Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistäminen ja ohjausosaaminenLaajuus (4 op)

Tunnus: 7K00GH75

Laajuus

4 op

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla perehdytään kokonaisvaltaisesti terveyden edistämisen näkökulmaan hoitotyössä sekä harjaannutaan asiakkaan ohjaamisessa.

Opintojakson jakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää kokonaisvaltaisen terveyden ja toimintakyvyn edistämisen osana hoitotyötä
• ymmärtää hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
• ymmärtää terveyden edistämisen eri tasot
• kykenee havainnoimaan terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita ja ymmärtää niiden merkityksen yksilölle ja yhteisöille
• osaa vahvistaa yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
• osaa käyttää ja arvioida tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa ja huomioi asiakkaiden ja heidän läheistensä monimuotoisuuden vuorovaikutuksessa
• osaa hyödyntää ja arvioida digitaalisia mahdollisuuksia ohjauksessa ja terveyden edistämisessä.

Sisältö

• terveyden ja toimintakyvyn kokonaisvaltainen edistäminen
• ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat hoitotyössä
• terveyden edistämisen eri tasot ja terveyden tasa-arvon vahvistaminen
• terveyttä, mielenterveyttä ja toimintakykyä tukevat voimavarat ja niiden edistäminen
• sairauksien ja riippuvuuksien riskitekijät, ehkäisy ja varhainen puuttuminen
• omien tunteiden ja asenteiden yhteys ammatilliseen toimintaan ja vuorovaikutukseen ohjaustyössä
• hoitotyön ohjausprosessi ja sen arviointi erilaisissa hoitotyön tilanteissa
• erilaiset työmenetelmät ohjauksen tukena kuten strukturoidut terveyskyselyt, mini-interventio, valmentavat ohjausmenetelmät, teach-back -menetelmä
• digitaalinen ohjaus ja viestintä hoitotyössä ja terveyden edistämisessä.

Esitietovaatimukset

Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• tietää miten havainnoida ja edistää kokonaisvaltaiseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja yhteisöjen näkökulmasta
• ymmärtää pääpiirteittäin hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
• tietää miten vahvistaa yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
• osaa käyttää tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden asiakkaat ja heidän läheisensä
• osaa hyödyntää digitaalisia mahdollisuuksia hoitotyön ohjauksessa ja terveyden edistämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
• osaa kuvata kokonaisvaltaiseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita ja niiden merkityksiä yksilön ja yhteisöjen näkökulmasta
• ymmärtää hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
• osaa vahvistaa yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
• osaa käyttää ja arvioida tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden asiakkaat ja heidän läheisensä
• osaa hyödyntää ja arvioida asiakaslähtöisesti digitaalisia mahdollisuuksia hoitotyön ohjauksessa ja terveyden edistämisessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
• osaa kuvata ja analysoida monipuolisesti kokonaisvaltaiseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita ja niiden merkityksiä yksilön ja yhteisöjen näkökulmasta
• ymmärtää laaja-alaisesti hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
• osaa vahvistaa monipuolisesti yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
• osaa soveltaa ja arvioida tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden yksilöllisesti asiakkaiden ja heidän läheistensä monimuotoisuuden
• osaa soveltaa ja arvioida perustellen ja asiakaslähtöisesti digitaalisia mahdollisuuksia hoitotyön ohjauksessa ja terveyden edistämisessä.

Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 23.03.2025

Ajoitus

31.03.2025 - 01.06.2025

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Nisula
  • Anna Aikasalo
Vastuuhenkilö

Marjo Tienari

Ryhmät
  • 24SH2B
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24SH2B

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla perehdytään kokonaisvaltaisesti terveyden edistämisen näkökulmaan hoitotyössä sekä harjaannutaan asiakkaan ohjaamisessa.

Opintojakson jakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää kokonaisvaltaisen terveyden ja toimintakyvyn edistämisen osana hoitotyötä
• ymmärtää hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
• ymmärtää terveyden edistämisen eri tasot
• kykenee havainnoimaan terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita ja ymmärtää niiden merkityksen yksilölle ja yhteisöille
• osaa vahvistaa yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
• osaa käyttää ja arvioida tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa ja huomioi asiakkaiden ja heidän läheistensä monimuotoisuuden vuorovaikutuksessa
• osaa hyödyntää ja arvioida digitaalisia mahdollisuuksia ohjauksessa ja terveyden edistämisessä.

Sisältö (OJ)

• terveyden ja toimintakyvyn kokonaisvaltainen edistäminen
• ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat hoitotyössä
• terveyden edistämisen eri tasot ja terveyden tasa-arvon vahvistaminen
• terveyttä, mielenterveyttä ja toimintakykyä tukevat voimavarat ja niiden edistäminen
• sairauksien ja riippuvuuksien riskitekijät, ehkäisy ja varhainen puuttuminen
• omien tunteiden ja asenteiden yhteys ammatilliseen toimintaan ja vuorovaikutukseen ohjaustyössä
• hoitotyön ohjausprosessi ja sen arviointi erilaisissa hoitotyön tilanteissa
• erilaiset työmenetelmät ohjauksen tukena kuten strukturoidut terveyskyselyt, mini-interventio, valmentavat ohjausmenetelmät, teach-back -menetelmä
• digitaalinen ohjaus ja viestintä hoitotyössä ja terveyden edistämisessä.

