Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus: 24ash2a-cl
Tunnus: 24ASH
Kuvaus
SAIRAANHOITAJAKOULUTUKSEN ARVOPERUSTA
Sairaanhoitajakoulutuksen arvoperustana on ihmisarvon ja yksilön kunnioittaminen, luottamuksellisuus, vastuullisuus ja korkeatasoinen ammatillinen toiminta. Hoitotyön oppiminen on sekä aikaisemmin omaksutun tiedon ja toiminnan reflektiivistä, kriittistä ja eettistä arviointia että uuden oivaltamista ja omien asenteiden muokkaamista.
Sairaanhoitaja tukee ihmistä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä ja ylläpitämisessä sekä hoitaa sairastunutta kokonaisvaltaisesti. Sairaanhoitaja on hoitotyön asiantuntija, joka toteuttaa ja kehittää hoitotyötä sekä itsenäisesti että moniammatillisessa yhteistyössä.
OPETUSSUUNNITELMA SISÄLTÄÄ LAAJA-ALAISESTI SAIRAANHOITAJAN OSAAMISVAATIMUKSET
TAMKin sairaanhoitajakoulutuksen opetussuunnitelma perustuu valtakunnallisesti ja Euroopan tasolla määriteltyihin sairaanhoitajan yhtenäisiin osaamisvaatimuksiin. Ne muodostuvat osaamisesta, johon sisältyy ammatillisuus ja eettisyys, asiakaslähtöisyys, kommunikointi ja moniammatillisuus, terveyden edistäminen, johtaminen ja työntekijyysosaaminen, informaatioteknologia ja kirjaaminen, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, kliininen hoitotyö, näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko, yrittäjyys ja kehittäminen, laadun varmistus, sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä sekä potilas- ja asiakasturvallisuus.
Sairaanhoitajan ammatillinen osaaminen perustuu näyttöön perustuvaan hoitotyöhön, hoitotieteeseen ja hoitotyötä tukeviin muihin tieteenaloihin kuten lääketieteeseen, yhteiskunta- ja käyttäytymistieteisiin.
Sairaanhoitajakoulutuksen opetussuunnitelmassa on huomioitu myös tulevaisuuden osaaminen, joka sisältää työelämälähtöisiä geneerisiä osaamisalueita, yksilöllistettyä hoidon osaamista, digitaalisten ratkaisujen sekä hyvinvointiteknologiaosaamisen hyödyntämistä niin hoitotyön kliinisessä osaamisessa kuin kommunikoinnissa, genomiosaamista ja palveluammatin periaatteet. Opiskelija tunnistaa ja osaa hyödyntää ammatissaan kestävän kehityksen periaatteita. Opetussuunnitelmassa on huomioitu sairaanhoitajan laaja-alainen toimintakenttä.
TAMKssa sairaanhoitajakoulutus on profiloitunut laaja-alaiseen vaativaan kliiniseen hoitotyöhön.
Sairaanhoitajan ammatissa voi toimia vain tutkinnon suorittanut, laillistettu terveydenhuollon ammattihenkilö. Tutkinto vastaa Suomen kansallisen tutkintojärjestelmän ammattikorkeakoulututkinnolle asettamia kriteereitä sekä tutkintojen ja muun osaamisen eurooppalaista viitekehystä. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira laillistaa sairaanhoitajan tutkinnon suorittaneet terveydenhuollon ammattihenkilöstöstä asetetun lain (559/949) mukaisesti. Valtakunnalliset sairaanhoitajan (180 op) osaamisvaatimukset ja niiden sisällöt on myös huomioitu sairaanhoitajakoulutuksessa.
Sairaanhoitajakoulutus täyttää Euroopan unionin direktiivin (2013/55/EU) vaatimukset ammattipätevyyden tunnustamisesta. Sairaanhoitajan tutkinto on ammatillisesti suuntautunut bachelor-tason korkeakoulututkinto.
OPINTOJEN SISÄLTÖ JA ETENEMINEN
Sairaanhoitajaopiskelijan osaaminen rakentuu syventyen ja opinnot on jäsennetty kolmeen vaiheeseen. Opintoja suoritetaan noin 60 opintopistettä vuodessa. Sairaanhoitajakoulutus toteutuu suomenkielisenä kokopäiväopiskeluna, jossa osa opinnoista toteutetaan moniammatillisesti. Sairaanhoitajakoulutus sisältää 15 opintopistettä sosiaali- ja terveysalan yhteisiä opintoja. Osa opinnoista voidaan toteuttaa myös englanninkielisenä ja erilaisissa hankkeissa ja projekteissa.
