Siirry suoraan sisältöön

Sarjamuotojen kirjoittaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: 2M00GP99

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson tavoitteena on kehittää opiskelijan kykyä työskennellä eri rooleissa kirjoittajahuoneessa.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa erilaisia kirjoittajahuoneiden työskentelymuotoja
- osaa kirjoittaa ryhmässä sisältöjä erilaisiin sarjakokonaisuuksiin
- osaa antaa ja vastaanottaa palautetta kirjoittajahuonetyöskentelyssä
- osaa muokata sisältöjä uudelleen saadun palautteen pohjalta
- kehittää draamallista ajatteluaan
- osaa editoida sekä omia että muiden tekstejä
- osaa työskennellä erilaisissa kirjoittajahuoneen työrooleissa.

Sisältö

Kirjoittajahuoneen eri työroolit. Erilaiset työskentelymuodot. Palautteen anto, vastaanotto, käsittely ja toimeen paneminen. Päätösten tekeminen. Tekstin editointi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osoittaa tunnistavansa joitakin ryhmässä kirjoittamisen perusperiaatteita. Hän pystyy jäljittelemään ja soveltamaan opittuja käsitteitä tilanteen mukaan. Hän kykenee antamaan ja vastaanottamaan palautetta, mutta osittain puutteellisesti. Opiskelija osoittaa suppeaa draamallisen ajattelun ymmärtämistä. Hän osoittaa ymmärrystä perustason tekstieditointiin sekä oman että muiden tekstien osalta. Opiskelijan työskentelyssä ja vuorovaikutuksessa on osin puutteellisuuksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tunnistaa ja pystyy arvioimaan erilaisia kirjoittajahuoneiden työskentelymuotoja. Hän soveltaa opittuja käsitteitä käytännössä ja kykenee kehittämään omaa työskentelyään. Hän kykenee antamaan ja vastaanottamaan palautetta tehokkaasti. Opiskelija pystyy muokkaamaan sisältöjä uudelleen saadun palautteen pohjalta. Hän kehittää draamallista ajatteluaan osana kirjoittajaheen työskentelyä. Hän osaa hyvin sekä muiden että oman tekstin editointia. Opiskelija kehittää vuorovaikutustaitojaan työskentelyssä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osoittaa laaja-alaista ymmärrystä erilaisista kirjoittajahuoneiden työskentelymuodoista. Hän näkee luovia mahdollisuuksia ja kehittää aktiivisesti ammatillista osaamistaan. Opiskelija kykenee kehittämään omaa työskentelyään ja vuorovaikutustaitojaan huomattavasti. Hän antaa ja vastaanottaa palautetta tehokkaasti ja rakentavasti. Hän muokkaa sisältöjä tehokkaasti ja ammatillisesti saadun palautteen perusteella. Opiskelija kehittää draamallista ajatteluaan merkittävästi osana kirjoittajahuoneen työskentelyä. Hän osoittaa erinomaista kykyä sekä muiden että oman tekstin editointiin. Opiskelija toimii tehokkaasti ja monipuolisesti erilaisissa kirjoittajahuoneen työrooleissa.