Liiketoimintaosaamisen perusteetLaajuus (5 op)
Tunnus: 3H00FP61
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
-osaa ratkaista erilaisia prosenttilaskutilanteita
-saa kokonaiskuvan markkinoinnista
-hallitsee markkinoinnin kilpailukeinoja muuttuvassa ympäristössä
-saa kokonaiskuvan yritysmyyntityöstä ja siinä vaadittavasta osaamisesta
-osaa kuvailla yritysmyynnin myyntiprosessin
-tuntee sisäisen laskentatoimen keskeiset käsitteet
-osaa arvioida kannattavuutta sen eri tasoilla
-ymmärtää miten kannattavuuteen voidaan vaikuttaa
Sisältö
Miten käytän prosenttilaskua erilaisissa tilanteissa?
Mitkä ovat markkinoinnin peruskäsitteet?
Mitkä ovat markkinoinnin kilpailukeinot?
Mitä on yritysmyyntityö ja millaista osaamista modernilta yritysmyyjältä vaaditaan?
Millainen on moderni yritysmyynnin myyntiprosessi?
Mitkä ovat talouden peruskäsitteet ja määritelmät?
Miten yrityksen kannattavuutta seurataan?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tietää opintojakson aiheisiin sisältyvät peruskäsitteet, osaa käyttää perusmenetelmiä ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija hallitsee opintojakson aiheisiin sisältyvät peruskäsitteet, osaa soveltaa opintojakson asioita erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa aiheisiiin sisältyvät peruskäsitteet ja hänellä on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito analysoida ja perustella loogisesti valitut ratkaisut.
Ilmoittautumisaika
28.03.2024 - 05.04.2024
Ajoitus
08.04.2024 - 17.05.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 1000
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jarmo Pösö
- Mika Jokinen
- Niina Syrjälä
- Petriina Vuorinen
- Kati Kouhia-Kuusisto
Vastuuhenkilö
Kati Kouhia-Kuusisto
Ryhmät
-
AVOINAMKAvoin amk
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-osaa ratkaista erilaisia prosenttilaskutilanteita
-saa kokonaiskuvan markkinoinnista
-hallitsee markkinoinnin kilpailukeinoja muuttuvassa ympäristössä
-saa kokonaiskuvan yritysmyyntityöstä ja siinä vaadittavasta osaamisesta
-osaa kuvailla yritysmyynnin myyntiprosessin
-tuntee sisäisen laskentatoimen keskeiset käsitteet
-osaa arvioida kannattavuutta sen eri tasoilla
-ymmärtää miten kannattavuuteen voidaan vaikuttaa
Sisältö (OJ)
Miten käytän prosenttilaskua erilaisissa tilanteissa?
Mitkä ovat markkinoinnin peruskäsitteet?
Mitkä ovat markkinoinnin kilpailukeinot?
Mitä on yritysmyyntityö ja millaista osaamista modernilta yritysmyyjältä vaaditaan?
Millainen on moderni yritysmyynnin myyntiprosessi?
Mitkä ovat talouden peruskäsitteet ja määritelmät?
Miten yrityksen kannattavuutta seurataan?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tietää opintojakson aiheisiin sisältyvät peruskäsitteet, osaa käyttää perusmenetelmiä ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija hallitsee opintojakson aiheisiin sisältyvät peruskäsitteet, osaa soveltaa opintojakson asioita erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa aiheisiiin sisältyvät peruskäsitteet ja hänellä on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito analysoida ja perustella loogisesti valitut ratkaisut.
Aika ja paikka
Valintakurssi järjestetään aikavälillä 8.4.2024 klo 8.00 - 17.5.2024 klo 23.59 ja toteutetaan Tampereen ammattikorkeakoulun Moodle verkko-oppimisympäristössä.
Valintakurssi on jaettu aikataulutettuihin osioihin niin, että voit suorittaa valintakurssin myös töiden ohella.