Alkuvaiheen opintojen eli ensimmäisen lukukauden jälkeen sairaanhoitajaopiskelija osaa sairaanhoitajan ammatin perusteet. Opiskelija osaa noudattaa omassa toiminnassaan terveydenhuoltoa koskevaa lainsäädäntöä ja hoitotyön eettisiä ohjeita. Opiskelija osaa tarkkailla ihmisen peruselintoimintoja ja tunnistaa potilaan hoitotyön tarpeita ja osaa käyttää turvallisesti tilanteeseen sopivia hoitotyön auttamismenetelmiä. Opiskelija osaa toteuttaa lääkehoitoa turvallisesti ja hallitsee lääkelaskut sekä osaa toteuttaa ikääntyneiden hoitotyötä. Opiskelija osaa ottaa huomioon moninaisuuden opiskelu- ja työyhteisössä. Opiskelija tietää genomitiedon perusteet.
Keskivaiheen opintojen eli lukukausien 2-5 aikana opiskelija kehittää kliinistä osaamistaan hoitotyön eri alueilla sekä osaa määrittää eri-ikäisten potilaiden/asiakkaiden hoitotyön tarpeita sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida näiden hoitotyötä yhteistyössä potilaiden/asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa. Opiskelija osaa tunnistaa ja ennakoida yksilön ja yhteisön terveysongelmia. Opiskelija käyttää eri tieteenalojen tietoa oman toimintansa perustana. Opiskelija osaa ohjata ja tukea potilaita/asiakkaita itsehoidossa sekä hyödyntää asiakaslähtöisiä digitaalisia sosiaali- ja terveyspalveluja. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä hoitotyön edustajana potilaan/asiakkaan edun mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida kriittisesti omaa työtään.
Lukukausilla kuusi ja seitsemän vaihtoehtoisissa ammattiopinnoissa opiskelijan osaaminen vahvistuu ja syvenee. Opiskelija osaa sairaanhoitajana tehdä eettisesti päteviä, tutkittuun tietoon perustuvia päätöksiä ja toimia ammatillisesti. Opiskelija osaa vastata eri-ikäisten potilaiden/asiakkaiden ja perheiden hoidollisiin tarpeisiin valitsemallaan hoitotyön erityisalueella. Opiskelija osaa toimia omahoitajana yksilövastuisen hoitotyön periaatteiden mukaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa. Opiskelija osaa vastuullisesti kehittää hoitotyötä ja omaa toimintaansa. Opiskelija syventää myös osaamistaan valitsemallaan hoitotyön erityisalalla opinnäytetyön avulla.
Sairaanhoitajakoulutus sisältää ammattitaitoa edistävää ohjattua harjoittelua 75 opintopistettä aidossa asiakas / potilaskontakteissa erilaisissa hoitoympäristöissä. Sairaanhoitajakoulutuksen harjoittelujaksojen tulee sijoittua monipuolisesti hoitotyön eri osa-alueille.
Sairaanhoitajakoulutus sisältää englannin ja ruotsin kielen opintoja sekä viisi opintopistettä vapaasti valittavia opintoja. Opiskelijalla on vapaasti valittavissa opinnoissa TUNI ristiinopiskelumahdollisuus.
SAIRAANHOITAJAKOULUTUKSEN PEDAGOGINEN PERUSTA
Sairaanhoitajakoulutuksen pedagoginen perusta pohjaa TAMKin pedagogisiin periaatteisiin, jotka ovat oppimislähtöisyys, yhteisöllisyys ja osallistuvuus, kestävä tulevaisuus ja työelämän kehittämisasiantuntijuus sekä digitaalisuus ja kansainvälisyys.
Sairaanhoitajakoulutus perustuu vahvasti oppimilähtöisyyteen, jossa yhdistyvät monipuolinen opetus ja joustavat kehittymisen mahdollisuudet. Sairaanhoitajakoulutuksen aikana hyödynnetään laajasti työelämälähtöisiä oppimisympäristöjä osaamisperustaisesti. Opiskelijan on mahdollista opiskella monipuolisilla menetelmillä, jolloin opiskeluprosessissa tuetaan opiskeijan omaa osallistuutta ja toimijuutta. Sairaanhoitajakoulutuksessa opiskelijalla on mahdollista hyödyntää aiemmin tai opintojen aikana hankittua osaamista osaksi sairaanhoitajaopintojaan.