Esitietovaatimukset (OJ)

Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
• tietää miten havainnoida ja edistää kokonaisvaltaiseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja yhteisöjen näkökulmasta
• ymmärtää pääpiirteittäin hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
• tietää miten vahvistaa yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
• osaa käyttää tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden asiakkaat ja heidän läheisensä
• osaa hyödyntää digitaalisia mahdollisuuksia hoitotyön ohjauksessa ja terveyden edistämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
• osaa kuvata kokonaisvaltaiseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita ja niiden merkityksiä yksilön ja yhteisöjen näkökulmasta
• ymmärtää hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
• osaa vahvistaa yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
• osaa käyttää ja arvioida tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden asiakkaat ja heidän läheisensä
• osaa hyödyntää ja arvioida asiakaslähtöisesti digitaalisia mahdollisuuksia hoitotyön ohjauksessa ja terveyden edistämisessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
• osaa kuvata ja analysoida monipuolisesti kokonaisvaltaiseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita ja niiden merkityksiä yksilön ja yhteisöjen näkökulmasta
• ymmärtää laaja-alaisesti hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
• osaa vahvistaa monipuolisesti yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
• osaa soveltaa ja arvioida tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden yksilöllisesti asiakkaiden ja heidän läheistensä monimuotoisuuden
• osaa soveltaa ja arvioida perustellen ja asiakaslähtöisesti digitaalisia mahdollisuuksia hoitotyön ohjauksessa ja terveyden edistämisessä.

Aika ja paikka

Vkot 14-22

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tarkentuvat, kun lukujärjestykset julkaistaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tarkentuvat opintojakson orientaatioon mennessä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luento-opetus, itsenäinen työskentely ja tehtävät, ryhmätyöt ja työpaja. Opetusmenetelmät tarkentuvat opintojakson orientaatioon mennessä.

Oppimateriaalit

Tarkentuvat opintojakson orientaatioon mennessä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tarkentuvat opintojakson orientaatioon mennessä.

Sisällön jaksotus

Terveyden edistäminen 2 op

Ohjausosaaminen 2 op

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutussuunnitelma tarkentuu kaikilta osin opintojakson orientaatioon mennessä.

Ilmoittautumisaika

04.12.2024 - 26.02.2025

Ajoitus

03.03.2025 - 04.05.2025

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 39

Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Lotta Jämiä
  • Ilona Jylhäsalo
Vastuuhenkilö

Ilona Jylhäsalo

Ryhmät
  • 24SH2D
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24SH2D

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla perehdytään kokonaisvaltaisesti terveyden edistämisen näkökulmaan hoitotyössä sekä harjaannutaan asiakkaan ohjaamisessa.

Opintojakson jakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää kokonaisvaltaisen terveyden ja toimintakyvyn edistämisen osana hoitotyötä
• ymmärtää hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
• ymmärtää terveyden edistämisen eri tasot
• kykenee havainnoimaan terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita ja ymmärtää niiden merkityksen yksilölle ja yhteisöille
• osaa vahvistaa yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
• osaa käyttää ja arvioida tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa ja huomioi asiakkaiden ja heidän läheistensä monimuotoisuuden vuorovaikutuksessa
• osaa hyödyntää ja arvioida digitaalisia mahdollisuuksia ohjauksessa ja terveyden edistämisessä.

Sisältö (OJ)

• terveyden ja toimintakyvyn kokonaisvaltainen edistäminen
• ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat hoitotyössä
• terveyden edistämisen eri tasot ja terveyden tasa-arvon vahvistaminen
• terveyttä, mielenterveyttä ja toimintakykyä tukevat voimavarat ja niiden edistäminen
• sairauksien ja riippuvuuksien riskitekijät, ehkäisy ja varhainen puuttuminen
• omien tunteiden ja asenteiden yhteys ammatilliseen toimintaan ja vuorovaikutukseen ohjaustyössä
• hoitotyön ohjausprosessi ja sen arviointi erilaisissa hoitotyön tilanteissa
• erilaiset työmenetelmät ohjauksen tukena kuten strukturoidut terveyskyselyt, mini-interventio, valmentavat ohjausmenetelmät, teach-back -menetelmä
• digitaalinen ohjaus ja viestintä hoitotyössä ja terveyden edistämisessä.

