teknologian siirto ja vaikuttavuus
- teknologian vaikutukset eri tasoilla (globaali-yhteiskunta-organisaatio-yksilö)
- teknologiastrategia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Harjoitustyöt on palautettu määräajan puitteissa. Harjoitustyön aihevalinnassa ja työn käsittelyssä näkyy Teknologiaosaamisen johtamisen kurssilla käsitellyt teemat osittain. Toisaalta, harjoitustyöt eivät ole tehtävänannon mukaisia. Harjoitustyö on selkeästi puutteellinen tai annettuja ohjeita ei olla noudatettu.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Harjoitustyössä käsitellään ongelmaa useilla sopivilla työkaluilla. Ratkaisussa on tunnistettu ongelman syyt ja taustat. Jokainen johtopäätös on tarkoituksenmukainen ja perusteltu. Johtopäätökset arvioidaan kriittisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Harjoitustyössä on syvällistä, analyyttistä ja soveltavaa osaamista tai uusia oivalluksia. Esim. pitkän aikavälin toimenpiteitä ja seurauksia on pohdittu. Toimenpidesuositukset tuovat lisäarvoa ja eivät toista alkuperäistä ongelmaa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Vapaavalintaisena ajankohtana suoritettava Moodle-tentti. Suorituksen aikaväli julkaistaan kurssin alkaessa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso alkaa kolmen päivän intensiivijaksolla, joka toteutetaan etäopteuksena. Tätä seuraa harjoitustyöt saman opetusperiodin aikana sekä itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen (+ tentti).
Opetuskertojen tarkka aikataulu julkaistaan Moodlessa ennen kurssin alkua (tarkasta kellonajat ennen kurssia). Osallistuminen kurssin kontaktiopetuskerroille on pakollista. Yhden aamu- tai iltapäpäivän voi olla poissa siitä erikseen sopimalla.
Opetusmenetelmät: luennot, työpajatyöskentely, harjoitustyöt, itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen. Kurssilla käytetään etätyöskentely tukevaa oppimis-/ryhmätyöalustaa. Tarkemmat ohjeet tulee Moodleen ennen kurssin alkua.
Kurssin arviointi perustuu 1) harjoitustöihin sekä 2) kirjallisuuteen perehtymiseen. Kurssin läpäiseminen edellyttää opetuskerroille osallistumista, harjoitustöiden hyväksyttyä suorittamista sekä hyväksyttyä suoritusta kirjallisuuden osalta.
Oppimateriaalit
Kurssikirja Leppälä, Kari: Innovaattorin opas (Gaudeamus, 2014). Kirja on saatavilla e-kirjana TAMKin kirjastosta. Muu oppimateriaali julkaistaan kurssin alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus: 27 h
Harjoitustyöt ryhmässä: 81 h
Itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen: 27 h
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa kolmen päivän intensiivijaksolla, joka toteutetaan etäopteuksena. Tätä seuraa harjoitustyöt saman opetusperiodin aikana sekä itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen (+ tentti).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoitustyöt voivat käsitellä omaa tai jonkin ryhmäläisen työpaikkaa. Harjoitustöissä voidaan käsitellä yritysten oikeita aineistoja.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Harjoitustöitä ei ole palautettu tai ne ovat sisällöltään tai laajuudeltaan merkittävästi puutteellisia. Puutteelliset tiedot kurssikirjallisuudesta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Harjoitustyöt on palautettu määräajan puitteissa. Harjoitustyön aihevalinnassa ja työn käsittelyssä näkyy Teknologiaosaamisen johtamisen kurssilla käsitellyt teemat osittain. Toisaalta, harjoitustyöt eivät ole tehtävänannon mukaisia. Harjoitustyö on selkeästi puutteellinen tai annettuja ohjeita ei olla noudatettu. Tyydyttävät tiedot kurssikirjallisuudesta.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Harjoitustyössä käsitellään ongelmaa useilla sopivilla työkaluilla. Ratkaisussa on tunnistettu ongelman syyt ja taustat. Jokainen johtopäätös on tarkoituksenmukainen ja perusteltu. Johtopäätökset arvioidaan kriittisesti. Hyvät tiedot kurssikirjallisuudesta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Harjoitustyössä on syvällistä, analyyttistä ja soveltavaa osaamista tai uusia oivalluksia. Esim. pitkän aikavälin toimenpiteitä ja seurauksia on pohdittu. Toimenpidesuositukset tuovat lisäarvoa ja eivät toista alkuperäistä ongelmaa. Kiitettävät tiedot kurssikirjallisuudesta.
