Siirry suoraan sisältöön

Toiminnan kehittäminen palvelumuotoilun keinoinLaajuus (5 op)

Tunnus: NY00EC71

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tuntee palvelumuotoiluprosessin keskeiset vaiheet ja menetelmät
- osaa kriittisesti soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua omissa kehittämisprojekteissaan
- osaa sitouttaa asiakkaat ja sidosryhmät kehitystoimintaan

Sisältö

Palvelumuotoilun ja käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmät
Asiakas- ja sidosryhmäosallistaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa joitain palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän ei ole kriittisesti osannut soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua omassa kehittämisprojektissaan. Hän ei ole osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan. Opiskelija on suorittanut osan annettuista tehtävistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tunnistaa palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän on kyennyt vertailemaan ja perustelemaan omaan kehittämisprojektiinsa valitsemansa palvelumuotoilun menetelmiä. Hän on osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan. Opiskelija on suorittanut annettuja tehtäviä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän on kyennyt analysoimaan menetelmien hyötyjä ja valinnut siltä pohjalta palvelumuotoilun menetelmiä omaan kehittämisprojektiinsa. Hän on osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan ja onnistunut viemään kehittämisprojektinsa toimeksiantajan toimintaan. Hän on koko projektin ajan osannut toimia yhteistyössä eri osapuolten kanssa vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Opiskelija on suorittanut kiitettävästi kaikki annetut tehtävät.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija ei tunnista palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän ei ole kriittisesti osannut soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua omassa kehittämisprojektissaan. Hän ei ole osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan. Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä.

Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 07.09.2023

Ajoitus

05.10.2023 - 30.11.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Opettaja
  • Tuija Ylä-Viteli
  • Mirva Kolonen
Vastuuhenkilö

Mirva Kolonen

Ryhmät
  • 23YAMK
    Ylempi amk, yhteiset opinnot

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tuntee palvelumuotoiluprosessin keskeiset vaiheet ja menetelmät
- osaa kriittisesti soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua omissa kehittämisprojekteissaan
- osaa sitouttaa asiakkaat ja sidosryhmät kehitystoimintaan

Sisältö (OJ)

Palvelumuotoilun ja käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmät
Asiakas- ja sidosryhmäosallistaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa joitain palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän ei ole kriittisesti osannut soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua omassa kehittämisprojektissaan. Hän ei ole osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan. Opiskelija on suorittanut osan annettuista tehtävistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tunnistaa palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän on kyennyt vertailemaan ja perustelemaan omaan kehittämisprojektiinsa valitsemansa palvelumuotoilun menetelmiä. Hän on osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan. Opiskelija on suorittanut annettuja tehtäviä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän on kyennyt analysoimaan menetelmien hyötyjä ja valinnut siltä pohjalta palvelumuotoilun menetelmiä omaan kehittämisprojektiinsa. Hän on osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan ja onnistunut viemään kehittämisprojektinsa toimeksiantajan toimintaan. Hän on koko projektin ajan osannut toimia yhteistyössä eri osapuolten kanssa vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Opiskelija on suorittanut kiitettävästi kaikki annetut tehtävät.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei tunnista palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän ei ole kriittisesti osannut soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua omassa kehittämisprojektissaan. Hän ei ole osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan. Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä.

Aika ja paikka

Opintojakson toteutuksessa on käytössä Moodle ja Zoom. Opintojakson toteutus on virtuaalinen (etäopetus, online).
Yhteiset kontaktiajat ovat alla; opiskelijat ja opettajat/opettaja ovat silloin yhdessä online -Zoomissa (ei TAMKilla, ei hybridiopetusta). Zoom-linkki jaetaan opiskelijoille etukäteen Moodlen kautta.

Ennakkotehtävä saatavilla opintojakson Moodlesta 18.9.2023 alkaen

Aikataulu:
vko 40: torstai 5.10.2023 klo 8.30-11.30 Palvelumuotoilu 1, tiimitehtävän esitttely
vko 44: torstai 2.11.2023 klo 8.30-11.30 Palvelumuotoilu 2, Fasilitointi
vko 46: perjantai 17.11.2023 klo 12.30-15.30 Työpajatyöskentely, tiimien toteutukset fasilitointiharjoitus
vko 48: torstai 30.11.2023 klo 8.30-11.30 Tiimien tulokset, yhteenveto

Tiimin vapaaehtoinen sparraus-kerta (20min/tiimi) 13.11.2023 klo 11.00-16.00 väliin etukäteen sovitun aikataulun mukaan.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojakson arviointi

Vaihteehto A: perustuu tiimitehtävään, yritysprojektiin
- suunnittelu, toteutus, raportointi (kirjallinen ja suullinen)
- projekti on valmis noin viikkoa ennen viimeistä kontaktipäivää (kontaktipäivä 30.11.2023).

