Siirry suoraan sisältöön

Liiketoimintaosaamisen perusteet (8.4.-17.5.2024) (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H00FP61-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.03.2024 - 05.04.2024

Ajoitus

08.04.2024 - 17.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 1000

Koulutus

  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Jarmo Pösö
  • Mika Jokinen
  • Niina Syrjälä
  • Petriina Vuorinen
  • Kati Kouhia-Kuusisto

Vastuuhenkilö

Kati Kouhia-Kuusisto

Ryhmät

  • AVOINAMK
    Avoin amk

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
-osaa ratkaista erilaisia prosenttilaskutilanteita
-saa kokonaiskuvan markkinoinnista
-hallitsee markkinoinnin kilpailukeinoja muuttuvassa ympäristössä
-saa kokonaiskuvan yritysmyyntityöstä ja siinä vaadittavasta osaamisesta
-osaa kuvailla yritysmyynnin myyntiprosessin
-tuntee sisäisen laskentatoimen keskeiset käsitteet
-osaa arvioida kannattavuutta sen eri tasoilla
-ymmärtää miten kannattavuuteen voidaan vaikuttaa

Sisältö (OJ)

Miten käytän prosenttilaskua erilaisissa tilanteissa?
Mitkä ovat markkinoinnin peruskäsitteet?
Mitkä ovat markkinoinnin kilpailukeinot?
Mitä on yritysmyyntityö ja millaista osaamista modernilta yritysmyyjältä vaaditaan?
Millainen on moderni yritysmyynnin myyntiprosessi?
Mitkä ovat talouden peruskäsitteet ja määritelmät?
Miten yrityksen kannattavuutta seurataan?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tietää opintojakson aiheisiin sisältyvät peruskäsitteet, osaa käyttää perusmenetelmiä ja ratkaista yksinkertaisia sovelluksia, jotka ovat käsiteltyjen tehtävien kaltaisia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija hallitsee opintojakson aiheisiin sisältyvät peruskäsitteet, osaa soveltaa opintojakson asioita erilaisiin tilanteisiin ja osaa perustella ratkaisut.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija osaa aiheisiiin sisältyvät peruskäsitteet ja hänellä on kokonaisvaltainen käsitys opintojakson asioista ja niiden käytöstä ongelmien ratkaisuun sekä taito analysoida ja perustella loogisesti valitut ratkaisut.

Aika ja paikka

Valintakurssi järjestetään aikavälillä 8.4.2024 klo 8.00 - 17.5.2024 klo 23.59 ja toteutetaan Tampereen ammattikorkeakoulun Moodle verkko-oppimisympäristössä.

Valintakurssi on jaettu aikataulutettuihin osioihin niin, että voit suorittaa valintakurssin myös töiden ohella.

Valintakurssin osioiden aikataulut ovat:
Markkinointi ja myynti 8.4. - 13.5.2024
Matematiikka 8.4 - 22.4..2024
Kannattavuus 22.4. - 6.5.2024
Työkokemus 8.4. - 17.5.2024

Tenttien ajankohdat osioittain:
Matematiikka: 22.4.2024 (klo 08:00-23:59)
Kannattavuus 6.5.2024 (klo 08:00-23:59)
Markkinointi ja myynti 13.5.2024 (klo 08:00-23:59)
Työkokemus: Palautus viimeistään 17.5.2024 klo 23:59

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tenttien ajankohdat osioittain:
Matematiikka: 22.4.2024 (klo 08:00-23:59)
Kannattavuus 6.5.2024 (klo 08:00-23:59)
Markkinointi ja myynti 13.5.2024 (klo 08:00-23:59)
TYökokemus: 17.5.2024 (klo 08:00-23:59)

Uusintatentit:
Matematiikka 20.5.2024 (klo 08:00-23:59)
Kannattavuus: 21.5.2024 (klo 08:00-23:59)
Markkinointi ja myynti: 22.5.2024 (klo 08:00-23:59)

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Sinun on osallistuttava valintakurssin matematiikan, kannattavuuden sekä markkinoinnin ja myynnin osioihin, jotta voit saada hyväksytyn suorituksen opintojaksosta. Mikäli jokin näistä osioista jää tekemättä, niin suorituksesi on hylätty.

Arviointimenetelmistä ja arvioinnin perusteista kerrotaan tarkemmin valintakurssin Moodle-alustalla.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu verkkomateriaalin ja kirjallisuuden avulla.

Huom! Tämä opintojakso ei sisällä aikataulutettuja luentoja.

Valintakurssi on jaettu aikataulutettuihin osioihin niin, että voit suorittaa valintakurssin myös töiden ohella.

Valintakurssin osioiden aikataulut ovat:
Markkinointi ja myynti 8.4. - 13.5.2024
Matematiikka 8.4 - 22.4..2024
Kannattavuus 22.4. - 6.5.2024
Työkokemus 8.4. - 17.5.2024

Tenttien ajankohdat osioittain:
Matematiikka: 22.4.2024 (klo 08:00-23:59)
Kannattavuus 6.5.2024 (klo 08:00-23:59)
Markkinointi ja myynti 13.5.2024 (klo 08:00-23:59)
Työkokemus: Palautus viimeistään 17.5.2024 klo 23:59

Oppimateriaalit

Markkinointi ja myynti:
Seija Bergström & Arja Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi. 2021. (Saatavana myös e-kirjana TAMKin kirjaston kautta). Linkki: https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1kfmqvo/alma9911249583405973

Sirpa Hänti: Oivaltava myyntityö: asiakkaana organisaatio. Edita, 2016. (Saatavana myös e-kirjana TAMKin kirjaston kautta). Linkki: https://andor.tuni.fi/permalink/358FIN_TAMPO/1j3mh4m/alma998845024205973

Kannattavuus:
Raija Jormakka, Kaija Koivusalo, Jaana Lappalainen & Mervi Niskanen: Laskentatoimi. Edita, 2015 tai uudempi (Saatavana myös e-kirjana TAMKin kirjaston kautta)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135h opiskelua.

Sisällön jaksotus

Valintakurssin osioiden aikataulut ovat:
Markkinointi ja myynti 8.4. - 13.5.2024
Matematiikka 8.4 - 22.4..2024
Kannattavuus 22.4. - 6.5.2024
Työkokemus 8.4. - 17.5.2024

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaista suoritustapaa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Toteutukseen ei sisälly työelämäyhteistyötä.

Lisätietoja opiskelijoille

TÄRKEÄÄ:
Kirjaudu valintakurssin Moodleen heti sen alettua maanantaina 8.4.2024 ja tutustu valintakurssin ohjeistuksiin ja aikatauluihin.

Kirjaa itsellesi kalenteriin tenttien ajankohdat. Huom! Uusintatentin kautta ei voi tulla valituksi eli niiden tulokset eivät siirry opiskelijavalintaan. Voit kuitenkin uusinnan hyväksytyllä arvosanalla saada opintojaksosta hyväksytyn arvosanan ja opintopisteet.