Hoitotyön opetusta toteutetaan monipuolisilla tavoilla erilaisissa oppimisympäristöissä. Pedagogisia menetelmiä ovat muun muassa lähiopetus, pienryhmäopetus, monimuoto-opetus, hybridi-opetus, aikataulutettu tai ajankohtaan sitomaton verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, simulaatiot, taitopajat ja ohjatut harjoittelut. Opetusta toteutetaan myös moniammatillisissä tiimeissä.
Sairaanhoitajakoulutuksen pedagogiikka keskittyy vahvasti yhdessä oppimiseen, jossa painottuvat yhteisöllisyys ja osallistavuus. Keskiössä on opiskelijaryhmän yhteisöllisen ja tiedollisen työskentelyn tukeminen. Opetuksessa keskitytään yhdessä pohdittuihin, eettisesti kestäviin ratkaisuihin. Toiminta sekä oppimisympäristöt tukevat moninaisuutta ja saavutettavuutta yhdenvertaisesti.
Opiskelijalla on mahdollisuus tutkintoonsa sisältyen syventää osaamistaan osallistumalla englanninkieliseen opetukseen kotimaassa tai kansainvälisessä vaihdossa sekä muissa kansainvälisesti toteutetuissa opinnoissa. Tämän lisäksi opiskelija voi tehdä ohjattuja harjoitteluja kansainvälisessä vaihdossa.
Kestävällä kehityksellä osana tulevaisuuden korkeakoulutusta tarkoitamme oppimista, joka muuttaa olemassaolon perusteita, ymmärrystämme ja käsityksiämme ihmisen ja luonnon keskinäisestä riippuvuudesta, ihmisyydestä, hyvinvoinnin tekijöistä sekä talouden roolista globaalissa yhteiskunnassa ja yhteisössä.
Sairaanhoitajakoulutuksessa toimitaan aktiivisesti yhteistyössä työelämän kanssa. Tyäelämän kanssa käytävä vuoropuhelu mahdollistaa koulutuksen vastaamisen työelämän muuttuviin ja kehittyviin osaamistarpeisiin monialaisesti. Hoitotyön opiskelijalla on tärkeä rooli työelämän kehittämistyössä jo opintojen aikana. Opiskelija pystyy reflektoimaan oppimaansa, kehittymään sairaanhoitajana ja kehittämään hoitotyötä monipuolisesti jo opintojen aikana.
OPINTOJEN SUORITTAMISESSA NOUDATETAAN SEURAAVIA PERIAATTEITA
Ensimmäisen ja toisen lukukauden opinnoista on suoritettava 30 op ennen kolmannelle lukukaudelle siirtymistä, näiden 30 op tulee sisältää hyväksytty suoritus opintojaksosta lääkehoito ja lääkelaskut.
Ennen toista harjoittelua opiskelijan tulee osallistua Infektioiden ehkäisy, Lääkehoito ja lääkelaskut, Ikääntyneiden hoitotyö sekä Hoitotyön perusosaaminen opintojaksoon. Ennen neljättä harjoittelua tulee suorittaa hyväksytysti opintojaksot Infektioiden ehkäisy, Lääkehoito ja lääkelaskut sekä Hoitotyön perusosaaminen. Tämän lisäksi ennen ohjattuja harjoitteluita 4-9 opiskelijan tulee osallistua ohjatussa harjoittelussa toteutettavan hoitotyön alueen opintojaksoon (esim. ennen kirurgian harjoittelua tulee opiskelija osallistua kirurgisen potilaan hoitotyön opinjaksolle).
Sairaanhoitajakoulutuksen ohjattujen harjoitteluiden 2-9 harjoittelupaikkoja valitessa huomioidaan harjoitteluiden sijoittuminen laaja-alaisesti hoitotyön eri alueille. Harjoitteluja tehdään eri-ikäisten potilaiden parissa perusterveydenhuollossa, erikoissairaanhoidossa, vuodeosastolla ja avoterveydenhuollossa, julkisessa ja yksityisessä terveydenhuollossa sekä kolmannella sektorilla, huolehtien somatiikan ja mielenterveys- ja päihdehoitotyön osaamisen kehittymisestä.
Ennen opinnäytetyön aloittamista opiskelijan tulee olla osallistunut opintojaksoon tiedonlukutaito sekä suorittanut ohjatut harjoittelut 1-4.