Esitietovaatimukset (OJ)

Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
• tietää miten havainnoida ja edistää kokonaisvaltaiseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja yhteisöjen näkökulmasta
• ymmärtää pääpiirteittäin hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
• tietää miten vahvistaa yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
• osaa käyttää tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden asiakkaat ja heidän läheisensä
• osaa hyödyntää digitaalisia mahdollisuuksia hoitotyön ohjauksessa ja terveyden edistämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
• osaa kuvata kokonaisvaltaiseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita ja niiden merkityksiä yksilön ja yhteisöjen näkökulmasta
• ymmärtää hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
• osaa vahvistaa yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
• osaa käyttää ja arvioida tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden asiakkaat ja heidän läheisensä
• osaa hyödyntää ja arvioida asiakaslähtöisesti digitaalisia mahdollisuuksia hoitotyön ohjauksessa ja terveyden edistämisessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
• osaa kuvata ja analysoida monipuolisesti kokonaisvaltaiseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita ja niiden merkityksiä yksilön ja yhteisöjen näkökulmasta
• ymmärtää laaja-alaisesti hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
• osaa vahvistaa monipuolisesti yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
• osaa soveltaa ja arvioida tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden yksilöllisesti asiakkaiden ja heidän läheistensä monimuotoisuuden
• osaa soveltaa ja arvioida perustellen ja asiakaslähtöisesti digitaalisia mahdollisuuksia hoitotyön ohjauksessa ja terveyden edistämisessä.

Aika ja paikka

Toteutuu ajalla xxxxx 2025.

HUOM! Jos sinulla on tiedossasi etukäteen, että sinulla on pätevä syy olla pois jostakin pakollisesta osiosta kuten kertausharjoitukset tai lääkärikäynti, ilmoita siitä vastuuopettajalle (Ilona Jylhäsalo) hyvissä ajoin

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti (kesto 55min) Examissa viikolla x.

Uusinta 1 viikolla x

Uusinta 2 viikolla x

Arvosanaan 1 vaaditaan 50% tentin kokonaispisteistä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

OSA 1: Itsenäinen verkkokurssi. Arvioidaan Hyväksytty/Hylätty. Suoritusmerkinnän saa palauttamalla todistuksen moodleen.

OSA 2: Menetelmätyöpaja. Arvioidaan Hyväksytty/Hylätty.100% läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen.
-Työpajaan pitää olla lunttilappu tehtynä, ilman sitä ei voi osallistua. Minimipituus A4 -yksipuolisena.
-Työpajaan saa ottaa mukaan tietokoneen, lunttilappu voi olla joko sähköinen tai paperille kirjattu

OSA 3: Tentti. Arvioidaan numeerisesti 0-5. Arvosanaan 1 vaaditaan 50% tentin kokonaispisteistä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Lähiluennot, ryhmätyöskentely, harjoitukset, toiminnalliset menetelmät.
Orientaatio on pakollinen.


Toteutussuunnitelma täydentyy orientaatioon mennessä!

Oppimateriaalit

Tenttikirjallisuus:

Vänskä, K., Lahtinen-Väänänen, S, Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.



Patja K., Absetz P., Rautava P. 2022. Terveyden edistäminen. Kustannusyhtiö Duodecim.
Kirjan seuraavat kappaleet kuuluvat tenttialueeseen:
I Johdatus terveyden edistämiseen
osat 1 ja 2
II Terveyden moniulotteisuus
osat 4 -12
III Terveyttä määrittäviä tekijöitä
osat 13-18 + 20
IV Terveyden edistämisen suunnittelu
osa 22
V Terveyden edistämisen toimijat
osat 30-36
VI Terveyden edistämisen käytännön keinoja
osat 41-43



Itsenäisenä verkkokurssina:

Mielenterveyden edistäminen
Mielenterveyden edistämisen verkkokurssilla tutustutaan perustietoihin mielenterveyden edistämisestä. Kurssi koostuu neljästä pääkokonaisuudesta:
Kurssista yleisesti: oleelliset käsitteet mielenterveyden edistämisestä
Keskeisiä lähtökohtia mielenterveyden edistämisessä: suojaavat ja riskitekijät, työtä ohjaavat strategiat ja lait, mielenterveyden edistämisen osaaminen.
Käytännön tiedot ja taidot mielenterveyden edistämisessä: mielenterveystaidot, vuorovaikutus ja kohtaaminen, arviointi ja mittaaminen, työkaluja.
Ikäryhmät mielenterveyden edistämisessä: lapset ja nuoret, työikäiset ja ikääntyneet mielenterveyden edistämisessä.
Verkkokurssista vaaditaan todistus. Todistuksen saa vain silloin kun on käynyt kaikki osa-alueet ja tentin hyväksytysti läpi. Todistuksen palautus moodlen.

https://verkkokoulut.thl.fi/login/index.php
Kirjaudu sivustoon | Verkkokoulut

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 x 27 h = 108 h. Tästä orientaatio 2h, luennot 12h ja menetelmätyöpaja 6h= 20h. Itsenäiseen opiskeluun käytettävä aika on 88h.

Sisällön jaksotus

OSA 1: Itsenäinen verkkokurssi
OSA 2: Menetelmätyöpaja
OSA 3: Tentti

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Kansainvälisyys

ei ole.