Valintakurssin osioiden aikataulut ovat:
Markkinointi ja myynti 8.4. - 13.5.2024
Matematiikka 8.4 - 22.4..2024
Kannattavuus 22.4. - 6.5.2024
Työkokemus 8.4. - 17.5.2024
Tenttien ajankohdat osioittain:
Matematiikka: 22.4.2024 (klo 08:00-23:59)
Kannattavuus 6.5.2024 (klo 08:00-23:59)
Markkinointi ja myynti 13.5.2024 (klo 08:00-23:59)
Työkokemus: Palautus viimeistään 17.5.2024 klo 23:59
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tenttien ajankohdat osioittain:
Matematiikka: 22.4.2024 (klo 08:00-23:59)
Kannattavuus 6.5.2024 (klo 08:00-23:59)
Markkinointi ja myynti 13.5.2024 (klo 08:00-23:59)
TYökokemus: 17.5.2024 (klo 08:00-23:59)
Uusintatentit:
Matematiikka 20.5.2024 (klo 08:00-23:59)
Kannattavuus: 21.5.2024 (klo 08:00-23:59)
Markkinointi ja myynti: 22.5.2024 (klo 08:00-23:59)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Sinun on osallistuttava valintakurssin matematiikan, kannattavuuden sekä markkinoinnin ja myynnin osioihin, jotta voit saada hyväksytyn suorituksen opintojaksosta. Mikäli jokin näistä osioista jää tekemättä, niin suorituksesi on hylätty.
Arviointimenetelmistä ja arvioinnin perusteista kerrotaan tarkemmin valintakurssin Moodle-alustalla.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu verkkomateriaalin ja kirjallisuuden avulla.
Huom! Tämä opintojakso ei sisällä aikataulutettuja luentoja.
Valintakurssi on jaettu aikataulutettuihin osioihin niin, että voit suorittaa valintakurssin myös töiden ohella.
Valintakurssin osioiden aikataulut ovat:
Markkinointi ja myynti 8.4. - 13.5.2024
Matematiikka 8.4 - 22.4..2024
Kannattavuus 22.4. - 6.5.2024
Työkokemus 8.4. - 17.5.2024
Tenttien ajankohdat osioittain:
Matematiikka: 22.4.2024 (klo 08:00-23:59)
Kannattavuus 6.5.2024 (klo 08:00-23:59)
Markkinointi ja myynti 13.5.2024 (klo 08:00-23:59)
Työkokemus: Palautus viimeistään 17.5.2024 klo 23:59
Oppimateriaalit
Markkinointi ja myynti:
Seija Bergström & Arja Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi. 2021. (Saatavana myös e-kirjana TAMKin kirjaston kautta). Linkki: https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1kfmqvo/alma9911249583405973
Sirpa Hänti: Oivaltava myyntityö: asiakkaana organisaatio. Edita, 2016. (Saatavana myös e-kirjana TAMKin kirjaston kautta). Linkki: https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1j3mh4m/alma998845024205973
Kannattavuus:
Raija Jormakka, Kaija Koivusalo, Jaana Lappalainen & Mervi Niskanen: Laskentatoimi. Edita, 2015 tai uudempi (Saatavana myös e-kirjana TAMKin kirjaston kautta)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135h opiskelua.
Sisällön jaksotus
Valintakurssin osioiden aikataulut ovat:
Markkinointi ja myynti 8.4. - 13.5.2024
Matematiikka 8.4 - 22.4..2024
Kannattavuus 22.4. - 6.5.2024
Työkokemus 8.4. - 17.5.2024
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole valinnaista suoritustapaa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toteutukseen ei sisälly työelämäyhteistyötä.
Lisätietoja opiskelijoille
TÄRKEÄÄ:
Kirjaudu valintakurssin Moodleen heti sen alettua maanantaina 8.4.2024 ja tutustu valintakurssin ohjeistuksiin ja aikatauluihin.
Kirjaa itsellesi kalenteriin tenttien ajankohdat. Huom! Uusintatentin kautta ei voi tulla valituksi eli niiden tulokset eivät siirry opiskelijavalintaan. Voit kuitenkin uusinnan hyväksytyllä arvosanalla saada opintojaksosta hyväksytyn arvosanan ja opintopisteet.