Vaihtoehto B: Tiimitehtävän sijaan parityönä toteutettu tieteellisiin artikkeleihin pohjautuva essee palvelumuotoilusta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu
Vaihtoehto A: tiimitehtävään, yritysprojektiin
- suunnittelu, toteutus, raportointi (kirjallinen ja suullinen)
- projekti on valmis noin viikkoa ennen viimeistä kontaktipäivää (viimeinen kontaktipäivä 30.11.2023)
Vaihtoehto B: Tiimitehtävän sijaan parityönä toteutettu tieteellisiin artikkeleihin pohjautuva essee palvelumuotoilusta.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot
- Itsenäinen tiedonhaku ja ryhmän yhteinen tiedonhaku
-Vaihtoehto A: Yritysprojekti ryhmätyönä: palvelumuotoilun soveltaminen käytäntöön. Ryhmä valitsee itse aiheen ja hankkii toimeksiannon. Aiheita voi miettiä ja pohtia jo ennen opintojakson aloitusta ja mahdollisesti kontaktoida yrityksiä. HUOM. projekti toteutetaan opintojakson aikataulun puitteissa! (opintojakson aloituspäivän ja lopetuspäivän välisessä ajassa). Tämä on opintojakson suositeltva toteutustapa.
Vaihtoehto B: Tiimitehtävän sijaan parityönä toteutettu tieteellisiin artikkeleihin pohjautuva essee palvelumuotoilusta.

Opintojakson toteutuksessa on käytössä Moodle ja Zoom. Opintojakson toteutus on virtuaalinen (etäopetus, online).
Yhteiset kontaktiajat ovat alla; opiskelijat ja opettajat/opettaja ovat silloin yhdessä online -Zoomissa (ei TAMKilla, ei hybridiopetusta). Zoom-linkki jaetaan opiskelijoille etukäteen Moodlen kautta.

Ennakkotehtävä saatavilla opintojakson Moodlesta 18.9.2023 alkaen

Aikataulu:
vko 40: torstai 5.10.2023 klo 8.30-11.30 Palvelumuotoilu 1, tiimitehtävän esitttely
vko 44: torstai 2.11.2023 klo 8.30-11.30 Palvelumuotoilu 2, Fasilitointi
vko 46: perjantai 17.11.2023 klo 12.30-15.30 Työpajatyöskentely, tiimien toteutukset fasilitointiharjoitus
vko 48: torstai 30.11.2023 klo 8.30-11.30 Tiimien tulokset, yhteenveto

Tiimin vapaaehtoinen sparraus-kerta (20min/tiimi) 13.11.2023 klo 11.00-16.00 väliin etukäteen sovitun aikataulun mukaan.

Oppimateriaalit

Palvelumuotoilun bisneskirja, 2019
Mikko Koivisto, Johanna Säynäjäkangas, Sofia Forsberg.

This is Service design doing. Applying service design thinking in the real world. 2018 tai uudempi
Marc Stickdorn, Adam Lawrence, Markus Hormess, Jakob Schneider

Palvelumuotoilu, 2011 tai uudempi
Juha Tuulaniemi

Muu palvelumuotoiluun liittyvä materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 27hx 5= 135h opiskelijan työtä

yhteiset kontaktitunnit opettajan vetämänä Zoomissa (kontaktipäivät) 16 h
itsenäinen yksilötyö ja itsenäinen yhteinen ryhmän kanssa työskentely 119h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-osaamisen näyttö

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tiimityö tehdään yhteistyösä tiimin valitseman yrityksen/organisaation kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

Ennakkotehtävä saatavilla opintojakson Moodlesta 18.9.2023 alkaen.
Aikataulu ja aihe yhteisille tapaamisille Zoomin välityksellä:

vko 40: torstai 5.10.2023 klo 8.30-11.30 Palvelumuotoilu 1, tiimitehtävän esitttely
vko 44: torstai 2.11.2023 klo 8.30-11.30 Palvelumuotoilu 2, Facilitointi
vko 46: perjantai 17.11.2023 klo 12.30-15.30 Työpajatyöskentely, tiimien toteutukset facilitointiharjoitus
vko 48: torstai 30.11.2023 klo 8.30-11.30 Tiimien tulokset, yhteenveto

Tiimin vapaaehtoinen sparraus-kerta (20min/tiimi) 13.11.2023 klo 11.00-16.00 väliin etukäteen sovitun aikataulun mukaan.