Ilmoittautumisaika
07.11.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
26.01.2023 - 05.03.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Opettaja
- Markus Jähi
Ryhmät
-
23YAMKYlempi amk, yhteiset opinnot
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
- tunnistaa ja ideoida innovaatioita
- tunnistaa teknologisia kehitystrendejä
- tunnistaa osaamistarpeita ja asiakaskokemuksia
- suunnitella arvolupauksen ja teknologian siirtoa
- arvioida teknologian vaikutuksia
- tehdä teknologiastrategian
Sisältö (OJ)
Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijalle laaja näkemys teknologioihin ja innovaatioihin sekä niiden kehittämiseen ja johtamiseen yrityksissä. Opintojaksolla perehdytään radikaalien innovaatioiden kehittymisen ennakoinnin ja soveltamisen problematiikkaan. Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää teknologian ja innovaatioiden roolin osana uutta liiketoimintaa.
Aihealueita:
- strateginen ennakointi ja innovaatiot
- radikaalit innovaatiot, mahdollisuuksien kartoitus, teknologian evoluutio
- teknologiaosaamisen johtaminen yleisesti
- asiakaskokemus ja arvolupaus
- teknologian siirto ja vaikuttavuus
- teknologian vaikutukset eri tasoilla (globaali-yhteiskunta-organisaatio-yksilö)
- teknologiastrategia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Harjoitustyöt on palautettu määräajan puitteissa. Harjoitustyön aihevalinnassa ja työn käsittelyssä näkyy Teknologiaosaamisen johtamisen kurssilla käsitellyt teemat osittain. Toisaalta, harjoitustyöt eivät ole tehtävänannon mukaisia. Harjoitustyö on selkeästi puutteellinen tai annettuja ohjeita ei olla noudatettu.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Harjoitustyössä käsitellään ongelmaa useilla sopivilla työkaluilla. Ratkaisussa on tunnistettu ongelman syyt ja taustat. Jokainen johtopäätös on tarkoituksenmukainen ja perusteltu. Johtopäätökset arvioidaan kriittisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Harjoitustyössä on syvällistä, analyyttistä ja soveltavaa osaamista tai uusia oivalluksia. Esim. pitkän aikavälin toimenpiteitä ja seurauksia on pohdittu. Toimenpidesuositukset tuovat lisäarvoa ja eivät toista alkuperäistä ongelmaa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Vapaavalintaisena ajankohtana suoritettava Moodle-tentti. Suorituksen aikaväli julkaistaan kurssin alkaessa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojakso alkaa kolmen päivän intensiivijaksolla, joka toteutetaan etäopteuksena. Tätä seuraa harjoitustyöt saman opetusperiodin aikana sekä itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen (+ tentti).
Opetuskertojen tarkka aikataulu julkaistaan Moodlessa ennen kurssin alkua (tarkasta kellonajat ennen kurssia). Osallistuminen kurssin kontaktiopetuskerroille on pakollista. Yhden aamu- tai iltapäpäivän voi olla poissa siitä erikseen sopimalla.
Opetusmenetelmät: luennot, työpajatyöskentely, harjoitustyöt, itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen. Kurssilla käytetään etätyöskentely tukevaa oppimis-/ryhmätyöalustaa. Tarkemmat ohjeet tulee Moodleen ennen kurssin alkua.
Kurssin arviointi perustuu 1) harjoitustöihin sekä 2) kirjallisuuteen perehtymiseen. Kurssin läpäiseminen edellyttää opetuskerroille osallistumista, harjoitustöiden hyväksyttyä suorittamista sekä hyväksyttyä suoritusta kirjallisuuden osalta.