Ilmoittautumisaika
04.01.2024 - 03.03.2024
Ajoitus
11.04.2023 - 20.05.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 1000
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jarmo Pösö
- Mika Jokinen
- Niina Syrjälä
- Arja Reinvall
- Kati Kouhia-Kuusisto
Vastuuhenkilö
Mika Jokinen
Ryhmät
-
AVOINAMKAvoin amk
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-osaa ratkaista erilaisia prosenttilaskutilanteita
-saa kokonaiskuvan markkinoinnista
-hallitsee markkinoinnin kilpailukeinoja muuttuvassa ympäristössä
-saa kokonaiskuvan yritysmyyntityöstä ja siinä vaadittavasta osaamisesta
-osaa kuvailla yritysmyynnin myyntiprosessin
-tuntee sisäisen laskentatoimen keskeiset käsitteet
-osaa arvioida kannattavuutta sen eri tasoilla
-ymmärtää miten kannattavuuteen voidaan vaikuttaa
Sisältö (OJ)
Miten käytän prosenttilaskua erilaisissa tilanteissa?
Mitkä ovat markkinoinnin peruskäsitteet?
Mitkä ovat markkinoinnin kilpailukeinot?
Mitä on yritysmyyntityö ja millaista osaamista modernilta yritysmyyjältä vaaditaan?
Millainen on moderni yritysmyynnin myyntiprosessi?
Mitkä ovat talouden peruskäsitteet ja määritelmät?
Miten yrityksen kannattavuutta seurataan?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tietää opintojakson aiheisiin sisältyvät peruskäsitteet, osaa käyttää perusmenetelmiä ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija hallitsee opintojakson aiheisiin sisältyvät peruskäsitteet, osaa soveltaa opintojakson asioita erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa aiheisiiin sisältyvät peruskäsitteet ja hänellä on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito analysoida ja perustella loogisesti valitut ratkaisut.
Aika ja paikka
Valintakurssi järjestetään aikavälillä 11.4.2023 klo 8.00 - 20.5.2023 klo 15.00 ja toteutetaan Tampereen ammattikorkeakoulun Moodle verkko-oppimisympäristössä. Valintakurssi on jaettu aikataulutettuihin osioihin niin, että voit suorittaa valintakurssin myös töiden ohella.
Valintakurssin osioiden aikataulut ovat:
Markkinointi ja myynti 11.4. - 20.5.2023
Matematiikka 11.4. - 25.4.2023
Kannattavuus 26.4. - 16.5.2023
Essee ja työkokemus 11.4. - 19.5.2023
Tenttien ajankohdat osioittain:
Matematiikka: tiistaina 25.4.2023
Markkinointi: tiistaina 9.5.2023
Myynti: 24.4..-20.5.2023 (tarkemmat ohjeet löytyvät Moodlesta)
Kannattavuus: tiistaina 16.5.2023
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tenttien ajankohdat osioittain:
Matematiikka: tiistaina 25.4.2023
Markkinointi: tiistaina 9.5.2023
Myynti: 8.-19.5.2023 (tarkemmat ohjeet löytyvät Moodlesta)
Kannattavuus: tiistaina 16.5.2023
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu verkkomateriaalin ja kirjallisuuden avulla.
Oppimateriaalit
Markkinointi: Seija Bergström & Arja Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi. 2021. (Saatavana myös e-kirjana TAMKin kirjaston kautta)
Myynti: Sirpa Hänti: Oivaltava myyntityö: asiakkaana organisaatio. Edita, 2016. (Saatavana myös e-kirjana TAMKin kirjaston kautta)
Kannattavuus: Raija Jormakka, Kaija Koivusalo, Jaana Lappalainen & Mervi Niskanen: Laskentatoimi. Edita, 2015 tai uudempi (Saatavana myös e-kirjana TAMKin kirjaston kautta)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135h opiskelua.