Vaihtoehtoisten ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op opintoja. Näihin tulee sisältyä sen alueen opinnot, mitä opiskelija on valinnut vaihtoehtoisiksi ammattiopinnoikseen, anatomian ja fysiologian opinnot sekä vähintään kuusi ohjattujen harjoitteluiden opintojaksoa.
Lasten ja nuorten sekä perioperatiiviseen vaihtoehtoisiin ammattiopintoihin kuhunkin voidaan valita maksimissaan 70 opiskelijaa vuodessa. Opiskelijavalinta toteutuu tukintosääntö 9 § mukaisesti. Valinta tehdään muiden kuin vapaasti valittavien opintojen keskiarvon mukaan. Valinta tehdään erillisen aikataulun mukaan keväisin ja syksyisin opiskelijan haketuessa vaihtoehtoisiin ammattiopintoihin, jolloin hakijoiden opintosuoritukset tarkastellaan.
Osaamistavoitteet
Sairaanhoitajaopiskelijan osaaminen vastaa valtakunnallisia ja kansainvälisiä osaamisvaatumuksia. Opiskelija osaa toimia yksilövastuisen hoitotyön periaatteiden mukaan potilaan ja hänen perheensä hoitoprosessin kaikissa vaiheissa. Opiskelija osaa hyödyntää monipuolisesti ohjausmenetelmiä hoitotyössä. Opiskelijalla on laaja-alaiset ja näyttöön perustuvat tiedot ihmisestä, terveydestä, ympäristöstä ja hoitamisesta.
Opiskelijalla on vahva sairaanhoitajan ammatti-identiteetti, eettinen osaaminen ja kyky itsereflektion kautta kehittää ja arvioida omaa toimintaansa.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
TAMKin sairaanhoitajakoulutuksen opetussuunnitelma on tehty perustuen näyttöön perustuvaan tietoon, kansallisiin ja kansainvälisiin suosituksiin. TAMKin sairaanhoitajakoulutuksen työelämän yhteistyöfoorumin jäsenet ja työelämäyhteistyökumppanit, TAMKin sairaanhoitajaopiskelijat sekä opiskelijajärjestö Pirate ovat olleet mukana opetussuunnitelmatyössä antamalla kommentteja opetussuunnitelman sisällöstä ja rakenteesta. Tätä tietoa on hyödynnetty opetussuunnitelmatyössä.
Lisätiedot
Opetussuunnitelma on hyväksytty 29.4.2024 korkeakouluneuvostossa.
Opetussuunnitelmassa on huomioitu Suomen terveyspoliittiset ohjelmat ja tulevaisuuden haasteet sekä TAMKin strategia. Lisäksi opetussuunnitelmassa otettu huomioon terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain (559/1994) ja asetuksen (564/1994) säädösten toteutuminen, sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen kansallinen määrittely, ammattikorkeakoulujen rehtorineuvoston kompetenssiluokitukset, Tampereen korkeakouluyhteisön yhteisen kompetenssit ja tutkintojen kansallinen viitekehys (NQF). Opetussuunnitelman kehittämisessä on huomioitu myös sosiaali- ja terveysalan kehittämisen erilaiset raportit, mm. OKM:n osaamisella soteen hankkeen raportit. Koulutus täyttää Euroopan unionin direktiivin (2013/55/EU) vaatimukset ammattipätevyyden tunnistamisesta.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | Kevät 2027 | Syksy 2027 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2027 | 4. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
24ASH-1001 |
Sosiaali- ja terveysalan yhteiset ammattiopinnot
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
7K00GH56 | Minä ja me matkalla sosiaali- ja terveysalan ammattilaisiksi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7K00GH57 | Asiakaslähtöisesti kehittyvät sosiaali- ja terveyspalvelut | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7K00GH58 | Moniammatillinen kehittäminen ja johtaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
24ASH-1002 |
Sairaanhoitajan ammatin perusteet
(Valitaan kaikki ) |
19 | |||||||||||||||||||||||||
NN00GU79 | Opintojen ohjaus | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
7K00GH60 | Genomitieto hoitotyössä | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
7K00GH61 | Hoitotyön perusosaaminen | 9 | 9 | 9 | 4.5 | 4.5 | |||||||||||||||||||||
7K00GH62 | Lääkehoito ja lääkelaskut | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
7K00GH63 | Infektioiden ehkäisy | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
7K00GH64 | Anatomia ja fysiologia 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
24ASH-1003 |
Kokonaisvaltainen hoitotyö
(Valitaan kaikki ) |
19 | |||||||||||||||||||||||||
7K00GH65 | Laskimonsisäinen nestehoito ja kliiniset laboratoriotutkimukset | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
7K00GH66 | Hoitotyön dokumentointi | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
7K00GH67 | Sisätauteja sairastavan ja palliatiivisen potilaan hoitotyö | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||
7K00GH68 | Farmakologia | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
7K00GH69 | Luonnontieteelliset ja lääketieteelliset opinnot 1 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