Oppimateriaalit
Kurssikirja Leppälä, Kari: Innovaattorin opas (Gaudeamus, 2014). Kirja on saatavilla e-kirjana TAMKin kirjastosta. Muu oppimateriaali julkaistaan kurssin alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus: 27 h
Harjoitustyöt ryhmässä: 81 h
Itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen: 27 h
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoitustyöt voivat käsitellä omaa tai jonkin ryhmäläisen työpaikkaa. Harjoitustöissä voidaan käsitellä yritysten oikeita aineistoja.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Harjoitustöitä ei ole palautettu tai ne ovat sisällöltään tai laajuudeltaan merkittävästi puutteellisia. Puutteelliset tiedot kurssikirjallisuudesta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Harjoitustyöt on palautettu määräajan puitteissa. Harjoitustyön aihevalinnassa ja työn käsittelyssä näkyy Teknologiaosaamisen johtamisen kurssilla käsitellyt teemat osittain. Toisaalta, harjoitustyöt eivät ole tehtävänannon mukaisia. Harjoitustyö on selkeästi puutteellinen tai annettuja ohjeita ei olla noudatettu. Tyydyttävät tiedot kurssikirjallisuudesta.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Harjoitustyössä käsitellään ongelmaa useilla sopivilla työkaluilla. Ratkaisussa on tunnistettu ongelman syyt ja taustat. Jokainen johtopäätös on tarkoituksenmukainen ja perusteltu. Johtopäätökset arvioidaan kriittisesti. Hyvät tiedot kurssikirjallisuudesta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Harjoitustyössä on syvällistä, analyyttistä ja soveltavaa osaamista tai uusia oivalluksia. Esim. pitkän aikavälin toimenpiteitä ja seurauksia on pohdittu. Toimenpidesuositukset tuovat lisäarvoa ja eivät toista alkuperäistä ongelmaa. Kiitettävät tiedot kurssikirjallisuudesta.
Ilmoittautumisaika
11.01.2022 - 12.08.2022
Ajoitus
25.08.2022 - 31.08.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Opettaja
- Markus Jähi
Vastuuhenkilö
Markus Jähi
Ryhmät
-
22YAMKYlempi amk, yhteiset opinnot
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
- tunnistaa ja ideoida innovaatioita
- tunnistaa teknologisia kehitystrendejä
- tunnistaa osaamistarpeita ja asiakaskokemuksia
- suunnitella arvolupauksen ja teknologian siirtoa
- arvioida teknologian vaikutuksia
- tehdä teknologiastrategian
Sisältö (OJ)
Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijalle laaja näkemys teknologioihin ja innovaatioihin sekä niiden kehittämiseen ja johtamiseen yrityksissä. Opintojaksolla perehdytään radikaalien innovaatioiden kehittymisen ennakoinnin ja soveltamisen problematiikkaan. Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää teknologian ja innovaatioiden roolin osana uutta liiketoimintaa.
Aihealueita:
- strateginen ennakointi ja innovaatiot
- radikaalit innovaatiot, mahdollisuuksien kartoitus, teknologian evoluutio
- teknologiaosaamisen johtaminen yleisesti
- asiakaskokemus ja arvolupaus
- teknologian siirto ja vaikuttavuus
- teknologian vaikutukset eri tasoilla (globaali-yhteiskunta-organisaatio-yksilö)
- teknologiastrategia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Harjoitustyöt on palautettu määräajan puitteissa. Harjoitustyön aihevalinnassa ja työn käsittelyssä näkyy Teknologiaosaamisen johtamisen kurssilla käsitellyt teemat osittain. Toisaalta, harjoitustyöt eivät ole tehtävänannon mukaisia. Harjoitustyö on selkeästi puutteellinen tai annettuja ohjeita ei olla noudatettu.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Harjoitustyössä käsitellään ongelmaa useilla sopivilla työkaluilla. Ratkaisussa on tunnistettu ongelman syyt ja taustat. Jokainen johtopäätös on tarkoituksenmukainen ja perusteltu. Johtopäätökset arvioidaan kriittisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Harjoitustyössä on syvällistä, analyyttistä ja soveltavaa osaamista tai uusia oivalluksia. Esim. pitkän aikavälin toimenpiteitä ja seurauksia on pohdittu. Toimenpidesuositukset tuovat lisäarvoa ja eivät toista alkuperäistä ongelmaa.
Aika ja paikka
Kolme päivää kontaktiopetusta (etäopetuksena):
25.8.2022: 08:30-16:00
26.8.2022: 08:30-16:00
27.8.2022: 08:30-15:30
Opetuskertojen tarkka aikataulu julkaistaan Moodlessa ennen kurssin alkua (tarkasta kellonajat ennen kurssia).
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Vapaavalintaisena ajankohtana suoritettava Moodle-tentti. Suorituksen aikaväli julkaistaan kurssin alkaessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arviointi perustuu 1) harjoitustöihin sekä 2) kirjallisuuteen perehtymiseen ja oppimisen todentamiseen. Kurssin läpäiseminen edellyttää opetuskerroille osallistumista, harjoitustöiden hyväksyttyä suorittamista sekä hyväksyttyä suoritusta kirjallisuuden osalta.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, työpajatyöskentely, harjoitustyöt, itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen. Kurssilla käytetään etätyöskentely tukevaa oppimis-/ryhmätyöalustaa. Tarkemmat ohjeet tulee Moodleen ennen kurssin alkua.