Toteutus on etänä Zoomin välityksellä.

Ilmoittautumisaika

16.05.2022 - 15.09.2022

Ajoitus

23.09.2022 - 09.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Opettaja
  • Tutta Tanttari
  • Taija Karhe
Vastuuhenkilö

Taija Karhe

Ryhmät
  • 22YAMK
    Ylempi amk, yhteiset opinnot

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tuntee palvelumuotoiluprosessin keskeiset vaiheet ja menetelmät
- osaa kriittisesti soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua omissa kehittämisprojekteissaan
- osaa sitouttaa asiakkaat ja sidosryhmät kehitystoimintaan

Sisältö (OJ)

Palvelumuotoilun ja käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmät
Asiakas- ja sidosryhmäosallistaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa joitain palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän ei ole kriittisesti osannut soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua omassa kehittämisprojektissaan. Hän ei ole osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan. Opiskelija on suorittanut osan annettuista tehtävistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tunnistaa palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän on kyennyt vertailemaan ja perustelemaan omaan kehittämisprojektiinsa valitsemansa palvelumuotoilun menetelmiä. Hän on osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan. Opiskelija on suorittanut annettuja tehtäviä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän on kyennyt analysoimaan menetelmien hyötyjä ja valinnut siltä pohjalta palvelumuotoilun menetelmiä omaan kehittämisprojektiinsa. Hän on osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan ja onnistunut viemään kehittämisprojektinsa toimeksiantajan toimintaan. Hän on koko projektin ajan osannut toimia yhteistyössä eri osapuolten kanssa vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Opiskelija on suorittanut kiitettävästi kaikki annetut tehtävät.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei tunnista palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän ei ole kriittisesti osannut soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua omassa kehittämisprojektissaan. Hän ei ole osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan. Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena (paitsi 2.11 etäopetuksena).

23.9. 8.30-15.30 lähiopetus
2.11. 8.30-15.30 etäopetus
2.12. 8.30-11.30 lähiopetus

Arviointiasteikko

0-5

Oppimateriaalit

Sovitaan opintojakson alkaessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op on 135 h opiskelijan työtä. Työmäärä painottuu palvelumuotoilun projektin toteuttamiseen tiimeissä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena (paitsi 2.11 etäopetuksena).

23.9. 8.30-15.30 lähiopetus
2.11. 8.30-15.30 etäopetus
2.12. 8.30-11.30 lähiopetus

Ilmoittautumisaika

15.11.2021 - 16.12.2021

Ajoitus

14.01.2022 - 24.03.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Opettaja
  • Tuija Ylä-Viteli
  • Mirva Kolonen
Vastuuhenkilö

Mirva Kolonen

Ryhmät
  • 22YAMK
    Ylempi amk, yhteiset opinnot

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tuntee palvelumuotoiluprosessin keskeiset vaiheet ja menetelmät
- osaa kriittisesti soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua omissa kehittämisprojekteissaan
- osaa sitouttaa asiakkaat ja sidosryhmät kehitystoimintaan

Sisältö (OJ)

Palvelumuotoilun ja käyttäjälähtöisen kehittämisen menetelmät
Asiakas- ja sidosryhmäosallistaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa joitain palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän ei ole kriittisesti osannut soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua omassa kehittämisprojektissaan. Hän ei ole osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan. Opiskelija on suorittanut osan annettuista tehtävistä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tunnistaa palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän on kyennyt vertailemaan ja perustelemaan omaan kehittämisprojektiinsa valitsemansa palvelumuotoilun menetelmiä. Hän on osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan. Opiskelija on suorittanut annettuja tehtäviä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää laaja-alaisesti palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän on kyennyt analysoimaan menetelmien hyötyjä ja valinnut siltä pohjalta palvelumuotoilun menetelmiä omaan kehittämisprojektiinsa. Hän on osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan ja onnistunut viemään kehittämisprojektinsa toimeksiantajan toimintaan. Hän on koko projektin ajan osannut toimia yhteistyössä eri osapuolten kanssa vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti. Opiskelija on suorittanut kiitettävästi kaikki annetut tehtävät.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Opiskelija ei tunnista palvelumuotoiluprosessin keskeisiä vaiheita ja menetelmiä. Hän ei ole kriittisesti osannut soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä ja ajattelua omassa kehittämisprojektissaan. Hän ei ole osannut sitouttaa asiakkaita ja sidosryhmiä kehitystoimintaan. Opiskelija ei ole suorittanut annettuja tehtäviä.