7K00GH70 | Anatomia ja fysiologia 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
24ASH-1004 |
Operatiivinen hoitotyö
(Valitaan kaikki ) |
19 | |||||||||||||||||||||||||
7K00GH71 | Kirurginen hoitotyö | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
7K00GH72 | Perioperatiivinen hoitotyö | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
7K00GH73 | Luonnontieteelliset ja lääketieteelliset opinnot 2 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
7K00GH74 | Anatomia ja fysiologia 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
7K00GH75 | Terveyden edistäminen ja ohjausosaaminen | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
7K00GH76 | Tiedonlukutaito | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
24ASH-1005 |
Perhehoitotyö
(Valitaan kaikki ) |
21 | |||||||||||||||||||||||||
7K00GH77 | Lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyö | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7K00GH78 | Lisääntymisterveys ja gynekologinen hoitotyö | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
7K00GH79 | Mielenterveys- ja päihdehoitotyö | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | |||||||||||||||||||||
7K00GH80 | Ikääntyneiden hoitotyö | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
7K00GH81 | Hoitotyön osaamisen kehittyminen | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
24ASH-1006 |
Hoitotyö muuttuvissa toimintaympäristöissä
(Valitaan kaikki ) |
14 | |||||||||||||||||||||||||
7K00GH82 | Tartuntataudit ja rokottaminen | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
7K00GH83 | Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksessa | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
7K00GH84 | Hoitotyön asiantuntijuuden kehittyminen | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
7K00GH85 | Yrkessvenska i vården, muntlig | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
7K00GH86 | Yrkessvenska i vården, skriftlig | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
7K00GH87 | Professional English for Nursing and Health Care | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
24ASH-1007 |
Vaihtoehtoiset ammattiopinnot, Sisätauti-kirurginen hoitotyö
(Valitaan kaikki ) |
8 | |||||||||||||||||||||||||
7K00GU80 | Vaativa kliininen hoitotyö | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
7K00GU81 | Akuuttihoitotyö | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
24ASH-1008 |
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu
(Valitaan kaikki ) |
75 | |||||||||||||||||||||||||
7K00GH91 | Ohjattu harjoittelu 1 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
7K00GH92 | Ohjattu harjoittelu 2 | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||
7K00GH93 | Ohjattu harjoittelu 3 | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||
7K00GH94 | Ohjattu harjoittelu 4 | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | |||||||||||||||||||||
7K00GH95 | Ohjattu harjoittelu 5 | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||
7K00GH96 | Ohjattu harjoittelu 6 | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||
7K00GH97 | Ohjattu harjoittelu 7 | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||
7K00GH98 | Ohjattu harjoittelu 8 | 9 | 9 | 9 | 4.5 | 4.5 | |||||||||||||||||||||
7K00GH99 | Ohjattu harjoittelu 9 | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||
24ASH-1012 |
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu, vaihtoehtoiset ammattiopinnot, Sisätauti-kirurginen hoitotyö
(Valitaan kaikki ) |
20 | |||||||||||||||||||||||||
7K00GU82 | Ohjattu harjoittelu, vaativa kliininen hoitotyö | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
7K00GU83 | Ohjattu harjoittelu, akuuttihoitotyö | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
24ASH-1009 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 | |||||||||||||||||||||||||
7K00GI47 | Vapaasti valittavat opinnot | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
24ASH-1010 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
NN00HA83 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
NN00HA84 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
NN00HA85 | Opinnäytetyön raportointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 62 | 61 | 66 | 21 | 31 | 31 | 31 | 30 | 34 | 32 | 21 | 15.5 | 15.5 | 15.5 | 15.5 | 15.5 | 15.5 | 15 | 15 | 17 | 17 | 16 | 16 | 10.5 | 10.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - amk-tutkinto (EQF 6)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen asetuksen mukaisesti perus- tai ammattiopintoihin, harjoitteluun, opinnäytetyöhön tai vapaasti valittaviin opintoihin.