Opintojakso järjestetään kokonaan ETÄOPETUKSENA.
Oppimateriaalit
Kurssikirja Leppälä, Kari: Innovaattorin opas (Gaudeamus, 2014). Kirja on saatavilla e-kirjana TAMKin kirjastosta. Muu oppimateriaali julkaistaan kurssin alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus: 27 h
Harjoitustyöt ryhmässä: 81 h
Itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen: 27 h
Sisällön jaksotus
Kurssi alkaa kolmen päivän intensiivijaksolla (ks. opetuskerrat yllä). Tätä seuraa harjoitustyöt saman opetusperiodin aikana sekä itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen (+ tentti).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoitustyöt voivat käsitellä omaa tai jonkin ryhmäläisen työpaikkaa. Harjoitustöissä voidaan käsitellä yritysten oikeita aineistoja.
Lisätietoja opiskelijoille
Osallistuminen kurssin kontaktiopetuskerroille on pakollista. Yhden aamu- tai iltapäpäivän voi olla poissa siitä erikseen sopimalla.
Kolme päivää kontaktiopetusta (etäopetuksena):
25.8.2022: 08:30-16:00
26.8.2022: 08:30-16:00
27.8.2022: 08:30-15:30
Opetuskertojen tarkka aikataulu julkaistaan Moodlessa ennen kurssin alkua (tarkasta kellonajat ennen kurssia).
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Harjoitustöitä ei ole palautettu tai ne ovat sisällöltään tai laajuudeltaan merkittävästi puutteellisia. Puutteelliset tiedot kurssikirjallisuudesta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Harjoitustyöt on palautettu määräajan puitteissa. Harjoitustyön aihevalinnassa ja työn käsittelyssä näkyy Teknologiaosaamisen johtamisen kurssilla käsitellyt teemat osittain. Toisaalta, harjoitustyöt eivät ole tehtävänannon mukaisia. Harjoitustyö on selkeästi puutteellinen tai annettuja ohjeita ei olla noudatettu. Tyydyttävät tiedot kurssikirjallisuudesta.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Harjoitustyössä käsitellään ongelmaa useilla sopivilla työkaluilla. Ratkaisussa on tunnistettu ongelman syyt ja taustat. Jokainen johtopäätös on tarkoituksenmukainen ja perusteltu. Johtopäätökset arvioidaan kriittisesti. Hyvät tiedot kurssikirjallisuudesta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Harjoitustyössä on syvällistä, analyyttistä ja soveltavaa osaamista tai uusia oivalluksia. Esim. pitkän aikavälin toimenpiteitä ja seurauksia on pohdittu. Toimenpidesuositukset tuovat lisäarvoa ja eivät toista alkuperäistä ongelmaa. Kiitettävät tiedot kurssikirjallisuudesta.
Ilmoittautumisaika
15.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
27.01.2022 - 27.02.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Opettaja
- Markus Jähi
Vastuuhenkilö
Markus Jähi
Ryhmät
-
22YAMKYlempi amk, yhteiset opinnot
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija osaa:
- tunnistaa ja ideoida innovaatioita
- tunnistaa teknologisia kehitystrendejä
- tunnistaa osaamistarpeita ja asiakaskokemuksia
- suunnitella arvolupauksen ja teknologian siirtoa
- arvioida teknologian vaikutuksia
- tehdä teknologiastrategian
Sisältö (OJ)
Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijalle laaja näkemys teknologioihin ja innovaatioihin sekä niiden kehittämiseen ja johtamiseen yrityksissä. Opintojaksolla perehdytään radikaalien innovaatioiden kehittymisen ennakoinnin ja soveltamisen problematiikkaan. Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää teknologian ja innovaatioiden roolin osana uutta liiketoimintaa.