Aika ja paikka

Opintojakson toteutuksessa on käytössä Moodle ja Zoom. Opintojakson toteutus on virtuaalinen (etäopetus).
Yhteiset kontaktiajat ovat alla; opiskelijat ja opettajat/opettaja ovat silloin yhdessä online -Zoomissa (ei TAMKilla, ei hybridiopetusta). Zoom-linkki jaetaan opiskelijoille etukäteen Moodlen kautta.
vko 2: perjantai 14.1.2022 klo 8.30-11.30 (Palvelumuotoilu 1, tiimitehtävän esitttely)
vko 4: torstai 27.1.2022 klo 12.30-15.30 (Palvelumuotoilu 2, Facilitointi)
vko 8: torstai 24.2.2022 klo 8.30-11.30 (Työpajatyöskentely, tiimien toteutukset facilitointiharjoitus)
vko 12: torstai 24.3.2022 klo 8.30-15.30 (Tiimien tulokset, yhteenvetoluento )

Ennakkotehtävä saatavilla opintojakson Moodlesta 17.12.2021 alkaen

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Opintojakson arviointi perustuu tiimitehtävään, yritysprojektiin
- suunnittelu, toteutus, raportointi (kirjallinen ja suullinen)
- projekti on valmis noin viikkoa ennen viimeistä kontaktipäivää (kontaktipäivä 25.3.2022).

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu tiimitehtävään, yritysprojektiin
- suunnittelu, toteutus, raportointi (kirjallinen ja suullinen)
- projekti on valmis noin viikkoa ennen viimeistä kontaktipäivää (viimeinen kontaktipäivä 24.3.2022).

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luennot
- Itsenäinen tiedonhaku ja ryhmän yhteinen tiedonhaku
-Yritysprojekti ryhmätyönä: palvelumuotoilun soveltaminen käytäntöön. Ryhmä valitsee itse aiheen ja hankkii toimeksiannon. Aiheita voi miettiä ja pohtia jo ennen opintojakson aloitusta ja mahdollisesti kontaktoida yrityksiä. HUOM. projekti toteutetaan opintojakson aikataulun puitteissa! (opintojakson aloituspäivän ja lopetuspäivän välisessä ajassa)

Oppimateriaalit

Palvelumuotoilun bisneskirja, 2019
Mikko Koivisto, Johanna Säynäjäkangas, Sofia Forsberg.

This is Service design doing. Applying service design thinking in the real world. 2018 tai uudempi
Marc Stickdorn, Adam Lawrence, Markus Hormess, Jakob Schneider

Palvelumuotoilu, 2011 tai uudempi
Juha Tuulaniemi

Muu palvelumuotoiluun liittyvä materiaali

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 27hx 5= 135h opiskelijan työtä

yhteiset kontaktitunnit opettajan vetämänä Zoomissa (kontaktipäivät) 16 h
itsenäinen yksilötyö ja itsenäinen yhteinen ryhmän kanssa työskentely 119h

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT-osaamisen näyttö

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tiimityö tehdään yhteistyösä tiimin valitseman yrityksen/organisaation kanssa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson toteutuksessa on käytössä Moodle ja Zoom. Opintojakson toteutus on virtuaalinen (etäopetus).
Yhteiset kontaktiajat ovat alla; opiskelijat ja opettajat/opettaja ovat silloin yhdessä online -Zoomissa (ei TAMKilla, ei hybridiopetusta). Zoom-linkki jaetaan opiskelijoille etukäteen Moodlen kautta.
vko 2: perjantai 14.1.2022 klo 8.30-11.30 (Palvelumuotoilu 1, tiimitehtävän esitttely)
vko 4: torstai 27.1.2022 klo 12.30-15.30 (Palvelumuotoilu 2, Facilitointi)
vko 8: torstai 24.2.2022 klo 8.30-11.30 (Työpajatyöskentely, tiimien toteutukset facilitointiharjoitus)
vko 12: torstai 24.3.2022 klo 8.30-15.30 (Tiimien tulokset, yhteenvetoluento )

Ennakkotehtävä saatavilla opintojakson Moodlesta 17.12.2021 alkaen