Euroopan neuvoston direktiivi
Yleissairaanhoitajan osaaminen 2020
Yleissairaanhoitajan osaamisvaatimukset
Ammatillisuus ja eettisyys
- Osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Asiakaslähtöisyys
- Arvostaa asiakasta/ potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Informaatioteknologia ja kirjaaminen
- Osaa tietojen luomisessa, käytössä, säilyttämisessä ja hävittämisessä noudattaa sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia sekä niitä ohjaavia säädöksiä. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Johtaminen ja työntekijyysosaaminen
- Osaa priorisoida työtehtäviään joustavasti tilanteen mukaan. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Kliininen hoitotyö
- Osaa vastata asiakkaan/ potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon yhteistyössä asiakkaan/ potilaan, läheisten ja muiden sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kanssa. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Kommunikointi ja moniammatillisuus
- Osaa viestiä ammatillisesti. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Laadun varmistus
- Arvioi hoitotyön laatua kehittääkseen asiakkaan/ potilaan hoitoa ja omaa työskentelyään. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
- Ymmärtää sairaanhoitajan työskentelyn perustuvan näyttöön ja sitoutuu toteuttamaan sitä. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen
- Osaa arvioida asiakkaan/ potilaan tarpeet, voimavarat sekä oman vastuun ohjauksen suunnittelussa ja omahoidossa. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Potilas- ja asiakasturvallisuus
- Hallitsee potilas- ja asiakasturvallisuuden keskeisen tietoperustan |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä
- Ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat sekä ohjauksen ja valvonnan Suomessa. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Terveyden edistäminen
- Osaa soveltaa ajankohtaista terveyden edistämisen tutkimustietoa ja muuta näyttöä asiakas/potilastyössä. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Yrittäjyys ja kehittäminen
- Ymmärtää sisäisen yrittäjyyden idean ja sitoutuu noudattamaan sitä työssään. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
Minä ja me matkalla sosiaali- ja terveysalan ammattilaisiksi |
Asiakaslähtöisesti kehittyvät sosiaali- ja terveyspalvelut |
Moniammatillinen kehittäminen ja johtaminen |
Opintojen ohjaus |
Genomitieto hoitotyössä |
Hoitotyön perusosaaminen |
Lääkehoito ja lääkelaskut |
Infektioiden ehkäisy |
Anatomia ja fysiologia 1 |
Laskimonsisäinen nestehoito ja kliiniset laboratoriotutkimukset |
Hoitotyön dokumentointi |
Sisätauteja sairastavan ja palliatiivisen potilaan hoitotyö |
Farmakologia |
Luonnontieteelliset ja lääketieteelliset opinnot 1 |
Anatomia ja fysiologia 2 |
Kirurginen hoitotyö |
Perioperatiivinen hoitotyö |
Luonnontieteelliset ja lääketieteelliset opinnot 2 |
Anatomia ja fysiologia 3 |
Terveyden edistäminen ja ohjausosaaminen |
Tiedonlukutaito |
Lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyö |
Lisääntymisterveys ja gynekologinen hoitotyö |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö |
Ikääntyneiden hoitotyö |
Hoitotyön osaamisen kehittyminen |
Tartuntataudit ja rokottaminen |
Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksessa |
Hoitotyön asiantuntijuuden kehittyminen |
Yrkessvenska i vården, muntlig |
Yrkessvenska i vården, skriftlig |
Professional English for Nursing and Health Care |
Vaativa kliininen hoitotyö |
Akuuttihoitotyö |
Ohjattu harjoittelu 1 |
Ohjattu harjoittelu 2 |
Ohjattu harjoittelu 3 |
Ohjattu harjoittelu 4 |
Ohjattu harjoittelu 5 |
Ohjattu harjoittelu 6 |
Ohjattu harjoittelu 7 |
Ohjattu harjoittelu 8 |
Ohjattu harjoittelu 9 |
Ohjattu harjoittelu, vaativa kliininen hoitotyö |
Ohjattu harjoittelu, akuuttihoitotyö |
Vapaasti valittavat opinnot |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi |
Kestävyys ja vastuullisuus -jäsentely
Kestävä tulevaisuus on yksi TAMKin pedagogisista periaatteista. Kestävän tulevaisuuden tärkeitä osatekijöitä ovat ekologinen, sosiaalinen, kulttuurinen ja taloudellinen kestävyys sekä tulevaisuusorientaatio. Kaikkia näkökulmia voidaan tarkastella yksilön, toimialan, yhteiskunnan tai globaalin näkökulman mittakaavoissa.