Sisällön jaksotus
Markkinointi ja myynti 11.4. - 17.5.2023
Matematiikka 11.4. - 25.4.2023
Kannattavuus 26.4. - 16.5.2023
Essee ja työkokemus 11.4. - 19.5.2023
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Lisätietoja opiskelijoille
TÄRKEÄÄ:
Kirjaudu valintakurssin Moodleen heti sen alettua 11.4. ja tutustu valintakurssin ohjeistuksiin ja aikatauluihin.
Ilmoittautumisaika
02.11.2021 - 08.04.2022
Ajoitus
11.04.2022 - 20.05.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 1000
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jarmo Pösö
- Mika Jokinen
- Kati Kouhia-Kuusisto
- Satu Kylmälä
Vastuuhenkilö
Kati Kouhia-Kuusisto
Ryhmät
-
AVOINAMKAvoin amk
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
-osaa ratkaista erilaisia prosenttilaskutilanteita
-saa kokonaiskuvan markkinoinnista
-hallitsee markkinoinnin kilpailukeinoja muuttuvassa ympäristössä
-saa kokonaiskuvan yritysmyyntityöstä ja siinä vaadittavasta osaamisesta
-osaa kuvailla yritysmyynnin myyntiprosessin
-tuntee sisäisen laskentatoimen keskeiset käsitteet
-osaa arvioida kannattavuutta sen eri tasoilla
-ymmärtää miten kannattavuuteen voidaan vaikuttaa
Sisältö (OJ)
Miten käytän prosenttilaskua erilaisissa tilanteissa?
Mitkä ovat markkinoinnin peruskäsitteet?
Mitkä ovat markkinoinnin kilpailukeinot?
Mitä on yritysmyyntityö ja millaista osaamista modernilta yritysmyyjältä vaaditaan?
Millainen on moderni yritysmyynnin myyntiprosessi?
Mitkä ovat talouden peruskäsitteet ja määritelmät?
Miten yrityksen kannattavuutta seurataan?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tietää opintojakson aiheisiin sisältyvät peruskäsitteet, osaa käyttää perusmenetelmiä ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija hallitsee opintojakson aiheisiin sisältyvät peruskäsitteet, osaa soveltaa opintojakson asioita erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa aiheisiiin sisältyvät peruskäsitteet ja hänellä on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito analysoida ja perustella loogisesti valitut ratkaisut.
Aika ja paikka
Valintakurssi järjestetään aikavälillä 11.4. klo 8.00 - 20.5. klo 15.00 ja toteutetaan Tampereen ammattikorkeakoulun Moodle verkko-oppimisympäristössä
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Matematiikka 25.4.2022, 75 minuuttia klo 8.00-23.59 välisenä aikana.
Markkinointi 9.5.2022,45 minuuttia klo 8.00-23.59 välisenä aikana
Yritysmyynti videon palautus 20.5.2022 klo 12.00 mennessä
Kannattavuus 16.5.20212 90 minuuttua klo 8.00-23.59 välisenä aikana
Essee 19.-20.5.2022, 90 minuuttia to 19.5. klo 12.00 - pe 20.5. klo 12.00 välillä
Uusinnat viikolla 21 valintakurssin päätyttyä, videota ei voi palauttaa myöhemmin. Uusinnan tulos ei siirry yhteishaun pisteisiin.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu verkkomateriaalin ja kirjallisuuden avulla.
Oppimateriaalit
Markkinointi: Seija Bergström & Arja Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi. 2021. (Saatavana myös e-kirjana TAMKin kirjaston kautta)
Myynti: Sirpa Hänti: Oivaltava myyntityö: asiakkaana organisaatio. Edita, 2016. (Saatavana myös e-kirjana TAMKin kirjaston kautta)
Kannattavuus: Raija Jormakka, Kaija Koivusalo, Jaana Lappalainen & Mervi Niskanen: Laskentatoimi. Edita, 2015 tai uudempi (Saatavana myös e-kirjana TAMKin kirjaston kautta)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135h opiskelua.
Sisällön jaksotus
Matematiikka 11.-25.4.2022
Markkinointi 11.4. - 9.5.2022 ja myynti 11.4.-20.5.2022
Kannattavuus 26.4.-16.5.2022
Essee 19.-20.5.2022
Työkokemus 11.4.-20.5.2022
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.