Aihealueita:
- strateginen ennakointi ja innovaatiot
- radikaalit innovaatiot, mahdollisuuksien kartoitus, teknologian evoluutio
- teknologiaosaamisen johtaminen yleisesti
- asiakaskokemus ja arvolupaus
- teknologian siirto ja vaikuttavuus
- teknologian vaikutukset eri tasoilla (globaali-yhteiskunta-organisaatio-yksilö)
- teknologiastrategia
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Harjoitustyöt on palautettu määräajan puitteissa. Harjoitustyön aihevalinnassa ja työn käsittelyssä näkyy Teknologiaosaamisen johtamisen kurssilla käsitellyt teemat osittain. Toisaalta, harjoitustyöt eivät ole tehtävänannon mukaisia. Harjoitustyö on selkeästi puutteellinen tai annettuja ohjeita ei olla noudatettu.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Harjoitustyössä käsitellään ongelmaa useilla sopivilla työkaluilla. Ratkaisussa on tunnistettu ongelman syyt ja taustat. Jokainen johtopäätös on tarkoituksenmukainen ja perusteltu. Johtopäätökset arvioidaan kriittisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Harjoitustyössä on syvällistä, analyyttistä ja soveltavaa osaamista tai uusia oivalluksia. Esim. pitkän aikavälin toimenpiteitä ja seurauksia on pohdittu. Toimenpidesuositukset tuovat lisäarvoa ja eivät toista alkuperäistä ongelmaa.
Aika ja paikka
Kolme päivää kontaktiopetusta (etäopetuksena):
27.1.2022: 08:30-16:00
28.1.2022: 08:30-16:00
29.1.2022: 08:30-15:30
Opetuskertojen tarkka aikataulu julkaistaan Moodlessa ennen kurssin alkua (tarkasta kellonajat ennen kurssia).
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Julkaistaan kurssin alkaessa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arviointi perustuu 1) harjoitustöihin sekä 2) kirjallisuuteen perehtymiseen ja oppimisen todentamiseen. Kurssin läpäiseminen edellyttää opetuskerroille osallistumista, harjoitustöiden hyväksyttyä suorittamista sekä hyväksyttyä suoritusta kirjallisuuden osalta.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, työpajatyöskentely, harjoitustyöt, itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen. Kurssilla käytetään etätyöskentely tukevaa oppimis-/ryhmätyöalustaa. Tarkemmat ohjeet tulee Moodleen ennen kurssin alkua.
Oppimateriaalit
Kurssikirja Leppälä, Kari: Innovaattorin opas (Gaudeamus, 2014). Kirja on saatavilla e-kirjana TAMKin kirjastosta. Muu oppimateriaali julkaistaan kurssin alkaessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus: 27 h
Harjoitustyöt ryhmässä: 81 h
Itsenäinen kirjallisuuteen perehtyminen: 27 h
Sisällön jaksotus
Kurssi alkaa kolmen päivän intensiivijaksolla (ks. opetuskerrat yllä). Tätä seuraa harjoitustyöt saman opetusperiodin aikana.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Harjoitustyöt voivat käsitellä omaa tai jonkin ryhmäläisen työpaikkaa. Harjoitustöissä voidaan käsitellä yritysten oikeita aineistoja.
Lisätietoja opiskelijoille
Osallistuminen kurssin kontaktiopetuskerroille on pakollista. Yhden aamu- tai iltapäpäivän voi olla poissa siitä erikseen sopimalla.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Harjoitustöitä ei ole palautettu tai ne ovat sisällöltään tai laajuudeltaan merkittävästi puutteellisia. Puutteelliset tiedot kurssikirjallisuudesta.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Harjoitustyöt on palautettu määräajan puitteissa. Harjoitustyön aihevalinnassa ja työn käsittelyssä näkyy Teknologiaosaamisen johtamisen kurssilla käsitellyt teemat osittain. Toisaalta, harjoitustyöt eivät ole tehtävänannon mukaisia. Harjoitustyö on selkeästi puutteellinen tai annettuja ohjeita ei olla noudatettu. Tyydyttävät tiedot kurssikirjallisuudesta.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Harjoitustyössä käsitellään ongelmaa useilla sopivilla työkaluilla. Ratkaisussa on tunnistettu ongelman syyt ja taustat. Jokainen johtopäätös on tarkoituksenmukainen ja perusteltu. Johtopäätökset arvioidaan kriittisesti. Hyvät tiedot kurssikirjallisuudesta.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Harjoitustyössä on syvällistä, analyyttistä ja soveltavaa osaamista tai uusia oivalluksia. Esim. pitkän aikavälin toimenpiteitä ja seurauksia on pohdittu. Toimenpidesuositukset tuovat lisäarvoa ja eivät toista alkuperäistä ongelmaa. Kiitettävät tiedot kurssikirjallisuudesta.